Τι απασχολεί τους νεαρούς καλλιτέχνες της ΑΣΚΤ;

Τι απασχολεί τους νεαρούς καλλιτέχνες της ΑΣΚΤ; Facebook Twitter
Χριστίνα Αντωνιάδη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
0

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος περί τα τέλη του ακαδημαϊκού εξαμήνου η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υποδέχεται το κοινό στις εκθέσεις πτυχιακών των τελειόφοιτών της. Η έκθεσή τους παρουσιάζεται στον μεγάλο εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ, την αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής», και αποτελεί για πολλούς από τους 23 νέους καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες το ντεμπούτο τους στην εκθεσιακή σκηνή της πόλης. Τα έργα που παρουσιάζουν αποτελούν το απόσταγμα περισσότερης από μισής δεκαετίας δουλειάς. Ακολουθούν μερικές παρατηρήσεις για το τι νέο είδαμε ή μας είπαν.  

Η επικρατούσα αντίληψη άλλωστε είναι πως για να κερδίσει ένας καλλιτέχνης τον τίτλο του «σύγχρονου» οφείλει να καταφύγει στα λεγόμενα «νέα» μέσα. Πώς θα κάνει κανείς τέχνη του «τώρα» χωρίς video, AI, εγκαταστάσεις, εννοιολογικά έργα, και πολλή –πάρα πολλή– θεωρητική πόζα;  

Η μεγάλη επιστροφή της ζωγραφικής

Οι φοιτητές με τους οποίους μιλώ επιβεβαιώνουν φήμες τις οποίες είχα ήδη ακούσει: η ζωγραφική στην Καλών Τεχνών της Αθήνας είναι ένα εικαστικό μέσο που θεωρείται πλέον παρωχημένο. Τα εργαστήρια που ασχολούνται με την ολίγον folklore –στα μάτια κάποιων– τέχνη της ζωγραφικής είναι λιγοστά. «Η ζωγραφική έχει πεθάνει» είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που ακούνε μπαίνοντας στη σχολή. Η επικρατούσα αντίληψη άλλωστε είναι πως για να κερδίσει ένας καλλιτέχνης τον τίτλο του «σύγχρονου» οφείλει να καταφύγει στα λεγόμενα «νέα» μέσα. Πώς θα κάνει κανείς τέχνη του «τώρα» χωρίς video, AI, εγκαταστάσεις, εννοιολογικά έργα, και πολλή –πάρα πολλή– θεωρητική πόζα;  

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Αθανάσιος Μυλωνάς. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Οι φοιτητές της ΑΣΚΤ δείχνουν να μην επηρεάζονται από όλα αυτά τα διλήμματα και τα εμπόδια, μιας και η παρουσία της ζωγραφικής στην έκθεσή τους είναι σαρωτική. Από αναπαραστατικά έργα με εξπρεσιονιστικές επιρροές, σε πιο σύγχρονα που παραπέμπουν σε Peter Doig και Michael Armitrage, έως και σε πίνακες γεωμετρικής ζωγραφικής τεραστίων διαστάσεων.

Το μεγάλο συμπέρασμα από την έκθεση αυτή είναι ένα: στα μάτια της νέας αυτής γενιάς εικαστικών η ζωγραφική είναι –για οποιονδήποτε λόγο– πολύ hot. Το αν η επιστροφή αυτή είναι μια ουσιαστική επανεκτίμηση της ζωγραφικής τέχνης, μια επιλογή διανοητικής ένδειας, ή ακόμη μια ευθυγράμμιση με την πραγματικότητα και τις απαιτήσεις της αγοράς εξαρτάται από το πώς το βλέπει ο καθένας μας. Άλλωστε σε παγκόσμιο επίπεδο η ζωγραφική είναι αυτή που σέρνει τον χορό στο κομμάτι των πωλήσεων. Στη φετινή Art Basel, τη σημαντικότερη φουάρ τέχνης παγκοσμίως, τα ζωγραφικά έργα των Philip Guston, Tracey Emin, Elizabeth Peyton ήταν τα πιο ακριβά, με εκείνο του Guston να αγγίζει τα 9,5 εκατομμύρια δολάρια. 

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Χριστίνα Αντωνιάδη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Τα video games ως ψηφιακή γλυπτική

Από τα πιο φρέσκα και ενδιαφέροντα σημεία της έκθεσης ήταν τα έργα της Ασημίνας Μηλαροκώστα και της Μιμής Παπαδοπούλου, οι οποίες παρουσίασαν δύο εξωγήινα σύμπαντα εμπνευσμένα από τον κόσμο των video games.

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
«M0RPHEUS» της Μιμής Παπαδοπούλου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Στο «M0RPHEUS» της Μιμής Παπαδοπούλου ο θεατής συμμετέχει στο έργο χρησιμοποιώντας το χειριστήριο και περιπλανιέται στον ουτοπικό ψηφιακό κόσμο που δημιούργησε για εκείνον. Το έργο της ουσιαστικά είναι προσομοίωση της εμπειρίας ενός ψηφιακού παιχνιδιού, θολώνοντας τα όρια μεταξύ παιχνιδιού και τέχνης. Όπως μου λέει η ίδια, παρότι η ανταπόκριση από τους περισσότερους επισκέπτες ήταν πολύ θετική, «υπήρχαν και άλλοι –κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας– που θεωρούσαν πως αυτό που έχω κάνει δεν είναι τέχνη, είναι απλώς ένα video game». Η ίδια όμως έχει απάντηση σε αυτό: «Πώς γίνεται να μην είναι τέχνη; Είναι ψηφιακή γλυπτική! Είναι μαθήματα που κάνουμε στην ίδια τη σχολή. Έχει επιρροές και αναφορές από την ιστορία της τέχνης, από την pop-art, ενδεχομένως και από τη superflat (το κίνημα του Takashi Murakami, ο οποίος συνδέει τη ζωγραφική του με τα manga και τα anime)». 

Το ότι η τεχνολογία δείχνει προς το μέλλον της τέχνης, είναι μια σκέψη λιγάκι παλιακή. Άλλωστε, όπως τα πρώτα κινήματα internet art –που εμφανίστηκαν κάπου στα τέλη της δεκαετίας του '80– δεν κατάφεραν να εκτοπίσουν τη ζωγραφική ή τη γλυπτική από τη σκηνή, γιατί να πιστέψουμε ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί τώρα; Στην post-internet όμως εποχή που ζούμε μπορούμε να συνδεθούμε με τα έργα αυτά με τον ίδιο τρόπο που πιθανώς μπορούσε να συνδεθεί κανείς το 1862 με το «Πρόγευμα στη Χλόη» του Μανέ. Μιλούν σε εμάς, γιατί μιλούν για εμάς. Για έναν κόσμο απομονωμένο και χαώδη. 

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασημίνα Μηλαροκώστα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασημίνα Μηλαροκώστα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Εμπνευσμένη από έργα επιστημονικής φαντασίας και video games, η Ασημίνα Μηλαροκώστα δημιουργεί ρομποτικά γλυπτά και υπερμεγέθη αντικείμενα, μιλώντας κι εκείνη για έναν κόσμο εξωγήινο. Σε μια οθόνη βλέπουμε την ίδια στο εγκαταλελειμμένο ΝΙΕΝ (Νοσηλευτικό Ίδρυμα Εμπορικού Ναυτικού), στα Μελίσσια, να περιηγείται στο κτίριο μιμούμενη τις κινήσεις, τη στάση και το περπάτημα ενός χαρακτήρα από video games, επιχειρώντας έτσι μια κριτική επανεξέταση του κόσμου μας, αλλά δοκιμάζοντας και παίζοντας με τα όρια του αιώνιου ερωτήματος: «Μα καλά, είναι αυτό τέχνη;». 

Βιοπορισμός, μια βασική ανησυχία

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Κωνσταντίνα Μπάρμπαρη - Μπέκα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Κάνω σχεδόν σε όλους μια σίγουρα πολύ ενοχλητική ερώτηση: Είναι έτοιμοι να αποφοιτήσουν από τη σημαντικότερη καλλιτεχνική σχολή της χώρας, πού πάνε μετά; Τι σκέφτονται; Τι ονειρεύονται; Τι θέλουν να κάνουν; Η συνηθέστερη απάντησή τους είναι «τέχνη με πείσμα». Μου μιλούν για την ανάγκη τους για συλλογικότητες και καλλιτεχνικές ομάδες. Αλλά όσο η συζήτηση προχωρά βαθύτερα, οι περισσότεροι φοιτητές μιλούν για μεταπτυχιακά που θα τους εξασφαλίσουν ένα σταθερότερο οικονομικό μέλλον.

Η καλλιτέχνιδα Κωνσταντίνα Μπάρμπαρη μου λέει: «Σημαντικό ρόλο στο πώς βλέπουμε τα πράγματα παίζουν οι συνεχόμενες κρίσεις που έχουμε περάσει ως γενιά (οικονομική κρίση, κορωνοϊός, γεωπολιτική ανασφάλεια). Εγώ σίγουρα θα στραφώ σε κάτι σταθερό που να μπορεί να εξασφαλίσει τον βιοπορισμό μου. Η εκπαίδευση και η διδακτική της τέχνης μού φαίνεται πιο ασφαλής χώρος, με λιγότερες διακυμάνσεις. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα δουλεύω και δεν θα εξελίσσω το καλλιτεχνικό κομμάτι».

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μυρτώ Σταματοπούλου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Η στροφή προς τη διδασκαλία της τέχνης είναι κάτι που αναφέρουν πολλοί από τους καλλιτέχνες ως πιθανή επιλογή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι βάζουν στην άκρη τις καλλιτεχνικές φιλοδοξίες τους ή ότι σκοπεύουν να εγκαταλείψουν συνολικά τη δημιουργία. Οι ανησυχίες τους άλλωστε αυτές δεν είναι δείγμα ενός ντεμοντέ μικροαστισμού. Μπορεί να μη χαρακτηρίζονται από τον ιδεαλισμό με τον οποίο συχνά συνδέουμε την τέχνη και τους δημιουργούς της, αλλά στην ουσία αποτελούν τα ρεαλιστικά σχέδια που κάνουν τα παιδιά αυτά για το μέλλον τους, σε μια χώρα και έναν κόσμο όπου όλα μπορούν να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή και σε έναν επαγγελματικό κλάδο ο οποίος είναι ιστορικά τρομακτικά επισφαλής. 

Δείτε μερικά ακόμα έργα σπουδαστών της ΑΣΚΤ

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Δημήτριος Καλαντζάκης. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μαρία Καράμπελα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μαρία Κορομπίλη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασπασία Μπουγά. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Άρτεμις Παπαδάκη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Έλενα Πιλιτσοπούλου-Εμμανουηλίδου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Θεόδωρος Ρουσόπουλος. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια συζήτηση με σπουδαστές της ΑΣΚΤ για την αξία της πλαστικής-χαλκοχυτικής στο πλαίσιο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά. 

Εικαστικά / Γιατί οι νεαροί σπουδαστές της ΑΣΚΤ αφοσιώνονται ακόμα στις χρονοβόρες πλαστικές τέχνες;

Στο πλαίσιο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά, συζητήσαμε με νέους δημιουργούς για την απαιτητική και χρονοβόρα τέχνη της χαλκοχυτικής και τη μέθοδο του χαμένου κεριού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Εικαστικά / Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Ονειρεύτηκε ότι «ήτανε γραφτό» να γίνει καλλιτέχνης, το πίστεψε, το δούλεψε σκληρά και το κατάφερε. Αυτόν τον μήνα εκθέτει τις τελευταίες του εικαστικές δημιουργίες στο ατελιέ και «καταφύγιό» του στο Νέο Ηράκλειο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ