Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Ο προδανεισθείς χρόνος του Γιάννη Παππά Facebook Twitter
Το Μουσείο Μπενάκη προσφέρει μια σπάνια ματιά στη σύνθετη καλλιτεχνική διαδικασία πίσω από τη δουλειά του Γιάννη Παππά, όπως και πίσω από τη δουλειά κάθε καλλιτέχνη. Φωτ.: © Μουσείο Μπενάκη/ Λεωνίδας Κουργιαντάκης
0

Η έκθεση «Προδανεισθείς χρόνος. Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά» αφενός είναι σαν να (επανα)συστήνει το έργο του Γιάννη Παππά, αφετέρου αποτελεί φόρο τιμής στη δυσκολία της δημιουργικής διαδικασίας του καλλιτέχνη. 

Μέσα από μια πολυδιάστατη συλλογή σχεδίων, ζωγραφικών έργων, γλυπτών και φωτογραφιών του διακεκριμένου γλύπτη η έκθεση της Πειραιώς 138, στο Μουσείο Μπενάκη, προσφέρει μια σπάνια ματιά στη σύνθετη καλλιτεχνική διαδικασία πίσω από τη δουλειά του, όπως και πίσω από τη δουλειά κάθε καλλιτέχνη.

Είναι μια διαδικασία που ο ίδιος προτιμούσε να αποκαλεί «πάλη», χαρακτηρισμό που επιβεβαιώνει και ο επιμελητής της έκθεσης, ο εικαστικός Θοδωρής Μπαργιώτας, υπογραμμίζοντας το γεγονός ότι η γλυπτική είναι πράγματι μια «σωματική πάλη» με το υλικό και την έμπνευση του γλύπτη.

Η έκθεση, θέλοντας να ξεφύγει από την παρουσίαση του ολοκληρωμένου έργου ως μιας μοναδικής, απομονωμένης οντότητας, και να αποκαλύψει τα στάδια του μόχθου, της έμπνευσης και του πειραματισμού που οδηγούν στη δημιουργία, χρησιμοποιεί διαφορετικά μέσα ώστε να αποκωδικοποιήσει την εξέλιξη των ιδεών πίσω από τη δημιουργία και το πώς αυτές αλληλεπιδρούν και μορφοποιούνται μέσα από χρόνια αφοσίωσης και σκληρής δουλειάς.

Για τον Θοδωρή Μπαργιώτα η έκθεση αποτελεί ιδανική ευκαιρία να δούμε τη δουλειά του σημαντικού καλλιτέχνη έξω από το context του εργαστηρίου του στου Ζωγράφου, το οποίο δέχεται εβδομαδιαίως ουκ ολίγους επισκέπτες για να δουν τη μόνιμη συλλογή του. 

Έτσι, δεν επιλέχτηκε τυχαία ο τίτλος, ο οποίος αντανακλά την αντίληψη του καλλιτέχνη για τον χρόνο, όχι ως περιορισμό, αλλά ως έναν δανεικό πόρο που εμπλουτίζει και διαμορφώνει τα έργα του. Ο επισκέπτης καλείται να βυθιστεί στον κόσμο του Γιάννη Παππά και να γίνει μάρτυρας του κοπιώδους ταξιδιού του, που μεταμόρφωσε τις φευγαλέες ιδέες της καθημερινής σκέψης και αναζήτησης σε διαχρονικά έργα τέχνης.

Ο Προδανεισθείς Χρόνος του Γιάννη Παππά Facebook Twitter
O Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του.

Για τον Θοδωρή Μπαργιώτα η έκθεση αποτελεί ιδανική ευκαιρία να δούμε τη δουλειά του σημαντικού καλλιτέχνη έξω από το context του εργαστηρίου του στου Ζωγράφου, το οποίο δέχεται εβδομαδιαίως ουκ ολίγους επισκέπτες για να δουν τη μόνιμη συλλογή του. Ωστόσο, η έκθεση αυτή έχει ουσιαστικά εργαστηριακό χαρακτήρα, κάτι που φαίνεται ακόμα και από την επιλογή των βάθρων, που δεν είναι τα αναμενόμενα ενός μουσειακού χώρου αλλά αντιθέτως απαρτίζονται από τσιμεντόλιθους και σίδερα.

Ο επιμελητής εξηγεί: «Ήθελα να παρουσιάσω την αθέατη πλευρά της γλυπτικής, σε αντίθεση με όσα ξέρουμε από τον δημόσιο χώρο, ενός μπρούντζινου ή ενός μαρμάρινου έργου, όχι μόνο του Παππά.

Εδώ έχουμε τις αρματούρες, που μπορεί να αποτελούνται από 5 σύρματα και ένα σίδερο, ή κάτι πιο δουλεμένο, όπως ένα πρόπλασμα που έχει πάνω λίγο γύψο, πηλό, πλαστελίνη, κεριά κ.λπ., αλλά και τελικά προπλάσματα στα οποία γίνεται η χύτευση. Προσπαθούμε να παρουσιάσουμε όλη τη διαδικασία της δημιουργίας ενός καλλιτέχνη.

Το κέντρο της έκθεσης, αρχιτεκτονικά και εννοιολογικά, αποτελείται από σχέδια του Παππά που δεν έχουν παρουσιαστεί στο κοινό, πέρα από εκείνα που έχουν να κάνουν με τον Μέγα Αλέξανδρο και τα έφιππα. Έχω κάνει μια διαλογή αρκετά ετερόκλητη μέσα από 12.000 σχέδια που ανήκουν στο Μουσείο Μπενάκη και έχουμε στου Ζωγράφου, τόσο ως προς το τι αναπαριστάνουν όσο και στον τρόπο γραφής. Είναι σαν να έχουν γίνει από πέντε διαφορετικούς ανθρώπους. Τα έχω τοποθετήσει στο κέντρο της αίθουσας σαν γλυπτό. Ένας κύβος, μια εγκατάσταση που όμως με ενδιέφερε να παραπέμπει σε ένα γλυπτό».

Ο Προδανεισθείς Χρόνος του Γιάννη Παππά Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: © Μουσείο Μπενάκη/ Λεωνίδας Κουργιαντάκης

Συνολικά η έκθεση αποτελείται από 100 έργα, γλυπτά και πίνακες, 60 καλούπια και 350 σχέδια. Σε κάποιες περιπτώσεις πρόκειται για προπλάσματα όπως κολόνες –με πωρόλιθο ή με μάρμαρο–, μισοτελειωμένα και κάποια τελειωμένα κεφάλια. Αλλά για τον επισκέπτη ένα καινούργιο στοιχείο που αποτελεί έκπληξη σε αυτή την πρωτότυπη έκθεση είναι ότι παρουσιάζονται πολλά επιτοίχια λάδια, τα οποία είναι σχεδόν άγνωστα.

Συμπληρώνει επ’ αυτού ο Μπαργιώτας: «Ο ίδιος έλεγε “η γλυπτική είναι η γυναίκα μου και η ζωγραφική η ερωμένη μου”. Γενικά δεν τα παρουσίαζε και θα λέγαμε ότι είναι αρκετά ακαδημαϊκά, μέσα από τη Σχολή Καλών Τεχνών και τα μοντέλα, πολλά είναι αυτοπορτρέτα. Εκείνο που έχει μεγάλο ενδιαφέρον είναι μια πολύ ωραία εγκατάσταση από καλούπια και εργαλεία. Αποτελεί μέρος της λάντζας της γλυπτικής, που δείχνει το βρόμικο κομμάτι, αυτό που έλεγε κι ο ίδιος, ότι η γλυπτική δεν είναι διαδικασία αλλά σωματική πάλη. Εξού και ο τίτλος, γιατί μια ζωή δουλεύεις με όλα αυτά τα μέσα ευελπιστώντας να καταφέρεις στο τέλος να αποπληρώσεις με έργα».

Ο επισκέπτης του Μπενάκη έχει την ευκαιρία να θαυμάσει και το περίφημο άγαλμα του έφηβου Μεγάλου Αλεξάνδρου καβάλα στον Βουκεφάλα, έργο που οι Αθηναίοι γνωρίζουν από τη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Βασιλίσσης Όλγας. Στην έκθεση παρουσιάζονται το γύψινο πρόπλασμά του, το οποίο χρειάστηκε να κοπεί για να χωρέσει και το επανένωσαν, και το αυθεντικό μπρούντζινο που παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 1992 στην αναδρομική του Γιάννη Παππά στην Πινακοθήκη και μέχρι σήμερα συμπεριλαμβάνεται στη συλλογή του εργαστηρίου. Μεταφέρθηκε με γερανό διασχίζοντας τους δρόμους της Αθήνας και έχει τοποθετηθεί στο κέντρο του αίθριου του μουσείου.

Μάλιστα, ο Θοδωρής Μπαργιώτας, επίκουρος καθηγητής επίσης στο Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ, συγκέντρωσε μια ομάδα φοιτητών του οι οποίοι, χρησιμοποιώντας μια κάμερα 360º, την οποία τοποθέτησαν στο κεφάλι του Βουκεφάλα, κατέγραψαν όλη τη διαδρομή μέχρι την Πειραιώς.

Ο Προδανεισθείς Χρόνος του Γιάννη Παππά Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: © Μουσείο Μπενάκη/ Λεωνίδας Κουργιαντάκης

Λέει σχετικά: «Πρόκειται για ένα εμβυθιστικό βίντεο με τίτλο I am Voukefalas. Ο επισκέπτης θα φοράει κράνος VR και θα ζει όλη τη μεταφορά με τον γερανό μέχρι το μουσείο, αλλά και από ψηλά με τη βοήθεια drone. Οπότε, βλέπουμε πώς μια έκθεση γλυπτικής μπορεί να γίνει event και να βγουν εκθέματα από το ίδιο το στήσιμο της έκθεσης. Πώς δηλαδή η μεταφορά ενός γλυπτού μπορεί να γίνει έργο.

Είχαμε όμως και μια ακόμα συνεργασία με το ΠΑΔΑ. Ο αναπληρωτής καθηγητής Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης Δημήτριος Μακρής μαζί με τη διδακτορική φοιτήτρια Χριστίνα Σακελλαρίου, η οποία έχει κάνει το διδακτορικό της επάνω στη συντήρηση του έργου του Παππά, έκαναν μια σειρά από αξονικές τομογραφίες και 3D αναλύσεις των έργων για να μελετήσουν τι αρματούρες και τι υλικά χρησιμοποιούσε. Βάση αυτών, έχουμε δημιουργήσει δύο εκπληκτικά βίντεο που δείχνουν το μέσα και το έξω δύο έργων, του Μεγαλέξανδρου και ενός γλυπτού γάτας σε φυσικό μέγεθος.

Πήραμε 350 τομές από τον αξονικό τομογράφο και τις εκθέτουμε πάνω σε διαφάνειες. Η αποτύπωση έγινε με ρητίνη ενός τρισδιάστατου σκίτσου του Μεγαλέξανδρου, ώστε να φαίνεται η αρματούρα σαν φλέβες. Ο στόχος μου ήταν να μετατρέψω τη συντήρηση σε γλυπτό. Είναι μια εγκατάσταση που αποτελείται από δύο γλυπτά και δύο βίντεο τα οποία εξηγούν με ωραίο γλυπτικό τρόπο τι ακριβώς κάνουμε στη συντήρηση».

Ο Προδανεισθείς Χρόνος του Γιάννη Παππά Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: © Μουσείο Μπενάκη/ Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Ο Προδανεισθείς Χρόνος του Γιάννη Παππά Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: © Μουσείο Μπενάκη/ Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Ο Προδανεισθείς Χρόνος του Γιάννη Παππά Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: © Μουσείο Μπενάκη/ Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Ο Προδανεισθείς Χρόνος του Γιάννη Παππά Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: © Μουσείο Μπενάκη/ Λεωνίδας Κουργιαντάκης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Προδανεισθείς χρόνος. Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά» εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ