Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
0
Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Προσωπογραφία του ζωγράφου Β. Χατζή52Χ41,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1913 Ίδρυμα Β.& Ε. Γουλανδρή

Ένα μικρό και "ήσυχο" μουσείο της πόλης, με ταπεινά μέσα στη διάθεση του και δωρεάν είσοδο, επιμένει να αρθρώνει την βαθιά επιθυμία του να μας παρουσιάσει το έργο ενός σημαντικότατου ζωγράφου. Το Μουσείο Μπουζιάνη, στα έξι χρόνια λειτουργίας του, φροντιζει να διοργανώνει συνεκτικές και ελκυστικές για το κοινό εκθέσεις που αναδεικνύουν το σύνολο της δημιουργίας του καλλιτέχνη εστιάζοντας σε κάθε περίπτωση σε διαφορετικές πτυχές του έργου του, υπογραμμίζοντας τις εκλεκτικές συγγένειες και τις υπόγειες διαδρομές του. 

Σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου - Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή και σημαντικούς Έλληνες συλλέκτες, το Μουσείο Μπουζιάνη παρουσιάζει τη νέα έκθεση του με τίτλο "Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές". Οι προσωπογραφίες καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος του έργο του ζωγράφου, και εδώ επιλέχθηκαν ελαιογραφίες του ιδίου και των δασκάλων που τον επηρέασαν, προκειμένου να αναδειχθεί η πορεία του από τις κλασσικές επιρροές, στην αβεβαιότητα του σχήματος. 

Οι πίνακες του χαρακτηρίζονται από την ιδιότυπη χειρονομία, την διαδοχική μετάπλαση του υλικού και κυρίως από τους θερμούς, χθόνιους τόνους που δημιουργεί.

Ο Μπουζιάνης δεν στέκεται στα χαρακτηριστικά των προσώπου, τις ανατομικές ιδιαιτερότητες ή την προσωπική ιστορία των μοντέλων του. Εκείνο που αποζητά είναι να νοηματοδοτήσει ηθικά και μεταφυσικά τα πορτραίτα του, εκφράζοντας το ίδιο το δράμα της ύπαρξης του ανθρώπου. Οι πίνακες του χαρακτηρίζονται από την ιδιότυπη χειρονομία, την διαδοχική μετάπλαση του υλικού και κυρίως από τους θερμούς, χθόνιους τόνους που δημιουργεί.

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Αυτοπροσωπογραφία 63Χ72 εκ. Λάδι σε καμβά 1945Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή

Στην έκθεση, που θα διαρκέσει από τις 22 Νοεμβρίου 2016 έως τις 19 Ιανουαρίου 2017, οι επιμελητές Ελένη και Φοίβος Κυπραίος επέλεξαν να ακολουθήσουν την ανυπότακτη θέση του δημιουργού. Στο σπίτι του καλλιτέχνη στη Δάφνη εκτίθενται ελαιογραφίες που δημιουργήθηκαν από το 1913 ως το 1945, ωστόσο τα έργα δεν παρουσιάζονται χρονολογικά. Η έκθεση έχει στηθεί έτσι ώστε να επιτρέψει στον επισκέπτη να αναγνώσει και να αντιληφθεί την ελληνική ιστορία της προσωπογραφίας από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τα μέσα του 20ου (ο Μπουζιάνης έφυγε από την ζωή το 1959), μέσα από την αμφισβήτηση του Γ. Μπουζιάνη για τους δασκάλους του: ρίχνοντας μια ματιά σε έναν τοίχο, από τον ακαδημαϊσμό περνάμε στον εξπρεσιονισμό και τέλος στην αφαίρεση. Τα έργα θα πλαισιώνονται με επεξηγηματικά κείμενα ώστε ο θεατής να έχει τη δυνατότητα να αντιληφθεί τις αλλαγές στο έργο και τη διάθεση του καλλιτέχνη, από τα σπουδαστικά χρόνια ως την εξπρεσιονιστική περίοδο του ζωγράφου. Παράλληλα εκτίθενται προσωπογραφίες των ''δασκάλων'' που επηρέασαν τον καλλιτέχνη μέσα από έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Ελαιογραφίες των Συμεών Σαββίδη, Νικηφόρου Λύτρα, Περικλή Πανταζή, Νικόλαου Κουνελάκη και Πολυχρόνη Λεμπέση αποτυπώνουν τις διαφορές και ομοιότητες στην προσέγγιση της ανθρώπινης μορφής τον 19ο και 20ο αιώνα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο διαχωρισμός των πορτρέτων ανά φύλο, αριστερά στον χώρο του Μουσείου εκτίθενται οι γυναικείες μορφές ενώ οι ανδρικές μας κοιτάζουν από την δεξιά πλευρά της κατοικίας Μπουζιάνη. 

Η έκθεση θα πλαισιωθεί από παράλληλες εκδηλώσεις στο αμφιθέατρο με ομιλητές σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες που γνώρισαν, ή επηρεάστηκαν από τον μεγάλο εξπρεσιονιστή.

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Προσωπογραφία της συζύγου του καλλιτέχνη101Χ70,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1938Ίδρυμα Β.& Ε. Γουλανδρή
Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Έφηβος114,5Χ59,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1945-50Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή

Ιnfo:

Μουσείο Μπουζιάνη

Γ. Μπουζιάνη 27 - 31, Δάφνη, 210 90 28 455 / 6942 48 06 48

Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή 12:00 - 19:00

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ