«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Fernand Léger (1881-1955). Σελίδα από το λεύκωμα «Τσίρκο», 1950. Λιθογραφία σε χαρτί Arches, 36/280. Εκτύπωση Mourlot Frères, Παρίσι, έκδοση Tériade, Παρίσι, για το περιοδικό Verve Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023

Στο Ίδρυμα Γουλανδρή τρέχει μια έκθεση με έργα οκτώ θρυλικών καλλιτεχνών

0

Μπορεί στις μέρες μας η αναπαραγωγή της τέχνης και η ευρεία διάδοσή της να είναι κάτι αυτονόητο, πριν από έναν αιώνα όμως δεν ήταν. Για την πλειονότητα η υψηλή τέχνη αφορούσε αποκλειστικά τους συλλέκτες και τους επισκέπτες των εκθέσεων. Η κυκλοφορία αντιτύπων μέσω των εκδόσεων τέχνης και των λιθογραφιών έκανε γνωστούς τους μεγάλους καλλιτέχνες και τα έργα τους προσιτά σε μεγαλύτερο τμήμα του φιλότεχνου κοινού.

Η έκθεση «Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» που πραγματοποιείται στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι, με τίτλο δανεισμένο από ποίημα του νομπελίστα από τη Γουατεμάλα Miguel Ángel Asturiasαποκαλύπτει ένα υπέροχο και πολύχρωμο μικροσύμπαν αστείρευτης δημιουργικότητας οκτώ θρυλικών καλλιτεχνών και πολυφωνίας, καθώς παρουσιάζει τη σχέση τους με την (ανα)παραγωγή της δουλειάς τους με πολλαπλές τεχνικές: λιθογραφίες, γκραβούρες, ανάγλυφα, οξυγραφίες, χαρακτικά, κεραμικά, εκδόσεις. 

Και είναι μεγάλη τύχη να μπορείς να έρθεις σε επαφή με όλον αυτόν τον συχνά αναγνωρίσιμο, χάρη στα μέσα της σύγχρονης εποχής, θαυμαστό «κόσμο» των έργων των Maillol, Τoulouse-Lautrec, Μatisse, Legér, Picasso, Braque, Μiro και Balthus, σπουδαίων καλλιτεχνών που πειραματίστηκαν με τα νέα μέσα και τις νέες τεχνικές της εποχής τους γιατί κατάλαβαν πρώτοι τις δυνατότητές τους. Κατάλαβαν ότι τους δινόταν η ευκαιρία να ξεφύγουν από τη μοναξιά του ατελιέ τους και των περιορισμών του καβαλέτου τους, προσεγγίζοντας διαφορετικές μεθοδολογίες δημιουργίας, να συνεργαστούν με εξαιρετικούς τεχνίτες, κορυφαίους στο είδος τους, να εντάξουν στα δικά τους έργα γραπτά κείμενα και ποίηση. Πάνω απ’ όλα, είχαν τη δυνατότητα να κάνουν, όπως είπαμε, γνωστή την τέχνη τους σε όλους. 

Η έκθεση «Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι αποκαλύπτει ένα υπέροχο και πολύχρωμο μικροσύμπαν αστείρευτης δημιουργικότητας οκτώ θρυλικών καλλιτεχνών και μεγάλης πολυφωνίας, καθώς παρουσιάζει τη σχέση τους με την (ανα)παραγωγή της δουλειάς τους με πολλές τεχνικές: λιθογραφίες, γκραβούρες, ανάγλυφα, οξυγραφίες, χαρακτικά, κεραμικά, εκδόσεις. 

Η έκθεση αποτελείται από 90 έργα, λιθογραφίες, γκραβούρες, κεραμικά κ.ά. Σχεδόν όλα συνοδεύονται από μια ενδιαφέρουσα ιστορία καθώς κανείς από τους προαναφερθέντες δημιουργούς δεν αφέθηκε τόσο εύκολα στα μέσα που του προσφέρθηκαν, οι συνεργασίες τους ήταν συχνά δύσκολες, οι απαιτήσεις τους πολλές φορές έφταναν στα όριά τους τους έμπειρους κατά τ’ άλλα τυπογράφους, χαράκτες και κεραμίστες, οδηγώντας τους σε απόγνωση, ωστόσο τα αποτελέσματα μέχρι και σήμερα είναι θαυμάσια και αποκαλυπτικά της ιδιοφυΐα τους, κι αυτό το αποδεικνύει η Συλλογή Γουλανδρή περίτρανα. 

Αρχικά με μια σειρά λιθογραφιών του Aristide Maillol (1861-1944), που μεταπήδησε στη γλυπτική μετά τα 40, καθώς πίστευε ακράδαντα ότι ο καλλιτέχνης οφείλει να είναι πολυσχιδής. Ο ίδιος το είχε αποδείξει επιδιδόμενος, εκτός από το σχέδιο, τη χαρακτική, την κεραμική και την ξυλογλυπτική και στο κέντημα. Το λεύκωμα που εξέδωσε τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του, το 1948, ο εκδοτικός οίκος Flammarion με λιθογραφίες αποκαλύπτει αυτή την εντυπωσιακή πλευρά του διάσημου γλύπτη. Η σχεδόν αρχιτεκτονική προσέγγιση του γυναικείου σώματος, οι ογκώδεις, στέρεες και γλυπτικές θηλυκές σιλουέτες, πηγή έμπνευσης μεταγενέστερων γλυπτών, μαρτυρούν έναν αισθησιασμό πρωτόγνωρο για την εποχή του. Συμπληρωματικά, το υπέροχο «Φθινοπωρινό τοπίο» προδίδει τη σχέση του με το κίνημα των Nabi.

«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Aristide Maillol (1861-1944), Φθινοπωρινό τοπίο. Λιθογραφία σε υφαντό χαρτί Marais, ενσωματωμένη στο λεύκωμα Les maîtres du dessin - Maillol, 945/1000 Εκτύπωση Draeger Frères, έκδοση Flammarion, Παρίσι, 1948 Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Ο πάντα αγαπητός Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) ήταν δημοφιλής χάρη στις αφίσες του όσο ζούσε, αν και σκανδάλιζε η σύνδεσή του με τον κόσμο της νύχτας, των καμπαρέ και των οίκων ανοχής. Οι λιθογραφίες του πρόσφεραν ελευθερία έκφρασης που λίγοι ομότεχνοί του είχαν πετύχει. Εκείνος είχε την ευφυΐα να ακούσει τις προτροπές των ιδιοκτητών του οίκου Goupil & Cie και να δημιουργήσει γι’ αυτούς γραφιστικά αριστουργήματα. Ωστόσο η μεγάλη καταξίωση ήρθε μετά θάνατον, συγκεκριμένα χάρη σε έκθεση του Musée des Arts Décoratifs το 1901, και σαράντα επτά χρόνια αργότερα, όταν ο σημαντικός εκδοτικός οίκος Librairie Gründ εξέδωσε δώδεκα λιθογραφίες του.

Στην έκθεση παρουσιάζονται εικόνες συνυφασμένες με τον σπουδαίο ζωγράφο, όπως τα καφωδεία με τις τραγουδίστριες, τις χορεύτριες και τις ηθοποιούς, με τις γυναίκες των οίκων ανοχής, λιγότερο γνωστά έργα του όπως οι αναβάτες αλόγων που ζωγράφισε από φυσικού, ο Ναπολέοντας, αλλά και ένα από τα αγαπημένα του έργα που αποτελεί και την αφίσα της έκθεσης, «Η επιβάτιδα», ένα πρόσωπο που για χάρη του άλλαξε κάποτε τον προορισμό ενός ταξιδιού του· ξεκινώντας από το Μαλρομέ με καράβι, αντί να πάει στο Μπορντό, ακολουθώντας την, κατέληξε στη Λισαβόνα. 

«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Η επιβάτιδα, 1896. Λιθογραφία σε χαρτί Vélin ενσωματωμένη στο λεύκωμα Douze Lithographies, 448/750 Εκτύπωση Mourlot Frères, Παρίσι, και André Thiry, Βρετάνη, έκδοση Librairie Gründ, Παρίσι, 1948. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Ο αναβάτης, 1899. Λιθογραφία σε χαρτί Vélin ενσωματωμένη στο λεύκωμα Douze Lithographies, 448/750 Εκτύπωση Mourlot Frères, Παρίσι, και André Thiry, Βρετάνη, έκδοση Librairie Gründ, Παρίσι, 1948. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Ο Henri Matisse (1869-1954), καθηλωμένος στο κρεβάτι με σοβαρά προβλήματα υγείας, αναγκάζεται να δουλεύει με χρωματιστά χαρτιά, σκαρώνοντας μοναδικά κολάζ. Ο Τεριάντ ανακαλύπτει αυτή του την πλευρά και τον πείθει να κάνουν μαζί ένα «βιβλίο-λουλούδι». Έτσι γεννήθηκε το λεύκωμα «Τζαζ» του 1947, μια σειρά συνθέσεων-έργων ζωγραφισμένων με γκουάς και χειρόγραφων κειμένων εμπνευσμένων από τα ζώα και τους ακροβάτες του τσίρκου. Αποτέλεσε την αφετηρία των μεγαλύτερων έργων του, ενώ αργότερα επηρέασε καλλιτέχνες όπως ο Ρόθκο και ο Χόκνεϊ. 

Ίσως το πιο αναγνωρίσιμο έργο της έκθεσης να είναι το «Περιστέρι» του Pablo Picassο (1881-1973) που ο ζωγράφος σχεδίασε για το Παγκόσμιο Συνέδριο Υποστηρικτών της Ειρήνης το 1949. Πρόκειται για το σύμβολο ειρήνης που υιοθέτησε και καθιέρωσε με μια του απόφαση ο ΟΗΕ το 1970. Ο επισκέπτης της έκθεσης έχει τη χαρά να δει από κοντά μια σειρά από κεραμικά ανάγλυφα από τα 3.500 πρωτότυπα έργα από πηλό που δημιούργησε μέσα στα 30 χρόνια συνεργασίας του με το εργαστήρι Madoura των Georges και Suzanne Ramié στο Βαλορίς της Νότιας Γαλλίας, όπου και εγκαταστάθηκε μετά το 1947. Οι πειραματισμοί με την κεραμική τού πρόσφεραν χαρά αλλά και μεγάλη ικανοποίηση: χρησιμοποιώντας σμάλτο ζωγράφιζε στον πηλό εκκεντρικά σχέδια που κινδύνευαν να σπάσουν στο ψήσιμο, αλλά εκείνος επέμενε και τελικά κέρδισε το στοίχημα. Οι απόπειρες έπαιρναν από μήνες έως και χρόνια να αποδώσουν το τέλειο που αναζητούσε. Μια κανάτα, νεκρές φύσεις, το «Μπούστο με καρό μπλούζα» της ερωμένης του, Ζακλίν, αποζημιώνουν κάθε φιλότεχνο. 

«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Henri Matisse (1869-1954), Ο εφιάλτης του λευκού ελέφαντα, πλάκα IV του «Τζαζ», 1943-1947. Έγχρωμο στένσιλ σε χαρτί Arches, 172/250 Πρωτότυπη έκδοση, εκτύπωση Edmond Vairel και Draeger Frères, Παρίσι, έκδοση Tériade, Παρίσι, 1947 Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή © Succession Matisse, 2023
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Georges Braque (1882-1963), Η νύχτα, η πείνα (Η αυγή), 1960. Έγχρωμη λιθογραφία σε χαρτί Arches, 25/30 Eκτύπωση Mourlot Frères, Παρίσι, έκδοση Adrien Maeght, Παρίσι, 1960, Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Pablo Picasso (1881-1973), Προφίλ γυναίκας (Jacqueline), 1969. Λιθογραφία offset επιζωγραφισμένη με κόκκινο μολύβι, έκδοση αφίσας χωρίς γράμματα. Εκτύπωση Schaub, έκδοση Galerie Beyeler, Βασιλεία, 1970. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © Succession Picasso 2023

Όταν ο Fernand Léger (1881-1955) επιστρέφει μετά από έξι χρόνια στη Νέα Υόρκη όπου είχε αποδράσει λόγω του πολέμου, ο Τεριάντ του προτείνει να κάνει ένα λεύκωμα με λιθογραφίες. Εκείνος, μετά από σκέψη, αποφασίζει να ασχοληθεί με τις παιδικές του αναμνήσεις από το τσίρκο Μedranο και να υπογράψει το κείμενο. Μετά από τέσσερα χρόνια επίμονης δουλειάς γεννήθηκε το «Τσίρκο» που όμως, λόγω του αιφνίδιου θανάτου του, έμεινε ανολοκλήρωτο. Ωστόσο το αντίγραφο της έκδοσης με 34 έγχρωμες και 29 ασπρόμαυρες συνθέσεις μάς αφήνει άναυδους. Ένα ποδήλατο που διασχίζει τη γαλλική ύπαιθρο, χωρικοί, ζώα, αγροτικά μηχανήματα, και μετά η παρέλαση με ακροβάτες, κλόουν, χορεύτριες και άλογα αποτελούν μια πανδαισία χρωμάτων και σχημάτων. 

Το ίδιο συμβαίνει και με τα έργα του Joan Miro (1893-1938), ο οποίος, χάρη στη γνωριμία του με την οικογένεια εμπόρων τέχνης Maeght από τον Νότο, πέτυχε θαυμαστά αποτελέσματα. Ο σπουδαίος Καταλανός καλλιτέχνης, σε διάστημα μεγαλύτερο από τρεις δεκαετίες, δημιούργησε 1.800 πρωτότυπες λιθογραφίες και γκραβούρες. Για να τα πιστοποιήσει ως έργα τέχνης τα υπέγραφε με τα αρχικά «H.C.» (εκτός εμπορίου). Αυτά αποτελούν την πηγή έμπνευσης των τριών συνθέσεων που εκτίθενται. 

«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Fernand Léger (1881-1955), Σελίδα από το λεύκωμα «Τσίρκο», 1950. Λιθογραφία σε χαρτί Arches, 36/280 Εκτύπωση Mourlot Frères, Παρίσι, έκδοση Tériade, Παρίσι, για το περιοδικό Verve. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023

Ο Balthus (1908-2001), ερωτευμένος με μια γυναίκα που ήταν αρραβωνιασμένη με άλλον, αλλά εν τέλει παντρεύτηκε εκείνον, δημιούργησε για χάρη της τα «Ανεμοδαρμένα Ύψη». Ταυτίστηκε με την ιστορία της Emily Brontë και εικονογράφησε μεταξύ του 1933 και του 1935 μια σειρά σχεδίων που αργότερα ενέπνευσαν κορυφαίους πίνακές του. Οκτώ από τα σχέδια δημοσιεύτηκαν αρχικά το 1935 στην καλλιτεχνική επιθεώρηση «Minotaure» χάρη στον Τεριάντ. Αλλά ήταν το 1989 που οι εκδόσεις Séguier τον έκανε πραγματικά διάσημο, παρουσιάζοντας δώδεκα από εκείνα τα προσχέδια, μεταφερμένα σε λιθογραφίες δίπλα σε αποσπάσματα του κλασικού μυθιστορήματος. 

«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Georges Braque (1882-1963), Θεογονία, 1932-1955. Λεύκωμα με αυθεντική προμετωπίδα έγχρωμου χαρακτικού και 16 ολοσέλιδες οξυγραφίες σε χαρτί Auvergne. Χωρίς αρίθμηση, έκδοση 150 αντιτύπων, εκτύπωση Féquet et Baudier, Παρίσι, έκδοση Adrien Maeght, Παρίσι, 1955. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023

Τέλος, μια επιλογή για τον επισκέπτη της έκθεσης είναι και η «Θεογονία» του Georges Braque (1882-1954), μια σειρά δεκαέξι συνθέσεων που επιλέχθηκαν από πολυάριθμα σχέδια που έφτιαξε ο καλλιτέχνης μεταξύ 1932 και 1935 και συνοδεύεται από το κείμενο του Ησιόδου στα αρχαία ελληνικά. Πρόκειται για οξυγραφίες τυπωμένες στο εργαστήρι του Έλληνα ζωγράφου στο Παρίσι Δημητρίου Γαλάνη, που είχε αποκτήσει το πιεστήριο του Degas. Ο Braque ήθελε, μέσα από το έργο του 7ου αιώνα π.Χ. που περιγράφει τη δημιουργία του σύμπαντος και την καταγωγή των θεών, να δείξει ότι, αντλώντας από την ελληνική μυθολογία, μπορούσε να αναδείξει την καθαρότητα των μορφών και την οικουμενικότητα των θεμάτων. 

Η έκθεση συνοδεύεται από πολλές λεζάντες που αναφέρονται στα περίφημα εργαστήρια της εποχής, στους σπουδαίους τεχνίτες, στους εκδότες και στους εμπόρους τέχνης που καθόρισαν τη σχέση των καλλιτεχνών με την αναπαραγωγή των έργων τους σε πολλαπλά αντίτυπα. Μια χαριτωμένη λεπτομέρεια είναι ότι μέσα από απόσπασμα της ταινίας «Moulin Rouge» του Τζον Χιούστον από το 1952 που αφηγείται τη ζωή του Τοulouse-Lautrec ταξιδεύουμε στο πραγματικό εργαστήριο λιθογραφιών των αδελφών Mourlot, απ' όπου πέρασαν όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες και όσοι τους μιμήθηκαν έκτοτε. 

«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Pablo Picasso (1881-1973), Ζωγράφος και μοντέλο σε πολυθρόνα, 1963. Μονοτυπία λινόλαιου (με έκπλυση) με σινική μελάνη και γκουάς σε υφαντό χαρτί Arches, πρώτο εκ των δύο σταδίων, χωρίς αρίθμηση Εκτύπωση Hidalgo Arnéra, Βαλλωρίς, 1963-1964 περίπου Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © Succession Picasso 2023
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Joan Miró (1893-1983), Σύνθεση ΙΙΙΙ, 1965. Οξυγραφία και ακουατίντα σε υφαντό χαρτί BFK Rive, H.C. (δοκίμιο εκτός εμπορίου). Εκτύπωση και έκδοση Adrien Maeght, Παρίσι, 1965. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Balthus (1908-2001), Σελίδα από το λεύκωμα «Δώδεκα λιθογραφίες για τα “Ανεμοδαρμένα ύψη” της Emily Brontë» 1989. Δίχρωμη λιθογραφία σε χαρτί Arches. Eκτύπωση Librairie Séguier, Παρίσι. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.© Madame Klossowska de Rola
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Georges Braque (1882-1963), Σελίδα από το λεύκωμα «Θεογονία», 1932-1955. Οξυγραφία σε χαρτί Auvergne. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023
«Μνήμες λουσμένς στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Το θεωρείο με το χρυσό προσωπείο, 1894. Λιθογραφία σε χαρτί Vélin ενσωματωμένη στο λεύκωμα Douze Lithographies, 448/750 Εκτύπωση Mourlot Frères, Παρίσι, και André Thiry, Βρετάνη, έκδοση Librairie Gründ, Παρίσι, 1948. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Pablo Picasso (1881-1973), Γοτθική κανάτα με φύλλα, 1952. Ζωγραφισμένος και χαραγμένος λευκός πηλός, επισμαλτωμένος εσωτερικά, 89/100. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © Succession Picasso, 2023
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Fernand Léger (1881-1955). Σελίδα από το λεύκωμα «Τσίρκο», 1950. Λιθογραφία σε χαρτί Arches, 36/280. Εκτύπωση Mourlot Frères, Παρίσι, έκδοση Tériade, Παρίσι, για το περιοδικό Verve Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. © ADAGP, Paris 2023 / OSDEETE, Athens 2023
«Μνήμες λουσμένες στο όνειρο» στο Ίδρυμα βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή  - Η τέχνη του πολλαπλού  Facebook Twitter
Aristide Maillol (1861-1944), Οι δύο αδελφές, η μία πρόσωπο, η άλλη πλάτη Λιθογραφία σε υφαντό χαρτί Marais, ενσωματωμένη στο λεύκωμα Les maîtres du dessin - Maillol, 945/1000. Εκτύπωση Draeger Frères, έκδοση Flammarion, Παρίσι, 1948. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Moulin Rouge Official Trailer #1 - JosÉ Ferrer Movie (1952)


 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο σήμερα, εκεί που κανείς δεν τολμά να μιλήσει για τον Balthus

Οπτική Γωνία / Ακόμη και σήμερα, κανείς δεν τολμά να μιλήσει για τον Balthus

Ακόμη και σήμερα, 20 χρόνια από τον θάνατό του, κανείς δεν τολμά να μιλήσει για την ουσία της εργογραφίας του με ανήλικα κορίτσια. Ακόμη και η κόρη του αποσιωπά το όνομα και φιλοξενείται σε μεγάλα Μέσα, μιλώντας απλώς για τις χαρές και τις χάρες του αρχοντικού του στο Ροσινιέρ, κοντά στο Γκστάαντ...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση

Εικαστικά / Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο

Το μουσείο παρουσιάζει εκατό περίπου εκτυπώσεις έργων του Πικάσο, από τις 500 και πλέον που έχει στη συλλογή του, οι οποίες περιλαμβάνουν και έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Εικαστικά / Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Συνεπής στο ετήσιο ραντεβού της με το φιλότεχνο κοινό της πόλης, μία από τις παλιότερες φουάρ της Ευρώπης, η Art Athina, ανοίγει τις πύλες της στο ιστορικό μέγαρο του Ζαππείου με τη συμμετοχή των σημαντικότερων ελληνικών αιθουσών τέχνης, διεθνών γκαλερί και μια σειρά από παράλληλα πρότζεκτ και δράσεις κάθε είδους για μεγάλους και παιδιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Εικαστικά / Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Είναι άραγε η διαβίωση σε μια κοινότητα γυμνιστών μια επιτυχημένη «συνταγή» ελευθερίας και ευζωίας; Πόσο ταυτίζονται οικολογία, φυσιολατρία και γυμνισμός; Σε αυτά και άλλα ερωτήματα εστιάζει η έκθεση «Paradis naturistes» στο μουσείο Mucem της Μασσαλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σικελιώτης - Τάσσος: Η φιλία και o ουμανισμός των δύο καλλιτεχνών σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Σικελιώτης - Τάσσος: Η φιλία και o ουμανισμός των δύο καλλιτεχνών σε μια νέα έκθεση

Οι «Εργάτες» (1932) του χαράκτη Τάσσου συναντιούνται με τον «Εργάτη» (1938) του Γιώργου Σικελιώτη: Περισσότερα από 160 έργα σε αναπάντεχες «συνομιλίες«, από τις 27/10 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ελένη Κουτσούδη-Ιόλα

Εικαστικά / «Ο Αλέξανδρος Ιόλας υπερέβαλλε σε πολλά, και ο καθένας τον παρουσίαζε όπως ήθελε»

Η Ελένη Κουτσούδη-Ιόλα ξεκίνησε μια έρευνα σε διάφορες ηπείρους, όταν μια φοιτήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών τη ρώτησε πού θα μπορούσε να βρει ένα τεκμηριωμένο βιβλίο για τον διεθνή γκαλερίστα και θείο της. Την ενδιέφερε να προβάλλει το έργο του, να προσθέσει πληροφορίες που και η ίδια δεν γνώριζε, και να διαχωρίσει τον μύθο από την πραγματικότητα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σε μια ταράτσα στην Ύδρα κάποιοι γνωρίζονται φτιάχνοντας μόνοι τους τα σουβενίρ τους

Εικαστικά / Σε μια ταράτσα στην Ύδρα κάποιοι γνωρίζονται φτιάχνοντας μόνοι τους τα σουβενίρ τους

Με επίκεντρο ένα τραπέζι και με το φαγητό να φέρνει άγνωστους μεταξύ τους συνδαιτημόνες κοντά, το Ηydra Εdition είναι μια πλατφόρμα που παρέχει σε κάθε ταξιδιώτη τον χώρο, τον χρόνο και τα υλικά για να δημιουργήσει, να ζωγραφίσει, να γνωρίσει καλλιτέχνες και άλλους δημιουργικούς.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ένα art project στη Λέρο γεφυρώνει τις δύο πλευρές του Αιγαίου

Εικαστικά / Ένα art project στη Λέρο γεφυρώνει τις δύο πλευρές του Αιγαίου

Τοποθετημένο σε έξι σημεία του νησιού, το «All Things Become Islands Before My Senses» φέρνει στο ακριτικό νησί Έλληνες και Τούρκους συλλέκτες, φιλότεχνους και διεθνείς εικαστικούς που παρουσιάζουν τη δουλειά τους, η οποία είναι επηρεασμένη από τη Λέρο με την ιδιαίτερη αισθητική ταυτότητα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ