Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
The Wind-Up Bird Chronicle, 2023

Πώς ο εικονογράφος Daniel Liévano δίνει ζωή στις λέξεις του Haruki Murakami

0

Καθώς μας παρασύρει η πλοκή ενός μυθιστορήματος, ο καθένας από εμάς κατασκευάζει μια ελαφρώς διαφορετική, φαντασιακή πραγματικότητα, μέσω της οποίας ερμηνεύει την ιστορία που ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια του.  

Η περίπτωση του Haruki Murakami είναι ιδιάζουσα. Πώς θα μπορούσε ένας καλλιτέχνης να εκφράσει όλη την σουρεαλιστική και ονειρική διάθεση των ιστοριών του σε μια εικόνα;

Αυτή ήταν η πρόκληση που κλήθηκε να φέρει εις πέρας ο κολομβιανός καλλιτέχνης Daniel Liévano, όταν ο εκλεκτικός εκδοτικός οίκος The Folio Society του ζήτησε να εικονογραφήσει τις νέες εκδόσεις των έργων του Murakami.

Ο Liévano δηλώνει πως ο μόνος τρόπος να επιτύχει ήταν η επανάληψη – διαβάζοντας ξανά και ξανά τα έργα του διάσημου συγγραφέα και προσπαθώντας να ακολουθήσει την διαίσθηση του σε κάθε βήμα της σχεδιαστικής διαδικασίας.

O ίδιος δεν θεωρεί τον εαυτό του σπουδαίο αναγνώστη. Όπως δηλώνει, μπορεί να διαβάσει μόνο δύο- τρία βιβλία κατά την διάρκεια του χρόνου, όταν όμως αποφασίσει να διαβάσει ένα μυθιστόρημα, τότε επιτρέπει στον εαυτό του να βυθιστεί τελείως μέσα σ’ αυτό.

Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
The Wind-Up Bird Chronicle, 2023

«Γίνομαι εμμονικός με αυτό», δηλώνει. «Η ιστορία γίνεται μέρος της ζωής μου, αρχίζω να βιώνω τα πάντα γύρω μου μέσα από το πρίσμα της». Ο Liévano γνώριζε τον Murakami, όμως δεν είχε διαβάσει κάποιο από τα διάσημα έργα του μέχρι την στιγμή που η Folio Society του ζήτησε να εικονογραφήσει την νέα έκδοση του Ο Κάφκα στην ακτή. Στις εκδόσεις συγκαταλέγονται και τα έργα του Murakami, Νορβηγικό Δάσος και Το Κουρδιστό Πουλί.

Συνήθως, οι εικονογράφοι έχουν στη διάθεσή τους μόνο το εξώφυλλο του βιβλίου όπου μπορούν να αναπτύξουν όλο το καλλιτεχνικό τους όραμα. Ευτυχώς, σ’ αυτήν την περίπτωση ο Liévano έκανε εκείνο που κάνει καλύτερα, βυθίστηκε στην ιστορία και κατάφερε να εκφράσει τις ιδέες του σε σχέδια που κοσμούν πολλά σημεία στο εσωτερικό του βιβλίου πέραν του εξωφύλλου.

Σύμφωνα με την art director της Folio Society, Raquel Leis Allion, τα σχέδια του Liévano δεν καθρεφτίζουν απλώς το κείμενο του Murakami. Στην πραγματικότητα το συνοδεύουν, προκαλώντας συναισθήματα στον αναγνώστη, θέτοντας μια ατμόσφαιρα, κάνοντας διακριτικές υποδείξεις.

Ο Liévano συμφωνεί. Ο ρόλος του δεν είναι να παπαγαλίσει το κείμενο, αλλά να αποδώσει την ιδέα που αυτό του προκαλεί μέσω των σχεδίων του. Προσθέτει ότι, κατά κάποιον τρόπο, ο αναγνώστης καλείται να διαβάσει τόσο το κείμενο όσο και τις εικόνες που το συνοδεύουν.

Κατά σύμπτωση, την ίδια περίπου εποχή που ο Liévano ξεκίνησε να εργάζεται πάνω στην εικονογράφηση του Κάφκα στην ακτή, ο ίδιος είχε αποφασίσει να πειραματιστεί με την αφαιρετικό σχέδιο. Είχε μόλις ξεκινήσει να βυθίζεται στην μακρά ιστορία της αφηρημένης τέχνης.

Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Norwegian Wood, 2022
Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Norwegian Wood, 2022
Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Norwegian Wood, 2022

Σύμφωνα με τον ίδιο, η εικονογράφηση συνήθως αναγκάζεται να εγκλωβιστεί στην παραστατική απεικόνιση προκειμένου να «φωτίσει» το κείμενο.Στην περίπτωση του «Κάφκα στην ακτή», η αφαίρεση προέκυψε οργανικά, μια φυσική συνέχεια της αίσθησης που αφήνει η γραφή του Murakami, μιας αίσθησης που δεν βασίζεται στην κυριολεξία, ούτε στο νατουραλισμό.

Ο ίδιος δηλώνει ότι σε μερικές περιπτώσεις δεν χρειάστηκε παρά ελάχιστες γραμμές για να συλλάβει αυτή την αίσθηση στα σχέδια του.

Εξαρχής, το όραμα της Allion ήταν να ανακαλύψει έναν καλλιτέχνη, το μοναδικό στυλ του οποίου θα ήταν ικανό να αποτυπώσει τον υπερρεαλισμό και την ενδοσκόπηση που διαπνέει τους χαρακτήρες του Murakami. Η ικανότητα του Liévano, ως conceptual καλλιτέχνη, να επικοινωνεί οπτικά ιδέες ταίριαξε απόλυτα στο όραμα αυτό.

H δημιουργία μιας ενιαίας οπτικής γλώσσας που ξετυλίγεται μεταξύ των νέων εκδόσεων χρειάστηκε σκέψη και προσαρμογή. Ο Liévano συνειδητοποίησε ότι η minimal κατεύθυνση, μέσω linework και dotting, που χρησιμοποίησε για το «Κάφκα στην ακτή» δεν θα λειτουργούσε νοηματικά στο «Νορβηγικό Δάσος». Ο ίδιος κατάφερε να ισορροπήσει το προσωπικό του ύφος με την άορατη, πάντα παρούσα, φωνή του Murakami, έχοντας δύο σταθερές: να παραμείνει παράξενος και παιγνιώδης.

Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Kafka on the Shore, 2021
Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Kafka on the Shore, 2021

Ο  Liévano χρησιμοποιεί πληθώρα σχεδιαστικών τεχνικών και υλικών προκειμένου να εκφραστεί. Ως λάτρης των graphic novels, χρησιμοποιεί τα διαδοχικά καρέ με έναν μη γραμμικό τρόπο για να απεικονίσει την αλληλοεπικάλυψη των γεγονότων που συμβαίνουν στα έργα του Murakami. Για να προσδώσει μια αίσθηση ρεαλισμού, παίζει με τις υφές. Σκανάρει τα σχέδια του με μολύβι και παστέλ, ακόμη και υλικά όπως υφάσματα για να τα ενσωματώσει στα ψηφιακά του σκίτσα.

Η Folio Society απασχολεί τον Liévano περίπου 4 με 6 μήνες για κάθε βιβλίο. Χωρίς ο ίδιος να αναγκαστεί να εγκαταλείψει το σπίτι του στην Bogotá, ταξιδεύει νοητά στους κόσμους του Murakami, διαβάζοντας κάθε έργο του πολλές φορές, σημειώνοντας, κρατώντας τις σκηνές που θα ήθελε να εικονογραφήσει. Έπειτα, ο Liévano μελετά ακαδημαϊκά κείμενα προκειμένου να αποσαφηνίσει καλύτερα τα νοήματα των κειμένων. Μερικά αντικείμενα-σύμβολα του σύμπαντος του Murakami (ομπρέλες, γάτες, ποτήρια με ουίσκι, τηλέφωνα κλπ.) έχουν σχεδιαστεί στην αρχή κεφαλαίων.

Παρόλο που ο Liévano έχει δουλέψει  πάνω στο έργο του Murakami για τόσο καιρό, δεν είχε ακόμη την τύχη να γνωρίσει από κοντά τον ίδιο τον συγγραφέα. Ο ίδιος το εύχεται, καθώς όπως λέει το «Ο Κάφκα στην ακτή» έχει γίνει ένα από τα αγαπημένα του μυθιστορήματα. «Το νιώθω από το πρώτο ως το τελευταίο του γράμμα».

Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
The Wind-Up Bird Chronicle, 2023

H σειρά των έργων του Haruki Murakami, εικονογραφημένη από τον Daniel Liévano, κυκλοφορεί αποκλειστικά από την The Folio Society.

Με στοιχεία από το WePresent.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ