Γιατί φοβόμαστε ότι το AI θα μας καταστρέψει;

AI Facebook Twitter
Oι ανησυχίες για την εξέγερση των ΑΙ αποκαλύπτουν άλλες, βαθύτερες φοβίες. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΑΚΟΥΣΕΙ φοβικούς μονολόγους για την τεχνητή νοημοσύνη, αναλύσεις που υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη του ΑΙ θέτει σε κίνδυνο τον «πολιτισμό», τον «κόσμο» ή την «ανθρωπότητα». Μάλιστα, ενώ οι περισσότεροι μελετητές επαναλαμβάνουν ότι αυτός ο κίνδυνος είναι ανύπαρκτος και μη ρεαλιστικός, οι «αποκαλυπτικές» αναλύσεις γύρω απ’ το ΑΙ αυξάνονται μέρα με την ημέρα.

Ως έναν βαθμό, προέρχονται από ανθρώπους που βγάζουν κέρδος απ’ την τρομολαγνεία, γράφοντας viral άρθρα και best seller βιβλία με δραματικές προβλέψεις που απέχουν πολύ απ’ την πραγματικότητα (ο Γιουβάλ Νόε Χαράρι είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα). Ταυτόχρονα, όμως, θεωρώ πως αυτές οι φοβίες προκύπτουν άμεσα από την ποπ κουλτούρα και από το αρχέτυπο της «εξέγερσης των ρομπότ» που εισήγαγε η sci-fi λογοτεχνία και αναπαράγει ακούραστα το Χόλιγουντ.

Από τον Εξολοθρευτή των ’80s μέχρι το Matrix των ’90s και το Εγώ το ρομπότ των ’00s, και από τις ταινίες κατασκοπίας με ανταγωνιστή ένα πανίσχυρο ΑΙ (War Games, Mission Impossible: Dead Reckoning) μέχρι την πρόσφατη φουρνιά ταινιών τρόμου με δολοφονικά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης (M3GAN, AfrAId, Y2K), η «εξέγερση των ρομπότ» επιστρέφει ως ένα σταθερό μυθοπλαστικό μοτίβο.

Η δημοφιλής-χολιγουντιανή φαντασίωση που θέλει το ΑΙ να είναι «επικίνδυνο για την ανθρωπότητα» λειτουργεί ως παραπέτασμα, αφού μας κάνει να θέτουμε ανόητες ερωτήσεις («θα μας αφανίσουν τα ρομπότ;») και να αγνοούμε τα πραγματικά προβλήματα που προκαλεί το ΑΙ.
 

Γιατί είναι τόσο δημοφιλείς αυτές οι ιστορίες; Τι κρύβεται πίσω από τον φόβο μας ότι οι μηχανές που κάποτε μας υπηρετούσαν θα εξεγερθούν για να μας αφανίσουν; Για να απαντήσουμε σε αυτές τις ερωτήσεις, ίσως θα πρέπει να ανατρέξουμε στην πρώτη καλλιτεχνική αναπαράσταση της «επανάστασης των μηχανών».

Στο θεατρικό R.U.R. (Rossum’s Universal Robots) του 1920, ο Τσέχος συγγραφέας Karel Čapek ακολουθεί την εξέλιξη ενός εργοστασίου που φτιάχνει ανδροειδή για να στελεχώσει τις γραμμές παραγωγής των βιομηχανιών. Σταδιακά, τα ρομπότ αποκτούν συνείδηση, συνδικαλίζονται και εξεγείρονται, σκοτώνοντας όλους τους ανθρώπους εκτός από αυτούς που, όπως τα ίδια, εργάζονται με τα χέρια τους.

Καθίσταται σαφές ότι η παράσταση αφορά λιγότερο τα «ρομπότ» και περισσότερο την ταξική πάλη και τους φόβους της κοινωνίας ότι οι αλλοτριωμένοι εργάτες –που δουλεύουν με (και σαν) μηχανές– θα αποκτήσουν συνείδηση της κατάστασής τους και θα την αρνηθούν. Οι σχολιαστές του θεατρικού του Čapek δίνουν έμφαση σε αυτό το στοιχείο, εστιάζοντας στην αλλοτρίωση των εργατών/ρομπότ, η οποία αναιρείται μέσα από την εμπειρία του συλλογικού αγώνα.¹

Το ιστορικό πλαίσιο του έργου ευνοεί μια τέτοια ερμηνεία. Το R.U.R. γράφτηκε το 1919, δύο χρόνια μετά τη Ρωσική Επανάσταση και έναν χρόνο ύστερα απ’ την αποτυχημένη εξέγερση των σπαρτακιστών στη Γερμανία, όταν ο «κίνδυνος» των εργατικών ξεσηκωμών συνιστούσε μια βασική πηγή άγχους για τα ευρωπαϊκά κράτη. Την ίδια στιγμή, η λέξη «ρομπότ» –την οποία εφηύρε ο Čapek για το θεατρικό– προέρχεται από την τσέχικη λέξη «robota» που σημαίνει «καταναγκαστική εργασία» και που χρησιμοποιούνταν για να υποδείξει τη δουλειά των δουλοπάροικων στα χωράφια.  

Βλέπουμε, συνεπώς, πως η «εξέγερση των ρομπότ» αποτελεί μια μετάθεση του φόβου της «εξέγερσης των εργατών»∙ και στις δύο περιπτώσεις, πρόκειται για την αίσθηση ότι αυτοί που εργάζονται για την αναπαραγωγή της κοινωνίας (συχνά χωρίς πραγματική ανταμοιβή και υπό κακές συνθήκες) θα στραφούν εναντίον της. Την εποχή του R.U.R., αυτοί οι εργαζόμενοι-ρομπότ είχαν την παραδοσιακή μορφή του βιομηχανικού εργάτη. Σήμερα, στην εποχή του M3GAN, του Ex Machina και του AfrAId, τα ΑΙ αναπαριστούν την affective (και έμφυλα προσδιοριζόμενη) εργασία του τριτογενούς τομέα, παρέχοντας υπηρεσίες ως ρομποτικές νταντάδες, σεξεργάτριες και φροντίστριες.

Φυσικά, ο φόβος μιας εργατικής επανάστασης δεν είναι το μόνο που κρύβεται πίσω απ’ την αρχετυπική ισχύ της «εξέγερσης των ρομπότ». Στον πυρήνα τους, αυτές οι ιστορίες μιμούνται το Φράνκενσταϊν και εκκινούν από το άγχος που εμφανίζεται όταν ο άνθρωπος «παίζει τον Θεό». Σ’ αυτά τα σενάρια, ο άνθρωπος διαπράττει ύβρη, δημιουργώντας ζωή με αφύσικο τρόπο∙ εν συνεχεία, τα δημιουργήματά του τον τιμωρούν και αποκαθιστούν την ισορροπία.

Τα τελευταία χρόνια, αυτή η (κατά βάση θεολογική) ανησυχία έχει μετουσιωθεί σε ένα οικολογικό άγχος που αφορά τις συνέπειες της ανθρώπινης εκμετάλλευσης της φύσης. Βλέπουμε, έτσι, ιστορίες «βιολογικής εκδίκησης» από το περιβάλλον, στις οποίες τα είδη που ο άνθρωπος καθυπόταξε ή δημιούργησε τον τιμωρούν (Splice, Morgan, τα καινούργια Planet of the Apes). Αυτές οι ιστορίες λειτουργούν ως αντικατοπτρισμοί της «εξέγερσης των ρομπότ» στον βαθμό που η βαθύτερη δυναμική τους είναι κοινή: ο φόβος του κυρίαρχου πως θα τιμωρηθεί.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, βλέπουμε ότι οι ανησυχίες για την εξέγερση των ΑΙ αποκαλύπτουν άλλες, βαθύτερες φοβίες. Όπως σημειώνει ο συγγραφέας sci-fi Ken MacLeod, «τα ρομπότ στην επιστημονική φαντασία λειτουργούν ως μεταφορές για τα άγχη μας γύρω από την εργασία, την ταξική πάλη, την ίδια τη συνείδηση. Έχουν πολύ μικρή σχέση με τις πραγματικές μηχανές [του σήμερα]».² Ως εκ τούτου, η δημοφιλής-χολιγουντιανή φαντασίωση που θέλει το ΑΙ να είναι «επικίνδυνο για την ανθρωπότητα» λειτουργεί ως προπέτασμα, αφού μας κάνει να θέτουμε ανόητες ερωτήσεις («θα μας αφανίσουν τα ρομπότ;») και να αγνοούμε τα πραγματικά προβλήματα που προκαλεί το ΑΙ.  

Ποια είναι αυτά τα προβλήματα; Αρχικά, υπάρχει το ζήτημα του ασύμμετρου οικολογικού αποτυπώματος της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς τα υπολογιστικά της κέντρα χρησιμοποιούν τεράστιες ποσότητες ενέργειας. Παράλληλα, τα ΑΙ βασίζονται σε νέες μορφές εκμετάλλευσης, αφού τα chatbots «εκπαιδεύονται» από κακοπληρωμένους εργαζόμενους στον παγκόσμιο Νότο για να παρουσιάζουν μόνο «πολιτικά ορθά» αποτελέσματα.

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις δουλειές που χάνονται μέσα απ’ την αυτοματοποίηση (υπάλληλοι σε ταμεία/αεροδρόμια/διόδια, οδηγοί φορτηγών∙ εργάτες σε αποθήκες/λιμάνια/εργοστάσια). Όσο οι νέες τεχνολογίες παραμένουν στα χέρια των ιδιωτών, η αυτοματοποίηση δεν θα απελευθερώνει την ανθρωπότητα απ’ τον μόχθο. Απεναντίας, θα οδηγήσει ακόμα μεγαλύτερες πληθυσμιακές ομάδες στην ένδεια και την ανεργία.


[1] John Rieder, «Karel Čapek (1890-1938)», στο Fifty Key Figures in Science Fiction, σ. 47-49.
[2] Ken MacLeod,
«Why are we really afraid of robots?», Big Think, 02:38-3:35.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φοβάται ο Αστερίξ την τεχνητή νοημοσύνη;

The Happy Reader / Φοβάται ο Αστερίξ την τεχνητή νοημοσύνη;

Τι είναι το LLM, ποιοι το απεχθάνονται ποιοι το αγαπούν. Η Καμίλα Λάκμπεργκ και τα «υποβοηθούμενα» μυθιστορήματά της. Το αφεντικό της Penguin, ο Ινδός Νιχάρ Μαλαβίγια και τι θέλει ο συγγραφέας Φαμπρίς Καρόλ γράφοντας τη νέα περιπέτεια του ανίκητου Γαλάτη ήρωα. Στα βιβλιοπωλεία και πάλι το βιβλίο «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού», λόγω Σκορσέζε.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Με ποιους τρόπους ο αλγόριθμος διαβάζει τις σκέψεις μας;

Άκου την επιστήμη / Με ποιους τρόπους ο αλγόριθμος διαβάζει τις σκέψεις μας;

Ζούμε στην εποχή της επιστημονικής φαντασίας; Απειλεί η τεχνητή νοημοσύνη την απασχόληση στο άμεσο μέλλον; Και τι σημαίνει σήμερα να είμαστε άνθρωποι σε μια περίοδο που οι μηχανές κάνουν τόσο πολλά; Η καθηγήτρια στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Λίλιαν Μήτρου, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ