Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Ένα ρομπότ στον χώρο της τέχνης Facebook Twitter
Το ρομπότ-εγκέφαλος λίγο πριν συναρμολογηθεί. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
0

Πόσο θα επηρεάσει η τεχνητή νοημοσύνη τον χώρο της τέχνης; Τι σηματοδοτεί η αλματώδης τεχνολογική ανάπτυξη για τις εκθέσεις που θα γίνονται στις γκαλερί; Πόσο έτοιμοι είμαστε για έργα τέχνης-ρομπότ; Και ποια θα είναι η εικαστική και καλλιτεχνική τους έκφραση; Από σήμερα το απόγευμα ένα ρομπότ-εγκέφαλος δεσπόζει στη φθινοπωρινή βιτρίνα της γκαλερί Ζουμπουλάκη. Όπως μου εξηγεί η ιδιοκτήτριά της, Πέγκυ Ζουμπουλάκη, με αυτό το πρωτοποριακό εγχείρημα φιλοδοξεί να ανοίξει μια νέα συζήτηση. Τα εγκαίνια θα γίνουν την ερχόμενη Παρασκευή, γι’ αυτό απευθύνει κάλεσμα σε μικρούς και μεγάλους tech-freaks, φοιτητές, μαθητές, φιλότεχνους, αναποφάσιστους, περίεργους αλλά και σε μικρά παιδιά που έχουν συνηθίσει πλέον να παίζουν με αστεία ρομποτάκια και όχι με τα παραμύθια της γιαγιάς. 

Η ίδια, διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον της για όσα συμβαίνουν σήμερα στον χώρο της τέχνης, επιδιώκει με μια καινοτόμα προσέγγιση να ακολουθήσει τις τάσεις της εποχής. «Η τεχνολογία είναι παντού γύρω μας. Όλα είναι αποτέλεσμα της τεχνητής νοημοσύνης. Κάθε μας κίνηση είναι απόρροια ενός αλγόριθμου. Επομένως, ως γκαλερί θέλουμε να πυροδοτήσουμε σκέψεις και προβληματισμούς ως προς το μέλλον της τέχνης και πώς αυτό θα διαμορφωθεί λόγω της τεχνολογικής εξάπλωσης. Ήδη ζούμε σαν άνθρωποι-ρομπότ, είναι δυνατό, λοιπόν, να μην προκύψει κάποιου είδους έμπνευση απ’ όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας;» αναρωτιέται.

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να εξελιχθεί σε μια κινητήρια δύναμη της φαντασίας και να αντιπροσωπεύσει νέα δεδομένα όπως και τις κοινωνικές, πολιτικές και πνευματικές αλλαγές που συντελούνται σε παγκόσμιο επίπεδο. Κάποτε τα παιδιά μας μεγάλωναν με τα παραμύθια της γιαγιάς, σήμερα παίζουν με ρομποτάκια.

Όση ώρα διαρκεί το στήσιμο στη βιτρίνα τη ρωτώ από πού προήλθε η ιδέα αυτή. «Όλα ξεκίνησαν όταν βρέθηκα στον προσωπικό χώρο ενός σημαντικού συλλέκτη σύγχρονων έργων τέχνης, ο οποίος θέλει να παραμείνει ανώνυμος. Εκεί είδα και το έργο του Zarkhan Catilo, το οποίο έφτασε στα χέρια του όταν επισκέφθηκε το Παρίσι. Μόλις το είδα, αποφάσισα αμέσως ότι έπρεπε να εκτεθεί ώστε να ξεκινήσει ένα debate με σχόλια και αντιδράσεις για το αποτύπωμα της τεχνολογίας στον χώρο της τέχνης. Ήδη, όπως παρατηρείτε, πολύς κόσμος σταματά για να φωτογραφίσει το συγκεκριμένο έκθεμα, κάτι που σημαίνει ότι προσελκύει το ενδιαφέρον του κοινού. Η τέχνη διαρκώς μετασχηματίζεται, δεν μπορεί να μένει στάσιμη. Όποιος δεν το διακρίνει, δεν έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει. Προφανώς θέλουμε να ακούσουμε τις απόψεις του φιλότεχνου κοινού, αλλά επιθυμούμε να δημιουργήσουμε μια νέα συνθήκη που να τροφοδοτεί το παρόν και να συμβάλλει στη διαμόρφωση του μέλλοντος μέσα από τον μεγεθυντικό φακό της τέχνης». 

Ένα ρομπότ στον χώρο της τέχνης Facebook Twitter
Η Πέγκυ Ζουμπουλάκη, διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον της για όσα συμβαίνουν σήμερα στον χώρο της τέχνης, επιδιώκει με μια καινοτόμα προσέγγιση να ακολουθήσει τις τάσεις της εποχής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Στη διάρκεια της συνομιλίας μας παρατηρώ τους χώρους της γκαλερί και συνειδητοποιώ ότι κάθε καλλιτέχνης φιλοδοξεί να εκφράσει όλα όσα βρίσκονται πέρα από την πραγματικότητα ή και να κατανοήσει κόσμους που δεν υπάρχουν. Στο σκεπτικό μου αυτό η Πέγκυ Ζουμπουλάκη προσθέτει: «Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να εξελιχθεί σε μια κινητήρια δύναμη της φαντασίας και να αντιπροσωπεύσει νέα δεδομένα όπως και τις κοινωνικές, πολιτικές και πνευματικές αλλαγές που συντελούνται σε παγκόσμιο επίπεδο. Κάποτε τα παιδιά μας μεγάλωναν με τα παραμύθια της γιαγιάς, σήμερα παίζουν με ρομποτάκια. Είναι δυνατό, εμείς ως γκαλερί, να μη διευρύνουμε ή να μη γεννήσουμε νέα καλλιτεχνικά δεδομένα; Ως εκ τούτου, πρόκειται για μια διαφορετική και σύγχρονη προσέγγιση της τρέχουσας πραγματικότητας με κύριο στόχο την ανάπτυξη ενός δημόσιου διαλόγου σε σχέση όχι μόνο τα οφέλη αλλά και τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δράσης και δημιουργίας του ανθρώπου».

Ένα ρομπότ στον χώρο της τέχνης Facebook Twitter
Είναι αλήθεια ότι το ρομπότ-εγκέφαλος μαγνήτιζε το βλέμμα των περαστικών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Είναι αλήθεια ότι το ρομπότ-εγκέφαλος μαγνήτιζε το βλέμμα των περαστικών. Μένει να αποδειχθεί αν θα αποτελέσει μια εικόνα απ’ την αισθητική του μέλλοντος.

 Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Κριεζώτου 6, 2103634454

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT