Απεργία την Πρωτομαγιά

Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου;

Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
0

Το πρόβλημα της στέγασης έχει γίνει το νούμερο ένα θέμα συζήτησης εδώ και αρκετό καιρό. Με αφορμή την επέλαση της βραχυχρόνιας μίσθωσης τύπου Airbnb σε γειτονιές της Αθήνας αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις, τουριστικές ή και όχι, τα ενοίκια ανεβαίνουν ενώ τα εισοδήματα παραμένουν καθηλωμένα και η εύρεση αξιοπρεπούς και οικονομικής στέγης σε πολλές περιοχές είναι συχνά αδύνατη. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το στεγαστικό είναι το μεγάλο πρόβλημα που προκύπτει και το μείζον σύμβολο του κοινωνικού κόστους της κρίσης στις μεγάλες πόλεις, όχι μόνο της χώρας μας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης.

Αυτός ακριβώς ο προβληματισμός υπήρξε και η αφετηρία για το «Besichtigungstermin!», το πρώτο κεφάλαιο του πρότζεκτ Urban Crisis 2020, ενός καλλιτεχνικού εγχειρήματος που υπογράφει ο The Krank, ένας Έλληνας καλλιτέχνης που ζει και εργάζεται στο Βερολίνο, και έχει σκοπό να εξετάσει την επιδείνωση της κατάστασης της σύγχρονης αστικοποίησης μέσα από ένα ανθρωπιστικό πρίσμα.

Πλέον μια εμβληματική τοιχογραφία ή η μαζική παρουσία καλλιτεχνικών έργων σε δημόσιο χώρο, αυτόματα ανεβάζουν την αξία των ακινήτου αλλά και των επιχειρήσεων της περιοχής μέσα στην οποία βρίσκονται με τρανταχτά παραδείγματα το φαινόμενο εξευγενισμού γειτονιών όπου ευδοκιμεί το συγκεκριμένο ρεύμα σε πόλεις όπως το Βερολίνο, το Λονδίνο, η Αθήνα, η Λισαβόνα κ.α., ξεκινώντας ένα μεγάλο κύκλο κερδοσκοπίας εις βάρος όλων μας.

«Η βασική μου ιδέα ήταν η αποτύπωση και καταγραφή του "σήμερα" με όσο το δυνατόν περισσότερα δεδομένα μέσα από μια δράση, μια έκθεση και μια performance. Ονόμασα το πρότζεκτ Besichtigungstermin!, που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει "ραντεβού για να δεις ένα σπίτι". Βάζοντας τον εαυτό μου σε μια conceptual διαδικασία, συνδυάζοντας ζωγραφική, φωτογραφία, κατασκευή, design, κινηματογράφηση, καταλήγω στο performance ενός αδίστακτου real-estate agent που εκμεταλλεύεται εμπορικά ένα επιπλωμένο σπίτι 3 τετραγωνικών μέτρων, "επενδυμένο" με street art και ενοίκιο 1.000 ευρώ, σε μια εποχή που η εύρεση οικονομικής κατοικίας στο κέντρο του Βερολίνου και σε μεγαλουπόλεις σε ολόκληρη την Ευρώπη είναι ανέφικτη» εξηγεί ο The Krank του οποίου η καλλιτεχνική καταγωγή προέρχεται από τον χώρο του γκράφιτι ενώ πλέον πειραματίζεται με πολλά και διαφορετικά μέσα και μορφές έκφρασης.

Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Χειρονομίες & πορτρέτα Ιταλία, Γερμανία, Κίνα Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank

— Δεν νομίζω να υπάρχει άνθρωπος σήμερα που να ζει σε μεγάλη πόλη στην Ευρώπη και να μην τον αγγίζει το θέμα εύρεσης στέγης. Προφανώς αυτή η διαπίστωση ήταν που πυροδότησε και την ιδέα για το δικό σας πρότζεκτ, σωστά;

Τα τελευταία χρόνια έχω έρθει σε επαφή με ανθρώπους από όλο τον κόσμο που αναγκάστηκαν να μεταναστεύουν στο «cheap but sexy» Βερολίνο. Βασικός λόγος ήταν για πολλούς η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με τις υπερβολικές τιμές των ενοικίων και το εξωφρενικό κόστος ζωής σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Τόκιο κ.ά. που έκαναν την παραμονή ή την μετακίνηση ανθρώπων στα κέντρα αυτά πολύ δύσκολη.

Κάπως έτσι ήρθα κι εγώ εδώ κι από την πρώτη στιγμή μέχρι και σήμερα δεν έχει περάσει μέρα που να μη συναντήσω ανθρώπους που αδυνατούν να βρουν σπίτι, σε μια πόλη που τα ενοίκια αυξάνονται με μεγάλους ρυθμούς. Αποφάσισα λοιπόν πως πρέπει να ασχοληθώ περισσότερο με το ζήτημα, καθώς πρόκειται για ένα σοβαρό κοινωνικό φαινόμενο που μας αφορά όλους πλέον. Αν και στην ουσία δεν πρόκειται για «απόφαση», αλλά για τη συνειδητοποίηση ότι για καιρό υπήρχε μέσα μου η ανάγκη έκφρασης αυτού του προβλήματος με καλλιτεχνικά μέσα.

— Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η κατάσταση;

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν συνδυαστικά την αγορά, εντείνοντας τη στεγαστική κρίση των μητροπολιτικών περιοχών. Ξεκινώντας από το διεθνές φαινόμενο της αστικοποίησης, στη μαζική μετανάστευση λόγω τις παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, έως τον τουρισμό και τα επενδυτικά και πολιτικά παρελκόμενα.

Σε μεγάλο βαθμό παρακολουθούμε απλά τις συνέπειες της ελεύθερης καπιταλιστικής αγοράς και το πώς αυτή ανταποκρίνεται στην επιλογή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας να «σώσει» τις τράπεζες της Ευρωζώνης, κρατώντας χαμηλά τα επιτόκια, πράγμα που οδήγησε σε ένα κύμα μαζικής αγοράς ακινήτων από επενδυτικά funds αλλά ακόμα και από ασφαλιστικά ταμεία. Η αγορά και εκμετάλλευση ακινήτων έγινε έτσι το νέο εργαλείο συγκέντρωσης πλούτου. Πλούτος που βγαίνει από τις τσέπες μας.

Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Εγκατάσταση Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank

— Μπορείτε να μου περιγράψετε την κατάσταση του στεγαστικού στο Βερολίνο;

Το φαινόμενο του Βερολίνου, με τις τόσο χαμηλές τιμές των ενοικίων, σε σύγκριση με του Λονδίνου και των υπόλοιπων ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων, δημιουργήθηκε λίγο μετά την πτώση του Τείχους. Όταν «εν μια νυκτί», το ανατολικό μέρος του Βερολίνου, συγκεκριμένα το Friedrichshain οπού επέλεξα να παρουσιάσω την έκθεση μου, εγκαταλείφθηκε από τους Σοβιετικούς, με έναν τεράστιο αριθμό κατοικιών να καταλαμβάνεται και να ξεκινάει ένα μεγάλο κύμα καταλήψεων και αυτοδιαχείρισης.

Η απουσία επενδυτών αλλά και μεγάλων βιομηχανιών λόγο της αστάθειας του κρατιδίου του Βραδεμβούργου κράτησε για αρκετά χρόνια την οικονομία και την αγορά σε χαμηλό επίπεδο, αλλά την τελευταία περίοδο το Βερολίνο χαρακτηρίζεται από επενδυτικούς κύκλους ως η «Silicon Valley της Ευρώπης», με πολυεθνικές και εταιρείες μεγαθήρια όπως η Google να θέλουν να εδραιωθούν σε ένα εύφορο και εύπλαστο έδαφος, αποδιοργανώνοντας την τοπική κοινωνία και δημιουργώντας τεράστιες οικονομικές ανισότητες. Έκτοτε η πόλη χτίζεται με πολυτελείς κατοικίες, με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες ακινήτων να αρνούνται να ανανεώσουν τα συμβόλαια σε δημιουργικούς και αυτοδιαχειριζόμενους χώρους, σε περιοχές που θεωρούνται εναλλακτικές, με σκοπό την πώληση, τη μετατροπή σε co-working spaces ή πολυτελή lofts.

Πρόσφατα ξεκίνησε μια πρωτοβουλία για τη συλλογή υπογραφών με σκοπό την απαλλοτρίωση μέρος των διαμερισμάτων που κατέχουν διαχειριστικές εταιρείες όπως η Deutches Wohnen, αποτρέποντας έτσι τον μονοπωλιακό χαρακτήρα και έλεγχο της αγοράς, που σαν κίνηση θα μετέφραζα «κερδίζουμε πίσω τις γειτονιές μας».

Όταν μιλάμε για διαχειριστικές εταιρείες στο Βερολίνο, δεν μιλάμε απλά για μια εταιρεία που αναλαμβάνει κάθε μήνα να κρεμάσει στην είσοδο τα κοινόχρηστα. Πρόκειται για επιχειρήσεις που είτε εκπροσωπούν πλήρως τον εκάστοτε ιδιοκτήτη είτε έχουν οι ίδιες στην ιδιοκτησία τους χιλιάδες διαμερίσματα, σε κάποιες περιπτώσεις ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα. Έχοντας συγκεντρώσει υπέρογκο αριθμό ακινήτων στην κατοχή τους, προκαλούν τεχνητή έλλειψη διαμερισμάτων, μη διαθέτοντας όλα τα κατοικίσιμα ακίνητα, προκειμένου να σπρώξουν τις τιμές των ενοικίων ψηλότερα, αλλά και να ρίξουν τον πήχη των απαιτήσεων των επίδοξων ενοικιαστών.

Έτσι, έχουμε το φαινόμενο, στα λεγόμενα Besichtigungstermin, να στοιβάζονται 50-60 άνθρωποι, δημιουργώντας ουρά εντός και εκτός της πολυκατοικίας, προκειμένου να δουν όλοι μαζί από τις 6:00 μέχρι τις 6:15 ένα διαμέρισμα 40 τετραγωνικών με ενοίκιο τουλάχιστον 700 ευρώ.

Μετά από πιέσεις στο συγκεκριμένο θέμα το κρατίδιο του Βερολίνου εισήγαγε με νομοθετική ρύθμιση το λεγόμενο «φρένο των ενοικίων», πράγμα που όμως δεν αναιρεί τη «ζημιά» που έχει ήδη δημιουργηθεί στην αγορά. Βλέπουμε πλέον στην ίδια πολυκατοικία την τιμή ενός διαμερίσματος που ενοικιάζεται σήμερα να είναι μέχρι και 300% περισσότερο από ένα άλλο που το συμβόλαιό του είναι του 2010.

Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Ερωτηματικός χάρτης Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Μήνυμα αγγλικό στον δρόμο, Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank

— Πιστεύετε ότι υπάρχουν κοινά με αυτό που βιώνουμε εμείς εδώ στην Αθήνα;

Η αύξηση των ενοικίων και η δυσκολία εύρεσης κατοικίας είναι μια κοινή πραγματικότητα των δύο πόλεων. Τα αίτια ωστόσο, όπως προανέφερα, είναι διαφορετικά αλλά δεν παύουν να είναι συγγενικά ως προς το πιθανό αποτέλεσμα που μπορεί να έχει το ανεξέλεγκτο σκηνικό που διαδραματίζεται τα τελευταία 2 χρόνια στην Αθήνα με το Airbnb.

Το Βερολίνο, βλέποντας τον αντίκτυπο που είχε η συγκεκριμένη πλατφόρμα και τον τρόπο χρήσης που θα μπορούσε να έχει από εταιρείες διαχείρισης, έδρασε έγκαιρα και μέσα από πίεση των κατοίκων και συλλογικοτήτων έφτασε το ζήτημα στο σημείο κρατικής παρέμβασης, θέτοντας σε εφαρμογή νόμους που μείωσαν κατά κάποιο τρόπο τον ρυθμό «αλλοίωσης» των γειτονιών της πόλης.

— Έχετε έρθει ποτέ σε αυτή τη θέση εσείς ο ίδιος;

Το ζήτημα της αναζήτησης στέγης το βίωσα από την πρώτη μέρα της μετανάστευσης μου το 2013 και για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Αν και οι τιμές των ενοικίων ήταν αρκετά χαμηλότερες τότε, υπήρχε ήδη μεγάλη ζήτηση όποτε ίσχυε ήδη ο «νόμος του ισχυρού». Ως νέος μετανάστης και ελεύθερος επαγγελματίας χωρίς σταθερό, αλλά ούτε και υψηλό εισόδημα, δεν πληρούσα τις προϋποθέσεις για την ενοικίαση διαμερίσματος και η μόνη επιλογή ήταν η επινοικίαση βραχυπρόθεσμων δωματίων σε WG-Wohngemeinschaft (συγκατοίκηση/κοινόβιο) με αποτέλεσμα για τρία περίπου χρόνια να βιώσω μια νομαδική ζωή που χαρακτηριζόταν από μεγάλη αβεβαιότητα στο κομμάτι εύρεσης της επόμενης μου στέγης.

Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Μήνυμα γερμανικό στον δρόμο, Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank

— Μπορείτε να μου εξηγήσετε πώς ακριβώς στήσατε το πρότζεκτ σας;

Το πρότζεκτ «Besichtigungstermin!» χωρίζεται σε δύο θεματικές ενότητες του στεγαστικού, τη ζήτηση και την προσφορά, με κάθε μία να ανοίγει τον δικό της διάλογο. Το κύριο υλικό που χρησιμοποιήθηκε για το πρότζεκτ ήταν το χαρτόνι, ένα υλικό που εννοιολογικά σχετίζεται με την κατάσταση επαιτείας, αστεγίας και διαμαρτυρίας.

Η ζήτηση μεταφράστηκε κυριολεκτικά μέσα από τις χειρονομίες και το πορτρέτο δέκα ανθρώπων που προέρχονται από Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία, Τουρκία, Κίνα, Ιράκ, Αγγλία, Ρωσία, Μεξικό και Ιαπωνία, ως ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του όγκου ζήτησης, επικοινωνώντας ταυτόχρονα την παγκόσμια κλίμακα της στεγαστικής κρίσης.

Η συλλογή και η μετέπειτα «απελευθέρωση» των μηνυμάτων στην πόλη μού έδωσε τη δυνατότητα σε δεύτερο επίπεδο να θέσω ένα μεγάλο ερωτηματικό για το μέλλον της γειτονιάς του Kreuzberg και του Neukölln, δύο περιοχών του Βερολίνου που πλήττονται αλλά και αντιστέκονται σθεναρά από τον επικείμενο εξευγενισμό. Το μεγάλο ερωτηματικό εμφανίστηκε στον χάρτη του Βερολίνου μέσα από την επιλογή των σημείων που τοποθέτησα τα μηνύματα, ενεργοποιώντας αμήχανα ένα πρωινό την απορία περαστικών και κατοίκων.

Η προσφορά αναρτήθηκε στο διαδίκτυο σε μορφή αγγελίας «Cosy studio apartment in Berlin, 3m2 1.000 Eur» και ο κόσμος κλήθηκε να επισκεφθεί την γκαλερί 20square7 στην περιοχή Friedrichshain του ανατολικού Βερολίνου, που πλέον έχει αλλάξει ριζικά, με σκοπό να περάσει από τα γνωστά σε όλους μας «κάστινγκ» για ένα πολυπόθητο σπίτι, όπως ακριβώς συμβαίνει στα συγκεκριμένα ραντεβού. Μια ευανάγνωστη ταμπέλα από χαρτόνι με την προσφορά «Γκαρσονιέρα 1.000 ευρώ» ήταν για μέρες κρεμασμένη έξω από τη βιτρίνα της γκαλερί, οπού βρισκόμουν για 4 μέρες σχεδόν 10 ώρες κάθε μέρα ετοιμάζοντας την εγκατάσταση και την έκθεση.

Πάνω από 500 περαστικοί και κάτοικοι είδαν την δράση μου και σχεδόν 1 στους 4 στεκόταν εκεί και συζητούσε γύρω από το συγκεκριμένο θέμα όσο εγώ σχεδίαζα στο laptop το λογότυπο για τις «αιτήσεις» της performance. Οι μέρες προετοιμασίας πέρασαν και με όλη αυτή η επικοινωνία που είχα ήδη με τον κόσμο με έκανε να αισθανόμουν τόσο πλήρης που ακόμα και αν ακυρώνονταν για κάποιο λόγο τα εγκαίνια της έκθεσης δεν θα με πλήγωνε.

Οι αιτήσεις όμως είχαν εκτυπωθεί και εγώ ντυμένος με σακάκι προσπαθούσα να εξοικειωθώ με την καινούργια μου επαγγελματική ιδιότητα. Η έκθεση άνοιξε, ο κόσμος ήρθε και ένας ένας άρχισε να μπαίνει στο σπίτι, να βγάζει φωτογραφίες και να συμπληρώνει την αίτηση που κρατούσα απαντώντας στις ερωτήσεις.

Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Υποψήφιοι συλλογή Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank

— Τελικά μπορεί ένα καλλιτεχνικό έργο να αλλάξει έστω και λίγο τα πράγματα; Πιστεύετε ότι έχει δύναμη ο καλλιτέχνης;

Αν μου θέτατε το ίδιο ερώτημα την περίοδο 2002-2013, που ήμουν ενεργός στην Ελλάδα στον χώρο του graffiti, πολύ πριν αυτή η τέχνη εξελιχθεί και να καταλήξει σήμερα να γίνει τάση, η απάντηση μου θα ήταν «όχι».

Πέρα από τον ιδιοκτήτη που αναγκάστηκε να ξαναβάψει τον τοίχο του λευκό ή από τους περαστικούς που ανεχόντουσαν την οποιαδήποτε καλλιτεχνική απόπειρα στο δημόσιο χώρο, δεν ήμασταν αποδεκτοί. Ήμασταν ενοχλητικοί και μας κυνηγούσε η αστυνομία. Με την πάροδο του χρόνου όμως είδαμε την κουλτούρα μας να μπαίνει στην αγορά της τέχνης, να ωριμάζει και να εδραιώνεται, έχοντας αντίκτυπο πλέον στην ευρύτερη κοινωνία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο καλλιτεχνικό ρεύμα έχει αλλάζει ολόκληρες γειτονιές και πόλεις, και δεν αναφέρομαι στις δόσεις χρώματος στα αστικά τοπία που ακόμα μου αρέσει σαν τρελός να βλέπω. Αναφέρομαι στην μαζική εμπορική εκμετάλλευση του ρεύματος από τρίτους. Πλέον μια εμβληματική τοιχογραφία ή η μαζική παρουσία καλλιτεχνικών έργων σε δημόσιο χώρο αυτόματα ανεβάζουν την αξία των ακινήτου αλλά και των επιχειρήσεων της περιοχής μέσα στην οποία βρίσκονται, με τρανταχτά παραδείγματα το φαινόμενο εξευγενισμού γειτονιών όπου ευδοκιμεί το συγκεκριμένο ρεύμα σε πόλεις όπως το Βερολίνο, το Λονδίνο, η Αθήνα, η Λισαβόνα κ.ά., ξεκινώντας έναν μεγάλο κύκλο κερδοσκοπίας εις βάρος όλων μας.

Αυτός είναι και ο λόγος που επέλεξα να παρέμβω εικαστικά και να «βάψω» την εγκατάσταση. Προσπάθησα με αυτή την κίνηση να ανοίξω έναν υπόγειο διάλογο όσον αφορά την αλληλεπίδραση «τέχνης του δρόμου» και συστήματος.

Οπότε στην ερώτηση αυτή σήμερα, μετά από 17 χρόνια ενασχόλησης και έχοντας δει και τις δύο όψεις αυτού του νομίσματος, μπορώ να πω με ειλικρίνεια «ναι». Και αν το πρόσημο είναι αρνητικό λόγω των παραπάνω, υπάρχει ένα ακόμα θετικό. Όσο μπορούμε να δημιουργούμε και να επικοινωνούμε δημόσια με την τέχνη μας τα μηνύματα, τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας έχουμε τη πραγματική δύναμη να αλλάξουμε πολλά. Η συγκεκριμένη δράση μου μπορεί να μην έριξε τις τιμές της γειτονιάς αλλά έριξε έναν σπόρο που κάποια στιγμή θα ανθίσει και αυτός. Κρατώ έως τότε ως ανάμνηση τα τεράστια χαμόγελα που είχαν οι κάτοικοι κάθε φορά που με έβλεπαν εκεί. Θα ήθελα να ευχαριστήσω ξανά όλους όσους με βοήθησαν και είναι δίπλα μου σε αυτό.

Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Μήνυμα ελληνικό στον δρόμο, Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Εγκατάσταση εσωτερικό & εξωτερικό Βερολίνο 2019 Φωτο: Radi Hilaneh & The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Χειρονομίες & πορτρέτα Μεξικό, Ρωσία, Ιράκ Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Προσφορά Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Εγκατάσταση εσωτερικό Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Ταμπέλες με μηνύματα λεπτομέρειες Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Βίντεο καταγραφή Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Performance Βερολίνο 2019 Φωτο: Mona
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Αιτήσεις Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
Ψάχνω σπίτι: Πόσο δύσκολο είναι να βρεις διαμέρισμα στην πόλη σου; Facebook Twitter
Επιβίωση, ακρυλικό σε χαρτόνι 52x52cm κορνιζαρισμένο Βερολίνο 2019 Φωτο: The Krank
 

Besichtigungstermin! exhibition by TheKrank

www.thekrank.de, instagram.com/thekrank, facebook.com/thekrank

Εικαστικά
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα

Βιβλίο / Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα

Το ομώνυμο λεύκωμα που μόλις κυκλοφόρησαν οι εκδόσεις Στο Περιθώριο εστιάζει στο πιο πολιτικό κομμάτι της street art όπως γενναιόδωρα αποτυπώνεται στους αθηναϊκούς τοίχους, αναζωπυρώνοντας τις συζητήσεις για την αξία, το περιεχόμενο, τις αναφορές και την υπόσταση της (αντι)κουλτούρας του γκραφίτι σε μια πόλη που είναι «δική τους και δική μας».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς νιώθουν οι street artists όταν βανδαλίζονται τα έργα τους;

Urban Culture / Πώς νιώθουν οι street artists όταν βανδαλίζονται τα έργα τους;

Ρωτήσαμε 4 εκπροσώπους της urban culture πώς αντιμετωπίζουν το εφήμερο της τέχνης τους, με αφορμή την πρόσφατη καταστροφή του γκράφιτι του Yiakou στο εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής –που είχε φιλοτεχνηθεί σε συνεννόηση με τον ιερέα– από έναν φανατικό πιστό
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ