DJ Khaled: Όλη η παθογένεια της εμπορικής χιπ-χοπ συγκεντρωμένη σε ένα πρόσωπο

DJ Khaled: Όλη η παθογένεια της εμπορικής χιπ-χοπ συγκεντρωμένη σε ένα πρόσωπο Facebook Twitter
Ο Αμερικανός ράπερ DJ Khaled πρεσβεύει όλα τα κλισέ, τις γραφικότητες και την παθογένεια που μαστίζουν τον χώρο της εμπορικής χιπ-χοπ
1

Σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στιγμιότυπα των πρόσφατων 60ών βραβείων Grammy, ένας εύσωμος, σκουρόχρωμος ράπερ με κόκκινο σακάκι και λευκά αθλητικά παπούτσια μπουκάρει στη σκηνή και ανακοινώνει απειλητικά σε όλους αυτούς που πίστευαν ότι δεν θα εμφανιζόταν ποτέ εκεί πέρα πως γελάστηκαν, ενώ προσκαλεί το κοινό να κάνει σαματά και να σηκώσει τα χέρια του ψηλά.

Το beat μπαίνει, η κάμερα μεταφέρεται στη Rihanna που περπατάει στο κέντρο της πίστας μέσα στο ροζουλί φόρεμά της, τραγουδώντας κάτι που φτάνει στα αυτιά ως «oυά, ουά, ουά», και στη συνέχεια εμφανίζεται ο Bryson Tiller ντυμένος σαν αστικός ποιητής της δεκάρας, ενώ όλη αυτή την ώρα ο πρωταγωνιστής μας ουρλιάζει «put your hands up» και «yeah yeah, yeah», επαναλαμβάνοντας εκνευριστικά τόσο το όνομα των βραβείων όσο και το όνομά του.

Πριν όμως γίνει ο περιβόητος παραγωγός που όλοι θέλουν να συνεργαστούν μαζί του, ήταν άλλος ένας φιλόδοξος ράπερ που μεσουρανούσε μεταξύ mainstream και underground, ενώ παράλληλα βολόδερνε χωρίς τύχη ανάμεσα σε περιστασιακά χιτάκια και εφετζίδικες συνεργασίες με μερικούς ήδη φτασμένους ράπερ, όπως ο Kendrick Lamar, ο Kanye West, ο Jay-Z, ο Lil Wayne και ο Rick Ross.

Και αν δεν καταλάβετε ακόμα σε ποιον αναφέρομαι, θα σας βοηθήσω: είναι ο ίδιος τύπος που ονόμασε ένα άλμπουμ του «Suffering from success» γιατί αυτή ήταν η διάγνωση του γιατρού του όταν τον ρώτησε γιατί αραιώνουν τα γένια του, που έκανε δημόσια πρόταση γάμου στη Nicki Minaj για να προωθήσει το νέο του single, μετέδωσε ζωντανά σε Snapchat βίντεο τη γέννηση του γιου του, στον οποίον έχει ανοίξει επίσημο λογαριασμό σε Twitter και Instagram, φημολογείται πως σκότωσε άθελά του ένα άλογο κατά το γύρισμα ενός βίντεο και υπέγραψε τρεις από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της περσινής χρονιάς.

Αναφέρομαι φυσικά στον παραγωγό DJ Khaled, τον άνθρωπο που πρεσβεύει όλα τα κλισέ, τις γραφικότητες και την παθογένεια που μαστίζουν τον χώρο της εμπορικής χιπ-χοπ και με την εμφάνισή του στα Grammy για το σούπερ κολλητικό του hit «Wild Thoughts» τα επιβεβαίωσε όλα με τον πιο επώδυνο τρόπο.

Η εμφάνισή του στα βραβείων Grammy 2018 με τη Rihanna και τον Bryson Tiller

Πριν όμως γίνει ο περιβόητος παραγωγός που όλοι θέλουν να συνεργαστούν μαζί του, ήταν άλλος ένας φιλόδοξος ράπερ που μεσουρανούσε μεταξύ mainstream και underground, ενώ παράλληλα βολόδερνε χωρίς τύχη ανάμεσα σε περιστασιακά χιτάκια και εφετζίδικες συνεργασίες με μερικούς ήδη φτασμένους ράπερ, όπως ο Kendrick Lamar, ο Kanye West, ο Jay-Z, ο Lil Wayne και ο Rick Ross.

Όλα άλλαξαν όμως το 2015, όταν από ένας αξιοσέβαστος παραγωγός του χώρου μετατράπηκε σε δημόσια περσόνα μέσα από τα αμέτρητα αστεία Snapchat βιντεάκια που ανέβαζε.


Μάλιστα, όταν σε ένα από αυτά ζήτησε από τους followers του να του δώσουν συμβουλές γιατί είχε χαθεί με το jet ski του μέσα στη νύχτα, έγινε viral και τελικά meme σε συγκεκριμένες γωνιές του χαοτικού σύμπαντος των κοινωνικών δικτύων.

Ο DJ Khaled αποδείχτηκε πολύ έξυπνος και εκμεταλλεύτηκε την εκτός μουσικής δράση του στο έπακρον. Τα τελευταία δύο χρόνια έχει καταφέρει να φτάσει τους δύο δίσκους του στο Νο 1 του Billboard, να συνεργαστεί με δημοφιλή ονόματα όπως η Beyoncé, ο Justin Bieber και η Rihanna και να ξεπουλήσει το βιβλίο που έγραψε με τίτλο «The Keys», στο οποίο δίνει συμβουλές για μια επιτυχημένη ζωή σε όλους τους επίδοξους αστέρες μέσα από κεφάλαια με γελοίους τίτλους αυτοβελτίωσης του τύπου «Μην παραπονιέσαι» και η «Η ζωή έχει το χρώμα που της δίνεις».

DJ Khaled: Όλη η παθογένεια της εμπορικής χιπ-χοπ συγκεντρωμένη σε ένα πρόσωπο Facebook Twitter
Μέχρι και την περσινή χρονιά που η φήμη του εκτινάχθηκε, ο DJ Khaled είχε κυκλοφορήσει πολλούς δίσκους με διάφορες σημαντικές συμμετοχές, είχε ιδρύσει τη δική του δισκογραφική με το όνομα We The Best Music Group, είχε υπογράψει το δικό του brand ακουστικών και γενικότερα πάλευε να βρει τον δρόμο προς τη μεγάλη επιτυχία. Στη φωτογραφία ο DJ Khaled με τη Rihanna.

Για όλη αυτή την ξαφνική επιτυχία ο ίδιος ο Khaled δήλωσε στο Billboard πως «είμαι απλώς ο εαυτός μου. Όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες θέλουν να συνεργαστούν μαζί μου όχι μόνο γιατί φτιάχνω καλή μουσική αλλά και λόγω της θετικής ενέργειας και της όμορφης ψυχής μου».

Ο Αμερικανός σταρ γεννήθηκε το 1975 στη Νέα Ορλεάνη ως Khaled Mohamed Khaled από Παλαιστίνιους γονείς, oι οποίοι διαχειρίζονταν μια μεγάλη αλυσίδα ρουχισμού στην πόλη, ενώ τα βράδια έπαιζαν αραβική μουσική σε διάφορες συναθροίσεις με φίλους τους.

Από μικρός άρχισε να αναπτύσσει ενδιαφέρον για τη σόουλ και τη rap, με τους γονείς του να στηρίζουν την κλίση του. Χώθηκε βαθύτερα στον κόσμο της χιπ-χοπ όταν δούλευε σε δισκάδικα της πόλης και ανακάλυπτε δίσκους, ενώ τα βράδια έπαιζε DJ sets και τα χαράματα έκανε ραδιοφωνικές εκπομπές σε έναν τοπικό πειρατικό σταθμό.

Το 1998 μετακόμισε στο Mαϊάμι καθώς βρήκε δουλειά στον χιπ-χοπ ραδιοφωνικό σταθμό WEDR της Φλόριντα, υιοθετώντας το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Arab Attack, το οποίο άλλαξε αμέσως μετά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου προς αποφυγή παρεξηγήσεων.

Μέχρι και την περσινή χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας η φήμη του εκτινάχθηκε, ο DJ Khaled είχε κυκλοφορήσει πολλούς δίσκους με διάφορες σημαντικές συμμετοχές, είχε ιδρύσει τη δική του δισκογραφική με όνομα We The Best Music Group, είχε υπογράψει το δικό του brand ακουστικών και γενικότερα πάλευε να βρει τον δρόμο προς τη μεγάλη επιτυχία, δίχως αποτέλεσμα όμως.


Τελικά, η σαρωτική του παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα και η σταδιακή κυριαρχία του χιπ-χοπ στα charts άνοιξαν τον δρόμο για τη συνεργασία του με ακόμη πιο βαριά ονόματα της μουσικής βιομηχανίας.

 

DJ Khaled - I'm the One ft Justin Bieber, Quavo, Chance the Rapper, Lil Wayne

Στο «I'm the οne» έβαλε στο ίδιο δωμάτιο τους Justin Bieber, Lil Wayne, Quavo και Chance The Rapper για να φτάσει στο Νο 1 του Billboard, ενώ σημείωσε ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία δουλεύοντας με τη Rihanna στο «Wild Thoughts», ένα από τα πιο δημοφιλή κομμάτια της περσινής χρονιάς, μαζί με το «Despacito».

Δεν γίνεται όμως να μην υιοθετήσει κανείς κριτική στάση απέναντι στο μοντέλο του ράπερ που πρεσβεύει ο DJ Khaled. Σε μια πραγματικότητα όπου υπάρχουν οι Kendrick Lamar, Tyler The Creator, Vince Staples και άλλοι ράπερ που πάνε το είδος μπροστά, προσωπικότητες σαν τον DJ Khaled επιμένουν να συσχετίζουν το χιπ-χοπ με τα κλισέ μιας άλλης, ξεπερασμένης εποχής: τα κιτς samples, τις στερεοτυπικές ρίμες, τις χρυσές αλυσίδες, τις γκόμενες με μαγιό δίπλα σε πισίνες και τις ανοιχτές σαμπάνιες στα πίσω καθίσματα πανάκριβων αμαξιών.

Αν το χιπ-χοπ είναι το τελευταίο επαναστατικό μουσικό κίνημα που αντικρίζει κατάματα το τώρα και οι εκπρόσωποί του έχουν πραγματικό αντίκτυπο στη γενιά τους, τότε ο DJ Khaled είναι ένα από αυτά τα κινούμενα κλισέ που κρατάνε το χιπ-χοπ πίσω και το αμαυρώνουν σε μαζική κλίμακα με την παρουσία τους.

Αλλά τι να κάνουμε, κάποια ονόματα πιάνουν στο mainstream για κάποιον πολύ καλό λόγο.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς ο Drake αλλάζει τη μουσική βιομηχανία με τα mixtapes του

Μουσική / Πώς ο Drake αλλάζει τη μουσική βιομηχανία με τα mixtapes του

Το «More Life» του Καναδού ράπερ ήταν το πιο «πολυ-ακουσμένο» άλμπουμ, βάσει του συνδυασμού φυσικών πωλήσεων, streams και downloads. Κι όλα αυτά χωρίς να είναι καν ένα επίσημο άλμπουμ αλλά ένα mixtape. O ίδιος ο Drake το χαρακτήρισε απλώς «μια playlist».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Τι είναι ο νέος δίσκος του Eminem; Επίδειξη μεγαλομανίας ή ένα αιχμηρό μανιφέστο;

Μουσική / Τι είναι ο νέος δίσκος του Eminem; Επίδειξη μεγαλομανίας ή ένα αιχμηρό μανιφέστο;

Πώς γίνεται ο άνθρωπος που συνέβαλε τα μέγιστα στη σημερινή, παγκόσμια κυριαρχία του χιπ-χοπ ως του δημοφιλέστερου μουσικού είδους των νέων να ακούγεται τόσο εκτός πραγματικότητας;
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΛΕΙΤΣΙΚΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM