Τελευταία εβδομάδα: Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter

Τελευταία εβδομάδα: Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως

0

Τη σημασία του φωτός στην τέχνη φέρνει στο προσκήνιο η έκθεση «Αδειάζει, γεμίζει, το φως», που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου στις 20:00 στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη και θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου 2025.

Δύο επιμελητές διαφορετικών γενεών και με διαφορετική πορεία, ο Τάκης Μαυρωτάς και ο Πάνος Γιαννικόπουλος, μετά από πρόταση της Μαρίνας Μήλιου-Θεοχαράκη, συνεργάζονται και επιλέγουν έργα δεκαεπτά καταξιωμένων και νεότερων καλλιτεχνών, που διερευνούν τις εννοιολογικές αναφορές του φωτός, από τη μεταφυσική του διάσταση μέχρι την πλαστική, αλλά και την καθημερινή του παρουσία, από τη δεκαετία του ’60 έως σήμερα.

Ο διευθυντής του Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος, Τάκης Μαυρωτάς, επιλέγει εμβληματικά έργα διακεκριμένων –τόσο στην ελληνική όσο και την παγκόσμια καλλιτεχνική σκηνή–  εικαστικών, όπως η Chryssa, ο Stephen Antonakos, ο Takis, ο Γιώργος Λάππας και ο Γιάννης Μπουτέας.

«Το φως παραμένει η αξεπέραστη αιτία και αφορμή της τέχνης, αφού ο εικαστικός δημιουργός συνεχίζει να κάνει ορατό το αόρατο και αισθητό το νοούμενο, αποκαλύπτοντας το όραμά του» σημειώνει χαρακτηριστικά στον πολυσέλιδο κατάλογο της έκθεσης ο κ. Μαυρωτάς.

Η έκθεση προσεγγίζει αναζητήσεις γύρω από το φως και τη σκιά, τη γεωμετρική φόρμα και τη διάχυση των ορίων, τη δημιουργία πολλαπλών επιπέδων, το παιχνίδι με το χρώμα και τις αντανακλάσεις. 

Ο πρωτοπόρος Takis, ο μεγάλος εκφραστής της κινητικής γλυπτικής και των μαγνητικών πεδίων αλλά και δημιουργός μιας νέας αισθητικής, εκπροσωπείται με τέσσερα διπλά φωτεινά «Σινιάλα» (π. 1969) και ένα μονό, από μεταλλικές ράβδους και φωτεινό ηλεκτρικό σύστημα, τα οποία εκπέμπουν τις μονοχρωματικές τους εκλάμψεις, δίνοντας μια αίσθηση εγγύτητας στα ψυχρά σύγχρονα τοπία των μεγαλουπόλεων.

Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Chryssa, Cityscape Times Square#10, 1987, κυψέλη αλουμινίου, μεταλλική βαφή και νέον, 274 x 200 x 83 εκ. Συλλογή Αναστάση Φουφούνη Μαμιδάκη.

Στην έκθεση φιλοξενείται και η μυσταγωγική εγκατάσταση του Stephen Antonakos με τίτλο «Remembrance» [Ανάμνηση] (1987-1989, Συλλογή ΕΜΣΤ), που αποτελείται από τέσσερα ισομεγέθη επαναλαμβανόμενα τετράγωνα, η καθαρότητα του σχήματος των οποίων αποκτά άλλη διάσταση, καθώς η χρήση των δυνατών χρωματικών αντιπαραθέσεων του φωτός του νέον μας οδηγούν σε υπερβατικούς χώρους.

Ένα από τα σημαντικότερα γλυπτά της ενότητας «Τοπία πόλεων», το μνημειακό έργο της Chryssa «Cityscape Times Square #10» (1987, κυψέλη αλουμινίου, μεταλλική βαφή και νέον, Συλλογή Αναστάση Φουφούνη-Μαμιδάκη) παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, εντυπωσιάζοντας με τον τρόπο που η καλλιτέχνις κατάφερε να δώσει γλυπτική υπόσταση σε ένα πολυχρησιμοποιημένο υλικό όπως το νέον.

Η μεγάλη πείρα του Τάκη Μαυρωτά συναντιέται αυτήν τη φορά με τη φρέσκια ματιά του Πάνου Γιαννικόπουλου, που φέτος εκπροσώπησε τη χώρα μας, αναλαμβάνοντας την επιμέλεια της ελληνικής συμμετοχής στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας.

Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Stephen Antonakos, Remembrance, 1987-1989 (απόσπασμα) Χωρίς τίτλο (για τον αδελφό μου Πήτερ), 1987, νέον, φύλλο χρυσού επάνω σε ξύλο, 91,44 x 91,44 x 10,16 εκ. Χωρίς τίτλο (για την αδελφή μου Κανέλλα), 1989, νέον, φύλλο αλουμινίου επάνω σε ξύλο, 91,44 x 91,44 x 10,16 εκ. Αγορά με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου και μερική δωρεά του καλλιτέχνη, 2002, αρ. εισ. 163/02. Συλλογή Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)

Οι νεότεροι καλλιτέχνες που επέλεξε ο κ. Γιαννικόπουλος –ανάμεσά τους η Μαρία Χασάπη, ο Γιώργος Κόντης, η Ίρις Τουλιάτου και η Νικομάχη Καρακωστάνογλου– διαλέγονται στους τρεις ορόφους του Ιδρύματος Θεοχαράκη με την προηγούμενη, προβεβλημένη γενιά καλλιτεχνών, επιδιώκοντας να δικαιώσουν τις προσδοκίες για το αύριο της τέχνης στη χώρα μας.

«Μια στροφή από το ποίημα της καλλιτέχνιδας Αθηνάς Ιωάννου, με τίτλο “Η εύθραυστη μνήμη” ενεργοποίησε τις συζητήσεις γι’ αυτή την έκθεση και έδωσε τον τίτλο της. Το φως ως θεματική έχει χαρακτηριστικά που δύσκολα περιορίζουν, αντίθετα, οδηγούν σε θαυμάσιες υπεκφυγές. Ένα εγχείρημα λοιπόν που θα επιχειρούσε μια πλήρη χαρτογράφηση του καλλιτεχνικού πεδίου δεν θα μπορούσε παρά να οδηγηθεί σε προβληματικούς αποκλεισμούς.

Αντίθετα, η έκθεση “Αδειάζει, γεμίζει, το φως” επιλέγει στάσεις στην καλλιτεχνική δημιουργία από το 1960 έως σήμερα, αφήνοντας ανοιχτές τις δυνατότητες διεύρυνσης της συζήτησης. Η έκθεση προσεγγίζει αναζητήσεις γύρω από το φως και τη σκιά, τη γεωμετρική φόρμα και τη διάχυση των ορίων, τη δημιουργία πολλαπλών επιπέδων, το παιχνίδι με το χρώμα και τις αντανακλάσεις. 

Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Γιώργος Λάππας, Ακροβάτης, 2008, βαμμένο αλουμίνιο, σίδερο, ηλεκτρονικά φώτα και ύφασμα πολυεστέρα, 185 x 70 x 37 εκ. Συλλογή Θέμη Αλεξόπουλου. Φωτ: Οδυσσέας Βαχαρίδης

Δεν δημιουργεί μια χρονολογική αφήγηση αλλά αναπτύσσεται σε μια διαλεκτική συζήτηση και διερεύνηση, συνδέοντας πρακτικές από διαφορετικές γενιές καλλιτεχνών. Διερευνά όμως την καλλιτεχνική δημιουργία γύρω από το “φως” με ιστορικές συσχετίσεις και αντικατοπτρίζοντας τους κοινωνικούς προσδιορισμούς και τις προϋποθέσεις της καλλιτεχνικής πρακτικής σε κάθε εποχή» τονίζει ο Πάνος Γιαννικόπουλος.

Τα έργα που συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση προέρχονται από τις συλλογές του ΕΜΣΤ, τους συλλέκτες Αναστάση Φουφούνη-Μαμιδάκη, Ειρήνη Παναγοπούλου, Θέμη Αλεξόπουλο, από τους ίδιους τους καλλιτέχνες ή από τις γκαλερί που τους εκπροσωπούν (Zoumboulakis, The Breeder και Sylvia Kouvali).

Καλλιτέχνες: Τakis, Stephen Antonakos , Chryssa, Γιάννης Μπουτέας, Γιώργος Λάππας, Ευγενία Αποστόλου, Πηνελόπη Γερασίμου, Δημήτρης Εφέογλου, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Γιώργος Κόντης, Άννα Λάσκαρη, Παύλος Νικολακόπουλος, Ευτύχης Πατσουράκης, Φώτης Σαγώνας, Ίρις Τουλιάτου, Δέσποινα Χαριτωνίδη, Μαρία Χασάπη.

Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Γιάννης Μπουτέας, Ενεργειακές Εικόνες – Διαστρωματώσεις, 2004-2013, νέον, 30 x 26 x 400 εκ. Συλλογή καλλιτέχνη. Φωτ: Οδυσσέας Βαχαρίδης
Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Γιώργος Κόντης, Xωρίς τίτλο, 2023, Φύλλο ασήμι, ακρυλικό και εγκαυστική σε καμβά, κεραμικά κομμάτια, 170 x 100 εκ. Συλλογή καλλιτέχνη
Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Μαρία Χασάπη, Leg, 2021, χρώμα, φύλλα χρυσού και χρυσός καθρέπτης σε ξύλο, 121 x 73 x 15 εκ. Ευγενική παραχώρηση της The Breeder Gallery, Αθήνα
Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Chryssa, New York Stock Exchange, 1973-79, λάδι σε καμβά, 98x74εκ. Ιδιωτική Συλλογή
Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Soul refractions, 2018, μικτή τεχνική σε χαρτί, 150 x 178 εκ. Συλλογή καλλιτέχνιδος. Φωτ.: Οδυσσέας Βαχαρίδης
Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Γιάννης Μπουτέας, Xωρίς τίτλο, από τη σειρά Μεταπλάσεις, 1976-1980, νέον, βίδες και σπάγκος,163 x 140 εκ. Συλλογή καλλιτέχνη
Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Δημήτρης Εφέογλου, Χωρίς τίτλο, 2021. Από τη σειρά One Last Look, Οil stick, λάδι, ακρυλικό, χαρτί και αλουμίνιο, 240 x 150 εκ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Ζουμπουλάκη
Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Δέσποινα Χαριτωνίδη, Concrete Thoughts, 2022, χλωριούχο νάτριο, νιτρικός άργυρος και ακτίνα UV, 180 x 120 εκ. Ιδιωτική συλλογή. Φωτ.: Θανάσης Γάτος
Chryssa, Takis και Stephen Antonakos «συνομιλούν» με νεότερους καλλιτέχνες σε μια έκθεση για το φως Facebook Twitter
Άννα Λάσκαρη, Barrier, 2013. Νέον και πλέξιγκλας, 34 x 160 x 120 εκ. Συλλογή καλλιτέχνιδος

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Πάνος Γιαννικόπουλος: «Δεν θέλω να βλέπω την τέχνη ως κάτι χρήσιμο»

Portraits 2024 / Πάνος Γιαννικόπουλος: «Δεν θέλω να βλέπω την τέχνη ως κάτι χρήσιμο»

Διοργάνωσε μερικές από τις πιο πετυχημένες εκθέσεις εικαστικών μέσα στη χρονιά, δίνοντας κι αυτός με τον τρόπο του την ευκαιρία σε ένα μεγάλο κοινό να έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη τέχνη. Λίγους μήνες πριν από τη συμμετοχή του στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, ο επιδραστικότερος επιμελητής της γενιάς του κάνει έναν απολογισμό της φετινής πολύ παραγωγικής χρονιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM