Θανάσης Μιχαηλίδης Facebook Twitter
Αλέκος Φασιανός

Θανάσης Μιχαηλίδης: «Ήθελα να έχω έργα από όσους ζωγράφους εκτιμώ»

0

ΟΘανάσης Μιχαηλίδης είναι ένας εραστής της τέχνης και αφοσιωμένος συλλέκτης ζωγραφικών κυρίως έργων. Αυτή η ενασχόλησή του τον έχει φέρει πολύ κοντά σε μερικούς από τους σημαντικότερους εν ενεργεία Έλληνες ζωγράφους.

Με αρκετούς από τους αυτούς συνδέθηκε φιλικά, αναλώθηκε σε συζητήσεις μαζί τους για τη δουλειά τους, έζησε δίπλα τους σε κάποιες περιπτώσεις. Όλοι του το ανταπέδωσαν ζωγραφίζοντας το πορτρέτο του, με συνέπεια σήμερα να βρίσκονται στην κατοχή του περί τα εκατό έργα με θέμα τον ίδιο.

Επιμένει ότι δεν τίθεται θέμα αυτοπροβολής ή ναρκισσισμού, αντιθέτως όλα αυτά τα πορτρέτα αντανακλούν μια μεγάλη γκάμα τεχνοτροπιών και τάσεων της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. Αυτός ήταν άλλωστε ο στόχος του, όπως εξηγεί και στη συνέντευξη που ακολουθεί με αφορμή μια έκθεση όπου παρουσιάζονται πενήντα οκτώ έργα που υπογράφουν είκοσι οκτώ διαφορετικοί καλλιτέχνες, ανάμεσά τους μερικοί από τους διασημότερους. 

Έχω αφήσει τους καλλιτέχνες ελεύθερους να κάνουν ό,τι θέλουν. Δεν υπάρχει απαίτηση ναρκισσιστική, ωραιοποίησης της εικόνας μου. Δεν με ενδιαφέρει να βγει η εικόνα η δική μου, με ενδιαφέρει κάθε ζωγράφος να αποδώσει αυτό που βλέπει με τον δικό του τρόπο.

— Τι ήταν αυτό που σας έκανε να αποφασίσετε να δείξετε μέρος της συλλογής σας; 
Κοιτάξτε, μαζί με την κ. Καραπιδάκη, που έκανε την επιμέλεια, το φανταστήκαμε σαν ένα cabinet de curiosités. Από την άλλη, επειδή είναι και πολύ διαφορετικά έργα, διαφορετικές τεχνοτροπίες, αναδύεται νομίζω μια ενδιαφέρουσα ποικιλία. Κάθε ζωγράφος ξεκινάει από μια άλλη καλλιτεχνική νοοτροπία. Πολλοί μας είπαν ότι είναι μια ξεκούραστη έκθεση. 

— Από πότε ξεκίνησαν να σας ζωγραφίζουν; 
Από το 2004, με το έργο του Ζουμπουλάκη. Το τελευταίο είναι του Βερούκα. 

Θανάσης Μιχαηλίδης Facebook Twitter
Αλέξης Βερούκας

— Ήσασταν ανέκαθεν συλλέκτης έργων τέχνης;
Ναι, η σχέση μου με τη ζωγραφική είναι πολύ παλιά. Από τη μέρα που γεννήθηκα. Σχεδίαζα πάντα. 

— Πώς και δεν γίνατε ο ίδιος ζωγράφος; Φοβηθήκατε ότι δεν θα φτάνατε στο ύψος αυτών που θαυμάζατε;
Όχι, απλώς ασχολήθηκα με άλλα πράγματα. Πριν αναμειχθώ ενεργά με τις τέχνες, δηλαδή με τη συλλογή, δεν φοβόμουν. Όταν όμως άρχισα να γνωρίζω καλλιτέχνες και μπήκα στον μαγικό κόσμο της τέχνης, καθώς επισκεπτόμουν όλο και συχνότερα ατελιέ ζωγράφων, γλυπτών, χαρακτών και τα έβλεπα από μέσα, άρχισα να νιώθω δέος. 

— Ναι, αλλά είχατε πάρει πια αποφάσεις και αποστάσεις.
Ναι, όντως, είχα πάρει τις αποφάσεις και τις αποστάσεις μου. 

— Θα μεγάλωσε και ο θαυμασμός σας για κάποιους. 
Το μείζον και η αφετηρία για μένα, όπως σας είπα, ήταν η αγάπη μου για τις τέχνες. Ένας έρωτας για τις τέχνες, δηλαδή κάτι που εμπεριέχει και πάθος για όλη αυτήν τη διαδικασία. Και διαρκεί μέχρι σήμερα. 

Θανάσης Μιχαηλίδης Facebook Twitter
Γιώργος Ρόρρης

— Οπωσδήποτε θα ξεχωρίζετε κάποιους.
Εγώ λειτουργώ πάντα φιλικά με τους ζωγράφους, όχι εμπορικά. Πολλοί άλλοι συλλέκτες δεν έχουν καμία σχέση με τους καλλιτέχνες, απλώς μπαίνουν σε μια γκαλερί, αγοράζουν ένα έργο και φεύγουν. Εγώ είχα πάντα φιλικές σχέσεις με τους καλλιτέχνες και τους γνώριζα από μέσα. Φυσικά, ξεχωρίζω κάποιους, υπάρχει μια αξιολόγηση και σε προσωπικό επίπεδο και σε καλλιτεχνικό. 

— Είναι αναθέσεις ή φιλικές χειρονομίες όλα αυτά τα πορτρέτα; 
Η απάντηση είναι μπερδεμένη γιατί έχουν γίνει από ανθρώπους που εκτιμώ καλλιτεχνικά, άσχετα από το αν είναι φίλοι μου ή όχι. Δεν με ενδιαφέρει να έχω ένα ακόμα πορτρέτο από τον οποιονδήποτε, με ενδιαφέρει να έχω ένα πορτρέτο από έναν άνθρωπο που εκτιμώ εικαστικά. Όπως σας είπα, όλα αυτά έχουν γίνει σε ένα περιβάλλον και πλαίσιο φιλικό. Οπότε υπάρχουν και αναθέσεις αλλά και φιλικές χειρονομίες. Γιατί είναι άλλο να συζητάς με έναν φίλο για πορτρέτα και άλλο να πάρεις έναν ζωγράφο στο τηλέφωνο και να του ζητήσεις να σε ζωγραφίσει. Πιο σπουδαίο από το πώς θα το χαρακτηρίσουμε, ανάθεση ή προσφορά, είναι το αποτέλεσμα που βγαίνει. 

— Σε μερικές περιπτώσεις, μπορεί κάποιοι να σας έχουν ζωγραφίσει περισσότερες από μία φορές, όπως συνέβη με τους Χαδούλη, Σταυροπούλου και Φασιανό.  
Όπως σας είπα, ήμασταν πολύ κοντά με τους περισσότερους, ήταν φίλοι μου. Πολλά έχουν γίνει σε ανύποπτο χρόνο, μέσα στα ατελιέ. Λόγου χάρη, με τον Αλέκο Φασιανό, εκεί που τρώγαμε στην ταβέρνα του Βλάσση έπαιρνε ένα χαρτί και μου έκανε στα γρήγορα ένα δώρο για τη γιορτή μου – ή μια φορά στο σπίτι του. Οπωσδήποτε κάνω τις επιλογές μου, αλλά κάνει και ο καλλιτέχνης τις δικές του. 

— Ποζάρατε για όλα αυτά τα πορτρέτα; Διαθέσατε πολύ χρόνο; 
Τα περισσότερα είναι από πόζα. Όχι απαραίτητα αφιερώνοντας πολύ χρόνο. Και μερικά από φωτογραφίες. 

Θανάσης Μιχαηλίδης Facebook Twitter
Didier Paquignon
Θανάσης Μιχαηλίδης Facebook Twitter
Ματίνα Σταυροπούλου

— Στο σπίτι σας είναι όλα κρεμασμένα; 
Όχι όλα. Κάτι άλλο που πρέπει να προσθέσω είναι ότι έχω αφήσει τους καλλιτέχνες ελεύθερους να κάνουν ό,τι θέλουν. Δεν υπάρχει απαίτηση ναρκισσιστική, ωραιοποίησης της εικόνας μου. Δεν με ενδιαφέρει να βγει η εικόνα η δική μου, με ενδιαφέρει κάθε ζωγράφος να αποδώσει αυτό που βλέπει με τον δικό του τρόπο. Αυτό έχει αξία σε αυτή την έκθεση, ότι βλέπουμε πενήντα επτά διαφορετικές εκδοχές του ίδιου προσώπου με διαφορετική τεχνοτροπία. Υπάρχει και ένα γλυπτό του Παπαστεργίου. Το πρόσωπο είναι ένα, αλλά τα πενήντα οκτώ έργα είναι διαφορετικά μεταξύ τους, χωρίς να με ωραιοποιούν ναρκισσιστικά. Αυτό έχει μεγάλη σημασία. Εκμεταλλεύτηκαν την ελευθερία που τους έδωσα να δημιουργήσουν ο καθένας σύμφωνα με την αντίληψη και την τεχνοτροπία του. 

— Αν είχατε τη δυνατότητα, ποιος διεθνής καλλιτέχνης θα θέλατε να σας ζωγραφίσει;
Ο Χόκνεϊ, και από τους μη ζώντες ο Φρόιντ. Στην έκθεση υπάρχει ένα πορτρέτο από τον Paquignon. Είχε κάνει μια μεγάλη σειρά πορτρέτα φίλων του Γάλλων αλλά και Ελλήνων και την εξέθεσε στο Παρίσι. 

— Η φωτογραφία σάς ενδιαφέρει; 
Με ενδιαφέρει, αλλά δεν έχω φωτογραφηθεί από κάποιον καλλιτεχνικά. 

— Υπάρχει κάποιο έργο σας που το κρύβετε και δεν το παρουσιάζετε ποτέ; 
Όχι που να το κρύβω, αλλά σίγουρα υπάρχουν κάποια που ίσως είναι πιο αδύναμα από άλλα. 

— Ποιο είναι κρεμασμένο σε περίοπτη θέση στο σπίτι σας;
Κανένα. Εφόσον με ενδιέφερε πάντα να έχω πορτρέτα από ανθρώπους που εκτιμώ, μου είναι δύσκολο να επιλέξω ένα. Αλλά επιμένω, δεν είμαι ούτε επενδυτής ούτε με ενδιαφέρει να έχω μια ωραία εικόνα του εαυτού μου να τη βλέπω. Ήθελα να έχω έργα όσων εκτιμώ. Υπάρχουν και πολλοί άλλοι που εκτιμώ και δεν μου έχουν κάνει πορτρέτο. 

Θανάσης Μιχαηλίδης Facebook Twitter
Γιάννης Αδαμάκης
Θανάσης Μιχαηλίδης Facebook Twitter
Μίλτος Γκολέμας
Θανάσης Μιχαηλίδης Facebook Twitter
Γιώργος Χαδούλης

«28 καλλιτέχνες - 1 συλλέκτης» 
Έργα από τη συλλογή του Θανάση Μιχαηλίδη 
Contemporary Athens 
Λεβέντη 1, Κολωνάκι

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ