Γιατί φοβόμαστε ότι το AI θα μας καταστρέψει;

AI Facebook Twitter
Oι ανησυχίες για την εξέγερση των ΑΙ αποκαλύπτουν άλλες, βαθύτερες φοβίες. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΑΚΟΥΣΕΙ φοβικούς μονολόγους για την τεχνητή νοημοσύνη, αναλύσεις που υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη του ΑΙ θέτει σε κίνδυνο τον «πολιτισμό», τον «κόσμο» ή την «ανθρωπότητα». Μάλιστα, ενώ οι περισσότεροι μελετητές επαναλαμβάνουν ότι αυτός ο κίνδυνος είναι ανύπαρκτος και μη ρεαλιστικός, οι «αποκαλυπτικές» αναλύσεις γύρω απ’ το ΑΙ αυξάνονται μέρα με την ημέρα.

Ως έναν βαθμό, προέρχονται από ανθρώπους που βγάζουν κέρδος απ’ την τρομολαγνεία, γράφοντας viral άρθρα και best seller βιβλία με δραματικές προβλέψεις που απέχουν πολύ απ’ την πραγματικότητα (ο Γιουβάλ Νόε Χαράρι είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα). Ταυτόχρονα, όμως, θεωρώ πως αυτές οι φοβίες προκύπτουν άμεσα από την ποπ κουλτούρα και από το αρχέτυπο της «εξέγερσης των ρομπότ» που εισήγαγε η sci-fi λογοτεχνία και αναπαράγει ακούραστα το Χόλιγουντ.

Από τον Εξολοθρευτή των ’80s μέχρι το Matrix των ’90s και το Εγώ το ρομπότ των ’00s, και από τις ταινίες κατασκοπίας με ανταγωνιστή ένα πανίσχυρο ΑΙ (War Games, Mission Impossible: Dead Reckoning) μέχρι την πρόσφατη φουρνιά ταινιών τρόμου με δολοφονικά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης (M3GAN, AfrAId, Y2K), η «εξέγερση των ρομπότ» επιστρέφει ως ένα σταθερό μυθοπλαστικό μοτίβο.

Η δημοφιλής-χολιγουντιανή φαντασίωση που θέλει το ΑΙ να είναι «επικίνδυνο για την ανθρωπότητα» λειτουργεί ως παραπέτασμα, αφού μας κάνει να θέτουμε ανόητες ερωτήσεις («θα μας αφανίσουν τα ρομπότ;») και να αγνοούμε τα πραγματικά προβλήματα που προκαλεί το ΑΙ.
 

Γιατί είναι τόσο δημοφιλείς αυτές οι ιστορίες; Τι κρύβεται πίσω από τον φόβο μας ότι οι μηχανές που κάποτε μας υπηρετούσαν θα εξεγερθούν για να μας αφανίσουν; Για να απαντήσουμε σε αυτές τις ερωτήσεις, ίσως θα πρέπει να ανατρέξουμε στην πρώτη καλλιτεχνική αναπαράσταση της «επανάστασης των μηχανών».

Στο θεατρικό R.U.R. (Rossum’s Universal Robots) του 1920, ο Τσέχος συγγραφέας Karel Čapek ακολουθεί την εξέλιξη ενός εργοστασίου που φτιάχνει ανδροειδή για να στελεχώσει τις γραμμές παραγωγής των βιομηχανιών. Σταδιακά, τα ρομπότ αποκτούν συνείδηση, συνδικαλίζονται και εξεγείρονται, σκοτώνοντας όλους τους ανθρώπους εκτός από αυτούς που, όπως τα ίδια, εργάζονται με τα χέρια τους.

Καθίσταται σαφές ότι η παράσταση αφορά λιγότερο τα «ρομπότ» και περισσότερο την ταξική πάλη και τους φόβους της κοινωνίας ότι οι αλλοτριωμένοι εργάτες –που δουλεύουν με (και σαν) μηχανές– θα αποκτήσουν συνείδηση της κατάστασής τους και θα την αρνηθούν. Οι σχολιαστές του θεατρικού του Čapek δίνουν έμφαση σε αυτό το στοιχείο, εστιάζοντας στην αλλοτρίωση των εργατών/ρομπότ, η οποία αναιρείται μέσα από την εμπειρία του συλλογικού αγώνα.¹

Το ιστορικό πλαίσιο του έργου ευνοεί μια τέτοια ερμηνεία. Το R.U.R. γράφτηκε το 1919, δύο χρόνια μετά τη Ρωσική Επανάσταση και έναν χρόνο ύστερα απ’ την αποτυχημένη εξέγερση των σπαρτακιστών στη Γερμανία, όταν ο «κίνδυνος» των εργατικών ξεσηκωμών συνιστούσε μια βασική πηγή άγχους για τα ευρωπαϊκά κράτη. Την ίδια στιγμή, η λέξη «ρομπότ» –την οποία εφηύρε ο Čapek για το θεατρικό– προέρχεται από την τσέχικη λέξη «robota» που σημαίνει «καταναγκαστική εργασία» και που χρησιμοποιούνταν για να υποδείξει τη δουλειά των δουλοπάροικων στα χωράφια.  

Βλέπουμε, συνεπώς, πως η «εξέγερση των ρομπότ» αποτελεί μια μετάθεση του φόβου της «εξέγερσης των εργατών»∙ και στις δύο περιπτώσεις, πρόκειται για την αίσθηση ότι αυτοί που εργάζονται για την αναπαραγωγή της κοινωνίας (συχνά χωρίς πραγματική ανταμοιβή και υπό κακές συνθήκες) θα στραφούν εναντίον της. Την εποχή του R.U.R., αυτοί οι εργαζόμενοι-ρομπότ είχαν την παραδοσιακή μορφή του βιομηχανικού εργάτη. Σήμερα, στην εποχή του M3GAN, του Ex Machina και του AfrAId, τα ΑΙ αναπαριστούν την affective (και έμφυλα προσδιοριζόμενη) εργασία του τριτογενούς τομέα, παρέχοντας υπηρεσίες ως ρομποτικές νταντάδες, σεξεργάτριες και φροντίστριες.

Φυσικά, ο φόβος μιας εργατικής επανάστασης δεν είναι το μόνο που κρύβεται πίσω απ’ την αρχετυπική ισχύ της «εξέγερσης των ρομπότ». Στον πυρήνα τους, αυτές οι ιστορίες μιμούνται το Φράνκενσταϊν και εκκινούν από το άγχος που εμφανίζεται όταν ο άνθρωπος «παίζει τον Θεό». Σ’ αυτά τα σενάρια, ο άνθρωπος διαπράττει ύβρη, δημιουργώντας ζωή με αφύσικο τρόπο∙ εν συνεχεία, τα δημιουργήματά του τον τιμωρούν και αποκαθιστούν την ισορροπία.

Τα τελευταία χρόνια, αυτή η (κατά βάση θεολογική) ανησυχία έχει μετουσιωθεί σε ένα οικολογικό άγχος που αφορά τις συνέπειες της ανθρώπινης εκμετάλλευσης της φύσης. Βλέπουμε, έτσι, ιστορίες «βιολογικής εκδίκησης» από το περιβάλλον, στις οποίες τα είδη που ο άνθρωπος καθυπόταξε ή δημιούργησε τον τιμωρούν (Splice, Morgan, τα καινούργια Planet of the Apes). Αυτές οι ιστορίες λειτουργούν ως αντικατοπτρισμοί της «εξέγερσης των ρομπότ» στον βαθμό που η βαθύτερη δυναμική τους είναι κοινή: ο φόβος του κυρίαρχου πως θα τιμωρηθεί.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, βλέπουμε ότι οι ανησυχίες για την εξέγερση των ΑΙ αποκαλύπτουν άλλες, βαθύτερες φοβίες. Όπως σημειώνει ο συγγραφέας sci-fi Ken MacLeod, «τα ρομπότ στην επιστημονική φαντασία λειτουργούν ως μεταφορές για τα άγχη μας γύρω από την εργασία, την ταξική πάλη, την ίδια τη συνείδηση. Έχουν πολύ μικρή σχέση με τις πραγματικές μηχανές [του σήμερα]».² Ως εκ τούτου, η δημοφιλής-χολιγουντιανή φαντασίωση που θέλει το ΑΙ να είναι «επικίνδυνο για την ανθρωπότητα» λειτουργεί ως προπέτασμα, αφού μας κάνει να θέτουμε ανόητες ερωτήσεις («θα μας αφανίσουν τα ρομπότ;») και να αγνοούμε τα πραγματικά προβλήματα που προκαλεί το ΑΙ.  

Ποια είναι αυτά τα προβλήματα; Αρχικά, υπάρχει το ζήτημα του ασύμμετρου οικολογικού αποτυπώματος της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς τα υπολογιστικά της κέντρα χρησιμοποιούν τεράστιες ποσότητες ενέργειας. Παράλληλα, τα ΑΙ βασίζονται σε νέες μορφές εκμετάλλευσης, αφού τα chatbots «εκπαιδεύονται» από κακοπληρωμένους εργαζόμενους στον παγκόσμιο Νότο για να παρουσιάζουν μόνο «πολιτικά ορθά» αποτελέσματα.

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις δουλειές που χάνονται μέσα απ’ την αυτοματοποίηση (υπάλληλοι σε ταμεία/αεροδρόμια/διόδια, οδηγοί φορτηγών∙ εργάτες σε αποθήκες/λιμάνια/εργοστάσια). Όσο οι νέες τεχνολογίες παραμένουν στα χέρια των ιδιωτών, η αυτοματοποίηση δεν θα απελευθερώνει την ανθρωπότητα απ’ τον μόχθο. Απεναντίας, θα οδηγήσει ακόμα μεγαλύτερες πληθυσμιακές ομάδες στην ένδεια και την ανεργία.


[1] John Rieder, «Karel Čapek (1890-1938)», στο Fifty Key Figures in Science Fiction, σ. 47-49.
[2] Ken MacLeod,
«Why are we really afraid of robots?», Big Think, 02:38-3:35.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φοβάται ο Αστερίξ την τεχνητή νοημοσύνη;

The Happy Reader / Φοβάται ο Αστερίξ την τεχνητή νοημοσύνη;

Τι είναι το LLM, ποιοι το απεχθάνονται ποιοι το αγαπούν. Η Καμίλα Λάκμπεργκ και τα «υποβοηθούμενα» μυθιστορήματά της. Το αφεντικό της Penguin, ο Ινδός Νιχάρ Μαλαβίγια και τι θέλει ο συγγραφέας Φαμπρίς Καρόλ γράφοντας τη νέα περιπέτεια του ανίκητου Γαλάτη ήρωα. Στα βιβλιοπωλεία και πάλι το βιβλίο «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού», λόγω Σκορσέζε.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Με ποιους τρόπους ο αλγόριθμος διαβάζει τις σκέψεις μας;

Άκου την επιστήμη / Με ποιους τρόπους ο αλγόριθμος διαβάζει τις σκέψεις μας;

Ζούμε στην εποχή της επιστημονικής φαντασίας; Απειλεί η τεχνητή νοημοσύνη την απασχόληση στο άμεσο μέλλον; Και τι σημαίνει σήμερα να είμαστε άνθρωποι σε μια περίοδο που οι μηχανές κάνουν τόσο πολλά; Η καθηγήτρια στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Λίλιαν Μήτρου, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Πόσο κοστίζει σήμερα το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Είσαι γονιός στην Ελλάδα; Θα γονατίσεις οικονομικά

Πόσο κοστίζει το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα και πώς σχετίζεται με το δημογραφικό προβλημα; Τα έξοδα ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και αυξάνονται σταδιακά. Τι αναφέρουν οι ίδιοι οι γονείς, τι συμβουλεύουν οι ειδικοί επιστήμονες και τι μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φυλακές Κορυδαλλού: Πότε θα πάνε στον Ασπρόπυργο και ποιο είναι το σχέδιο για την τύχη των παλιών κτιρίων

Ρεπορτάζ / Πότε θα φύγουν τελικά οι φυλακές από τον Κορυδαλλό;

Η απομάκρυνση των φυλακών Κορυδαλλού και η μεταφορά τους στον Ασπρόπυργο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και είναι ένα έργο βαρύνουσας σημασίας. Πότε θα γίνει η μετεγκατάστασή τους και πώς θα αξιοποιηθούν τα παλιά κτίρια;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ