Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
0
Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Μέρος της επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος που παρουσιάζει στο κέντρο της πόλης ο νεοσύστατος καλλιτεχνικός οργανισμός NEON βασίζεται στην έκπληξη... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μια έκθεση χωρίς εκθέματα. Μια εγκατάσταση που βασίζεται σε φωνές, κινήσεις και κοινωνική δραστηριότητα. Ακούγεται αρκετά περίεργο, έτσι; Δεν θυμάμαι πότε ήταν η τελευταία φορά που να μου έμεινε ένα χαμόγελο χαραγμένο στο πρόσωπο για τόση πολλή ώρα μέχρι να σβήσει από τους ρυθμούς της καθημερινότητας, πριν τα εγκαίνια της νέας δουλειάς του Tino Sehgal.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
O Tino Sehgal

Να εξηγηθώ πριν ξεκινήσω να περιγράφω αυτό που έζησα πριν λίγη ώρα στη Ρωμαϊκή Αγορά. Μέρος της επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος που παρουσιάζει στο κέντρο της πόλης ο νεοσύστατος καλλιτεχνικός οργανισμός NEON βασίζεται στην έκπληξη. Όσα λιγότερα ξέρεις γι' αυτό που θα βιώσεις, τόσο περισσότερο θα το απολαύσεις. Θα προβώ σε κάποια λιγοστά σπόιλερ για να μεταφέρω την κεντρική ιδέα, αν και ο κάθε επισκέπτης θα ερμηνεύσει με εντελώς διαφορετικό τρόπο ένα κόνσεπτ τόσο ευμετάβλητο. Και λέγοντας ο "κάθε" επισκέπτης, κυριολεκτώ, αφού μιλάμε για τέχνη που απευθύνεται και είναι ικανή να αγγίξει τον καθένα, χωρίς ελιτίστικους και άλλους δήθεν περιορισμούς.

Όσα λιγότερα ξέρεις γι' αυτό που θα βιώσεις, τόσο περισσότερο θα το απολαύσεις.

Ο Γερμανοβρετανός Sehgal, με ρίζες από την Ινδία, είναι από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες παγκοσμίως αυτή τη στιγμή. Η τέχνη του είναι άυλη και είναι η πρώτη φορά που την παρουσιάζει σε εξωτερικό χώρο, επιλέγοντας την ιδιαίτερη ενέργεια της Ρωμαϊκής Αγοράς για να στήσει το πρώτο μέρος του διπτύχου του. Ύστερα από κάστινγκ που έγιναν το καλοκαίρι, έχουν επιλεγεί άτομα όλων των ηλικιών που αναλαμβάνουν τον "κοινωνικό" ρόλο του ξεναγού. Μην πάει ο νους σας στην κυριολεκτική σημασία της ξενάγησης, πρόκειται για κάτι εντελώς άλλο. Μέσα σε 15 λεπτά, η έννοια της "προόδου" συναντήθηκε με την "απομόνωση" κι έπειτα με τον "τρόπο που η διατροφή μας αποκαλύπτει στοιχεία του χαρακτήρα μας" καταλήγοντας στην "αδυναμία της σύγχρονης μουσικής να μας αγγίξει πραγματικά" και όλα αυτά καθώς ο ένας ξεναγός παραδίδει τη σκυτάλη στον επόμενο. Ή τουλάχιστον αυτά περιέλαβε η δική μου αλληλεπίδραση μαζί τους. Με κάποιους συζήτησα εκτενέστερα με κάποιους λιγότερο, αλλά έτσι δεν γίνεται και στη ζωή; Σε σένα θα είναι διαφορετικά. Μπορείς να πας καθημερινά από τις 8 το πρωί ως τις 8 το βράδυ, ώρες λειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
O κάθε επισκέπτης θα ερμηνεύσει με εντελώς διαφορετικό τρόπο ένα κόνσεπτ τόσο ευμετάβλητο... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Βγαίνοντας από τα τείχη, σου έχει ανοίξει η όρεξη. Το δεύτερο κομμάτι είναι κάτι ολότελα διαφορετικό. Σε παραπλήσιο χώρο, ο Sehgal έχει στήσει μια performance. Μπορείς να την πεις και εγκατάσταση, αλλά δεν έχει σημασία. Ο χώρος είναι σκοτεινός, σε τραβάνε οι ήχοι καθώς εισέρχεσαι σε ένα δωμάτιο. Μείνε λίγο στην είσοδο, να συνηθίσουν τα μάτια σου στο σκοτάδι. Εκεί μέσα βρίσκονται καμιά δεκαριά άτομα που ανάλογα με τη στιγμή της άφιξής σου, μπορεί να χορεύουν, να τραγουδούν, να διηγούνται μια ιστορία. Όλα σε πλήρη συντονισμό, στο σκοτάδι. Η βασική παράμετρος αυτού του μέρους της έκθεσης είναι οι ήχοι που παράγουν, οι δονήσεις που μεταδίδουν και ο τρόπος που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους αλλά και με τους επισκέπτες, ενεργοποιώντας τις αισθήσεις τους. "Υπάρχει συγκεκριμένη κατεύθυνση από τον καλλιτέχνη, αλλά βασιζόμαστε σε δικούς μας κώδικες επικοινωνίας για το προς τα πού θα το πάμε" μου εξηγεί λίγο αργότερα η Αμερικανίδα Jessie που συνεργάζεται με τον Sehgal τα τελευταία τρία χρόνια. Η ομάδα αυτή αποτελείται από 40 περίπου άτομα από όλο τον κόσμο που περιοδεύουν παρουσιάζοντας τη δουλειά τους ανά ομάδες. Αυτή την performance μπορείς να τη δεις καθημερινά (εκτός Δευτέρας) από τις 4 έως τις 10 το απόγευμα. Όποτε κι αν πας θα νιώσεις κάτι διαφορετικό. Θα φύγεις όμως με χαμόγελο και ευγνωμοσύνη.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Η ομάδα αυτή αποτελείται από 40 περίπου άτομα από όλο τον κόσμο που περιοδεύουν παρουσιάζοντας τη δουλειά τους ανά ομάδες... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το στοίχημα του NEON είναι να βγάλει την τέχνη στον δρόμο, στους κοινόχρηστους χώρους που έχουν τη δυναμική να τη φιλοξενήσουν και μένουν ανεκμετάλλευτοι. Να απομακρυνθούμε και λίγο από τα μουσεία, με άλλα λόγια. Ήδη περιμένουν έγκριση για το στήσιμο μιας μεγάλης έκθεσης στον Εθνικό Κήπο, αλλά κάπου έχει σκαλώσει το θέμα με τις άδειες. Ως τότε, ο Sehgal και η δουλειά του περιμένει να την ανακαλύψετε.

Ιnfo:

Tino Sehgal
25/9-28/10
Ρωμαϊκή Αγορά: 8.00-20.00, καθημερινά
Venue (Μάρκου Αυρήλιου & Λυσίου): 16.00-22.00, Τρίτη-Κυριακή

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ