Τι απασχολεί τους νεαρούς καλλιτέχνες της ΑΣΚΤ;

Τι απασχολεί τους νεαρούς καλλιτέχνες της ΑΣΚΤ; Facebook Twitter
Χριστίνα Αντωνιάδη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
0

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος περί τα τέλη του ακαδημαϊκού εξαμήνου η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υποδέχεται το κοινό στις εκθέσεις πτυχιακών των τελειόφοιτών της. Η έκθεσή τους παρουσιάζεται στον μεγάλο εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ, την αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής», και αποτελεί για πολλούς από τους 23 νέους καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες το ντεμπούτο τους στην εκθεσιακή σκηνή της πόλης. Τα έργα που παρουσιάζουν αποτελούν το απόσταγμα περισσότερης από μισής δεκαετίας δουλειάς. Ακολουθούν μερικές παρατηρήσεις για το τι νέο είδαμε ή μας είπαν.  

Η επικρατούσα αντίληψη άλλωστε είναι πως για να κερδίσει ένας καλλιτέχνης τον τίτλο του «σύγχρονου» οφείλει να καταφύγει στα λεγόμενα «νέα» μέσα. Πώς θα κάνει κανείς τέχνη του «τώρα» χωρίς video, AI, εγκαταστάσεις, εννοιολογικά έργα, και πολλή –πάρα πολλή– θεωρητική πόζα;  

Η μεγάλη επιστροφή της ζωγραφικής

Οι φοιτητές με τους οποίους μιλώ επιβεβαιώνουν φήμες τις οποίες είχα ήδη ακούσει: η ζωγραφική στην Καλών Τεχνών της Αθήνας είναι ένα εικαστικό μέσο που θεωρείται πλέον παρωχημένο. Τα εργαστήρια που ασχολούνται με την ολίγον folklore –στα μάτια κάποιων– τέχνη της ζωγραφικής είναι λιγοστά. «Η ζωγραφική έχει πεθάνει» είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που ακούνε μπαίνοντας στη σχολή. Η επικρατούσα αντίληψη άλλωστε είναι πως για να κερδίσει ένας καλλιτέχνης τον τίτλο του «σύγχρονου» οφείλει να καταφύγει στα λεγόμενα «νέα» μέσα. Πώς θα κάνει κανείς τέχνη του «τώρα» χωρίς video, AI, εγκαταστάσεις, εννοιολογικά έργα, και πολλή –πάρα πολλή– θεωρητική πόζα;  

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Αθανάσιος Μυλωνάς. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Οι φοιτητές της ΑΣΚΤ δείχνουν να μην επηρεάζονται από όλα αυτά τα διλήμματα και τα εμπόδια, μιας και η παρουσία της ζωγραφικής στην έκθεσή τους είναι σαρωτική. Από αναπαραστατικά έργα με εξπρεσιονιστικές επιρροές, σε πιο σύγχρονα που παραπέμπουν σε Peter Doig και Michael Armitrage, έως και σε πίνακες γεωμετρικής ζωγραφικής τεραστίων διαστάσεων.

Το μεγάλο συμπέρασμα από την έκθεση αυτή είναι ένα: στα μάτια της νέας αυτής γενιάς εικαστικών η ζωγραφική είναι –για οποιονδήποτε λόγο– πολύ hot. Το αν η επιστροφή αυτή είναι μια ουσιαστική επανεκτίμηση της ζωγραφικής τέχνης, μια επιλογή διανοητικής ένδειας, ή ακόμη μια ευθυγράμμιση με την πραγματικότητα και τις απαιτήσεις της αγοράς εξαρτάται από το πώς το βλέπει ο καθένας μας. Άλλωστε σε παγκόσμιο επίπεδο η ζωγραφική είναι αυτή που σέρνει τον χορό στο κομμάτι των πωλήσεων. Στη φετινή Art Basel, τη σημαντικότερη φουάρ τέχνης παγκοσμίως, τα ζωγραφικά έργα των Philip Guston, Tracey Emin, Elizabeth Peyton ήταν τα πιο ακριβά, με εκείνο του Guston να αγγίζει τα 9,5 εκατομμύρια δολάρια. 

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Χριστίνα Αντωνιάδη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Τα video games ως ψηφιακή γλυπτική

Από τα πιο φρέσκα και ενδιαφέροντα σημεία της έκθεσης ήταν τα έργα της Ασημίνας Μηλαροκώστα και της Μιμής Παπαδοπούλου, οι οποίες παρουσίασαν δύο εξωγήινα σύμπαντα εμπνευσμένα από τον κόσμο των video games.

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
«M0RPHEUS» της Μιμής Παπαδοπούλου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Στο «M0RPHEUS» της Μιμής Παπαδοπούλου ο θεατής συμμετέχει στο έργο χρησιμοποιώντας το χειριστήριο και περιπλανιέται στον ουτοπικό ψηφιακό κόσμο που δημιούργησε για εκείνον. Το έργο της ουσιαστικά είναι προσομοίωση της εμπειρίας ενός ψηφιακού παιχνιδιού, θολώνοντας τα όρια μεταξύ παιχνιδιού και τέχνης. Όπως μου λέει η ίδια, παρότι η ανταπόκριση από τους περισσότερους επισκέπτες ήταν πολύ θετική, «υπήρχαν και άλλοι –κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας– που θεωρούσαν πως αυτό που έχω κάνει δεν είναι τέχνη, είναι απλώς ένα video game». Η ίδια όμως έχει απάντηση σε αυτό: «Πώς γίνεται να μην είναι τέχνη; Είναι ψηφιακή γλυπτική! Είναι μαθήματα που κάνουμε στην ίδια τη σχολή. Έχει επιρροές και αναφορές από την ιστορία της τέχνης, από την pop-art, ενδεχομένως και από τη superflat (το κίνημα του Takashi Murakami, ο οποίος συνδέει τη ζωγραφική του με τα manga και τα anime)». 

Το ότι η τεχνολογία δείχνει προς το μέλλον της τέχνης, είναι μια σκέψη λιγάκι παλιακή. Άλλωστε, όπως τα πρώτα κινήματα internet art –που εμφανίστηκαν κάπου στα τέλη της δεκαετίας του '80– δεν κατάφεραν να εκτοπίσουν τη ζωγραφική ή τη γλυπτική από τη σκηνή, γιατί να πιστέψουμε ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί τώρα; Στην post-internet όμως εποχή που ζούμε μπορούμε να συνδεθούμε με τα έργα αυτά με τον ίδιο τρόπο που πιθανώς μπορούσε να συνδεθεί κανείς το 1862 με το «Πρόγευμα στη Χλόη» του Μανέ. Μιλούν σε εμάς, γιατί μιλούν για εμάς. Για έναν κόσμο απομονωμένο και χαώδη. 

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασημίνα Μηλαροκώστα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασημίνα Μηλαροκώστα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Εμπνευσμένη από έργα επιστημονικής φαντασίας και video games, η Ασημίνα Μηλαροκώστα δημιουργεί ρομποτικά γλυπτά και υπερμεγέθη αντικείμενα, μιλώντας κι εκείνη για έναν κόσμο εξωγήινο. Σε μια οθόνη βλέπουμε την ίδια στο εγκαταλελειμμένο ΝΙΕΝ (Νοσηλευτικό Ίδρυμα Εμπορικού Ναυτικού), στα Μελίσσια, να περιηγείται στο κτίριο μιμούμενη τις κινήσεις, τη στάση και το περπάτημα ενός χαρακτήρα από video games, επιχειρώντας έτσι μια κριτική επανεξέταση του κόσμου μας, αλλά δοκιμάζοντας και παίζοντας με τα όρια του αιώνιου ερωτήματος: «Μα καλά, είναι αυτό τέχνη;». 

Βιοπορισμός, μια βασική ανησυχία

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Κωνσταντίνα Μπάρμπαρη - Μπέκα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Κάνω σχεδόν σε όλους μια σίγουρα πολύ ενοχλητική ερώτηση: Είναι έτοιμοι να αποφοιτήσουν από τη σημαντικότερη καλλιτεχνική σχολή της χώρας, πού πάνε μετά; Τι σκέφτονται; Τι ονειρεύονται; Τι θέλουν να κάνουν; Η συνηθέστερη απάντησή τους είναι «τέχνη με πείσμα». Μου μιλούν για την ανάγκη τους για συλλογικότητες και καλλιτεχνικές ομάδες. Αλλά όσο η συζήτηση προχωρά βαθύτερα, οι περισσότεροι φοιτητές μιλούν για μεταπτυχιακά που θα τους εξασφαλίσουν ένα σταθερότερο οικονομικό μέλλον.

Η καλλιτέχνιδα Κωνσταντίνα Μπάρμπαρη μου λέει: «Σημαντικό ρόλο στο πώς βλέπουμε τα πράγματα παίζουν οι συνεχόμενες κρίσεις που έχουμε περάσει ως γενιά (οικονομική κρίση, κορωνοϊός, γεωπολιτική ανασφάλεια). Εγώ σίγουρα θα στραφώ σε κάτι σταθερό που να μπορεί να εξασφαλίσει τον βιοπορισμό μου. Η εκπαίδευση και η διδακτική της τέχνης μού φαίνεται πιο ασφαλής χώρος, με λιγότερες διακυμάνσεις. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα δουλεύω και δεν θα εξελίσσω το καλλιτεχνικό κομμάτι».

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μυρτώ Σταματοπούλου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Η στροφή προς τη διδασκαλία της τέχνης είναι κάτι που αναφέρουν πολλοί από τους καλλιτέχνες ως πιθανή επιλογή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι βάζουν στην άκρη τις καλλιτεχνικές φιλοδοξίες τους ή ότι σκοπεύουν να εγκαταλείψουν συνολικά τη δημιουργία. Οι ανησυχίες τους άλλωστε αυτές δεν είναι δείγμα ενός ντεμοντέ μικροαστισμού. Μπορεί να μη χαρακτηρίζονται από τον ιδεαλισμό με τον οποίο συχνά συνδέουμε την τέχνη και τους δημιουργούς της, αλλά στην ουσία αποτελούν τα ρεαλιστικά σχέδια που κάνουν τα παιδιά αυτά για το μέλλον τους, σε μια χώρα και έναν κόσμο όπου όλα μπορούν να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή και σε έναν επαγγελματικό κλάδο ο οποίος είναι ιστορικά τρομακτικά επισφαλής. 

Δείτε μερικά ακόμα έργα σπουδαστών της ΑΣΚΤ

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Δημήτριος Καλαντζάκης. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μαρία Καράμπελα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μαρία Κορομπίλη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασπασία Μπουγά. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Άρτεμις Παπαδάκη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Έλενα Πιλιτσοπούλου-Εμμανουηλίδου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Θεόδωρος Ρουσόπουλος. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια συζήτηση με σπουδαστές της ΑΣΚΤ για την αξία της πλαστικής-χαλκοχυτικής στο πλαίσιο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά. 

Εικαστικά / Γιατί οι νεαροί σπουδαστές της ΑΣΚΤ αφοσιώνονται ακόμα στις χρονοβόρες πλαστικές τέχνες;

Στο πλαίσιο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά, συζητήσαμε με νέους δημιουργούς για την απαιτητική και χρονοβόρα τέχνη της χαλκοχυτικής και τη μέθοδο του χαμένου κεριού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Εικαστικά / Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Ονειρεύτηκε ότι «ήτανε γραφτό» να γίνει καλλιτέχνης, το πίστεψε, το δούλεψε σκληρά και το κατάφερε. Αυτόν τον μήνα εκθέτει τις τελευταίες του εικαστικές δημιουργίες στο ατελιέ και «καταφύγιό» του στο Νέο Ηράκλειο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ