Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
The Wind-Up Bird Chronicle, 2023

Πώς ο εικονογράφος Daniel Liévano δίνει ζωή στις λέξεις του Haruki Murakami

0

Καθώς μας παρασύρει η πλοκή ενός μυθιστορήματος, ο καθένας από εμάς κατασκευάζει μια ελαφρώς διαφορετική, φαντασιακή πραγματικότητα, μέσω της οποίας ερμηνεύει την ιστορία που ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια του.  

Η περίπτωση του Haruki Murakami είναι ιδιάζουσα. Πώς θα μπορούσε ένας καλλιτέχνης να εκφράσει όλη την σουρεαλιστική και ονειρική διάθεση των ιστοριών του σε μια εικόνα;

Αυτή ήταν η πρόκληση που κλήθηκε να φέρει εις πέρας ο κολομβιανός καλλιτέχνης Daniel Liévano, όταν ο εκλεκτικός εκδοτικός οίκος The Folio Society του ζήτησε να εικονογραφήσει τις νέες εκδόσεις των έργων του Murakami.

Ο Liévano δηλώνει πως ο μόνος τρόπος να επιτύχει ήταν η επανάληψη – διαβάζοντας ξανά και ξανά τα έργα του διάσημου συγγραφέα και προσπαθώντας να ακολουθήσει την διαίσθηση του σε κάθε βήμα της σχεδιαστικής διαδικασίας.

O ίδιος δεν θεωρεί τον εαυτό του σπουδαίο αναγνώστη. Όπως δηλώνει, μπορεί να διαβάσει μόνο δύο- τρία βιβλία κατά την διάρκεια του χρόνου, όταν όμως αποφασίσει να διαβάσει ένα μυθιστόρημα, τότε επιτρέπει στον εαυτό του να βυθιστεί τελείως μέσα σ’ αυτό.

Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
The Wind-Up Bird Chronicle, 2023

«Γίνομαι εμμονικός με αυτό», δηλώνει. «Η ιστορία γίνεται μέρος της ζωής μου, αρχίζω να βιώνω τα πάντα γύρω μου μέσα από το πρίσμα της». Ο Liévano γνώριζε τον Murakami, όμως δεν είχε διαβάσει κάποιο από τα διάσημα έργα του μέχρι την στιγμή που η Folio Society του ζήτησε να εικονογραφήσει την νέα έκδοση του Ο Κάφκα στην ακτή. Στις εκδόσεις συγκαταλέγονται και τα έργα του Murakami, Νορβηγικό Δάσος και Το Κουρδιστό Πουλί.

Συνήθως, οι εικονογράφοι έχουν στη διάθεσή τους μόνο το εξώφυλλο του βιβλίου όπου μπορούν να αναπτύξουν όλο το καλλιτεχνικό τους όραμα. Ευτυχώς, σ’ αυτήν την περίπτωση ο Liévano έκανε εκείνο που κάνει καλύτερα, βυθίστηκε στην ιστορία και κατάφερε να εκφράσει τις ιδέες του σε σχέδια που κοσμούν πολλά σημεία στο εσωτερικό του βιβλίου πέραν του εξωφύλλου.

Σύμφωνα με την art director της Folio Society, Raquel Leis Allion, τα σχέδια του Liévano δεν καθρεφτίζουν απλώς το κείμενο του Murakami. Στην πραγματικότητα το συνοδεύουν, προκαλώντας συναισθήματα στον αναγνώστη, θέτοντας μια ατμόσφαιρα, κάνοντας διακριτικές υποδείξεις.

Ο Liévano συμφωνεί. Ο ρόλος του δεν είναι να παπαγαλίσει το κείμενο, αλλά να αποδώσει την ιδέα που αυτό του προκαλεί μέσω των σχεδίων του. Προσθέτει ότι, κατά κάποιον τρόπο, ο αναγνώστης καλείται να διαβάσει τόσο το κείμενο όσο και τις εικόνες που το συνοδεύουν.

Κατά σύμπτωση, την ίδια περίπου εποχή που ο Liévano ξεκίνησε να εργάζεται πάνω στην εικονογράφηση του Κάφκα στην ακτή, ο ίδιος είχε αποφασίσει να πειραματιστεί με την αφαιρετικό σχέδιο. Είχε μόλις ξεκινήσει να βυθίζεται στην μακρά ιστορία της αφηρημένης τέχνης.

Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Norwegian Wood, 2022
Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Norwegian Wood, 2022
Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Norwegian Wood, 2022

Σύμφωνα με τον ίδιο, η εικονογράφηση συνήθως αναγκάζεται να εγκλωβιστεί στην παραστατική απεικόνιση προκειμένου να «φωτίσει» το κείμενο.Στην περίπτωση του «Κάφκα στην ακτή», η αφαίρεση προέκυψε οργανικά, μια φυσική συνέχεια της αίσθησης που αφήνει η γραφή του Murakami, μιας αίσθησης που δεν βασίζεται στην κυριολεξία, ούτε στο νατουραλισμό.

Ο ίδιος δηλώνει ότι σε μερικές περιπτώσεις δεν χρειάστηκε παρά ελάχιστες γραμμές για να συλλάβει αυτή την αίσθηση στα σχέδια του.

Εξαρχής, το όραμα της Allion ήταν να ανακαλύψει έναν καλλιτέχνη, το μοναδικό στυλ του οποίου θα ήταν ικανό να αποτυπώσει τον υπερρεαλισμό και την ενδοσκόπηση που διαπνέει τους χαρακτήρες του Murakami. Η ικανότητα του Liévano, ως conceptual καλλιτέχνη, να επικοινωνεί οπτικά ιδέες ταίριαξε απόλυτα στο όραμα αυτό.

H δημιουργία μιας ενιαίας οπτικής γλώσσας που ξετυλίγεται μεταξύ των νέων εκδόσεων χρειάστηκε σκέψη και προσαρμογή. Ο Liévano συνειδητοποίησε ότι η minimal κατεύθυνση, μέσω linework και dotting, που χρησιμοποίησε για το «Κάφκα στην ακτή» δεν θα λειτουργούσε νοηματικά στο «Νορβηγικό Δάσος». Ο ίδιος κατάφερε να ισορροπήσει το προσωπικό του ύφος με την άορατη, πάντα παρούσα, φωνή του Murakami, έχοντας δύο σταθερές: να παραμείνει παράξενος και παιγνιώδης.

Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Kafka on the Shore, 2021
Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
Kafka on the Shore, 2021

Ο  Liévano χρησιμοποιεί πληθώρα σχεδιαστικών τεχνικών και υλικών προκειμένου να εκφραστεί. Ως λάτρης των graphic novels, χρησιμοποιεί τα διαδοχικά καρέ με έναν μη γραμμικό τρόπο για να απεικονίσει την αλληλοεπικάλυψη των γεγονότων που συμβαίνουν στα έργα του Murakami. Για να προσδώσει μια αίσθηση ρεαλισμού, παίζει με τις υφές. Σκανάρει τα σχέδια του με μολύβι και παστέλ, ακόμη και υλικά όπως υφάσματα για να τα ενσωματώσει στα ψηφιακά του σκίτσα.

Η Folio Society απασχολεί τον Liévano περίπου 4 με 6 μήνες για κάθε βιβλίο. Χωρίς ο ίδιος να αναγκαστεί να εγκαταλείψει το σπίτι του στην Bogotá, ταξιδεύει νοητά στους κόσμους του Murakami, διαβάζοντας κάθε έργο του πολλές φορές, σημειώνοντας, κρατώντας τις σκηνές που θα ήθελε να εικονογραφήσει. Έπειτα, ο Liévano μελετά ακαδημαϊκά κείμενα προκειμένου να αποσαφηνίσει καλύτερα τα νοήματα των κειμένων. Μερικά αντικείμενα-σύμβολα του σύμπαντος του Murakami (ομπρέλες, γάτες, ποτήρια με ουίσκι, τηλέφωνα κλπ.) έχουν σχεδιαστεί στην αρχή κεφαλαίων.

Παρόλο που ο Liévano έχει δουλέψει  πάνω στο έργο του Murakami για τόσο καιρό, δεν είχε ακόμη την τύχη να γνωρίσει από κοντά τον ίδιο τον συγγραφέα. Ο ίδιος το εύχεται, καθώς όπως λέει το «Ο Κάφκα στην ακτή» έχει γίνει ένα από τα αγαπημένα του μυθιστορήματα. «Το νιώθω από το πρώτο ως το τελευταίο του γράμμα».

Ο καλλιτέχνης Daniel Liévano ζωντανεύει τους στίχους του Haruki Murakami Facebook Twitter
The Wind-Up Bird Chronicle, 2023

H σειρά των έργων του Haruki Murakami, εικονογραφημένη από τον Daniel Liévano, κυκλοφορεί αποκλειστικά από την The Folio Society.

Με στοιχεία από το WePresent.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ