O Τζεφ Κουνς ζητά να «θάβονται» οι κριτικές που δεν του αρέσουν

O Τζεφ Κουνς ζητά να «θάβονται» οι κριτικές που δεν του αρέσουν Facebook Twitter
Ο Τζεφ Κουνς στα αποκαλυπτήρια του γλυπτού «Μπουκέτο με τουλίπες» το 2019 στο Παρίσι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Η ΡΟΜΙ ΓΚΟΛΑΝ θυμάται τη μέρα που αντίκρισε σε έναν κήπο στο Παρίσι το «Μπουκέτο με τουλίπες» του Τζεφ Κουνς, ένα μνημειώδες γλυπτό που απεικονίζει μια γροθιά να πιάνει 11 μίσχους με πέταλα στην κορυφή που μοιάζουν με μπαλόνια. Αμέσως της ήρθε ως απόηχος στο μυαλό μια τοιχογραφία του 1937 από τους Fernand Léger και Charlotte Perriand που δείχνει τρία χέρια να κρατούν άγρια τριαντάφυλλα.

Και τα δύο έργα αντανακλούν πολιτικά γεγονότα: Καθώς ο φασισμός βρισκόταν τότε σε έξαρση σε όλη την Ευρώπη, οι Léger και Perriand καλωσόριζαν τη νέα σοσιαλιστική γαλλική κυβέρνηση. Το γλυπτό του Κουνς, που παρουσιάστηκε το 2019 στο Petit Palais, προοριζόταν ως σύμβολο μνήμης για τα θύματα των τρομοκρατικών επιθέσεων που είχαν συγκλονίσει τη Γαλλία λίγα χρόνια νωρίτερα.

Με στόχο να διερευνήσει τη χρήση παρόμοιων μοτίβων από καλλιτέχνες διαφορετικών γενεών, η Γκολάν, ιστορικός τέχνης στη Νέα Υόρκη, δέχτηκε την ανάθεση από το Brooklyn Rail, ένα περιοδικό τεχνών της Νέας Υόρκης που δημοσιεύει κριτικά δοκίμια και άρθρα από επιφανείς συγγραφείς όπως ο Πολ Όστερ και ο Τζόναθαν Λέθεμ, να συγκρίνει το «Μπουκέτο με τουλίπες» –έργο που χαρακτηρίστηκε τότε από προσωπικότητες των τεχνών στη Γαλλία ως «καιροσκοπικό, ακόμη και κυνικό»– με την τοιχογραφία του 1937.

Η Γκολάν, καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης στο City University of New York Graduate Center, αρνήθηκε και απέσυρε το άρθρο της «για λόγους αρχής», όπως είπε. «Το θεώρησα αξιολύπητο. Υποτίθεται ότι αυτά τα περιοδικά στηρίζουν τις απόψεις και την ελευθερία του λόγου. Πού είναι η ελευθερία του λόγου;».

Αφού παρέδωσε το άρθρο, ο διευθυντής σύνταξης του περιοδικού τη συνεχάρη γράφοντάς της ότι το δοκίμιό της «αποδίδει δικαιοσύνη στο μνημείο και στην ιστορική του σημασία».

Όλα αυτά όμως έδωσαν γρήγορα τη θέση τους σε κατηγορίες και αντεγκλήσεις, μόλις το στούντιο του Κουνς διάβασε ένα αντίγραφο του αδημοσίευτου κειμένου. Η αντίδραση του καλλιτέχνη ήταν σαφής: Θάψτε το. Το στούντιο, το οποίο επικαλέστηκε «τις ανησυχίες του Τζεφ», θεώρησε ότι η Γκολάν είχε παραποιήσει το νόημα του γλυπτού γράφοντας ότι αποτελεί «σύμβολο βίας» και ζήτησε να μη δημοσιευτεί το άρθρο της, το οποίο «δυσφημούσε τον καλλιτέχνη».

O Τζεφ Κουνς ζητά να «θάβονται» οι κριτικές που δεν του αρέσουν Facebook Twitter
Η τοιχογραφία των Fernand Léger και Charlotte Perriand «Νέοι Καιροί, Νέες Απολαύσεις» (1937) στην Tate του Λίβερπουλ.

Τότε, σύμφωνα με την Γκολάν, ο εκδότης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Rail, Φονγκ Μπούι, πρότεινε να μετατρέψει το 2.000 λέξεων άρθρο της σε μια σύντομη εισαγωγή σε δοκίμια άλλων συγγραφέων που εξερευνούν την ιστορική συνέχεια στην πολιτική τέχνη. Η Γκολάν, καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης στο City University of New York Graduate Center, αρνήθηκε και απέσυρε το άρθρο της «για λόγους αρχής», όπως είπε. «Το θεώρησα αξιολύπητο. Υποτίθεται ότι αυτά τα περιοδικά στηρίζουν τις απόψεις και την ελευθερία του λόγου. Πού είναι η ελευθερία του λόγου;».

Η κριτική της Γκολάν στο Rail για τον χειρισμό του δοκιμίου της είναι μία από τις πολλές πρόσφατες περιπτώσεις στις οποίες συγγραφείς κατηγορούν τους υπεύθυνους ενός μέσου ότι υποκύπτουν στις πιέσεις «θάβοντας» αναλύσεις και κριτικές που κάποιος επιφανής καλλιτέχνης θεωρεί αρνητικές. Σε δηλώσεις και συνεντεύξεις τους, αρκετοί ιστορικοί τέχνης, κριτικοί και δημοσιογράφοι δήλωσαν ότι η εμπειρία της Γκολάν εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ανεξαρτησία της κριτικής.

Ο Tai Mitsuji, κριτικός και ιστορικός τέχνης που έχει γράψει για τον Guardian και έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, δήλωσε: «Η αφαίρεση μιας τεκμηριωμένης γνώμης από ένα δοκίμιο, ακόμη και κατόπιν αιτήματος του στούντιο ενός καλλιτέχνη, υποβαθμίζει αυτό το γραπτό στο επίπεδο του μάρκετινγκ».

Και το πιο φοβερό είναι ότι δεν ήταν καν αρνητική η κριτική της Γκολάν για το γλυπτό του Κουνς: «Υπάρχει μια συγκεκριμένη ένταση που διαβάζεται ως το απότοκο της βίας που προκάλεσε τη δημιουργία του μνημείου, λανθάνουσα στον τρόπο με τον οποίο το χέρι του Κουνς προεξέχει διαγώνια από τη βάση του», έγραφε. «Είναι αυτός ο αξιοσημείωτος συνδυασμός καλοσύνης και έντασης στη χειρονομία του Κουνς που αναδεικνύει το "Μπουκέτο" του ως σημαντικό έργο τέχνης».

Αυτή η ένταση όμως βρέθηκε στο επίκεντρο των ενστάσεων του Κουνς. «Αναφέρεστε στην παθητική χειρονομία προσφοράς του Τζεφ ως χειρονομία βίας» έγραφε σε ένα e-mail που έστειλε στην Γκολάν, η εκπρόσωπος του καλλιτέχνη, Lauran Rothstein, προσθέτοντας ότι το δοκίμιό της ευθυγραμμίζει τον Κουνς «με εξαιρετικά αρνητικούς συνειρμούς».

Η Γκολάν, συγγραφέας του βιβλίου Modernity and Nostalgia: Art and Politics in France Between the Wars, το οποίο διερευνά την αλληλεπίδραση τέχνης και ιδεολογίας, δήλωσε έκπληκτη που το στούντιο Koons δεν κατάλαβε ότι το δοκίμιό της αποτελούσε φιλοφρόνηση προς το έργο. «Αυτό που λέω είναι στην πραγματικότητα θετικό…Είναι σαν να προσκαλείς ανθρώπους σε δείπνο και να μην είσαι στο τραπέζι», πρόσθεσε για τη δυσάρεστη περιπέτεια του κειμένου της. «Είναι σαν να ήθελαν να κάνω ghosting στον ίδιο μου τον εαυτό».

Με στοιχεία από The New York Times

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT