Χιτ που σκαρφαλώνουν στα τσαρτ από το πουθενά

Χιτ από το πουθενά Facebook Twitter
Kαι ο Artemas και ο Tommy Richman είναι 24 χρονών.
0


ΠΡΟΣΦΑΤΑ, ΔΥΟ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ
ξεπρόβαλαν από το πουθενά σε Αμερική και Αγγλία, που δίνoυν μια μικρή ελπίδα ότι τα τσαρτ θα συνεχίσουν να εκπλήσσουν, δεν είναι μονοπώλιο μιας χούφτας καλλιτεχνών, κι ας κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα καινούργιο υλικό τα πιο εμπορικά ονόματα της ποπ και του ραπ. Αυτό δείχνει πρωτίστως ότι ο κόσμος έχει ανάγκη από νέους ήχους και νέο αίμα.

Ο λόγος αρχικά για τον Tommy Richman και το «Million Dollar Baby». Το κομμάτι βρέθηκε από την πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας του στη δεύτερη θέση του Billboard Hot 100 σε μια εβδομάδα που είχε από όλα: νέα άλμπουμ από την Taylor Swift και την Ariana Grande, μια κάντρι Beyoncé και ένα από τα πιο πολυσυζητημένα beefs της τελευταίας δεκαετίας μεταξύ δύο από τους σημαντικότερους ράπερ του πλανήτη. Μοιάζει με κατόρθωμα, και είναι, αν αναλογιστεί κανείς ότι προέρχεται από έναν παντελώς άγνωστο, πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη. Επιπλέον, συμβαίνει σε μια εποχή που φημολογείται ότι οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες δεν ποντάρουν τόσο σε νέους μουσικούς όπως παλιότερα.

Kαι ο Artemas και ο Tommy είναι ό,τι πιο φρέσκο μπορεί να πετύχει κανείς στην ποπ αυτήν τη στιγμή, κι έχουν μια ιδιαίτερη, αντισυμβατική αισθητική, και μάλιστα σε ένα είδος όπου κυριαρχούν οι γυναίκες.

Ο Richman, όμως, τα κατάφερε με έναν φαινομενικά απλό τρόπο που σίγουρα δεν περίμενε κανείς ότι θα λειτουργούσε τόσο εύκολα. Ανέβασε πρώτα ένα μικρό teaser του τραγουδιού στο TikTok, και αμέσως έγινε viral. Μάλιστα, είχε τόσο μεγάλη επιτυχία που ανέβηκε αυτόματα στα τσαρτ. Κάτι τέτοιο είχε να συμβεί από πέρσι με τον Oliver Anthony και το «Rich Men North of Richmond». Ανακάλυψη του Brent Faiyaz, ο Richman αποφάσισε να παρατήσει το πανεπιστήμιο και να αφοσιωθεί στη μουσική όταν ένα από τα πρώτα του κομμάτια πήρε καλές κριτικές. Παιδί CODA από την πλευρά της μητέρας του και με πατέρα ντράμερ, ξεκίνησε μαθήματα φωνητικής από μικρή ηλικία.

Million Dollar Baby

Αρκετοί ήδη έχουν ανακηρύξει το «Million Dollar Baby» το τραγούδι του καλοκαιριού, και δεν έχουν και πολύ άδικο, δεν είναι τυχαία η επιτυχία του. Ρυθμικό και lo-fi ταυτόχρονα, με R&Β στοιχεία, δεν μοιάζει με όσα βρίσκονται στα τσαρτ. Φανερώνει μια ευρεία γκάμα επιρροών του δημιουργού του, από τους Mötley Crüe και τους Kiss μέχρι τον Lil Wayne και τον 50 Cent. Το σημαντικότερο, είναι τέρμα κολλητικό.

Υπερκολλητικό και φοβερό, όμως, είναι και το «I like the way you kiss me» του Βρετανοκύπριου Artemas. Άλλη μια περιπτωσάρα: εμφανίστηκε ουρανοκατέβατος στα τέλη Μαρτίου με μια ανεξάρτητη κυκλοφορία που ανέβηκε στην τρίτη θέση των βρετανικών τσαρτ αρχικά και μετά κατέκτησε σχεδόν όλα τα τσαρτ του κόσμου. Στην Αμερική βρέθηκε στη θέση 12.

Στο «I like the way you kiss me» τα έντονα κουίρ R&B φωνητικά του δημιουργού του –δεν καταλαβαίνεις αν τραγουδάει κορίτσι ή αγόρι– πατάνε σε έναν synth wave ρυθμό για να δημιουργήσουν μια εκρηκτική ρετροφουριστική μείξη από τα ’80s και τα ’90s, αλλά δεν μπορεί κανείς να προσδιορίσει ακριβώς πού θέλει να ανήκει. Έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία, που κάποιος έφτιαξε και πόσταρε στο YouTube ένα βίντεο που το παίζει στο repeat για μία ώρα και το ακούς μια χαρά, χωρίς να κουράζει! Από την άλλη, το επίσημο βίντεο του κοπιάρει απροκάλυπτα την εναρκτήρια σκηνή του Climax του Γκάσπαρ Νόε. Ο Artemas, που το επίθετό του είναι Diamandis, άρχισε να γράφει μουσική όταν είδε ένα ντοκιμαντέρ για τους Nirvana στα 16 του. Στα 17 του κυκλοφόρησε το πρώτο του κομμάτι, ένα «απαίσιο ροκ τραγούδι», που όμως παίχτηκε στο τοπικό ραδιόφωνο του χωριού του κάπου στο Οxfordshire.

I like the way you kiss me

Fun fact: Kαι ο Artemas και ο Tommy Richman είναι 24 χρονών. Και οι δυο αυτοί καλλιτέχνες είναι ό,τι πιο φρέσκο μπορεί να πετύχει κανείς στην ποπ αυτήν τη στιγμή, κι έχουν μια ιδιαίτερη, αντισυμβατική αισθητική, και μάλιστα σε ένα είδος όπου κυριαρχούν οι γυναίκες. Μένει να δούμε αν θα υπάρξει συνέχεια.

Τεράστια χιτ από το πουθενά που τα ακούς μέχρι σήμερα:

Gotye - Somebody That I Used to Know (2011)

Ήταν ιδιοφυής κίνηση από τη μεριά του άσημου 30χρονου τότε Gotye να χρησιμοποιήσει ένα sample από το «Seville», ένα instrumental κομμάτι που κυκλοφόρησε ο Luiz Bonfá το 1967. Το εμπλούτισε, βέβαια, με περισσότερα beats και ένα ξυλόφωνο που παίζει στο background μια πασίγνωστη παιδική μελωδία. Το κομμάτι σάρωσε σε ολόκληρο τον πλανήτη. Όχι κι άσχημα, αν αναλογιστεί κανείς ότι το έγραψε στο σπίτι των γονιών του στην Αυστραλία. Στα φωνητικά ακούγεται η Νεοζηλανδή Kimbra.

Portugal. Τhe Man – Feel it Still (2017)

Ένα τραγούδι που ακούς συνέχεια στο ραδιόφωνο μέχρι και σήμερα και νομίζεις ότι γνωρίζεις τον δημιουργό του (στη δική μου περίπτωση, ο Pharrell Williams). Στην πραγματικότητα, δεν το λέει κάποιος γνωστός μουσικός αλλά μια αμερικανική ροκ μπάντα με ένα κάπως γελοίο όνομα, Portugal. The Μan. «Κλέβουν» ελαφρά τη μελωδία από το θρυλικό «Please Mr. Postman» των Marvelettes από το 1961 και πετυχαίνουν διάνα – αν και τους πήρε 8 μήνες να χτυπήσουν τα τσαρτ. One hit wonder που κέρδισε και Γκραμι, και θα μας ταλαιπωρεί για καιρό.

Tones and I - Dance Monkey (2019)

Ένα από τα πιο ενοχλητικά κομμάτια που γράφτηκαν ποτέ, ίσως γι’ αυτόν τον λόγο έγινε τόσο τρελή επιτυχία. Έφτασε στην κορυφή σε 30 χώρες όταν κυκλοφόρησε, σπάζοντας διάφορα ρεκόρ. Ελπίζω η συμπαθής Αυστραλή Toni Watson να έγινε τόσο ζάπλουτη που να μην χρειαστεί να ξανακυκλοφορήσει τίποτα ποτέ πια – φαίνεται, νομίζω, πόσο μου αρέσει το συγκεκριμένο κομμάτι. Δυστυχώς, θα μας ταλαιπωρεί και αυτό για καιρό. «Τραγουδάει αγόρι ή κορίτσι», «Πόσα λεφτά έβγαλε;», «Είναι η αληθινή της φωνή;», είναι μερικές από τις ερωτήσεις που πετυχαίνει κανείς στο διαδίκτυο.

Steve Lacy - Bad Habit (2022)

Αυτό κι αν ήταν ένα αξιοπερίεργο Νο1 στο Billboard Hot 100. Τo «Bad Habit» είναι αμφίρροπο όχι μόνο σεξουαλικά αλλά και ηχητικά. Σίγουρα δεν ακούγεται σαν ένα συνηθισμένο pop hit. Μελαγχολικό και απροσδιόριστο, δεν μπορείς να διακρίνεις αν είναι ξεκάθαρη σόουλ και δεν το λες και ακριβώς ποπ. Η Wikipedia το χαρακτηρίζει lo-fi rock και προσωπικά μάλλον αυτό θα διάλεγα. Προκάλεσε πανικό στο TikTok και έκανε σούπερ σταρ τον αρκετά χαμηλών τόνων Steve Lacy.

Oliver Anthony - Rich Men North of Richmond (2023)

Αμέτρητες συζητήσεις προκάλεσε τούτο εδώ για το αν είναι alt-right ύμνος όταν πήγε κατευθείαν στο Νο1 κυριολεκτικά από το πουθενά και έκανε τον άνθρωπο που το έγραψε και το τραγουδάει, τον Oliver Anthony, τον πρώτο καλλιτέχνη που ανεβαίνει στην κορυφή χωρίς καμία προηγούμενη κυκλοφορία –σε οποιαδήποτε μορφή–, τον πρώτο που βρέθηκε ταυτόχρονα στο Νο1 στο Hot 100 και στο Hot Country Songs την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του και (μόλις) τον τρίτο που έχει Νο1 επιτυχία χωρίς να έχει υπογράψει σε δισκογραφική. Τελικά, δεν ίσχυε κάτι τέτοιο, αλλά, λόγω αυτής της συνθήκης, έγινε viral hit. Παντελώς αδιάφορο και προσπελάσιμο, αν έβγαινε στην Αμερική σε μια άλλη χρονική στιγμή, όχι τόσο πολιτικά φορτισμένη, ίσως να μην απασχολούσε κανέναν.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT