Τέσσερις εικαστικές εκθέσεις που θα συζητηθούν προσεχώς

Τέσσερις εικαστικές εκθέσεις που θα συζητηθούν προσεχώς Facebook Twitter
Jaune de Cadmium, 2017. Acrylic on Cibachrome, 155 x 232 x 4 cm (framed)
0

Ο Τρούμαν Καπότε, στην περίφημη νουβέλα του Πρόγευμα στο Τίφανις, περιφρονεί τον υπέροχο μήνα Απρίλιο και εκθειάζει το φθινόπωρο ως την εποχή που έκλεψε από την άνοιξη τον ρόλο της «σεζόν κάθε καινούργιας αρχής». Στα 61 χρόνια που πέρασαν από την έκδοση του βιβλίου, όλοι οι εμπλεκόμενοι στον κόσμο των εικαστικών τεχνών θα επιβεβαίωναν αβίαστα πως το φθινόπωρο είναι η «νέα άνοιξη» αλλά και ότι φέρνει τη σπαζοκεφαλιά μια δύσκολης επιλογής μέσα από μια όλο και πλουσιότερη προσφορά ερεθισμάτων που διεκδικούν να κατακτήσουν τη μνήμη και να δεσμεύσουν το ενδιαφέρον μας.

Το κάνει όπως ο Βαν Γκογκ. Ο Γάλλος καλλιτέχνης Bertrand Lavier (γ. 1949) έχει καταξιωθεί διεθνώς χάρη στα ready-made έργα του που δημιουργεί επικαλύπτοντας καθημερινά χρηστικά είδη βιομηχανικής παραγωγής (π.χ. ένα ψυγείο) με χρώμα ή με πάστα μπογιάς, στην οποία διακρίνονται επιδεικτικά οι αυλακιές από τις τρίχες του πινέλου – μια διαδικασία που ο ίδιος σαρκαστικά έχει ονομάσει «τεχνική Βαν Γκογκ». Συχνά ενσωματώνει σε αυτά ή στη ζωγραφική του μορφές που μας παρέδωσε η pop art ή που, γενικότερα, λατρεύει και αναδεικνύει η μαζική κουλτούρα. Ο Lavier διαπερνά τα όρια που κατά παράδοση διαχωρίζουν τη ζωγραφική από τη γλυπτική με στόχο να υπογραμμίσει εμφατικά τη δημιουργία υβριδικών μορφών, τις οποίες συχνά υψώνει πάνω σε «απρόσμενα βάθρα» και γενικότερα φροντίζει να δείχνουν εντελώς ξεκομμένες από το αναμενόμενο συγκείμενό τους. Όλα αυτά στοχεύουν στην αποσταθεροποίηση της πρόσληψης του έργου από τον θεατή, καθώς επίσης και σε έναν κλονισμό του οποιουδήποτε προϊδεασμού του γι' αυτό που θα αντικρίσει. Το 2012 το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι οργάνωσε μεγάλη αναδρομική έκθεση στο έργο του, ενώ πέρσι μια μεγάλη ατομική του φιλοξενήθηκε στο Espace Louis Vuitton του Τόκιο. Επίσης, έχει εκθέσει στα σπουδαιότερα μουσεία και δημόσιες αίθουσες τέχνης της Ευρώπης. Τώρα, για πρώτη φορά και στην Ελλάδα, με φρέσκια δουλειά, από 3/10 έως 21/11, στην γκαλερί Bernier/Eliades.

Τέσσερις εικαστικές εκθέσεις που θα συζητηθούν προσεχώς Facebook Twitter
Στην έκθεση στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης State of Concept, οι Forensic Architecture θα παρουσιάσουν υλικό από διάφορες διεθνείς υποθέσεις με κοινό αντικείμενο τις «χαρτογραφήσεις βίας»


Πρωτοεμφανιζόμενη, γεννημένη για να μεσουρανεί.
Ένα νέο σχήμα παρουσίασης τους προγράμματός της εγκαινιάζει η γκαλερί The Breeder, με στόχο ο επισκέπτης να έχει τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με τη φάση παραγωγής της καλλιτεχνικής δουλειάς. Έτσι, η γκαλερί θα διατίθεται στον εκάστοτε προσκεκλημένο καλλιτέχνη ως χώρος εργαστηρίου του επί ένα δίμηνο, και ταυτόχρονα θα δέχεται εκεί κόσμο υπό την έννοια ενός ανοιχτού στο κοινό ατελιέ. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να παρακολουθούν τη δημιουργία των έργων, να συζητούν με τον/την δημιουργό και όταν πλέον το έργο θα παρουσιάζεται ολοκληρωμένο, θα το προσλαμβάνουν με την αυξημένη ευαισθησία του θεατή που το προσέγγισε ήδη από τη φάση του καλλιτεχνικού προβληματισμού και της παραγωγής ιδεών που οδήγησαν στην ολοκλήρωσή του. Πρώτη προσκεκλημένη του νέου προγράμματος είναι η πρωτοεμφανιζόμενη Ariana Papademetropoulos (γ. 1990), Αμερικανίδα από το L.A., ελληνικής και κατά το άλλο ήμισυ αργεντινής καταγωγής. Η Papademetropoulos τρέφει μια ασυνήθιστη αγάπη (στα όρια της εμμονής) για το παλιό Hollywood και τη λάμψη του της πρώτης χρυσής εποχής του, όπως αυτή προκύπτει μέσα από τις σελίδες των περιοδικών αρχιτεκτονικής και διακόσμησης. Τα έργα της περιλαμβάνουν ζωγραφική, βίντεο και εγκαταστάσεις. Στις συνθέσεις της εσωτερικών χώρων εισβάλλουν ως εγκάθετες αφηγήσεις διάφορες άλλες εικονοπλαστικές συνθέσεις, στις οποίες πρωτοστατούν η μεταφυσική και η ονειρική διάσταση των πραγμάτων και των καταστάσεων. Η Papademetropoulos ξεκινά να εργάζεται σύντομα και το κοινό μπορεί να την επισκέπτεται στο ατελιέ-γκαλερί. Τα επίσημα εγκαίνια για το ολοκληρωμένο έργο της θα γίνουν γύρω στις 25 Οκτωβρίου (κατόπιν οριστικής σχετικής ανακοίνωσης).

Βία δύο ταχυτήτων. Forensic architecture σημαίνει επί λέξει «δικανική αρχιτεκτονική» και αν έπρεπε κάποιος να το αποδώσει λίγο (ή και εντελώς) ελεύθερα, θα έλεγε ότι πρόκειται για μια «αρχιτεκτονικής μεθοδολογίας» μελέτη και διερεύνηση του εκάστοτε κοινώς αποδεκτού αισθήματος του δικαίου. Με την ονομασία Forensic architecture νοείται επίσης σήμερα ένα αναδυόμενο πεδίο ακαδημαϊκής έρευνας, καθώς και ένας οργανισμός ‒μια υπηρεσία‒ ερευνών που ξεπήδησε από το διαβόητο για τις πρωτοποριακές αναζητήσεις του Πανεπιστήμιο Goldsmiths του Λονδίνου. Η «υπηρεσία» αναλαμβάνει έρευνες με κύριο αντικείμενο την καταστολή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Στην Ελλάδα ασχολήθηκε με τις υποθέσεις Φύσσα και Ζακ Κωστόπουλου.


Στην έκθεση στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης State of Concept, την οποία επιμελείται η ιδρύτριά του Ηλιάνα Φωκιανάκη, οι Forensic Architecture θα παρουσιάσουν υλικό από διάφορες διεθνείς υποθέσεις με κοινό αντικείμενο τις «χαρτογραφήσεις βίας», όπου η βία, ήδη από τον τίτλο της έκθεσης, διακρίνεται σε «γρήγορη» (που είναι η εμφανής και ευθέως αντιληπτή άσκησή της) και σε «αργή» (που εκδηλώνεται με λανθάνοντα τρόπο, προτού συντελεστεί οριστικά και γίνει αισθητός ο αντίκτυπός της, όπως συμβαίνει π.χ. με την κλιματική αλλαγή, τη ρίψη μολυσματικών αποβλήτων στο περιβάλλον κ.λπ.).


Το υλικό που θα παρουσιάσουν είναι κυρίως φωτογραφίες που, ενώ φαινομενικά μοιάζουν να προέρχονται από το στοκ κοινών φωτογραφιών τεκμηρίωσης όπως τις γνωρίζουμε από την ειδησεογραφία, οι επεμβάσεις που κάνουν πάνω τους οδηγούν σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον αισθητικό αποτέλεσμα. State of Concept Athens, Τούσα Μπότσαρη 19, Κουκάκι. Εγκαίνια 27/9, από 28/9 έως 23/11.

Νέα δραστηριότητα εκτός έδρας. Με την ονομασία ampersand, που στα αγγλικά είναι ο χαρακτήρας «&», ο οποίος αποτελεί διεθνές σύμβολο της λέξης «και», η γκαλερί RODEO και η ιδιοκτήτριά της Σύλβια Κούβαλη ξεκινούν έναν καινούργιο κύκλο εκθέσεων, ο οποίος έχει ως στόχο του την παρουσίαση αντικειμένων τέχνης και χρηστικών αντικειμένων που κατασκευάζονται από Έλληνες αλλά και ξένους τεχνίτες και καλλιτέχνες. Πρόκειται για μια σοβαρή απόπειρα επαναφοράς της έννοιας του «πολλαπλού» έργου τέχνης στο φάσμα των γκαλερί που βρίσκονται στη θεωρούμενη αιχμή του δόρατος της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας. Η πρώτη φορά διοργάνωσης του ampersand θα γίνει σε διαμέρισμα στην οδό Μαυρομματαίων 43 και θα παρουσιαστεί το έργο του designer Savva Laz, αποφοίτου της Σχολής Τέχνης και Σχεδίου της Λωζάνης. Ο Laz θα δείξει μια σειρά έργων με τον τίτλο «Trashformers», τα οποία είναι φτιαγμένα από υλικά συσκευασίας κυρίως ηλεκτρικών συσκευών που συλλέγει από εκεί όπου βρίσκονται πεταμένα. Δημιουργεί έτσι έπιπλα που σκοπός τους είναι (εκτός από το να χρησιμοποιηθούν) να υπονομεύσουν τον ρόλο του design και των designers στις μέρες μας. Εγκαίνια στις 17/9 και στη συνέχεια κατόπιν ραντεβού μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / «Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Περί τα ογδόντα έργα από αυτά που έχουν χαρακτηριστεί «τσίκι-τσίκι» απαρτίζουν τη νέα σημαντική έκθεση για τον υπέροχο Έλληνα του Βερολίνου, τον Αλέξη Ακριθάκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Όλα όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη μετά το καλοκαίρι

Culture / Όλα όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη μετά το καλοκαίρι

Σημαντικά έργα του Αλέξη Ακριθάκη, ένα μεγάλο αφιέρωμα στον αρχιτέκτονα Ιωάννη Δεσποτόπουλο και το Bauhaus, μια εισαγωγή στο έργο του Christian Zervos, ενός από τους μεγάλους «αγνοημένους» της Ιστορίας της Τέχνης, και πολλά άλλα που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε απ' τον Σεπτέμβριο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ