Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό

Το Rijksmuseum μαζί με 14 από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο –ανάμεσά τους το Μουσείο του Εθνικού Παλατιού της Ταϊβάν, το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης– στοχεύουν να ολοκληρώσουν μια συμφωνία που περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση 25 εκατομμυρίων έργων τέχνης, που θα είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο.
0

Το πιο διάσημο μουσείο της Ολλανδίας και πόλος έλξης του τουρισμού στο Άμστερνταμ, το Rijksmuseum, είχε το 2020 τη χειρότερη χρονιά του, αλλά δεν πτοήθηκε.

Το μουσείο που από το 2003 έως το 2013 αποκαταστάθηκε και ανακαινίστηκε σύμφωνα με σχέδια των Ισπανών αρχιτεκτόνων Αντόνιο Κρουζ και Αντόνιο Ορτίζ, με εργασίες που κόστισαν συνολικά 322 εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να φιλοξενήσει θησαυρούς που χρονολογούνται από το 1100 έως το 2000, είδε τα νούμερα των επισκεπτών να πέφτουν από τα 2.000.000 στις 675.000.

Οι άνθρωποι του μουσείου που κατέχει περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντικείμενα τέχνης έβαλαν κυριολεκτικά τα «μεγάλα μέσα», δηλαδή τα social media, για να σώσουν το μουσείο, υπενθυμίζοντας διαρκώς την παρουσία του, τροφοδοτώντας το κοινό με αριστουργήματα και ανεβάζοντας ψηφιακά τη μνημειώδη ανακαίνιση του πίνακα του Ρέμπραντ «Νυχτερινή Περίπολος», που πριν από την πανδημία γινόταν μπροστά στα μάτια του κοινού, σε ειδικό κρυστάλλινο κουβούκλιο.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Johannes Vermeer, The Milkmaid (1660). Courtesy of the Rijksmuseum, Amsterdam.

Παράλληλα δημιουργούν διαρκώς εικόνες, όπως στην πιο πρόσφατη ανάρτησή τους στο Instagram με αριστουργηματικά πρόσωπα από τον αφρό της συλλογής τους να κινούνται, υπενθυμίζοντας μας ότι τη νύχτα ζωντανεύουν και μπορεί να είναι μέρος των ονείρων μας αλλά και εφιάλτης μας.

Οι άνθρωποι του μουσείου κάνουν πεντάλεπτες περιηγήσεις γνωριμίας σε βίντεο, συνεργάστηκαν με τη Lego για μια συλλεκτική σειρά των προσώπων από τη «Νυχτερινή περίπολο», δείχνουν λεπτομέρειες των έργων την ώρα που τα ξεσκονίζουν, λένε άγνωστες ιστορίες, βάζουν την κάμερα στα «παρασκήνια» του μουσείου, και τη μασκότ τους, τη Miffy, να ξεναγεί τον κόσμο στα εκθέματα.

Ο ιστότοπος του μουσείου, που θα ανοίξει ξανά τις πόρτες του, αν όλα πάνε καλά, στις 15 Μαρτίου, αύξησε το ψηφιακό του ακροατήριο σε 5,5 εκατομμύρια μοναδικούς επισκέπτες ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είδαν μια αύξηση της τάξης του 23%, με 1,4 εκατομμύρια ακόλουθους, ενώ 2,2 εκατομμύρια μπήκαν στο Rijksstudio, την εικονική συλλογή του.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Rembrandt van Rijn, Militia Company of District II under the Command of Captain Frans Banninck Cocq (1642). Known as the ‘Night Watch.’ Courtesy of the Rijksmuseum, on loan from the City of Amsterdam.

Η ισχυρή του παρουσία στο Διαδίκτυο ενισχύθηκε και από την εντατική ψηφιοποίηση των θησαυρών του μουσείου, που εδώ και χρόνια πρωτοπορεί σε αυτό τον τομέα. Από την άνεση του σπιτιού μας μπορούμε να απολαύσουμε μια τεράστια ποικιλία δράσεων.

Οι ψηφιακές του πληροφορίες ξεπερνούν τα 709.958 ιστορικά σχέδια, εκτυπώσεις, πίνακες, γλυπτά, κομμάτια ντιζάιν και άλλα αντικείμενα τέχνης. Οι περισσότερες καταχωρίσεις διαθέτουν φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης των αντικειμένων, οι οποίες μπορούν να μεταφορτωθούν δωρεάν.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Anthony van Dyck, William II, Prince of Orange, and his Bride, Mary Stuart (1641). Courtesy of the Rijksmuseum, Amsterdam.

Η πιο δημοφιλής δράση ήταν η φωτογραφία των 44,8 Gigapixel του έργου του Ρέμπραντ «Νυχτερινή περίπολος», που παρουσιάστηκε και επέτρεψε σε εκατομμύρια χρήστες να θαυμάσουν από κοντά και με κάθε λεπτομέρεια τον τεράστιο καμβά.

Το Rijksmuseum μαζί με 14 από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο –ανάμεσά τους το Μουσείο του Εθνικού Παλατιού της Ταϊβάν, το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης– στοχεύουν να ολοκληρώσουν μια συμφωνία που περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση 25 εκατομμυρίων έργων τέχνης, που θα είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια έκθεση με πέντε άγνωστα, σπάνια έργα της Φρίντα Κάλο

Εικαστικά / Μια έκθεση με πέντε άγνωστα, σπάνια έργα της Φρίντα Κάλο

Το μουσείο του Ντάλας οργάνωσε μια έκθεση που θα ανοίξει στις 7 Μαρτίου, με τέσσερα άγνωστα έργα και ένα σχέδιό της, που ανήκουν σε ιδιωτική συλλογή και δανείζονται σπάνια σε μουσεία και εκθέσεις.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ