«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο Facebook Twitter
Γιάννης Βαρελάς - Snooze (2023)
0

Δύο νέα έργα σύγχρονης τέχνης που με τον τρόπο τους αναδίδουν ζεστασιά και ελπίδα σε ένα μεγάλο αίθριο λουσμένο με θερμό φυσικό φως: η αίθουσα αναμονής στο ισόγειο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου φιλοξενεί πλέον έργα του Γιάννη Βαρελά που φιλοτεχνήθηκαν ειδικά γι’ αυτό τον χώρο και τις ιδιαιτερότητές του, ενώ διάσπαρτα σε άλλα σημεία του νοσοκομείου της Συγγρού βρίσκονται τοποθετημένα και άλλα έργα τέχνης από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση.

Με ένα press tour παρουσιάστηκαν το πρωί της Δευτέρας οι νέες δημιουργίες του Γιάννη Βαρελά, με την ξενάγηση να ξεκινά από τον προθάλαμο της εισόδου, όπου η Onassis Collection coordinator Άρτεμις Παλάσκα υπενθύμισε πως οι τρεις πυλώνες του έργου του Ιδρύματος Ωνάση είναι η υγεία, ο πολιτισμός και η εκπαίδευση, συνεπώς με την τοποθέτηση έργων τέχνης στους χώρους του νοσοκομείου επιτυγχάνεται η σύνδεση της υγείας και της τέχνης.

Στο συγκεκριμένο σημείο δεσπόζουν το έργο του Γεώργιου Μπονάνου με την προτομή και τον όρκο του Ιπποκράτη και τέσσερα γλυπτά της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη, δύο «Θώρακες», μία «Πανοπλία» και ένα «Άλογο». 

Ο Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου τόνισε πως κάθε χρόνο το Ωνάσειο φροντίζει πάνω από 70.000 ασθενείς και ότι πρόκειται για ένα δημόσιο νοσοκομείο αλλά και έναν δημόσιο χώρο προσβάσιμο σε κάθε πολίτη. Με την ίδια λογική, τα έργα τέχνης της συλλογής του Ιδρύματος που βρίσκονται σε δημόσιους χώρους είναι προσβάσιμα σε όλους.

Με το που εισέρχεται κάποιος πλέον στο Ωνάσειο Νοσοκομείο, που περιλαμβάνει το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό κέντρο, τη νέα πτέρυγα του Μεταμοσχευτικού Κέντρου και το Ωνάσειο Παίδων, το βλέμμα του τραβά το μεγάλης κλίμακας έργο ζωγραφικής «Snooze» και το γλυπτό «Face».

Διαπιστώνοντας ότι σε αυτούς τους χώρους αναμονής ο χρόνος διαστέλλεται, ο Γιάννης Βαρελάς φιλοτέχνησε έναν πίνακα γεμάτο με ανθρώπινες φιγούρες χωρίς πρόσωπα που κάτι παρατηρούν, όπως και οι άνθρωποι που περιμένουν στον χώρο αναμονής – το βλέμμα τους φεύγει, εστιάζει σε λεπτομέρειες που μεγεθύνονται και αποκτούν νέα διάσταση, μορφή και σημασία. Το εξάμετρο γλυπτό είναι επίσης μια ανθρώπινη φιγούρα σε αναμονή, μια μονοκοντυλιά σαν αυτές που σκαρώνουμε συχνά όταν αναμένουμε να ακούσουμε κάτι –ένα νέο, ένα μαντάτο, ευχάριστο ή δυσάρεστο– ή όταν η σκέψη μας ταξιδεύει.

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο Facebook Twitter
Αλεξάνδρα Αθανασιάδη - Πανοπλία VII B. (2005), Θώρακας XXIII (2009), Θώρακας XVΙ no.2.(2007), Άλογο LXXV (2009)

Η ξενάγηση συνεχίστηκε σε έργα που βρίσκονται διάσπαρτα σε άλλους χώρους του Ωνασείου, τη «Σύνθεση» του Γιώργου Ζογγολόπουλου, τους «Κύβους» της Χριστίνας Μόραλη, την «Ανθρώπινη φιγούρα» του Παύλου Διονυσόπουλου, ενώ αποκαλύφθηκε και το «Path», το τρίτο νέο έργο της ανάθεσης στον Γιάννη Βαρελά, μια χρωματιστή διαδρομή με σχήματα που οδηγεί από γραφείο σε γραφείο, ενσωματωμένη στο τσιμέντο του δαπέδου του έβδομου ορόφου, η οποία αποκαλύπτει διαφορετικές εικόνες ανάλογα με το σημείο από όπου την κοιτάζεις. Στα γραφεία της διοίκησης, δε, έχουν τοποθετηθεί και άλλα έργα της συλλογής του Ιδρύματος από τα 26 συνολικά σύγχρονα, ανθρωποκεντρικά έργα Ελλήνων καλλιτεχνών από διαφορετικές γενιές που εκτίθενται πλέον στο νοσοκομείο, προσφέροντας γαλήνη, ελπίδα, αισιοδοξία και ενδυνάμωση. 

Για ένα νοσοκομείο που αρχιτεκτονικά δεν έχει όμοιό του στην Ελλάδα, ούτε ανάμεσα στα δημόσια αλλά ούτε και στα ιδιωτικά θεραπευτήρια, έκανε λόγο ο καθηγητής Παθολογίας-Νεφρολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και πρόεδρος του Ωνασείου Ιωάννης Μπολέτης, παρομοιάζοντας το Ωνάσειο με ένα σύγχρονο Ασκληπιείο. 

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο Facebook Twitter
Γεώργιος Μπονάνος (1863-1940) - Προτομή του Ιπποκράτη

Στη συνέχεια ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου, σημείωσε πως το 2025 αποτελεί επετειακή χρονιά για το Ίδρυμα Ωνάση, καθώς σηματοδοτεί τα 50 χρόνια από τον θάνατο του Αριστοτέλη Ωνάση και την έναρξη λειτουργίας του Ιδρύματος, αλλά και τα 30 χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του Ωνάσειου Νοσοκομείου. Ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε πως κάθε χρόνο το Ωνάσειο φροντίζει πάνω από 70.000 ασθενείς και ότι πρόκειται για ένα δημόσιο νοσοκομείο αλλά και έναν δημόσιο χώρο προσβάσιμο σε κάθε πολίτη. Με την ίδια λογική, τα έργα τέχνης της συλλογής του Ιδρύματος που βρίσκονται σε δημόσιους χώρους είναι προσβάσιμα σε όλους.

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο Facebook Twitter
Γιάννης Βαρελάς - Face (2023)

Για ένα «φαινομενικά παράδοξο πάντρεμα επιστήμης και τέχνης» έκανε λόγο ο γενικός διευθυντής του Ωνάσειου Νοσοκομείου Παναγιώτης Μινογιάννης, αναφέροντας πως η ιατρική, εκτός από επιστήμη, είναι υπό μία έννοια και τέχνη, άρα και πολιτισμός, καθώς η φροντίδα του ασθενούς δεν εξαντλείται στη διόρθωση των προβλημάτων της υγείας του αλλά εστιάζει και στη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ επαγγελματία υγείας και ασθενούς, στην ψυχική στήριξη του ίδιου αλλά και των οικείων του.

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο Facebook Twitter
Γιώργος Ζογγολόπουλος (1903-2004) - Σύνθεση (1968)

Έπειτα πήραν τον λόγο ο Γιάννης Βαρελάς και η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση Αφροδίτη Παναγιωτάκου. Εξηγώντας τον τρόπο με τον οποίο προσέγγισε αυτή την ιδιάζουσας δυσκολίας ανάθεση, ο εικαστικός ανέφερε ότι ήταν κύριο μέλημά του τα έργα να μην είναι «επιθετικά» και να γίνουν αποδεκτά ακόμα και από εκείνους που πιθανότατα δεν θα τους αρέσουν. «Όλα θα πάνε καλά», αυτή είναι η ευχή που θέλει ο καλλιτέχνης να νιώσει ο επισκέπτης.

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο Facebook Twitter
Γιάννης Βαρελάς - The Path (2023)

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου με τη σειρά της εξήγησε ότι τα έργα αυτά δεν απευθύνονται μόνο στους ασθενείς και στους δικούς τους ανθρώπους, αλλά και στους εργαζόμενους και στο προσωπικό του νοσοκομείου, που βρίσκονται εκεί κάθε μέρα και θα τα βλέπουν ακόμα και σε συνθήκες απόλυτης κούρασης, όπως σε μία εφημερία στις 4 το πρωί. «Εδώ δεν είναι Στέγη» ανέφερε επίσης χαρακτηριστικά η κ. Παναγιωτάκου, τονίζοντας πως η παρουσία του Ιδρύματος στον χώρο του νοσοκομείου –αλλά και η κάθε παρέμβαση σε κάθε δημόσιο χώρο, όπως τα επικείμενα «Πλάσματα», η έκθεση ψηφιακής τέχνης που επιστρέφει στο Πεδίον του Άρεως από τέλη Μαΐου– πρέπει να έρχεται φυσικά. «Δεν ξέρω αν η τέχνη θεραπεύει, αλλά παρηγορεί» είπε καταλήγοντας η κ. Παναγιωτάκου.

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο Facebook Twitter
Χριστίνα Μόραλη - Κύβος μπλε (2011-2012)
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο Facebook Twitter
Παύλος Διονυσόπουλος - Ανδρική φιγούρα (1970)
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νέος φωτισμός στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου δια χειρός Ελευθερίας Ντεκώ

Πολιτισμός / Νέος φωτισμός στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου από το Ίδρυμα Ωνάση και την Ελευθερία Ντεκώ

Στις αρχές του 2025 θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση μιας από τις ωραιότερες διαδρομές της Αθήνας Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση προχωρούν σε παρεμβάσεις με σκοπό την αναβάθμιση του κέντρου της Αθήνας
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ