Γκούσταβ Μάλερ: Ο «ψυχαναλυτής» της συμφωνικής μουσικής του 20ού αι.

Γκούσταβ Μάλερ: Ο «ψυχαναλυτής» της συμφωνικής μουσικής του 20ού αι. Facebook Twitter
Πορτρέτο του Γκούσταβ Μάλερ από τον καλλιτέχνη Orlik, Emil (1870-1932). Πηγή: Getty Images
0

— Κύριε Τσιαλή, όντως ο Μάλερ δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει τη 10η Συμφωνία του;

Τη 10η δεν την ολοκλήρωσε, αλλά έχει γίνει μια μουσικολογική «αναστήλωσή» της. Η 9η γράφτηκε μεταξύ 1909 και 1910, κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, και υπάρχει μαρτυρία του που λέει πόσο χαίρεται που μπορεί μόνος του, απερίσπαστος, να γράφει τη συμφωνία του, ενώ η γυναίκα του και η κόρη του κάνουν τις διακοπές τους σε κάποια λουτρόπολη. Η σημασία αυτής της συμφωνίας έγκειται στην αντιπαράθεση με την προηγούμενη συμφωνία, την περιβόητη Συμφωνία των Χιλίων, την οποία έγραψε ίσως όχι για χίλιους συμμετέχοντες αλλά για μια τεράστια ορχήστρα, με τη συμμετοχή πάρα πολλών χορωδιών, οκτώ σολίστ και μιας παιδικής χορωδίας. Δηλαδή, μια καλή εκτέλεση απαιτεί τουλάχιστον 400 άτομα. Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο παίζεται σπάνια. Απαιτεί τεράστιες δυνάμεις, και ορχηστρικού και φωνητικού υλικού.

Πάρα πολλοί μαέστροι του 20ού αι., όπως ο Μητρόπουλος, ο Φουρτβέγκλερ –του οποίου ο πατέρας ήταν αρχαιολόγος και έζησε στην Ελλάδα όπου και ετάφη− ή ο Μπερνστάιν, ήταν και συνθέτες, το ένα δεν αποκλείει το άλλο.

— Έχετε παρευρεθεί σε εκτέλεσή της;

Βεβαίως, και ένας στόχος μου είναι να διευθύνω την 8η κατά τη διάρκεια της θητείας μου. Πάντως, διαλέξαμε την 9η ως αρχή, γιατί είναι η ολοκλήρωση του συμφωνικού έργου του Μάλερ. Πρόκειται για την κορυφαία συμφωνία του, όπου έρχεται σαφώς σε αντιπαράθεση με το θέμα του θανάτου. Λένε ότι ήταν ένα ρέκβιεμ για τον εαυτό του, κάτι με το οποίο δεν συμφωνώ, καθώς την έγραψε ένα-δυο χρόνια πριν πεθάνει.

— Ζούσε πάντα με την απειλή του θανάτου λόγω καρδιολογικών του προβλημάτων.

Ναι, είχε προβλήματα, και ήταν νευρικός, πολύ οξύθυμος και πολύ νευρωτικός, με μεγάλες μεταπτώσεις στη διάθεσή του.

— Να προσθέσουμε και τη συντριβή του από τον θάνατο της κόρης του.

Για την οποία έγραψε το «Τραγούδι των νεκρών παιδιών». Είναι ένας κύκλος τραγουδιών. Η 9η είναι που συμπυκνώνει όλα τα βιώματα του Μάλερ.

— Γιατί επιλέχθηκε ο Γιουράι Βάλτσουχα να τη διευθύνει;

Εκτός του ότι είναι ένας μαέστρος ιδιαίτερα αγαπητός στην ορχήστρα, ήδη στα 38 του κάνει μεγάλη διεθνή καριέρα ως διευθυντής της ορχήστρας RAI του Τορίνο, ενώ έχει συνεργαστεί με τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου. Επίσης, δέχτηκε να κάνει τη συναυλία αφιλοκερδώς. Είναι μεγάλη τύχη για εμάς, καθώς ήδη είναι σημαντικό ότι, παρά το φορτωμένο του πρόγραμμα, ήρθε να διευθύνει. Συγχρόνως, η συνδρομή του στην οικονομική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε είναι ένα δώρο.

— Ο Μάλερ υπήρξε καταρχάς ένας σπουδαίος μαέστρος και ο ίδιος.

Ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Όπερας της Βιέννης για πολλά χρόνια.

— Τρομερά σημαντική θέση, την οποία είναι ενδιαφέρον να πούμε ότι του την έδωσαν παρόλη την εβραϊκή του καταγωγή, κάτι που επί των ημερών του ήταν ανάθεμα.

Αλλαξοπίστησε για χάρη της καριέρας του κι έγινε καθολικός. Γενικά, ο Μάλερ είχε μια ανήσυχη ιδιωτική ζωή. Παντρεύτηκε μια γυναίκα 20 χρόνια νεότερή του, που θεωρούνταν η femme fatale της Βιέννης, με εραστές όπως ο Όσκαρ Κοκόσκα, ο Γκρόπιους και άλλοι. Κατά τα άλλα, ο Μάλερ έκανε μια υποδειγματική καριέρα. Υπήρξε μουσικός διευθυντής στο Αμβούργο και στη Βουδαπέστη πριν πάει στη Βιέννη, μόνιμος μαέστρος της Όπερας της Λειψίας. Ήταν ένας από τους μεγαλύτερους μαέστρους στην εποχή του. Ως συνθέτης αμφισβητήθηκε, όμως, και χτυπήθηκε από τους κριτικούς πάρα πολύ.

— Δεδομένου του αντισημιτισμού, θα πολεμήθηκε και ως Εβραίος.

Βέβαια! Στην αρχή του 20ού αι. η Βιέννη είχε και έναν φανατικό αντισημίτη δήμαρχο, τον Καρλ Λουέγκερ.

— Ο ναζισμός αργότερα πώς αντιμετώπισε το έργο του Μάλερ;

Απαγορεύτηκε, όπως και του Μέντελσον.

— Ως μαέστρος είχε εξειδικευτεί στον Βάγκνερ. Αυτό δεν επηρέασε τις συνθέσεις του;

Ο Βάγκνερ είναι η εξέχουσα φυσιογνωμία των μέσων του 19ου αι. που άλλαξε τελείως τη ροή της μουσικής. Βέβαια, κι αυτός είχε επιρροές από Φραντς Λιστ, Καρλ Μαρία φον Βέμπερ, Μπερλιόζ. Με τον Βάγκνερ ξεκίνησε η σταδιακή διάλυση της τονικότητας. Έπειτα από αυτόν κανένας συνθέτης δεν μπορούσε να αγνοήσει αυτό το στοιχείο, την καινούργια οργάνωση του μουσικού υλικού. Εν κατακλείδι, χωρίς Βάγκνερ δεν θα υπήρχε Μάλερ ή, τουλάχιστον, δεν θα υπήρχε όπως τον ξέρουμε εμείς. Ήταν σημείο αναφοράς για όλους.

— Είναι συχνό φαινόμενο να αμφισβητούνται οι συνθέτες που ξεκινάνε ως μαέστροι.

Υπάρχει πάντα μια καχυποψία απέναντι σε συνθέτες που είναι πολύ καλοί μαέστροι. Θεωρούνται πολύ καλοί ως μαέστροι αλλά όχι ως συνθέτες. Πρέπει να πούμε όμως ότι πάρα πολλοί μαέστροι του 20ού αι., όπως ο Μητρόπουλος, ο Φουρτβέγκλερ –του οποίου ο πατέρας ήταν αρχαιολόγος και έζησε στην Ελλάδα όπου και ετάφη− ή ο Μπερνστάιν, ήταν και συνθέτες, το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Ο Μάλερ έκανε μια σπουδαία καριέρα, αλλά ως προσωπικότητα ήταν πολύ δύσκολος. Ερχόταν πολύ συχνά σε σύγκρουση με τους μουσικούς της Φιλαρμονικής της Βιέννης γιατί ήταν τρομερά απαιτητικός και, απ’ ό,τι λένε, η συμπεριφορά του δεν ήταν τέτοια που θα διευκόλυνε μια άνετη συνεργασία. Ήταν αγχωτικός και απίστευτα εγωκεντρικός.

— Πέρασε και από το ψυχαναλυτικό κρεβάτι του Φρόιντ και έχει συνδράμει στο ξεκίνημα του Μοντερνισμού.

Η Βιέννη των αρχών του 20ού αι. είχε ένα κλίμα τρομερά εύφορο για καλλιτεχνική δημιουργία. Η εποχή του Φρόιντ, του Κλιμτ, του Σόνμπεργκ, του Έγκον Σίλε, του Κοκόσκα. Όσον αφορά τον Μοντερνισμό, πρέπει να πούμε ότι οι τάσεις του αυτές διαφαίνονταν ήδη στην 5η, 6η και 7η Συμφωνία, και στην 9η πια έχει περάσει το κατώφλι του Μοντερνισμού. Αυτό του το αναγνώριζαν και οι νεότεροι συνθέτες της εποχής, ο Άλμπαν Μπεργκ, ο Σόνμπεργκ, ο κύριος εκπρόσωπος της δωδεκαφθογγικής μουσικής, καθιστώντας τον σπουδαία προσωπικότητα της σύνθεσης. Όπως είπαμε, αμφισβητήθηκε από τους κριτικούς της εποχής ως μεγαλομανής.

— Τα έργα του τα διηύθυνε ο ίδιος;

Ναι, και αργότερα ο μαθητής και βοηθός του Μπρούνο Βάλτερ και στο Άμστερνταμ ο Ολλανδός Βίλεμ Μένγκλμπεργκ. Αυτοί ήταν οι δύο «απόστολοι» του έργου του μετά τον θάνατό του. Όπως και ο Μητρόπουλος στη Μινεάπολη και στη Νέα Υόρκη, από τους πρώτους μεγάλους μαέστρους που είχαν αφοσιωθεί και αφιερωθεί στο έργο του. Ακολούθησε ο Μπερνστάιν. Η μεγάλη αναγνώριση για το έργο του Μάλερ ήρθε μετά το 1960. Μέχρι τότε δεν ήταν αυτονόητο ότι μια συμφωνική ορχήστρα έπρεπε να παίζει Μάλερ. Τώρα κάθε σημαντική ορχήστρα τον έχει στο ρεπερτόριό της.

— Ποια είναι η θέση του Μάλερ στη σύγχρονη εποχή;

Θεωρείται ένας από τους μέγιστους συμφωνικούς συνθέτες, δίπλα στον Μπετόβεν, στον Τσαϊκόφσκι, στον Μπραμς ή στον Σούμαν και στον Μότσαρτ.

— Ωρίμασαν οι εποχές ώστε να γίνει αποδεκτή η πρωτοποριακή του προσέγγιση;

Σίγουρα είναι και αυτό. Προσωπικά, θεωρώ ότι όλα τα στοιχεία της σύγχρονης εποχής, η αγωνία, η πίεση και η ανασφάλεια, βρίσκουν έκφραση στο έργο του Μάλερ. Πολλά από τα στοιχεία αυτά διαπνέουν όλο το έργο του. Νομίζω, μάλιστα, ότι όσο πιο πολύ εντείνονταν αυτά τα στοιχεία στη δυτική κοινωνία, τόσο περισσότερο αγαπητή γινόταν η μουσική του. Είχαν γίνει τα βιώματά μας. Η επιρροή του Μάλερ σε άλλους συνθέτες είναι επίσης πάρα πολύ μεγάλη, όπως στην περίπτωση του Στοστακόβιτς, αλλά έμμεσα και σε άλλους, όπως ο Πεντερέτσκι, αλλά και στη μουσική του κινηματογράφου. Μη ξεχνάμε ότι ο Μαξ Στάινερ, που έγραψε μουσική για την «Καζαμπλάνκα», ήταν του άμεσου περιβάλλοντός του. Ο Μπερνστάιν επίσης επηρεάστηκε από τον Μάλερ. Γενικώς, είχε μεγάλη η επιρροή στον 20ό αι.

— Το αργό μέρος από την 5η που ακούγεται στον «Θάνατο στη Βενετία» του Βισκόντι τον έκανε γνωστό και σε ένα ευρύτερο κοινό.

Πρόκειται για μια ερωτική εξομολόγηση στη γυναίκα του! Γενικώς, ο Μάλερ αρχίζει να διαδίδεται μετά το 1960.

— Τη χρονιά που πέθανε ο Μητρόπουλος.

Πέθανε στο πόντιουμ, σε πρόβα της 3ης Συμφωνίας του Μάλερ στη Σκάλα.

— Ο Μητρόπουλος τον σύστησε στην Αθήνα;

Στις 18 Νοεμβρίου του 1930, με την 1η Συμφωνία από την Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών, που μετονομάστηκε σε Κρατική Ορχήστρα.

— Υπάρχουν ιστορικές συναυλίες του Μάλερ;

Στην Ελλάδα, επί θητείας Αλέξανδρου Συμεωνίδη, ο οποίος έκανε τη Συμφωνία των Χιλίων στο Ηρώδειο αρχές της δεκαετίας του ’90.

— Δισκογραφικά, ποιες είναι οι σημαντικότερες ηχογραφήσεις του έργου του;

Καταρχάς, οι εκτελέσεις του Μπερνστάιν, καθώς ήταν και ο ίδιος Εβραίος. Το εβραϊκό στοιχείο είχε μεγάλη σημασία, καθώς το ιδιότυπο αυτό ιδίωμα ο Μάλερ το χρησιμοποιεί πολύ συχνά στη μουσική του − μνείες από τη μουσική της κεντροευρωπαϊκής μουσικής. Ο Μπερνστάιν έχει τις ίδιες καταβολές και αποδίδει το έργο του Μάλερ με συναισθηματική φόρτιση. Επίσης, οι εκτελέσεις του Κλαούντιο Αμπάντο είναι πολύ καλές και μια αξιολογότατη ηχογράφηση της 5ης Συμφωνίας από τον Κάραγιαν της δεκαετίας του ’70, την οποία χρειάστηκαν δύο χρόνια για να ολοκληρώσει. Τόσο τον είχε συνεπάρει, που ήθελε να είναι τέλεια από κάθε άποψη. Υπάρχουν πολλές και ας μην ξεχνάμε ότι για όλες τις σημαντικές ορχήστρες ο Μάλερ είναι ρεπερτόριο. Το 2011 η Ορχήστρα Γκεβάντχαους της Λειψίας οργάνωσε ένα Φεστιβάλ Μάλερ στη Λειψία, όπου κλήθηκαν οι σπουδαιότερες ορχήστρες του κόσμου. Παίχτηκαν οι εννέα συμφωνίες και το «Τραγούδι της Γης», που ουσιαστικά είναι μια συμφωνία με φωνές. Έντεκα συναυλίες, μαζί με απόσπασμα της 10ης. Παρευρέθηκα και επιβεβαιώθηκα για το ότι κάθε ορχήστρα έχει ξεχωριστό ήχο. Ήταν μια πάρα πολύ μεγάλη εμπειρία.

— Ποια σας πρόσφερε τη μεγαλύτερη μουσική ικανοποίηση;

Η 9η από τη Φιλαρμονική της Βιέννης.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT