Ο Αλέξανδρος Ιόλας έχει πλέον official site

To νέο website αφιερωμένο στον Αλέξανδρο Ιόλα Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος Ιόλας με την ανιψιά του Ελένη. © Eleni - Koutsoudi Iolas Archive
0

Ένα νέο website αφιερωμένο στον ιδιοφυή φιλότεχνο και γκαλερίστα Αλέξανδρο Ιόλα (iolasofficial.com) μόλις έκανε την εμφάνισή του στον χώρο του διαδικτύου. Ιδιαίτερα καλαίσθητο και οργανωμένο από την ανιψιά του Ελένη Κουτσούδη-Ιόλα, η οποία υπογράφει και τη βιογραφία «Ο θείος μου Αλέξανδρος Ιόλας/Ο  Άνθρωπος πίσω από τον Μύθο» (εκδ. Μίνωας, 2021), η οποία αποπειράται να αναδείξει, όπως έκανε και στο βιβλίο της, τον άνθρωπο πίσω από τον μύθο που άφησε πίσω του χάρη στη μυθιστορηματική του ζωή και τις περιπέτειες που είχε τα τελευταία χρόνια της ζωής του εξαιτίας της χυδαίας επίθεσης που δέχτηκε από τον ελληνικό Τύπο. Επιχειρεί να βάλει σε τάξη μια σπουδαία πορεία στον χώρο της τέχνης, απαλλαγμένη από φήμες και ανεδαφικά κουτσομπολιά, με τεκμηριωμένες πληροφορίες και τα πραγματικά μεγέθη, ιδίως όσον αφορά το περίφημο σπίτι της Αγίας Παρασκευής και τα εκθέματα μοντέρνας τέχνης και τα αρχαία ευρήματα που είχε νόμιμα στην κατοχή του, εκ των οποίων τα περισσότερα κλάπηκαν μετά τον θάνατό του. 

Η πρώτη σελίδα ανοίγει με μια φωτογραφία του και ένα απόφθεγμά του στα αγγλικά: «I don't sell art. I make people fall in love with the artworks I adore» – «Δεν πουλάω τέχνη, κάνω τους ανθρώπους να ερωτευτούν τα έργα τέχνης που λατρεύω». Η ιστοσελίδα χωρίζεται σε μια σειρά από λήμματα. Το πρώτο παραπέμπει σε μια δίγλωσση βιογραφία του Ιόλα, που γεννήθηκε ως Κωνσταντίνος Κουτσούδης στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου (έτος γεννήσεως δεν αποκαλύπτεται), και στο οποίο αναφέρονται όλοι οι σημαντικοί σταθμοί της ζωής του από τη στιγμή που εγκατέλειψε τη γενέτειρα πόλη και την πατρική εστία για να αποδράσει στην Αθήνα και από εκεί, ακολουθώντας τη συμβουλή του Δημήτρη Μητρόπουλου, ως την εγκατάστασή του στο προπολεμικό Βερολίνο ώστε να αφοσιωθεί στον χορό. Ακολουθεί μια περιγραφή των καθοριστικών συναντήσεων που είχε όσο σταδιοδρομούσε σε όπερες και μπαλέτα ως χορευτής, το φευγιό στην Αμερική, οι μεγάλες φιλίες που τον οδήγησαν στην απόφαση να στραφεί στην τέχνη και να ανοίξει την πρώτη του γκαλερί στη Νέα Υόρκη, η μεγαλειώδης του πορεία σε Ευρώπη και Αμερική, και ο θάνατός του από επιπλοκές που σχετίζονταν με το AIDS το 1987.

Αν και ο συντάκτης της ιστοσελίδας ισχυρίζεται ότι ο κατάλογος έργων-δωρεών είναι πλήρης, ειδικά στην περίπτωση του ΜΜΣΤ της Θεσσαλονίκης, όπου μπορούμε να  συγκρίνουμε από τα έργα που παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Αλέξανδρος Ιόλας: Η κληρονομιά» του 2018, ο κατάλογος αυτός μοιάζει ελλιπής. 

Και παρόλο που τα περισσότερα είναι γνωστά χάρη στις συνεντεύξεις, τα ντοκιμαντέρ και τα βιβλία που έχουν κυκλοφορήσει όλα αυτά τα χρόνια, έχει ωστόσο ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ιστορία του σπιτιού της οικογένειας Κουτσούδη στην Αγία Παρασκευή, από την αρχική θεμελίωσή του το 1951 από τον πατέρα του, τις ανακαινίσεις μέσα στα χρόνια, μέχρι την τελική επέκταση και ανασκευή του παλιού οικήματος από τον ίδιο το 1971, του ίδιου που χρόνια τώρα χάσκει εγκαταλελειμμένο, κατεστραμμένο και αφημένο στη φθορά του χρόνου και στο έλεος των εισβολέων-βανδάλων του. Η εξιστόρηση περιλαμβάνει και έναν απολογισμό της συλλογής των εκατοντάδων έργων μοντέρνας τέχνης, των αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αντικειμένων, των βυζαντινών εικόνων αλλά και των εξαιρετικών εκδόσεων τέχνης, η πλειονότητα των οποίων λεηλατήθηκε ή κάηκε. Τα κείμενα διανθίζονται από σπάνιες φωτογραφίες αρχείου. 

To νέο website αφιερωμένο στον Αλέξανδρο Ιόλα Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος Ιόλας χορεύει. © Eleni - Koutsoudi - Iolas archive

Σε ένα άλλο λήμμα ο επισκέπτης της ιστοσελίδας θα βρει όλα τα ονόματα των σημαντικών καλλιτεχνών, Ελλήνων και ξένων, με τους οποίους συνεργάστηκε ο θρυλικός γκαλερίστας. Ακολουθεί ένα πλήρες χρονολόγιο όλων των εκθέσεων που επιμελήθηκε, από το 1945 στη Νέα Υόρκη, στην πρώτη του αίθουσα τέχνης με το όνομα «Hugo Gallery», έως τον περίφημο «Μυστικό Δείπνο» του Γουόρχολ το 1987 στο Μιλάνο, λίγο πριν πεθάνει. Απαριθμούνται όλες οι σπουδαίες συνεργασίες στις γκαλερί που άνοιξε διεθνώς, στο Παρίσι το 1960, στη Γενεύη το 1963, στο Μιλάνο το 1967, στη Μαδρίτη το 1968, στην Αθήνα σε συνεργασία με τη Ζουμπουλάκη από το 1971, ενώ το επίκεντρο ήταν πάντα η Νέα Υόρκη. Συμπληρώνεται με υπέροχα σχέδια καλλιτεχνών, όπως του Μαγκρίτ, της Νίκι Ντε Σεν Φαλ, αλλά και με προσκλήσεις εγκαινίων του Πικάσο, του Μπράουνερ και άλλων.

Σε άλλο λήμμα αναφέρονται τα μεγάλα διεθνή και ελληνικά μουσεία στα οποία ο Ιόλας δώρισε έργα διάσημων καλλιτεχνών, όπως το ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης, το Centre Pompidou στο Παρίσι, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης και η Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας. Αν και ο συντάκτης της ιστοσελίδας ισχυρίζεται ότι ο κατάλογος έργων-δωρεών είναι πλήρης, ειδικά στην περίπτωση του ΜΜΣΤ της Θεσσαλονίκης, όπου μπορούμε να συγκρίνουμε από τα έργα που παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Αλέξανδρος Ιόλας: Η κληρονομιά» του 2018, ο κατάλογος αυτός μοιάζει ελλιπής. 

To νέο website αφιερωμένο στον Αλέξανδρο Ιόλα Facebook Twitter
H γκαλερί του Ιόλα στο Παρίσι. © Eleni - Koutsoudi - Iolas archive

Τέλος, μπορεί ο επισκέπτης να παρακολουθήσει σχετικά βίντεο, όπως το πρόσφατο ντοκιμαντέρ «Βίλα Ιόλα, ταξίδι στον χώρο και χρόνο» του Θάνου Αγγελή, ένα βίντεο με τους συντελεστές της ταινίας –ανάμεσα τους και η Ελένη Κουτσούδη– οι οποίοι συζητούν τα προβλήματα που αντιμετώπισαν μέχρι να το ολοκληρώσουν. Επίσης, μέσω του αρχείου της δημόσιας τηλεόρασης μπορεί κανείς να δει το περίφημο αφιέρωμα της ΕΡΤ και της εκπομπής «Εικαστικά» σε σκηνοθεσία Γιώργου Εμιρζά και σε επιμέλεια της Μαρία Καραβία, με εκπληκτικά πλάνα μέσα από το σπίτι με τον ίδιο τον Ιόλα να μιλάει. Τέλος, ένα πεντάλεπτο φιλμάκι του 1983 του Centre Pompidou στο οποίο ο Ιόλας μιλάει για τον Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, ένα έργο του οποίου, ως γνωστόν, τον μύησε στη μοντέρνα τέχνη όταν ακόμα ήταν νέος και απαίδευτος, κατά δική του ομολογία, όσον αφορούσε την τέχνη.

Στο άλλο λήμμα που αφορά τις εκδόσεις, γίνεται αναφορά σε μια σειρά βιβλίων σχετικά με την πορεία του Αλέξανδρου Ιόλα στον χώρο της τέχνης, όπως το «Alexander the Great: The Iolas Gallery, 1955-1987» που συνόδευε μια έκθεση στη μνήμη του από τη νεοϋρκέζικη γκαλερί KASMIN το 2014, και το «Casa Iola» του Citoforare Vezzoli. Τέλος, υπάρχει και ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα λογοτεχνικού χαρακτήρα, σε μια μέτρια μετάφραση στα ελληνικά από τη Natasha Fraser-Cavassoni. Συνολικά θα έλεγε κανείς ότι ως επίσημη ιστοσελίδα έχει αρκετές ελλείψεις και χρειάζεται πολλή δουλειά ακόμα ώστε να ολοκληρωθεί, καθώς υπάρχουν δεκάδες στοιχεία και φωτογραφικό υλικό που θα μπορούσε να συμπληρώσει την εικόνα του σημαντικού αυτού ανθρώπου, που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της τέχνης του 20ού αιώνα. Πάντως, όποιος ενδιαφέρεται να περιηγηθεί στο νέο αυτό website, η δημιουργία του οποίου μάς χαροποίησε έτσι κι αλλιώς, μπορεί να το επισκεφθεί και μέσω του Ιnstagram.

«Βίλα Ιόλα, ταξίδι στον Χώρο και Χρόνο» του Θάνου Αγγελή

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ