Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
0
Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Προσωπογραφία του ζωγράφου Β. Χατζή52Χ41,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1913 Ίδρυμα Β.& Ε. Γουλανδρή

Ένα μικρό και "ήσυχο" μουσείο της πόλης, με ταπεινά μέσα στη διάθεση του και δωρεάν είσοδο, επιμένει να αρθρώνει την βαθιά επιθυμία του να μας παρουσιάσει το έργο ενός σημαντικότατου ζωγράφου. Το Μουσείο Μπουζιάνη, στα έξι χρόνια λειτουργίας του, φροντιζει να διοργανώνει συνεκτικές και ελκυστικές για το κοινό εκθέσεις που αναδεικνύουν το σύνολο της δημιουργίας του καλλιτέχνη εστιάζοντας σε κάθε περίπτωση σε διαφορετικές πτυχές του έργου του, υπογραμμίζοντας τις εκλεκτικές συγγένειες και τις υπόγειες διαδρομές του. 

Σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου - Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή και σημαντικούς Έλληνες συλλέκτες, το Μουσείο Μπουζιάνη παρουσιάζει τη νέα έκθεση του με τίτλο "Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές". Οι προσωπογραφίες καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος του έργο του ζωγράφου, και εδώ επιλέχθηκαν ελαιογραφίες του ιδίου και των δασκάλων που τον επηρέασαν, προκειμένου να αναδειχθεί η πορεία του από τις κλασσικές επιρροές, στην αβεβαιότητα του σχήματος. 

Οι πίνακες του χαρακτηρίζονται από την ιδιότυπη χειρονομία, την διαδοχική μετάπλαση του υλικού και κυρίως από τους θερμούς, χθόνιους τόνους που δημιουργεί.

Ο Μπουζιάνης δεν στέκεται στα χαρακτηριστικά των προσώπου, τις ανατομικές ιδιαιτερότητες ή την προσωπική ιστορία των μοντέλων του. Εκείνο που αποζητά είναι να νοηματοδοτήσει ηθικά και μεταφυσικά τα πορτραίτα του, εκφράζοντας το ίδιο το δράμα της ύπαρξης του ανθρώπου. Οι πίνακες του χαρακτηρίζονται από την ιδιότυπη χειρονομία, την διαδοχική μετάπλαση του υλικού και κυρίως από τους θερμούς, χθόνιους τόνους που δημιουργεί.

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Αυτοπροσωπογραφία 63Χ72 εκ. Λάδι σε καμβά 1945Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή

Στην έκθεση, που θα διαρκέσει από τις 22 Νοεμβρίου 2016 έως τις 19 Ιανουαρίου 2017, οι επιμελητές Ελένη και Φοίβος Κυπραίος επέλεξαν να ακολουθήσουν την ανυπότακτη θέση του δημιουργού. Στο σπίτι του καλλιτέχνη στη Δάφνη εκτίθενται ελαιογραφίες που δημιουργήθηκαν από το 1913 ως το 1945, ωστόσο τα έργα δεν παρουσιάζονται χρονολογικά. Η έκθεση έχει στηθεί έτσι ώστε να επιτρέψει στον επισκέπτη να αναγνώσει και να αντιληφθεί την ελληνική ιστορία της προσωπογραφίας από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τα μέσα του 20ου (ο Μπουζιάνης έφυγε από την ζωή το 1959), μέσα από την αμφισβήτηση του Γ. Μπουζιάνη για τους δασκάλους του: ρίχνοντας μια ματιά σε έναν τοίχο, από τον ακαδημαϊσμό περνάμε στον εξπρεσιονισμό και τέλος στην αφαίρεση. Τα έργα θα πλαισιώνονται με επεξηγηματικά κείμενα ώστε ο θεατής να έχει τη δυνατότητα να αντιληφθεί τις αλλαγές στο έργο και τη διάθεση του καλλιτέχνη, από τα σπουδαστικά χρόνια ως την εξπρεσιονιστική περίοδο του ζωγράφου. Παράλληλα εκτίθενται προσωπογραφίες των ''δασκάλων'' που επηρέασαν τον καλλιτέχνη μέσα από έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Ελαιογραφίες των Συμεών Σαββίδη, Νικηφόρου Λύτρα, Περικλή Πανταζή, Νικόλαου Κουνελάκη και Πολυχρόνη Λεμπέση αποτυπώνουν τις διαφορές και ομοιότητες στην προσέγγιση της ανθρώπινης μορφής τον 19ο και 20ο αιώνα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο διαχωρισμός των πορτρέτων ανά φύλο, αριστερά στον χώρο του Μουσείου εκτίθενται οι γυναικείες μορφές ενώ οι ανδρικές μας κοιτάζουν από την δεξιά πλευρά της κατοικίας Μπουζιάνη. 

Η έκθεση θα πλαισιωθεί από παράλληλες εκδηλώσεις στο αμφιθέατρο με ομιλητές σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες που γνώρισαν, ή επηρεάστηκαν από τον μεγάλο εξπρεσιονιστή.

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Προσωπογραφία της συζύγου του καλλιτέχνη101Χ70,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1938Ίδρυμα Β.& Ε. Γουλανδρή
Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Έφηβος114,5Χ59,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1945-50Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή

Ιnfo:

Μουσείο Μπουζιάνη

Γ. Μπουζιάνη 27 - 31, Δάφνη, 210 90 28 455 / 6942 48 06 48

Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή 12:00 - 19:00

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ