Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση

Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
Η Κλοντ Λαλάν και ο Φρανσουά Ξαβιέ φωτογραφίζονται με τα "πρόβατά" τους.
0

Είναι λευκά, απαλά και πολύτιμα και από τα πιο γνωστά γλυπτά στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης. Είναι τόσο ακριβά που όταν δημοπρατηθούν θα πληρώσουν την επέκταση του μουσείου Ορσέ.

Ο λόγος για τα διάσημα πρόβατα-γλυπτά του Φρανσουά Ξαβιέ Λαλάν που βρίσκονται ανάμεσα σε άλλα σπάνια έργα τέχνης, δικά του και της συζύγου του, επίσης εικαστικού Κλοντ Λαλάν, η δημοπρασία των οποίων είναι μέγα θέμα συζήτησης, αφότου ο φίλος τους και συλλέκτης Ντανιέλ Μαρσεσό αποφάσισε να δημοπρατήσει την ιδιωτική του συλλογή με έργα του ζεύγους Λαλάν προκειμένου να πληρωθεί η επέκταση του Musée d'Orsay στο Παρίσι. Ο επί 50 χρόνια στενός τους φίλος θέλησε να κάνει αυτή τη δωρεά και να αποχωριστεί τα έργα τέχνης ως μέρος των 5 εκατομμυρίων ευρώ που πρόκειται να δωρίσει στο διάσημο γαλλικό μουσείο για να δημιουργηθεί ένα παράρτημα για την αρχειοθέτηση και την έρευνα της τέχνης του 19ου αιώνα.

Από τα πιο διάσημα και σημαντικά καλλιτεχνικά ζευγάρια στην τέχνη του 20ού αιώνα, ο Φρανσουά Ξαβιέ και η Κλοντ Λαλάν, που η τέχνη τους έχει αναγνωριστεί και οι τιμές των έργων τους στις δημοπρασίες βρίσκονται πιο ψηλά από ποτέ, με τα έργα τους έχουν αποτυπώσει τη χαρά της ζωής και αυτό και μόνο τα κάνει ακαταμάχητα.

Συλλαμβάνουν κάτι από την αθωότητα της παιδικής φαντασίας – μια ματιά στον κόσμο όπου όλα είναι δυνατά και όλα μετατρέπονται σε διασκεδαστική εμπειρία. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κριτικοί τα πρώτα χρόνια συνέδεαν το έργο τους με τα φαντασιακά τοπία της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων». Μάλιστα τα έβρισκαν λίγο αφελή, λίγο ανόητα και καθόλου χρήσιμα, και τους αγνόησαν εντελώς.

Από τα πιο διάσημα και σημαντικά καλλιτεχνικά ζευγάρια στην τέχνη του 20ού αιώνα, ο Φρανσουά Ξαβιέ και η Κλοντ Λαλάν, που η τέχνη τους έχει αναγνωριστεί και οι τιμές των έργων τους στις δημοπρασίες βρίσκονται πιο ψηλά από ποτέ, με τα έργα τους έχουν αποτυπώσει τη χαρά της ζωής και αυτό και μόνο τα κάνει ακαταμάχητα.

Οι Λαλάν, που χρησιμοποιούσαν κοινό όνομα, πρωταγωνίστησαν στη γλυπτική και τις διακοσμητικές τέχνες με έργα εμπνευσμένα από τη φύση που αποτελούν παράδειγμα σύγκλισης των καλών και των διακοσμητικών τεχνών μέχρι σήμερα, ενώ το έργο τους θεωρείται πολύτιμο και ανήκει στις μεγαλύτερες συλλογές έργων τέχνης. Είχαν κοινή υπογραφή αλλά δεν δούλευαν μαζί τα έργα τους, ο Ξαβιέ Φρανσουά έκανε κυρίως ζώα και η Κλοντ απεικόνιζε τον φυτικό κόσμο.

Η γοητεία του οικείου και του λειτουργικού ζυμώθηκε στα έργα τους με ζωηρή φαντασία, χιούμορ και ποίηση. Μεταξύ των έργων του Λαλάν περιλαμβάνονται μια μεγάλη χάλκινη χελώνα-γλάστρα, φυτεμένη με παχύφυτα, και ένα από τα πρόβατα-σήμα κατατεθέν του ονόματος Λαλάν, επίσης σε μπρούντζο, κηροπήγια με σχήματα πουλιών, ένας πολυέλαιος με ποντίκια και πεταλούδες και μια λάμπα με περιστέρια.

Ο 74χρονος δωρητής Μαρσεσό, ιστορικός τέχνης και επιμελητής πολλών μουσείων του Παρισιού, δήλωσε ότι θα δωρίσει τα έσοδα από τη δημοπρασία του Sotheby's τον επόμενο μήνα για την ανακαίνιση του Hôtel de Mailly-Nesle, ενός σπιτιού του 17ου αιώνα στην άλλη πλευρά του Σηκουάνα, απέναντι από το Λούβρο, το οποίο θα γίνει το Κέντρο Έρευνας και Αρχείων του Μουσείου Ορσέ, που ειδικεύεται στην τέχνη του 19ου αιώνα. Όταν ολοκληρωθεί το 2025, θα είναι το σημαντικότερο έργο πολιτιστικής κληρονομιάς του μουσείου.

Ο ίδιος δήλωσε στον «Γκάρντιαν» ότι «τα έργα έφυγαν από το διαμέρισμά μου πριν από τρεις με τέσσερις ημέρες και κλαίω με λυγμούς κάθε πρωί, αλλά πρέπει κανείς να ξέρει τι θέλει και ο στόχος μου είναι πολύ πιο σημαντικός από το να κρατήσω αυτά τα έργα για τον εαυτό μου, οπότε τελείωσε. Οι Λαλάν ήταν φίλοι μου για 50 χρόνια. Ανέθεσα ο ίδιος κάποια από τα έργα, αλλά δεν ήταν επίσημες παραγγελίες, αλλά φιλικά αιτήματα. Η δική μας σχέση ήταν υπέροχη, τόσο χαρούμενη, φιλική, γεμάτη εμπιστοσύνη. Αισθάνομαι προνομιούχος που τους γνώρισα και μοιράστηκα μαζί τους αυτή την αγνή φιλία».

Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
Ο Ιβ Σεν Λοράν στον κήπο του ζευγαριού στο Ury. Το μοντέλο φοράει το μπούστο της Βερούσκα. © Archives Lalanne LITRAN Manuel

Ο Μαρσεσό, πρώην επιμελητής στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού και στο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών, και τώρα διευθυντής του Μουσείου Ρομαντικής Ζωής στη γαλλική πρωτεύουσα, πουλάει 18 έργα του Λαλάν, όλα είναι μοναδικά κομμάτια ή πρωτότυπα για μεταγενέστερα γλυπτά του καλλιτέχνη. Ερωτηθείς σχετικά με τη δωρεά του, δήλωσε ότι οι επιμελητές τέχνης έχουν την ευθύνη να «δίνουν το παράδειγμα».

Οι Λαλάν πίστευαν ότι η τέχνη πρέπει να είναι μέρος της καθημερινότητας, μια ιδέα που λάμπει στις γλυπτικές αλλά λειτουργικές δημιουργίες τους. Ακόμη και τα πρόβατα προορίζονται να χρησιμοποιηθούν ως έπιπλα. Η Κλοντ Λαλάν συχνά αμφισβητώντας τα όρια μεταξύ τέχνης και ντιζάιν δούλεψε με τον Ιβ Σεν Λοράν το 1969 φτιάχνοντας το περίφημο μεταλλικό χυτό μπούστο της Βερούσκα, του πιο διάσημου μοντέλου της εποχής της, για την επίδειξή του, που σήμερα εκτίθενται στο μουσείο Ιβ Σεν Λοράν στο Παρίσι και συνέχισε με συνεργασίες με τους Ιμπερ ντε Ζιβανσί, Καρλ Λάνγκερφελντ, Μάρκ Τζέικομπς, Τζον Γκαλιάνο. 

Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier Lalanne, Troupeau de Moutons, δημιουργήθηκε μεταξύ 1979 και 2004. © 2021 Artist Rights Society (ARS), New York NY/ADAGP Paris

Ο Φρανσουά Ξαβιέ Λαλάν πέθανε το 2008 σε ηλικία 81 ετών και ήταν σύγχρονος του Μαγκρίτ και του Νταλί στο μεταπολεμικό Παρίσι. Η σύζυγός του, Κλοντ, πέθανε το 2019 σε ηλικία 93 ετών. Τους Λαλάν τους ένωναν όχι μόνο οι λαμπρές τους ιδέες αλλά και η αγάπη τους για την ιστορική γαλλική χειροτεχνία, που μετέφεραν με τελειότητα στη διακοσμητική τους τέχνη.

Μετά τον θάνατο του Φρανσουά Ξαβιέ το 2008 η Κλοντ Λαλάν συνέχισε να δουλεύει μόνη στο Ury, νότια του Παρισιού, στο σπίτι που είχαν μοιραστεί για περισσότερες από πέντε δεκαετίες, φτιάχνοντας φυτά και λουλούδια, έχοντας πάρει πρώτα με χαλκό το φυσικό τους αποτύπωμα για να δημιουργήσει τέλεια αντίγραφα.

Το Hôtel de Mailly-Nesle ήταν κάποτε το σπίτι της οικογένειας De Mailly – τέσσερις από τις πέντε κόρες της οποίας υπήρξαν διαδοχικά επίσημες ερωμένες του Λουδοβίκου XV. Το κτίριο ανήκε αργότερα στον στρατάρχη της Γαλλίας κατά τη διάρκεια της επανάστασης, όταν κατασχέθηκε και χρησιμοποιήθηκε για την αποθήκευση κατασχεμένων έργων τέχνης, και στη συνέχεια ως κατοικία για τους καλλιτέχνες που εκδιώχθηκαν από το Λούβρο. Μόνο η ανατολική πτέρυγα του αρχικού κτιρίου παραμένει μέχρι σήμερα, αλλά περιέχει εξαιρετικές διακοσμήσεις του 17ου αιώνα. Το Μουσείο Ορσέ απέκτησε το κτίριο το 2016.

Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier Lalanne, Mouton de Pierre, 1979. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier Lalanne, Η χάλκινη χελώνα που ο Μαρσεσό παρήγγειλε το 1987. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier Lalanne, Les Trois Grands Moutons de Peter, 2008. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier Lalanne, Léopard I, 2005. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
Claude Lalanne, La Femme du Crocodile, 2013. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier Lalanne, Table Les Deux Capricornes Attablés, 2006. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier and Claude Lalanne, Guéridon Singe aux Nénuphars, 2010. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier Lalanne, Le Minotaure, 2004. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
Claude Lalanne, Banc Crocodiles, 2017. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση Facebook Twitter
François-Xavier and Claude Lalanne, La Pomme de Ben, 2013. Φωτο: Courtesy of Sotheby’s Paris.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τέχνη με χιούμορ, με πνεύμα, με αγάπη στη φύση: Η σπουδαία τέχνη των Λαλάν

Εικαστικά / Τέχνη με χιούμορ, με πνεύμα, με αγάπη στη φύση: Η σπουδαία τέχνη των Λαλάν

Η κληρονομιά τους συνεχίζει να αντηχεί στον κόσμο της μόδας, της τέχνης και της διακόσμησης αποδεικνύοντας τη δύναμη της καλλιτεχνικής φαντασίας τους, την εντυπωσιακή τους γνώση της τεχνικής και τη διαρκή οπτική ελκυστικότητα των έργων τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση με τα «πειραγμένα» πορτρέτα του θρυλικού Ντέιβιντ Μπέιλι

Πολιτισμός / Μια έκθεση με τα «πειραγμένα» πορτρέτα του θρυλικού Ντέιβιντ Μπέιλι

Ο Μπέιλι ανήκει στη γενιά των σταρ της τέχνης, της μουσικής, του κινηματογράφου, του θεάτρου, της λογοτεχνίας και της φωτογραφίας που πυροδότησαν μια πολιτιστική επανάσταση στις αρχές της δεκαετίας του 1960.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ