Ο Κωστής Βελώνης εμπνέεται από τον μύθο της Δήμητρας και της Περσεφόνης στην Ελευσίνα

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
0

Εδώ και περίπου είκοσι χρόνια, το Φεστιβάλ «Αισχύλεια» της Ελευσίνας φιλοξενεί κάθε χρόνο μία μεγάλης έκτασης εγκατάσταση σε έναν πρώην βιομηχανικό χώρο, αρχικά στον Κρόνο και κατόπιν στο Ελαιουργείο. Σε μιας ιστορικής σημασίας συνέργεια, η 2023 Ελευσίς επιμελείται και παρουσιάζει την εγκατάσταση «Στάχυα πέφτουν σε τσιμεντένια δάπεδα» του Κωστή Βελώνη.

Πρόκειται για ένα από τα «City Mysteries» που στόχο έχουν να αποτελέσουν έναν από τους καινούργιους θεσμούς που θα κληροδοτήσει η 2023 Ελευσίς στην Ελευσίνα, και σε αυτά περιλαμβάνονται νέες εγκαταστάσεις στον δημόσιο χώρο, το πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας «Visual Arts Initiator» και τα έργα που δημιουργούνται στο πλαίσιο αυτού.

Η μνημειακή αυτή γλυπτική εγκατάσταση στον χώρο αντλεί έμπνευση από τον μύθο της θεάς Δήμητρας –θεάς της καλλιέργειας και της γονιμότητας– και της κόρης της Περσεφόνης, και λειτουργεί ως ένας μηχανισμός κυοφορίας αλλά και συγκομιδής: οι αγροτικές δραστηριότητες συνδέονται με την ερωτική πράξη.

Η εγκατάσταση λειτουργεί με μία αυστηρή γεωμετρική οριοθέτηση και δεν υπογραμμίζεται μόνο με το τριγωνικό σχήμα της δομής της, αλλά και με τη λειτουργικότητα της κατασκευής. Οι «μηροί της Δήμητρας» λειτουργούν ως ένα καταφύγιο εντόμων με ορόφους που αποτελούνται από διαφορετικά ανακυκλώσιμα υλικά και φυτά, τα οποία «αποπλανούν» όλα τα είδη των εντόμων που συνδράμουν στη διαδικασία της επικονίασης.

Η μνημειακή αυτή γλυπτική εγκατάσταση στον χώρο αντλεί έμπνευση από τον μύθο της θεάς Δήμητρας –θεάς της καλλιέργειας και της γονιμότητας– και της κόρης της Περσεφόνης, και λειτουργεί ως ένας μηχανισμός κυοφορίας αλλά και συγκομιδής: οι αγροτικές δραστηριότητες συνδέονται με την ερωτική πράξη.

«Οι πηγές έμπνευσης τον τελευταίο χρόνο σχετίζονται με τα υπολείμματα ιδεών υποψήφιων έργων για το ελαιουργείο της Ελευσίνας που δεν ολοκληρωθήκαν ποτέ και από την τυχαία σύλληψη ενός ανθρωπομορφικού γλυπτού, βασισμένου στα modules του Joaquín Torres García για παιχνίδια» αναφέρει ο Κωστής Βελώνης. 

«Αρχικά δεν σκέφτηκα ότι η διαφορά στην κλίμακα θα ήταν ριζικά διαφορετική από τη γλυπτο-μακετα, ούτε ότι θα συνεργαζόμουν με άλλες επαγγελματικές οικογένειες, πέρα από τους A Whale's architects, με τους οποίους συνεργάζομαι σταθερά τα τελευταία χρόνια, και τις επιμελήτριες της έκθεσης Ιωάννα Γερακίδη και Ζωη Μουτσώκου» συμπληρώνει.

«Η αρχική ιδέα για μια μεγάλη εγκατάσταση μπορεί να μην διαψεύσθηκε αλλά, όπως συμβαίνει συχνά όταν περιορίζομαι, λίγο πριν από την ολοκλήρωση του κεντρικού έργου προέκυψαν άλλες δυο χειρονομίες που ενεργοποιούν τον περιβάλλοντα χώρο: η μια στο λιμάνι με ένα κυπαρίσσι που λειτουργεί ως "ανεμοδείκτης" και αφουγκράζεται τη μεταβλητότητα του καιρού, και η δεύτερη ως μια slapstick χειρονομία για την απαγωγή της Περσεφόνης, με το gag του σκοντάμματος και της πτώσης της στην εργοστασιακή ζώνη του Ελαιουργείου».

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Η εγκατάσταση λειτουργεί με μία αυστηρή γεωμετρική οριοθέτηση και δεν υπογραμμίζεται μόνο με το τριγωνικό σχήμα της δομής της, αλλά και με τη λειτουργικότητα της κατασκευής. Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

Ο εικαστικός περιηγήθηκε σε όλη την πόλη και παρασύρθηκε από την πλαστικότητα του τυχαίου, το οποίο αυτή τη φορά ήταν εξαρτημένο από τις δραστηριότητες του καιρού, και κάπως έτσι στήθηκε η κύρια εγκατάσταση με έναν βακχικό πανηγυρικό οίστρο. Θρόνοι και καθίσματα τοποθετήθηκαν και αγνάντευαν τους μήρους της Δήμητρας. Η κατασκευαστική δομή του έργου γίνεται αντιληπτή ως μια συσσωρευτική διαδικασία που μεταβάλλεται.

Ο Καντ αναφέρει ότι η ιστορία είναι ένας τεράστιος σωρός, ένας λόφος από γεγονότα. Αυτό το στοιχείο της συσσώρευσης τονίζεται από τα στάχυα που είναι μαζεμένα σε αυτόν το καταυλισμό των εντόμων που αργά ή γρήγορα θα αφήσουν τ' αυγά πάνω στις καλαμωτές, τα μυρμήγκια θα μεταφέρουν τ’ άχυρα στις φωλιές τους και οι μπάμπουρες θα συνεισφέρουν στη διαδικασία της επικονίασης.

Η αρχιτεκτονική κλίμακα της κατασκευής συνενώνει τη μοίρα ως μονάδα μέτρησης με τη μοίρα ως πεπρωμένο και τύχη. Το διακύβευμα αυτού του ορθωμένου και κάθετου ανθρωπομορφικού χωραφιού δεν αφορά μονάχα την επιφάνεια της γης και το ύψος μιας «ανεμόφιλης» κατασκευής, αλλά απευθύνεται και σε μια αντίστροφη πορεία, όπου το ύψος μπορεί να γίνει αντιληπτό ως έσχατο βάθος.

Όλες οι αγροτικές δραστηριότητες τις οποίες φροντίζει η Δήμητρα (γη μήτηρ) με το όργωμα, τη σπορά και τον θερισμό, αφορούν και το χθόνιο στοιχείο. Η Περσεφόνη και η διαμονή της στον Άδη κάποιους μήνες του χρόνου αντανακλούν τη συνέχιση μιας μόνιμης υπαρξιακής αφήγησης με τον φυσικό κύκλο ζωής των φυτών ως σύμβολο γέννησης, θανάτου, και αναγέννησης.

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
«Οι πηγές έμπνευσης τον τελευταίο χρόνο σχετίζονται με τα υπολείμματα ιδεών υποψήφιων έργων για το ελαιουργείο της Ελευσίνας που δεν ολοκληρωθήκαν ποτέ». Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

«Η συνθήκη της "ανεμοφιλίας" –όρος που αναφέρεται αποκλειστικά στη διαδικασία της επικονίασης ενός φυτού με τη χρήση του ανέμου– μου επιτρέπει να διευρύνω τη μεθοδολογία μου και να δώσω προσοχή ακόμη και στη τυχαία έκβαση των πραγμάτων. Δεν ξέρω ακόμη αν έχω εισπράξει κάποια τρομερή έμπνευση, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι το χαρισματικό στοιχείο προκύπτει αβίαστα μέσα στη τυχαιότητα, και πως όσο περισσότερο το αναζητούμε τόσο εκείνο απομακρύνεται χιλιόμετρα μακριά μας», λέει ο Βελώνης, θέλοντας να επιμείνει σε αυτή τη μεταβαλλόμενη κατάσταση.

Εκείνη συνοψίζεται σε αυτό που ο ίδιος αποκαλεί «καιρό» η «weathering», και που μπορεί να σημαίνει από την αλλαγή της πλεύσης του ανέμου μεταφορικά μέχρι τις απότομες μεταβολές που βιώνουμε με την κλιματική αλλαγή κυριολεκτικά. Η αντανάκλαση αυτού του βιώματος είναι περισσότερο αισθητή στο κυπαρίσσι που έχει τοποθετηθεί μπροστά στο λιμάνι και πίσω από ένα ναυάγιο, με το κατάρτι του να ακολουθεί τη πλεύση του ανέμου.

«Στη δική μου αντίληψη το "weathering" αφορά εξίσου τον ψυχισμό μας, όπως συνέβαινε πάντα, όμως τώρα οι μεταπτώσεις και οι αλλαγές είναι απότομες, απειλητικότερες και κυρίως πιο συνειδητοποιημένες. Ακόμη και οι εφαρμογές μετεωρολογικής ενημέρωσης ξέρουν να  μας επιτείνουν την αγωνία. Αυτή η κατανόηση της κλιματικής αλλαγής δείχνει πώς μπορούμε να διευρύνουμε τη σχέση μας με τον "καιρό", την τυπική διαίρεση φύσης-πολιτισμού και την αναίρεσή της, με την έννοια ότι η καιρός διαμορφώνει τόσο τα φυσικά φαινόμενα όσο και το mood. Σκαρφαλώνει και επιβάλλεται στη διάθεσή μας. Ασφαλώς και δεν επηρεαζόμαστε όλες και όλοι με τον ίδιο τρόπο. Ο δαίμονας του καθενός έχει τις δικές του ορατότητες. Σ’ένα ψηλό σημείο της εγκατάστασης ο θρόνος του Άδη δείχνει να βρίσκεται εντός αλλά και λίγο εκτός του πλαισίου της κύριας αφήγησης, σαν να αφυπνίζεται από μια άλλη κατεύθυνση του ανέμου, εκείνη του έρωτα για την Περσεφόνη όπως ακριβώς  θα τον ψιθύριζε η Σαπφώ στους στίχους της: "Ἔρος δ᾽ ἐτίναξέ μοι φρένας, ὠς ἄνεμος κὰτ ὄρος δρύσιν ἐμπέτων". Με κάποια πρόχειρη μετάφραση: "Ο Έρωτας συγκλόνισε την καρδιά μου, όπως ο άνεμος που σέρνεται στα δέντρα πάνω στο βουνό". Σε αυτό το ύψος μπορεί κάποιος να δει τους λόφους αλλά και την αύρα της θάλασσας που στέλνει δροσερό αέρα στο Ελαιουργείο. Αφηνόμαστε, λοιπόν, στην τυχαιότητα και στη μεταβλητότητα του ανεμοφιλικού δικτύου και διασκεδάζουμε στην ιδέα ότι ο  Άδης υποφέρει από  έρωτα» αναφέρει ο εικαστικός.

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

Σε κάθε περίπτωση, τόσο μεταφορικά όσο και κυριολεκτικά, η εγκατάσταση με τους μηρούς της Δήμητρας είναι μια σπουδή πάνω στην τυχαιότητα, τη μοίρα, αλλά και το μοιρογνωμόνιο –αρχιτέκτονες, μαραγκοί, οικοδόμοι, έχουν δουλέψει πάνω της– όπου ανεξάρτητα από την κυρίαρχη πολιτισμική αφήγηση της θεάς Δήμητρας με τις ελευσίνιες πλοκές, το έργο επιμένει με τον σχεδιασμό του στη χρηστικότητα ενός ξενοδοχείου επικονίασης για έντομα. Μας εισάγει σε μια λοξή σύσταση της μυθολογίας, με τις διαθέσιμες πηγές και τα τεκμήρια που έχουν διασωθεί γύρω από την ιστορία της Δήμητρας και της σχέσης της με την Περσεφόνη και τον Άδη.

Ο Βελώνης δεν ακολουθεί τη διαδικασία της κουλτούρας της τεκμηρίωσης, επιχειρεί να την μεταλλάξει και έτσι το ορθωμένο και περιφραγμένο κάθετο ανθρωπομορφικό χωράφι της  κατασκευής δεν αφορά μονάχα την επιφάνεια της γης και το ύψος μιας «ανεμόφιλης» κατασκευής, αλλά απευθύνεται σε μια αντίστροφη πορεία, εκεί όπου το ύψος μπορεί να γίνει αντιληπτό ως έσχατο βάθος. Αυτό το βάθος μάς προκαλεί σε μια διαφορετική ανάγνωση του κάθετου άξονα που χαρακτηρίζει διαχρονικά τη γλυπτική από τη γένεσή της μέχρι και σήμερα.

Το σχόλιο του Βελώνη δεν βρίσκεται στην κατάργηση της επαφής με την κοινωνία αλλά σε μια εμπειρία που σε προετοιμάζει να δεις πέρα από την απατηλή επιφάνεια του εδάφους.

Η επαφή με το χθόνιο πολλές φορές σχετίζεται με τις μακάβριες και γκόθικ υπερβολές μιας cult υποκουλτούρας, με τα διασκεδαστικά  συμφραζόμενα ενός Halloween, η την ημέρα των νεκρών (Día de Muertos) στο Μεξικό και την κεντρική Αμερική. Όλα αυτά δεν είναι τόσο απατηλά όσο φαίνονται, ωστόσο  έχουν αρκετή άμυνα, και αυτό είναι κατανοητό.

«Η διάρθρωση της σκαλωσιάς αναμφισβήτητα φέρει στοιχεία μιας τυποποιημένης σχεδιαστικής γλώσσας, αλλά η πρόθεση μου είναι να διαταράξω αυτή τη σχέση και η μνημειακότητα της κατασκευής να υποστηρίξει το άκτιστο» λέει.

«Η σημασία της καθετότητας νομίζω ότι δεν έχει και πολλή σημασία να γίνεται αντιληπτή σήμερα παρά μονάχα με όρους εναντίωσης στο πατριαρχικό και φαλλοκρατικό μοντέλο του καπιταλισμού. Δεν είναι η αθηναϊκή πολυκατοικία που έχει το πρόβλημα τόσο όσο ο ενεργοβόρος ουρανοξύστης καθώς και άλλα μοντέλα αυταρχικού σχεδιασμού που δίνουν έμφαση στη μνημειακή απεικόνιση του κτιρίου. Στη σύγχρονη γλυπτική η εμπειρία της πτώσης, της έκκεντρης τοποθέτησης, συνιστά ένα βίωμα δυσάρεστο προς την αίσθηση της ισορροπίας, εν ολίγοις, ο κάθετος άξονας αμφισβητείται. Όμως η καθετή σύσταση της δομής μπορεί να προσφέρει και κάτι καλο –πέρα από την αναγκαία κάλυψη του στεγαστικού ζητήματος– με το να γεφυρώσει την επιφάνεια της γης με το βάθος της ως προϋπόθεση της στοχαστικής διαδικασίας».

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Όλες οι αγροτικές δραστηριότητες τις οποίες φροντίζει η Δήμητρα (γη μήτηρ) με το όργωμα, τη σπορά και τον θερισμό, αφορούν και το χθόνιο στοιχείο. Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

Ο καιρός με τις μεταβλητές του ενσωματώνεται  στα υλικά που χρησιμοποιεί, των οποίων ένα μέρος σχετίζεται με τη φυσική τους φθορά. Πολλές φορές είναι ήδη χρησιμοποιημένα όπως είναι η σκαλωσιά που έχει χρησιμοποιηθεί άπειρες φορές για την κατασκευή διαφορετικών κτιριακών δομών, έχοντας να αντιμετωπίσει τα στοιχεία του φυτικού βασιλείου που αλλοιώνονται και αποσυντίθενται στη διάρκεια της έκθεσης, μια μορφή και υφή που αλλάζει συνεχόμενα και διαμορφώνει και το επίπεδο της σύνθεσης.

«Αυτή η αλλαγή μου φαίνεται ελκυστική, χωνεύεται με τον χώρο γύρω της και δεν αποτελεί ένα ακόμη "μοντερνιστικό εξάμβλωμα" με τα ανθεκτικά υλικά που έχουμε συνηθίσει. Αυτό μου συνέβη και σε όλες τις "υπαίθριες"  εκθέσεις που πραγματοποίησα, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, με το αμφιθέατρο στο Governors Island της Νέας Υόρκης, που υποστήριξε το Ίδρυμα Ωνάση το 2019, όσο και με το project "199" που αφορούσε την ελληνική επανάσταση στο σφαγείο της Ύδρας του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, το 2020. Τα έργα απορροφώνται από το περιβάλλον τους και όσο περνάει ο χρόνος γίνονται περισσότερο επιθυμητά» λέει. 

«Αναγνωρίζω κάποιες αντιθέσεις οι οποίες είναι αναγκαίες για να κάνω αισθητές τις διαφορές από το φυσικό στο τεχνητό, αν και αυτές οι αντιθέσεις κάποια στιγμή συγχωνεύονται. Το τεχνητό αρχιτεκτονικό στοιχείο είναι εμφανές στο χτίσιμο της σκαλωσιάς στο κεντρικό έργο αλλά και στο "σκόνταμμα της Περσεφόνης" (Persephone Stumbling, 2022) που η δομή του κτίσματος παραπέμπει στις παράγκες που ζούσαν οι  φιλόδοξοι και ονειροπόλοι  χρυσοθήρες τον 19 αιώνα. Πρόκειται για ένα ξύλινο μακρόστενο κτίσμα το οποίο αποτελεί μέρος της εργοστασιακής ζώνης του Ελαιουργείου, ενώ το φωτίζω στο σημείο που εξέχει από τη βάση του».

Τον Κωστή Βελώνη τον απασχολεί αν μπορούν οι μύθοι να αποκτήσουν ένα άμεσο ενεργό νόημα στις σημερινές πρακτικές. «Νομίζω ότι το θέατρο έχει κατακτήσει αυτή τη σχέση λόγω της κοινής καταγωγής με τη δραματουργία. Ο μύθος είναι ένας κάλος τρόπος να αποφύγεις τα εμπαθή ένστικτα των πολιτικοποιημένου υποκειμένου και να κάνεις πολιτική μέσα από το ανθρώπινο δράμα μαζί με την αναγκαία δόση της  κωμικότητας της ύπαρξης. Όχι όμως με τη χαρά για τη συμφορά των άλλων η οποία συνηθίζεται στους κοινούς δημοσίους τόπους των social media» καταλήγει.

Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς
Κωστής Βελώνης Ελευσίνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Κοκκινιάς

Μυστήριο 22 | Στάχυα πέφτουν σε τσιμεντένια δάπεδα

Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας
Διάρκεια έργου: έως την Κυριακή 23 Οκτωβρίου στον προαύλιο χώρο πίσω από το ανοιχτό θέατρο του Παλαιού Ελαιουργείου
Διεύθυνση Επιμέλειας: Διεύθυνση Σύγχρονης Τέχνης - Ζωή Μουτσώκου | 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης
Συνεργάτις Επιμελήτρια: Ιωάννα Γερακίδη
Αρχιτεκτονική Επιμέλεια: Οι αρχιτέκτονες της Φάλαινας & Διογένης Βεριγάκης
Φωτογραφίες: Πάνος Κοκκινιάς
Επιστημονική και Υλική Υποστήριξη: Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οργάνωση Παραγωγής: Αλέξανδρος Τηλιόπουλος
Συντονισμός Παραγωγής: Γιώργος Κατσώνης
Εκτέλεση Παραγωγής: opbo studio
Διοργάνωση: 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης & Φεστιβάλ Αισχύλεια 2022
Μια παραγωγή της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Ωράριο λειτουργίας: 28/8-19/9, Δευτέρα-Κυριακή 19:00-23:00 (τις ημέρες των παραστάσεων 19:00-20:30)
20/9-23/10, Τετάρτη-Κυριακή 17:00-21:00
Είσοδος ελεύθερη

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT