Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα

Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Liberte, Egalite, Pisokolite - κυνική παραφθορά του συνθήματος της Γαλλικής Επανάστασης σε ένα πολυεπίπεδο στένσιλ εμπνευσμένο από τον διάσημο πίνακα του Ντελακρουά. Διακρίνονται ο ξεβράκωτος "Μακεδονομάχος" ως άλλη σημαιοφόρος "Ελευθερία", ο μπαρμπα-Γιάννης της Ελληνοφρένειας, ο κύριος με το κολονάτο κρασοπότηρο από τις "Μένουμε Ευρώπη" συγκεντρώσεις και ο μοναχός με την αντιασφυξιογόνα μάσκα και την εικόνα την Παναγίας (Political Stencil, Μεταξουργείο 2019)
3

Την τελευταία δεκαετία τουλάχιστον έχουμε γίνει μάρτυρες μιας πραγματικής έκρηξης του γκραφίτι στην Αθήνα, που από «γκρίζα τσιμεντούπολη», όπως την περιγράφαμε κάποτε σε σχολικές εκθέσεις, έφτασε εξ αυτού να γίνει από τις πιο πολύχρωμες πόλεις στην Ευρώπη, σωστή «Μέκκα της street art» κατά τους NY Times.

Μια «έκρηξη» που καθόλου τυχαία συνέπεσε με το ξέσπασμα της κρίσης, που συζητήθηκε πολύ δημιουργώντας έντονες αντιπαραθέσεις για τα όρια, την καλλιτεχνική αξία και την αισθητική της φύσει «αλήτικης» κι εφήμερης αυτής τέχνης του δρόμου. Που έκανε τους πιο καθωσπρέπηδες να διαρρηγνύουν ιμάτια γι΄ αυτό το «χάλι» παντού όπου, το οποίο «χάλι» όμως λειτουργεί ταυτόχρονα σαν τουριστικός «κράχτης» στο όνομα του κουλέρ λοκάλ – μια διένεξη που ξαναφούντωσε ενόψει των πρόσφατων εκλογών, με την υπό ανάληψη νέα δημοτική αρχή να... απειλεί πως θα «νοικοκυρέψει» την πρωτεύουσα και σε αυτό τον τομέα. Που ανέδειξε σπουδαίους street artists και υψηλών καλλιτεχνικών αξιώσεων, μεστά νοημάτων έργα με πολιτικό συχνά χαρακτήρα ή αναφορές, κάνοντας ταυτόχρονα πιο παρήγορη, πιο ενθαρρυντική, πιο σύμμαχη μια καθημερινότητα που για πολλούς Αθηναίους συχνά άγγιξε – κι ακόμα αγγίζει για αρκετό κόσμο - τα όρια της απόγνωσης. Που έφτασε, επίσης, να μπει «και με την άδεια της αστυνομίας» σε γκαλερί, να αβαντάρει εμπορικές διαφημίσεις, να αναδείξει με τη σειρά της καλλιτέχνες-«σταρ».

Η έκδοση περιλαμβάνει μια σειρά «διάσημα», ευθέως ή εμμέσως πολιτικά γκραφίτι των τελευταίων χρόνων από τους αθηναϊκούς δρόμους, πολλά από τα οποία παραμένουν «εν ζωή», συνοδευόμενα από σχόλια σε μορφή μικρών κατατοπιστικών κειμένων.


Παρότι λάτρης του μέσου, θα συμφωνήσω ότι η υπερπληθώρα γκραφίτι στους αθηναϊκούς τοίχους γίνεται καμιά φορά φλύαρη, κουραστική, αισθητικά προβληματική ακόμα. Οι εμπνευσμένες δημιουργίες συχνά συνυπάρχουν με παντελώς αδιάφορες, ό,τι να΄ναι (και όπου να΄ναι) «μουντζούρες» ή κι επικαλύπτονται εντέλει από αυτές. Μήπως όμως αυτή ήταν μια χαώδης μεν αλλά απαραίτητη συνθήκη ώστε να αναφανούν όλα αυτά τα μικρά ή μεγαλύτερα «διαμαντάκια» που έκαναν τη διαφορά, άλλαξαν την όψη της πόλης, πολλαπλασίασαν την κραυγή της κι έγιναν επανειλημμένα θέμα σε ελληνικά και ξένα ΜΜΕ;

Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Η μεγαλοπρεπής "κηδεία" του Ευρώ.

Μήπως πολιτικός με τη στενή ή την ευρύτερη έννοια δεν είναι μόνο ο χαρακτήρας πολλών εξ αυτών αλλά και η ύπαρξή τους καθαυτή, η αλληλεπίδραση με τον θεατή, η σχέση τους με τη νομιμότητα αλλά και τους κανόνες που ορίζουν όχι μόνο ποια δημιουργία, πού και πώς δικαιούται να αποκαλείται καλλιτεχνική αλλά και πόση αντισυμβατικότητα χωράει το σύστημα ώστε να μην «κρασάρει»; Μήπως, πάλι, η προβολή και αποδοχή των «καλλιτεχνιζόντων» πολιτικών γκραφίτι συνεπάγεται απαξίωση και καταδίκη όσων αδιαφορούν για το αισθητικό αποτέλεσμα, ανεξάρτητα πόσο καίρια και εύστοχα είναι; Ποιο είναι το κριτήριο της αποδοχής ή της απόρριψης και ποιος το ορίζει, πώς καναλιζάρεται η ελευθερία έκφρασης; Προσωπικά πάντως προτιμώ αυτό τον «χαμούλη» από τις πολύ πιο μαζικές, πολύ συχνά ακαλαίσθητες, ανόητες και ρυπογόνες υπαίθριες διαφημιστικές καμπάνιες για τις οποίες κιόλας «ιδρώνουν» πολύ λιγότερα αφτιά. Μας αρέσει έπειτα ή όχι, το γκραφίτι είναι πια μέρος της σύγχρονης πολιτιστικής ταυτότητας της πρωτεύουσας.

«Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι τοίχοι ιδιαίτερα σε περιοχές όπως του Ψυρρή, το Μεταξουργείο και τα Εξάρχεια έχουν γεμίζει με κάθε είδους παρεμβάσεις... γκραφίτι, tags, έργα τέχνης του δρόμου, στένσιλ και βεβαίως πολιτικά και οπαδικά συνθήματα, άλλα μικρότερα κι άλλα μεγαλύτερα, άλλα πρόχειρα κι άλλα περίτεχνα, όλα μαζί δημιουργούν ένα περίπλοκα βαμμένο και γραμμένο τοπίο όπου χρώματα, μοτίβα, σχέδια και νοήματα ανταγωνίζονται μεταξύ τους, διεκδικώντας φυσικό ή και συμβολικό χώρο στην πόλη... Το να αποδώσουμε (όμως) την ανάπτυξη αυτού του σύνθετου και καθόλου ομοιογενούς φαινομένου στην απογοήτευση και την αγανάκτηση των νέων που πηγάζει από την "κρίση" είναι μια άκρως επιφανειακή ερμηνεία η οποία αγνοεί, αν όχι αποκρύπτει, την πολιτισμική, αισθητική και πολιτική πολυπλοκότητα της παρέμβασης στον αστικό δημόσιο χώρο», εκτιμά ο κοινωνικός ανθρωπολόγος Παυσανίας Καραθανάσης που μαζί με τον φωτογράφο Δημήτρη Θεοδόση συνυπογράφουν το λεύκωμα.

Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
"Ο πραγματικός Survivor", η οφειλόμενη street art "απάντηση" στο ομώνυμο τηλεοπτικό ριάλιτι (Πλάτων-Φλετς 2017)


Δεν είναι βέβαια η μοναδική έκδοση η οποία καταπιάνεται με το αθηναϊκό γκραφίτι – ο ίδιος ο Θεοδόσης έχει κυκλοφορήσει παλιότερα τρία σχετικά λευκώματα -, είναι όμως μάλλον η πρώτη που εστιάζει τόσο στο πολιτικό του κομμάτι. «Με ελάχιστες εξαιρέσεις πιστεύω πλέον ότι το μόνο είδος γκράφιτι που αξίζει να φωτογραφίζω είναι αυτό που θέτει πολιτικούς και κοινωνικούς προβληματισμούς, που στέκεται αρωγός των κάθε είδους καταπιεσμένων», εξηγεί στην εισαγωγή ο εν λόγω φωτογράφος.

Εξ ου και η ασπρόμαυρη οπτική ενός κατά κανόνα «πολύχρωμου» θέματος: «Επέλεξα φωτογραφίες χωρίς χρωματικά καλούδια, τα οποία ενίοτε ωραιοποιούν και ξεγελούν. Γιατί με ενδιαφέρει, σε αυτήν τη δουλειά, να βγει το βάθος και το πάθος των πραγμάτων. Σαν τα πρωινά ουρλιαχτά των απόκληρων με τους οποίους συμπορευόμαστε αλλά κάνουμε πως δεν ακούμε...». Εντούτοις, σημειώνει ο Καραθανάσης, μια τέτοια παρέμβαση δεν αρκεί να μην έχει άδεια ή να εκφράζει μια μορφή αμφισβήτησης ώστε να χαρακτηριστεί πολιτική. Θα πρέπει επίσης να αποτελεί κομμάτι ευρύτερων κοινωνικοπολιτικών διεκδικήσεων και προβληματισμών που σχετίζονται με την κοινωνική τάξη, το φύλο, τη φυλή, τη διεκδίκηση δικαιοσύνης και ισονομίας, την έκφραση ταυτότητας, την καταστολή κ.λπ.


Στα πλαίσια αυτά το παρόν λεύκωμα αναδεικνύει την πολυεθνική/πολυπολιτισμική προέλευση αυτής της (αντι)κουλτούρας και στην ελληνική πρωτεύουσα καθώς επίσης την έντονη διασύνδεση με τις τρέχουσες πολιτικοκοινωνικές εξελίξεις - ειδικά μετά τη μεγάλη νεολαιίστικη εξέγερση που προκάλεσε η δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου τον Δεκέμβριο του '08 και ακολούθως το ξέσπασμα της αγριότερης μεταπολιτευτικής κρίσης -, κάτι που διαφοροποιεί π.χ. την Αθήνα από τις πρωτοπόρες στο είδος αμερικανικές μεγαλουπόλεις όπου το γκραφίτι ταυτίστηκε περισσότερο με τα γκέτο των εγχρώμων και τις συμμορίες δρόμου.

Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Πολλαπλοί οι συμβολισμοί αυτής της φωτογραφίας.

Η δυναμική ανάδυση νέων εκφραστικών υποκειμένων – φεμινίστριες, λοατκι+, μετανάστες, πρόσφυγες, antifa σχήματα, vegan κ.ά. Η αμφίδρομη σχέση της με το gentrification, αφού ενόσω καταγγέλλεται ότι «υποβαθμίζει» μια περιοχή, ταυτόχρονα την καθιστά μοδάτο πόλο έλξης αφενός για περισσότερο ή λιγότερο εναλλακτικούς ντόπιους, επισκέπτες και τουρίστες, αφετέρου για αετονύχηδες επενδυτές: Οι μαζικές αγορές ακινήτων «μισοτιμής» και οι αθρόες airbnb ενοικιάσεις έχουν κάνει απλησίαστα για το μέσο βαλάντιο ακόμα και ενοικιαζόμενα σε γειτονιές υποτίθεται «β' διαλογής», λαϊκές είτε φοιτητικές όπως τα Εξάρχεια ή η Κυψέλη - συμβαίνει μάλιστα κάποιες φορές ωφελούμενοι και ταυτόχρονα διαμαρτυρόμενοι να είναι, ανομολόγητα βεβαίως, τα ίδια πρόσωπα. Το κατά πόσο οι αδειοδοτούμενες δημιουργίες γκραφίτι σε δημόσιους χώρους (σχολεία, δημαρχεία κ.λπ.) διαφοροποιούνται από τη φύσει αδέσποτη τέχνη του δρόμου. Το κατά πόσο, επίσης, οι κραυγές που αξιώνουν την αισθητική αναβάθμιση της πόλης όπως εκείνες την εννοούν, υπεραμυνόμενες της στείρας νομιμότητας των «καθαρών τοίχων», ουσιαστικά επιδιώκουν να περιορίσουν ασφυκτικά τα όρια της διαμαρτυρίας και της ελεύθερης έκφρασης επεκτείνοντας κι εντείνοντας τους υπάρχοντες μηχανισμούς ελέγχου κ.λπ.


Η έκδοση περιλαμβάνει μια σειρά «διάσημα», ευθέως ή εμμέσως πολιτικά γκραφίτι των τελευταίων χρόνων από τους αθηναϊκούς δρόμους, πολλά από τα οποία παραμένουν «εν ζωή», συνοδευόμενα από σχόλια σε μορφή μικρών κατατοπιστικών κειμένων. Ανάμεσά τους έργα που στη συνέχεια «συμπληρώθηκαν» με συνθήματα ή υπέστησαν άλλες παρεμβάσεις επανανοηματοδοτούμενα – ξεχωρίζουν το μνημειώδες γκραφίτι του Πολυτεχνείου (2015), ο "Τσίπρους Christ", ο δολοφονημένος Ζακ, η γνωστή από τα Δεκεμβριανά του '08 Sony (τιβί) που όχι, «δε σε σώνει», δύο προσαρμοσμένα στα σύγχρονα ελληνικά δεδομένα κολάζ-παρωδίες του διάσημου πίνακα του Ντελακρουά «Η Ελευθερία οδηγεί τον λαό», ο μαχητής σκύλος Λουκάνικος και άλλα. Υπάρχουν ακόμα αρκετές αναφορές στη φασιστική απειλή, τον σεξισμό, την κρίση, το Ευρώ αλλά και την «εκλογική αυταπάτη», μνημονεύονται δε οι δημιουργοί των αναφερόμενων έργων, όσων τουλάχιστο είναι γνωστοί.   

Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Τουριστικός Οδηγός Εξαρχείων - όχι, δεν κυκλοφορεί (ακόμα τουλάχιστον) αλλά το περίτεχνο αυτό γκράφιτι θα μπορούσε να γίνει εξώφυλλο.

«Ευχαριστούμε τους επώνυμους/ες και ανώνυμους/ες δημιουργούς, τις ομάδες, τις συλλογικότητες και τους/τις δεκάδες καλλιτέχνες που με τη δράση τους μετατρέπουν καθημερινά τους τοίχους της Αθήνας σε ένα ανοικτό πεδίο πολιτικοκοινωνικής διεκδίκησης. Χωρίς όλες αυτές τις παρεμβάσεις, η πόλη μας δεν θα ήταν τόσο ζωντανή και οι βόλτες μας θα ήταν πολύ πιο βαρετές», γράφουν αντί επιλόγου οι δύο συνεργάτες, προκαλώντας το συγκαταβατικό μειδίαμα των ιδεολογικά «συνενόχων» και ταυτόχρονα μια κάποια ανατριχίλα σε όσους ταυτίζουν την καθαριότητα, το πρεστίζ και την ευπρέπεια μιας πόλης με την αστυνόμευση της μηδενικής ανοχής και την αφασική αποστείρωση του δημόσιου χώρου της. 

Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Καλώς ήλθατε στην Αθήνα (WD, Εξάρχεια)
Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Τσίπρους Christ: ο Αλέξης Τσίπρας ως Μεσσίας σε στένσιλ του 2015 από ΜΑΚΡΟΒΟΥti - paste-up στη Γεωπονική, υπάρχει και στα Εξάρχεια.
Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Η περίφημη τοιχογραφία των Icos & Case στο Πολυτεχνείο (2015) που "δίχασε" τους Αθηναίους
Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
"Ελλάδα, το επόμενο οικονομικό μοντέλο" (Bleeps.gr)
Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Απολαυστικό αντιρατσιστικό στένσιλ (apeb.o.t)

Γκραφίτι και πολιτική διεκδίκηση στην Αθήνα Facebook Twitter
Η επανάσταση δεν θα παιχτεί στην τηλεόραση - ο λαός πολιορκεί τον ουρανοξύστη των καπιταλιστών (Κατάληψη ΑΣΚΤ).
 

Βιβλίο
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Αθήνα καθαρίζει από τα παράνομα γκράφιτι και τις μουτζούρες της

Ελλάδα / Η Αθήνα καθαρίζει από τα παράνομα γκράφιτι και τις μουτζούρες της

Πριν από μερικές μέρες ολοκληρώθηκε το πρώτο κομμάτι δράσεων του συνΑθηνά για τον καθαρισμό της πόλης από τις μουτζούρες και τα γκράφιτι που είχαν σχεδιαστεί όλα αυτά τα χρόνια πάνω στους τοίχους της
ΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΔΑΣ
Πώς νιώθουν οι street artists όταν βανδαλίζονται τα έργα τους;

Urban Culture / Πώς νιώθουν οι street artists όταν βανδαλίζονται τα έργα τους;

Ρωτήσαμε 4 εκπροσώπους της urban culture πώς αντιμετωπίζουν το εφήμερο της τέχνης τους, με αφορμή την πρόσφατη καταστροφή του γκράφιτι του Yiakou στο εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής –που είχε φιλοτεχνηθεί σε συνεννόηση με τον ιερέα– από έναν φανατικό πιστό
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας

Εικαστικά / The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας

Ασπρόμαυρα, αφηρημένου εξπρεσιονισμού έργα και συνθέσεις από ιδεογράμματα είναι η εκφραστική γλώσσα ενός νέου εικαστικού που αντλεί τη θεματολογία του μέσα από από τη δύσκολη πραγματικότητα
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
"Το κατά πόσο, επίσης, οι κραυγές που αξιώνουν την αισθητική αναβάθμιση της πόλης όπως εκείνες την εννοούν, υπεραμυνόμενες της στείρας νομιμότητας των «καθαρών τοίχων», ουσιαστικά επιδιώκουν να περιορίσουν ασφυκτικά τα όρια της διαμαρτυρίας και της ελεύθερης έκφρασης επεκτείνοντας κι εντείνοντας τους υπάρχοντες μηχανισμούς ελέγχου κ.λ.π."Χα χα... Ναι, πράγματι... Όλοι οι κάτοικοι του κέντρου υποφέρουμε από τις ασταμάτητες κραυγές των "νοικοκυραίων" που προκαλούν ασφυξία στους "διαμαρτυρόμενους" αγωνιστές της ελευθερίας, αυτούς που μάχονται τους μοχθηρούς μηχανισμούς ελέγχου του κράτους (οι οποίοι, σε αντίθεση με το υπόλοιπο κράτος, υπερλειτουργούν).Ταπεινή συγγνώμη που διεκδικούμε κάτι που ενδέχεται να χαλάσει τις βόλτες του κύριου Θεοδόση. Ξεχνάμε συχνά ότι υπάρχουμε για να υπηρετούμε. Ζήτω η ελευθερία (των άλλων)!
http://www.kathimerini.gr/813458/article/politismos/polh/h-ypokoyltoyra-ths-asxhmias-e3oysiazei-thn-a8hnaΣτις οργανωμένες κοινωνίες υπάρχουν δύο επίπεδα συνεννόησης. Το προαιρετικό, που είναι ο πολιτισμός, και το υποχρεωτικό, που είναι ο νόμος. Για εκατομμυριοστή φορά οι εξ αριστερών συμπολίτες μας πεπεισμένοι για το "ηθικό τους πλεονέκτημα" ξεπερνάνε και τον πολιτισμό και τον νόμο στην επιβολή του "έτσι θέλω" τους. Πιστεύουν ότι έχουν δίκιο "γιατί έτσι".Προφανώς αναφορικά με το συνολικό αισθητικό αποτέλεσμα των graffiti υπάρχει διχογνωμία. Άρα δεν υπάρχει ένα ενιαίο πολιτισμικό κριτήριο.Πάμε λοιπόν στον νόμο, στα νομικά κριτήρια. Προφανώς η συντριπτική πλειοψηφία των graffiti είναι παράνομα. Έτσι οι φίλοι antifa, που είναι τόσο δημοκρατικοί και φιλειρηνιστές όσο και οι χρυσαυγίτες, παρακάμπτουν κάθε έννοια κανόνα για να αφήσουν την (ιδεολογική) βερβελιά τους στον τοίχο ΜΟΥ.Προφανώς δεν κρίνω αισθητικά το graffiti (προσωπικά το σύνολο των graffiti που εκφεύγουν του μουτζουροειδούς tagαρίσματος μάλλον μου αρέσουν). Αυτό είναι υποκειμενικό και περί ορέξεως ουδείς λόγος. Το κρίνω όμως νομικά. Έχει να κάνει με την απλή παρανομία του ότι απρόσκλητοι βάνδαλοι κάνουν ό,τι θέλουν σε ιδιοκτησία που δεν είναι δική τους.Υπάρχει και ένα θέμα δημοκρατικής ευαισθησίας το οποίο -ως είθισται- διαφεύγει από τους εξ αριστερών φίλους και συμπολίτες: δημιουργείται μία σαφής επιβολή σε δημόσιο χώρο ΜΙΑΣ πολιτικής φωνής. Και μάλιστα επιθετικά. Με τσαμπουκά.Από που φαίνεται ο τσαμπουκάς; Από το ότι επιλέγεται να βαφτιστεί ως "απειλή" η νομιμότητα (= το νοικοκύρεμα). Φωτογραφίζεται με σαφήνεια η λογική του όποιος δεν είναι μαζί μας είναι εναντίον μας κτλ... Γι΄ αυτό συχνά ζωγραφίζονται μολότοφ, καλάσνικοφ, φωτιές, κρεμάλες, αγχώνες κτο σε τέτοια graffiti. Ενέχουν την άμεση απειλή βίας στους διαφωνούντες. Της βίας που υπέστη πχ ο πατέρας αυτού που τάζει νοικοκύρεμα.Δεν το ήξερα ότι ο σεβασμός της πολιτικής ουδετερότητας στον δημόσιο χώρο δείχνει "αφασική αποστείρωση". Σε αυτή την περίπτωση το ότι θέλουμε πχ διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους δεν είναι αφασική αποστείρωση; Ή είναι ΟΚ στη δημόσια σφαίρα μόνο οι πολιτικοί χρωματισμοί με τους οποίους συμφωνούμε; Και μάλιστα ως μικροσκοπικές μειοψηφίες χωρίς καμία δημοκρατική νομιμοποίηση;Μήπως ενοχλούμε εμείς οι υπόλοιποι που ναι -και συγγνώμη δηλαδή- γουστάρουμε λίγο νομιμότητα ή και καθαριότητα στον δημόσιο χώρο; Μήπως, εν τέλει, είναι το δημοκρατικό πλαίσιο που ενοχλεί τις σταθερά παρανομούσες οργανωμένες μειοψηφίες;ΥΓ Υποκουλτούρα όχι αντικουλτούρα. Μεγάλο πράγμα οι λέξεις και οι έννοιες...
Δηλαδή όσοι διαμαρτύρονται για αυτό το χάλι (εκτός εισαγωγικών) είναι "καθωσπρέπηδες"; Ti ξεδιάντροπη ισοπέδωση και απαξίωση είναι αυτή; Τι απαίσια νοοτροπία; Εγώ δηλαδή που ξερνάω με τις ταγκιές και τον ναρκισσισμό που ξερνάει κάθε καραγκιοζάκος που την έχει δει πρωτοπορία (my ass) και επανάστα του κ@λου βρωμίζοντας το οπτικό μου πεδίο επειδή θεωρεί την πόλη ιδιοκτησία του (την ίδια στιγμή που κράζει την ιδιοκτησία), είμαι εκπρόσωπος του καθωσπρεπισμού και εξισώνομαι με τον Μπακογιάννη; Και, αναρωτιέμαι, έπρεπε να φάμε αδιαμαρτύρητα το σκατό (στη μάπα) για να εκτιμήσουμε μετά το μυρωδάτο δείπνο ένα ανέμπνευστο και μπαγιάτικο (στην κυριολεκτικά συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων) dessert που θέλει να κλέψει λίγη από την δόξα του Banksy και, όντως, άλλαξε την εικόνα της πόλης προς το χειρότερο επειδή, όπως παντελώς αυθαίρετα τεκμαίρεται, κάνει υποτίθεται την καθημερινότητα πιο "παρήγορη" με την banalite ασχήμια του; Τι διαφορά έχει δηλαδή όλη αυτή η οπτική ρύπανση από τις "πολύ πιο μαζικές, πολύ συχνά ακαλαίσθητες, ανόητες και ρυπογόνες υπαίθριες διαφημιστικές καμπάνιες"; Μήπως καμία; Μήπως δεν είναι και αυτή η ρύπανση τίποτε άλλο από μια αυτοδιαφήμιση; Μήπως - πλην ελαχίστων κυριολεκτικά περιπτώσεων - το μόνο που ευαγγελίζεται είναι ένα τεράστιο "εγώ"; Και μήπως οι κραυγές / άρθρα που διαμαρτύρονται για την "στείρα νομιμότητα των καθαρών τοίχων" (τζίζας, δηλαδή, με τις μεγαλοστομίες) ουσιαστικά επιδιώκουν να περιορίσουν ασφυκτικά τα όρια της διαμαρτυρίας και της ελεύθερης έκφρασης επεκτείνοντας κι εντείνοντας το "δικαίωμα" στην ασυδοσία και την αυθαιρεσία απέναντι σε εκείνους που αξιώνουν την αισθητική αναβάθμιση της πόλης όπως εκείνοι την εννοούν; Και γιατί αυτή η αυτονόητη αξίωση απαξιώνεται συλλήβδην ως "Μπακογιαννισμός"; Γιατί οι ευρύτεροι κοινωνικοπολιτικοί προβληματισμοί θεωρούνται ιδιοκτησία κάποιων "εκλεκτών", μιας ιδιότυπης ελίτ που απορρίπτει ολοκληρωτικά τις ευαισθησίες άλλων;