Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στην γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
«Για την έκθεση στη γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά».

Ο Γαΐτης και η Σίμωσι ξανασυναντιούνται στην γκαλερί Σκουφά

0

Η γκαλερί Σκουφά είναι γεμάτη κόσμο που έχει φτάσει για να δει τα έργα του Γιάννη Γαΐτη και της Γαβριέλλας Σίμωσι. Πρόκειται για μια επιλογή έργων του ιστορικού καλλιτέχνη από το ατελιέ του που εκτίθενται δημόσια πρώτη φορά.

Στην έκθεση περιλαμβάνονται πρώιμα έργα της περιόδου 1947/48, όπως μια συλλογή από σχέδια σε χαρτί. Επίσης παρουσιάζονται λάδια σε μουσαμά, καθώς και κατασκευές, λάβαρα, παιχνίδια και κεραμικές προτομές, ενώ την έκθεση συμπληρώνει μια σειρά από έργα της γλύπτριας και συζύγου του Γαΐτη, Γαβριέλλας Σίμωσι.

Τα «ανθρωπάκια» του Γιάννη Γαΐτη εξακολουθούν μέχρι σήμερα να είναι δημοφιλή, οικεία και αναγνωρίσιμα, σφραγίδα ενός καλλιτέχνη που συνέλαβε την ιδέα τους από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν άρχισε να τα διαμορφώνει, σχηματοποιώντας και τυποποιώντας τα στη συνέχεια ως ένα μέσο ειρωνείας και κοινωνικής κριτικής. Το εικαστικό μοτίβο του, επίκαιρο και σήμερα, μιλά για τη σχέση μας με τη μοναξιά και το πλήθος και τους πανομοιότυπους ανθρώπους μιας κοινωνίας αγωνιώδους και αδιέξοδης.

«Αν δεν ασχοληθεί κάποιος με τους καλλιτέχνες, πεθαίνουν για δεύτερη φορά».

Συναντώ την αρχιτέκτονα μουσειολόγο Λορέττα Γαΐτη μπροστά σε μια σειρά κολάζ της μητέρας της, Γαβριέλλας Σίμωσι, με αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις. Αυτή είναι η πρώτη έκθεση που διοργανώνεται μετά τα εγκαίνια του μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο το καλοκαίρι του 2024.

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του Μουσείου Γαϊτη – Σίμωσι στην Ίο.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του Μουσείου Γαϊτη – Σίμωσι στην Ίο.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στην έκθεση παρουσιάζεται μια σειρά έργων κολάζ του 1977/78, τα οποία δημιουργούν αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις.

«Αν δεν ασχοληθεί κάποιος με τους καλλιτέχνες, πεθαίνουν για δεύτερη φορά», μου λέει μιλώντας για την έκθεση αυτή, που γίνεται με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο και τη συμπλήρωση 40 ετών από τον θάνατο του Γιάννη Γαΐτη.

Μου αφηγείται την ιστορία του μουσείου των γονιών της στην Ίο, ένα κυκλαδονήσι στο οποίο ο πατέρας της έφτασε με τον Ζαν Μαρί Ντρο, που υπήρξε ένας πολύ αγαπητός διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα. Εκεί αποκλείστηκαν από τα μποφόρ και έμειναν δεκαπέντε μέρες, ερωτεύτηκαν το νησί, ο Ντρο αγόρασε ένα οικόπεδο και ο Γαΐτης του έχτισε ένα μαγικό σπίτι. Δέκα χρόνια αργότερα, έχτισε και το δικό του σπίτι. Το έζησε και το έχτισε σαν γλυπτό, προσθέτοντας κάθε χρόνο κάτι, περισσότερο σαν ένα έργο γλυπτικής παρά ως καθαρή αρχιτεκτονική.

«Σκέφτηκα ότι η Ίος ήταν ιδανικός τόπος για να χτιστεί ένα μουσείο των γονιών μου» λέει η κ. Γαΐτη. «Ήταν μια επιλογή πίστης προς αυτούς και έτσι πριν από δεκαετίες άρχισε η περιπέτεια αυτή. Ήθελα να δείξω και να τιμήσω το καλλιτεχνικό τους έργο και δεν ήταν λίγες οι φορές που τα πράγματα δεν προχωρούσαν. Είχα κάνει τα σχέδια, τα οποία πρόλαβε και είδε και η μητέρα μου πριν πεθάνει το 1999.

Το έργο τελικά το σήκωσε και το πήρε στην πλάτη του ο τωρινός δήμαρχος, έδειξε ενδιαφέρον, και έτσι σήμερα μπορούμε και έχουμε το μουσείο. Έδωσα μια συλλογή έργων του πατέρα μου, σαν αναδρομική, που φιλοξενούνται σε έναν χώρο 1.600 τετραγωνικών μέτρων. Και έργα της μητέρας μου, που στεγάζονται και αυτά στο δεύτερο κτίριο, σε ένα μέρος που αγναντεύει όλο το Αιγαίο, σε μια εκπληκτική τοποθεσία. Έκανα το μουσείο με μεγάλη αγάπη για τους γονείς μου».

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Γιάννης Γαΐτης.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Φωτογραφικά κολάζ της Γαβριέλλας Σίμωσι.

Η έκθεση των δυο καλλιτεχνών στην Ίο εκτυλίσσεται σε δυο βασικά κτίρια. Στο «Κτίριο Γαΐτη» όπου παρουσιάζονται έργα από την παλαιότερη περίοδο δημιουργίας του ζωγράφου, καθώς και πίνακες, εγκαταστάσεις και κατασκευές γύρω από τα εμβληματικά «ανθρωπάκια» τα οποία βρίσκονται παντού στον χώρο. Στο «Κτίριο Σίμωσι» φιλοξενούνται τα γλυπτά της εικαστικού, με κυρίαρχο το λευκό χρώμα, καθώς και κολάζ με έντονα υπερρεαλιστικά στοιχεία.

«Για την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά. Για τον Γιάννη Γαΐτη, ήθελα να παρουσιάσω όχι μόνο τα ανθρωπάκια του, που είναι γνωστά και αγαπητά, αλλά και όλο το υφαντό του, όλη του την πορεία. Θα ήθελα το κοινό να καταλάβει όλο τον τον πλούτο του έργου του.

Έτσι, έβαλα έργα πιο παλιά και έργα που δεν έχουν βγει από το εργαστήριό του και αντί να βάλω κλασικά ανθρωπάκια από την τελευταία δεκαετία της ζωής του, έβαλα και κλασικά, παλιότερα ανθρωπάκια από περασμένες δεκαετίες που έφτιαχνε με τα χέρια, πριν το κομμάτι αυτό του έργου του γίνει πιο στυλιζαρισμένο.

Επίσης ο επισκέπτης θα δει κεραμικά που έκανε πριν πεθάνει, παιχνίδια, και δίπλα στα έργα του μια συλλογή από φωτογραφικά κολάζ της Γαβριέλλας Σίμωσι, πρωτότυπα, για να γνωρίσει κάποιος αυτή την πτυχή του έργου της και να την αγαπήσει, όπως και κάποια γλυπτά που δεν πωλούνται, αλλά υπάρχουν στον χώρο για να έχει κάποιος μια ευρύτερη αντίληψη της δουλειάς της».

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
«Για την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά».

Ο Γιάννης Γαΐτης (1923-1984) είναι από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες και πρωτοπόρους του μεταπολεμικού μοντερνισμού. Υποστηρικτής των νέων ευρωπαϊκών ρευμάτων της εποχής, με το προσωπικό του καλλιτεχνικό ιδίωμα έχει στιγματίσει την ελληνική τέχνη. Κύριο γνώρισμα της καλλιτεχνικής του παραγωγής αποτελούν τα «ανθρωπάκια» του, που μέχρι και σήμερα είναι σύμβολο της μαζικοποίησης του ανθρώπου, θέτοντας κύρια ερωτήματα για τα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Στην έκθεση μπορεί κανείς να περιπλανηθεί στον κόσμο του και να έρθει σε επαφή με έργα που παρουσιάζονται πρώτη φορά.

Η Γαβριέλλα Σίμωσι (1926-1999) υπήρξε σημαντική γλύπτρια της εποχής, η οποία ενστερνίστηκε τις σύγχρονες τάσεις. Γνωρίστηκαν με τον Γιάννη Γαΐτη το 1945 στη Σχολή Καλών Τεχνών και έπειτα ακολούθησαν κοινή πορεία στο Παρίσι. Στην έκθεση παρουσιάζεται μια σειρά έργων κολάζ του 1977/78, τα οποία δημιουργούν αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις, καθώς και γλυπτά στα οποία κυριαρχούν οι συμβολισμοί.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ