Τέχνη πάνω σε κερασφόρα κρανία στον Ψηλορείτη

Τέχνη πάνω σε κερατοφόρα κρανία Facebook Twitter
Τα ξεχωριστά αυτά κρανία, που τα βρίσκει πεταμένα στους χώρους όπου σφαγιάστηκαν και τα οποία φέρουν το στοιχείο του θανάτου, αποκτούν ξανά ζωή στα χέρια του και μεταμορφώνονται σε πολύχρωμες καλλιτεχνικές δημιουργίες.
0

Τα κρανία κερατοφόρων ζώων που ζωγραφίζει ο νεαρός συντηρητής έργων τέχνης και εικαστικός καλλιτέχνης Γιώργος Μπούνιας είναι ένα ιδιαίτερο project, με έργα που έχουν έντονο το παγανιστικό στοιχείο αλλά και σχέδια που θυμίζουν την τέχνη του Πικάσο –τον κυβισμό– και την ποπ αρτ. Τα ξεχωριστά αυτά κρανία, που τα βρίσκει πεταμένα στους χώρους όπου σφαγιάστηκαν και τα οποία φέρουν το στοιχείο του θανάτου, αποκτούν ξανά ζωή στα χέρια του και μεταμορφώνονται σε πολύχρωμες καλλιτεχνικές δημιουργίες.

Η συλλογή του από ζωγραφισμένα κρανία βοοειδών και άλλων κερατοφόρων ζώων θα παρουσιαστει στις 22 και 23 Αυγούστου, σε μια συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού με την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε ένα πρότζεκτ όπου καλλιτέχνες θα παρουσιάσουν την τέχνη τους με θεματικό άξονα το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Είναι μέρος του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός 2023» στο Ιδαίον Άντρον, στον Ψηλορείτη.

Μέσα από την τέχνη μου προσπαθώ να τους δώσω μια δεύτερη ζωή. Είναι κρανία που βρήκα πεταμένα σε χώρους κτηνοτροφικούς, θυσιασμένα στον βωμό του σύγχρονου καταναλωτισμού.

«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Αίγιο, σε ένα όμορφο παραθαλάσσιο χωριό, την Άβυθο, ελεύθερος μέσα στη φύση, με πολλά ερεθίσματα, καθώς είχα τη θάλασσα και το βουνό δίπλα μου» λέει. «Για ένα παιδί σαν εμένα, με ασυγκράτητη φαντασία, ήταν το ιδανικό μέρος για να αναπτυχθεί η καλλιτεχνική μου φύση.

Τέχνη πάνω σε κερατοφόρα κρανία Facebook Twitter
«Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ήταν πολύ υποστηρικτικοί με τα καλλιτεχνικά μου “θέλω” και με μύησαν σε αυτόν τον κόσμο με πολλές εκδρομές σε αρχαιολογικούς χώρους και άπειρες συζητήσεις για τον αρχαίο πολιτισμό».

Μεγάλο ρόλο στην καλλιτεχνική μου ανάπτυξη έπαιξαν και οι γονείς μου. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ήταν πολύ υποστηρικτικοί με τα καλλιτεχνικά μου “θέλω” και με μύησαν σε αυτόν τον κόσμο με πολλές εκδρομές σε αρχαιολογικούς χώρους και άπειρες συζητήσεις για τον αρχαίο πολιτισμό. Θυμάμαι τον πατέρα μου σε οικογενειακές εκδηλώσεις να με ωθεί να δείξω τις παιδικές ζωγραφιές μου στους καλεσμένους μας. Από μικρός είχα την τύχη να δω έργα μεγάλων καλλιτεχνών σε ιδιωτικές συλλογές του οικογενειακού μου περιβάλλοντος και να επισκεφτώ μαζί με τους γονείς μου μεγάλες εκθέσεις και μουσεία.

Σπούδασα συντήρηση έργων τέχνης και αρχαιοτήτων, ενώ παράλληλα εξέλισσα τη ζωγραφική ως χόμπι μου. Σπούδασα στην Ιταλία και έκτοτε δεν έφυγα ποτέ από αυτήν τη χώρα, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο βρίσκομαι εκεί για να παίρνω έμπνευση και να ενημερώνομαι για τις νέες τάσεις στην τέχνη και για τα νέα υλικά που βγαίνουν στον τομέα μου.

Στην Ιταλία είχα την τύχη να κάνω την πρακτική μου στο Βατικανό. Εκεί κατάφερα να ξεφύγω από τη θέση του άπειρου πρακτικάριου που φέρνει τους καφέδες και τα υλικά στους μεγάλους και έμπειρους συντηρητές, να κερδίσω την εμπιστοσύνη τους και να δουλέψω σε σκαλωσιές πάνω σε τοιχογραφίες σπουδαίων καλλιτεχνών.

Η Ιταλία με ολοκλήρωσε ως καλλιτέχνη και το 2019 ήμουν έτοιμος να επιστρέψω στην Αθήνα για να παρουσιάσω την πρώτη μου ατομική έκθεση με τίτλο “Κρανίου Τόπος” στο ξενοδοχείο Μπάγκειον, με έργα πάνω σε κρανία βοοειδών κερατοφόρων ζώων.

Η συντήρηση είναι ένας μαγικός επιστημονικός τομέας που ασχολείται με τη διάσωση της τέχνης και των αντικειμένων που σχετίζονται με τον πολιτισμό. Μου έχει χαρίσει μεγάλες χαρές αυτό το επάγγελμα, καθώς έχω συντηρήσει έναν μικρό μεταλλικό ιππέα που έμαθα αργότερα ότι φιλοξενήθηκε στο Μουσείο του Λούβρου. Η ευθύνη είναι μεγάλη στο επάγγελμα αυτό, βλέπω τον εαυτό μου σαν γιατρό που καλείται να σώσει τον ασθενή του, δηλαδή την τέχνη. Είναι μια μαγεία και ένα ατελείωτο ταξίδι η εργασία στους ανασκαφικούς χώρους, στα εργαστήρια, στους ναούς και στις γκαλερί. Γι’ αυτό και επέλεξα ταυτόχρονα με τη συντήρηση και τα εικαστικά να διδάσκω –από πέρυσι– συντήρηση έργων τέχνης και ελεύθερο σχέδιο στην Αθήνα.

Τέχνη πάνω σε κερατοφόρα κρανία Facebook Twitter
Έργο του Γιώργου Μπούνια.
Τέχνη πάνω σε κερατοφόρα κρανία Facebook Twitter
Έργο του Γιώργου Μπούνια.

Πιστεύω πως είμαι πολύ τυχερός που έχω και τις δύο ιδιότητες, και αυτή του συντηρητή και αυτή του ζωγράφου, επειδή μου αρέσει το κομμάτι της δημιουργίας, δηλαδή να δημιουργώ από το μηδέν, από μια έμπνευση ή από μια συναισθηματική ανάγκη έκφρασης, μου αρέσει το ίδιο όμως και η διάσωση έργων, είναι μια αλληλένδετη σχέση.

Στη ζωγραφική μού αρέσει να πειραματίζομαι με υλικά που βρίσκω στην καθημερινότητά μου, στη φύση, ακόμα και σε έναν βιομηχανικό χώρο. Έχω δουλέψει κολάζ με χαρτόνια, εφημερίδες και χρώματα, όπως τα έργα που φιλοτέχνησα για τη δεύτερη ατομική μου έκθεση πριν δυο μήνες στην γκαλερί Kapopoulos στο Κολωνάκι, με τίτλο “Σπουδή πάνω σε μεγάλους καλλιτέχνες”. Έχω ζωγραφίσει με ελληνικό καφέ, έχω συλλέξει γυαλί από παραλίες και με μια ανακυκλώσιμη προσέγγιση έφτιαξα ένα κρανίο από ψηφιδωτό γυαλιού.

Πέρσι είχα την τύχη να λάβω ένα μήνυμα από την ομάδα των Androidus Project Tank στα Ανώγεια. Ήταν ένα κάλεσμα σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας Κρήτης να ζωγραφίσω μέσα σε ένα μιτάτο στον Ψηλορείτη με τη μουσική υπόκρουση ασκομαντούρας, με σκοπό να ψηφιοποιηθεί το έργο μου και να μπει σε μια εφαρμογή που θα ξεναγεί τους επισκέπτες του Ψηλορείτη.

Φέτος αυτή η πετυχημένη συνεργασία με την ομάδα των Androidus συνεχίζεται με τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αυτήν τη φορά σε ένα πρότζεκτ που θα γίνει στις 22 και 23 Αυγούστου, στο πλαίσιο του οποίου διάφοροι καλλιτέχνες θα παρουσιάσουμε την τέχνη μας με θεματικό άξονα το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Είναι μέρος του προγράμματος "'Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός 2023" στο Ιδαίον Άντρον, στον Ψηλορείτη.

Τέχνη πάνω σε κερατοφόρα κρανία Facebook Twitter
Μέσα από την τέχνη μου προσπαθώ να τους δώσω μια δεύτερη ζωή. Είναι κρανία που βρήκα πεταμένα σε χώρους κτηνοτροφικούς, θυσιασμένα στον βωμό του σύγχρονου καταναλωτισμού.
Τέχνη πάνω σε κερατοφόρα κρανία Facebook Twitter
Τα μαζεύω και, εμπνεόμενος από τη φυσική τους φόρμα, τα φιλοτεχνώ και εφαρμόζω την τακτική της ανακύκλωσης, παρουσιάζοντάς τα ξανά στον κόσμο ως έργα τέχνης που αυτήν τη φορά ήρθαν για να μείνουν.

Το θεατρικό δρώμενο με τα κρανία που σκηνοθετεί ο ηθοποιός Γιάννης Αθητάκης είναι βασισμένο σε ένα κείμενο που έγραψα πέρσι για το κρανίο και σε συνδυασμό με έναν ύμνο στον θεό Πάνα γίνεται ένα πάντρεμα του θεάτρου και της τέχνης μου, με θέμα τη φύση και τη σχέση του ανθρώπου μαζί της από την αρχαιότητα μέχρι το σήμερα. Το δρώμενο θα συνοδεύεται από ζωντανή κρητική μουσική και χορό μπροστά στον βωμό.

Στα κρανία μού αρέσει να αποτυπώνω σκηνές από κυβισμό και γεωμετρικά σχήματα εμπνευσμένα από μεγάλους καλλιτέχνες όπως ο Πικάσο, άλλοτε τα επιζωγραφίζω με βοτανικούς κήπους και λουλούδια και άλλοτε με ποπ αρτ τέχνη.

Μέσα από την τέχνη μου προσπαθώ να τους δώσω μια δεύτερη ζωή. Είναι κρανία που βρήκα πεταμένα σε χώρους κτηνοτροφικούς, θυσιασμένα στον βωμό του σύγχρονου καταναλωτισμού.

Τέχνη πάνω σε κερατοφόρα κρανία Facebook Twitter
Έργο του Γιώργου Μπούνια.
Τέχνη πάνω σε κερατοφόρα κρανία Facebook Twitter
Έργο του Γιώργου Μπούνια.

Τα μαζεύω και, εμπνεόμενος από τη φυσική τους φόρμα –μοιάζουν με φυσικά γλυπτά–, τα φιλοτεχνώ και εφαρμόζω την τακτική της ανακύκλωσης, παρουσιάζοντάς τα ξανά στον κόσμο ως έργα τέχνης που αυτήν τη φορά ήρθαν για να μείνουν.

Αυτό είναι και το κεντρικό μήνυμα που περνάμε μέσα από το θεατρικό μας δρώμενο, να αποδείξουμε ότι η ανακύκλωση του παρελθόντος μπορεί να δώσει νέα ζωή σε ένα έργο».

Instagram: @giorgio _bounias

Facebook: Giorgio Bounias

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ