Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Η Παναγία των Νεφών. © 2023. Museum of Fine Arts, Boston

Ντονατέλο στο Λονδίνο: Μια έκθεση για το έργο του μεγαλύτερου γλύπτη όλων των εποχών

0

Ποιους επηρέασε ο Ντονατέλο; Η πρώτη μεγάλη βρετανική έκθεση που εξερευνά την τέχνη και το ταλέντο του μεγάλου γλύπτη της Αναγέννησης επιχειρεί να παρουσιάσει το έργο του κάτω από νέο φως, εξετάζοντας την επιρροή του στις επόμενες γενιές και αναδεικνύοντας την κληρονομιά του, τον τρόπο με τον οποίο ενέπνευσε τους ομότεχνούς του στην ύστερη Αναγέννηση καθώς και στον δέκατο ένατο και στις αρχές του εικοστού αιώνα.

Η έκθεση «Donatello: Sculpting the Renaissance», που θα διαρκέσει έως τις 11 Ιουνίου 2023 στο μουσείο V&A στο Νότιο Κένσιγκτον, παρουσιάζει την επίδρασή του τόσο στην πολιτιστική όσο και στην καλλιτεχνική ανάπτυξη αυτής της κρίσιμης περιόδου στην ιστορία της τέχνης. Η έκθεση, που παρουσιάζει πολλά έργα τα οποία δεν έχουν εκτεθεί ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο, θα διερευνήσει τις καινοτομίες, τις συνεργασίες και τις εμπνεύσεις του Ντονατέλο μέσα στο καλλιτεχνικό και πολιτιστικό πλαίσιο της Ιταλίας του 15ου αιώνα.

Αναμφισβήτητα ο μεγαλύτερος γλύπτης όλων των εποχών, ο Ντονατέλο (περ. 1386-1466) υπήρξε πρωτοπόρος μιας επανάστασης στη γλυπτική στις αρχές της Αναγέννησης. Δουλεύοντας με όλο το φάσμα των υλικών και τεχνικών της γλυπτικής, ανέλαβε μεγάλες παραγγελίες της Εκκλησίας και του κράτους, ήταν κοντά στην οικογένεια των Μεδίκων και του κύκλου τους στη Φλωρεντία και περιζήτητος σε άλλα ιταλικά κέντρα της εποχής του.

Ο ιστορικός και θεωρητικός της τέχνης Τζόρτζιο Βαζάρι μάς δίνει μια ιδέα για την επίδραση που είχε στους συγχρόνους του το έργο του νεαρού Ντονατέλο: «Υπάρχει μια θαυμάσια υπόνοια ζωής που ξεπηδά από την πέτρα», γράφει.

Η έκθεση φιλοδοξεί να παρουσιάσει με όλους τους τρόπους τον καλλιτέχνη που υπήρξε κινητήριος δύναμη της ιταλικής Αναγέννησης με το εκπληκτικό ταλέντο του. Μεταξύ άλλων θα εκτεθεί ο πρώιμος αριστουργηματικός μαρμάρινος Δαβίδ και ο χάλκινος Attis-Amorino από το Museo Nazionale del Bargello της Φλωρεντίας, καθώς και η εντυπωσιακή προτομή της λειψανοθήκης του San Rossore από το Museo Nazionale di San Matteo της Πίζας και χάλκινα από τον Υψηλό Βωμό της Βασιλικής του Αγίου Αντωνίου στην Πάντοβα, δίνοντας μια μοναδική εικόνα της ιδιοφυΐας και του κεντρικού ρόλου του Ντονατέλο σε αυτή την κρίσιμη εποχή του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Εκτός από πρωτοποριακή για την εποχή τεχνική, ο Ντονατέλο διέθετε και την ικανότητα να συνδυάζει ιδέες τόσο από την κλασική όσο και από τη μεσαιωνική γλυπτική για τη δημιουργία έργων που ήταν καινοτόμα, με όλη την αξία και το βάρος της παράδοσης.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, San Rossore, By permission of the Ministry of Culture -Regional Directorate of Museums of Tuscany, Φλωρεντία

Ο Donato di Niccolò di Betto Bardi, o Ντονατέλο, παιδί της Φλωρεντίας, γεννήθηκε γύρω στο 1386 και πέθανε εκεί το 1466. Η ισχυρή εκφραστικότητα της τέχνης του τον κατέστησε τον μεγαλύτερο γλύπτη της πρώιμης Αναγέννησης. Ακόμα και στην πρώτη φάση της καριέρας του δημιούργησε αριστουργήματα όπως ο μαρμάρινος Άγιος Γεώργιος, που φιλοτεχνήθηκε για την αίθουσα της συντεχνίας του Orsanmichele, ο επιχρυσωμένος μπρούτζινος Άγιος Λουδοβίκος της Τουλούζης στην εκκλησία Santa Croce της Φλωρεντίας και το χάλκινο ανάγλυφο της Γιορτής του Ηρώδη στο Βαπτιστήριο της Σιένα (1425-29).

Ο ιστορικός και θεωρητικός της τέχνης Τζόρτζιο Βαζάρι μας δίνει μια ιδέα για την επίδραση που είχε στους συγχρόνους του το έργο του νεαρού Ντονατέλο. «Υπάρχει μια θαυμάσια υπόνοια ζωής που ξεπηδά από την πέτρα», γράφει.

Ο Ντονατέλο μαθήτευσε σε εργαστήριο αργυροχρυσοχοΐας, πριν γίνει βοηθός του Λορέντσο Γκιμπέρτι και αργότερα του αρχιτέκτονα και μηχανικού Φίλιππο Μπρουνελέσκι, του οποίου τα αρχιτεκτονήματα θεωρούνται υψηλή έκφραση του πνεύματος της εποχής τους. Έχουμε περισσότερες πληροφορίες για το έργο και τη σταδιοδρομία του από ό,τι για τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά του. Δεν παντρεύτηκε ποτέ και φαίνεται ότι ήταν άνθρωπος με απλά γούστα. Οι προστάτες έβρισκαν συχνά δύσκολο να τον αντιμετωπίσουν, σε μια εποχή που οι συνθήκες εργασίας των καλλιτεχνών ρυθμίζονταν από τους κανόνες των συντεχνιών και εκείνος απαιτούσε κάποιον βαθμό καλλιτεχνικής ελευθερίας. Η γνώση του για την αρχαία γλυπτική ήταν ευρύτερη και λεπτομερέστερη από οποιουδήποτε άλλου καλλιτέχνη της εποχής του και το έργο του ήταν εμπνευσμένο από αρχαία εικαστικά παραδείγματα, τα οποία συχνά μεταμόρφωνε με τόλμη.

Στη Φλωρεντία, από το 1409 ως το 1411 εργάστηκε στο κολοσσιαίο άγαλμα του Αγίου Ιωάννη του Ευαγγελιστή, το οποίο μέχρι το 1588 ήταν τοποθετημένο σε εσοχή της πρόσοψης του παλαιού καθεδρικού ναού που σήμερα βρίσκεται στο Museo dell'Opera del Duomo. Αυτό το έργο σηματοδοτεί το τέλος της γοτθικής τεχνοτροπίας, προσεγγίζοντας στοιχεία του αναγεννησιακού νατουραλισμού και ουμανισμού.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της Φλωρεντίας από τα νοτιοδυτικά. Έργο του Francesco Rosselli, περ. 1495, Φλωρεντία, Ιταλία. © Victoria and Albert Museum, Λονδίνο

Έχοντας δημιουργήσει τον περίφημο χάλκινο Δαβίδ για την οικογένεια των Μεδίκων, από το 1443 έως το 1453, ο Ντονατέλο εργάστηκε στην Πάντοβα. Εκεί σχεδίασε ένα μνημειώδες γλυπτό ψηλό θυσιαστήριο για την εκκλησία Santo και ένα μεγάλο χάλκινο έφιππο άγαλμα του στρατιωτικού διοικητή Gattamelata (ανεγέρθηκε το 1453), αναβίωση ενός αρχαίου ρωμαϊκού τύπου και το πρώτο τέτοιο γλυπτό της Αναγέννησης.

Επέστρεψε και έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στη Φλωρεντία σχεδιάζοντας δίδυμους χάλκινους άμβωνες για το San Lorenzo, και, έτσι, πέθανε και πάλι στην υπηρεσία των παλιών του προστατών, των Μεδίκων, ενώ πολλά έργα στους άμβωνες του San Lorenzo έμειναν ημιτελή με τον θάνατό του. Ο Ντονατέλο επηρέασε τους Ιταλούς γλύπτες, ιδίως τον Μιχαήλ Άγγελο, μέχρι τον δέκατο έκτο αιώνα.

Η πρώτη ενότητα της έκθεσης του V&A αφορά τις φλωρεντινές ρίζες του Ντονατέλο, εν μέσω της άνθισης της αναγεννησιακής γλυπτικής της πόλης. Δημιούργησε τα πρώτα του γλυπτά σε μάρμαρο για την Opera del Duomo, και απέκτησε εμπειρία εργασίας σε κερί, πηλό και μπρούντζο.

Οι φιλίες, οι αντιπαλότητες και οι συνεργασίες αναδεικνύονται μέσα από αυτές τις πρώιμες εμπειρίες, συμπεριλαμβανομένης της αλληλεπίδρασης με ζωγράφους όπως ο Masaccio. Η εξαιρετική δημιουργικότητα και οι πρακτικές δεξιότητες του Ντονατέλο διερευνώνται μέσα από το πρίσμα των σχεδίων και των μοντέλων, καθώς και του συχνά υποτιμημένου ρόλου της εκπαίδευσης του γλύπτη ως χρυσοχόου.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Attis-Amorino, Museo Nazionale del Bargello, Φλωρεντία. Courtesy of the Ministry of Culture. Φωτο: Bruno Bruchi.
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Δαβίδ. Museo Nazionale del Bargello, Φλωρεντία. Courtesy of the Ministry of Culture. Φωτο: Bruno Bruchi.

Η δεύτερη ενότητα, «Παράδοση και καινοτομία», διερευνά σε μεγαλύτερο βάθος την ικανότητα του Ντονατέλο να συνδυάζει την έμπνευση από την αρχαιότητα με εκείνη από το πιο πρόσφατο παρελθόν για να δημιουργήσει ένα νέο όραμα, συμπεριλαμβανομένης της συμβολής του στην αναβίωση της προτομής πορτρέτου και στην εκφραστική οικειότητα της σχέσης μητέρας και γιου στα γλυπτά του της Παναγίας και του Παιδιού. Ήταν αυτός επίσης που καινοτόμησε στην επιφανειακή ανάγλυφη γλυπτική και την προσέγγισή του στην προοπτική.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στα έργα του από μπρούτζο. Τα γλυπτά αυτά ενσωματώνουν πολιτικά και θρησκευτικά μηνύματα, τόσο στην εικονογραφία τους όσο και στην επιλογή του υλικού. Μικρά χάλκινα, όπως τα «spiritelli», εμπνευσμένα από την αρχαιότητα, δημιουργήθηκαν τόσο για θρησκευτικούς όσο και για οικιακούς χώρους. Μεταξύ αυτών είναι εκείνα που κατασκευάστηκαν για το Βαπτιστήριο της Σιένα και το Duomo στη Φλωρεντία, τα οποία, αποκομμένα από το περιβάλλον τους, έχουν τη μορφή χάλκινων αγαλματιδίων.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Spiritello, Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst der Staatlichen Museen zu Berlin. Φωτο: Antje Voigt, Βερολίνο

Η ενότητα «Πάδοβα και Βόρεια Ιταλία» θα διερευνήσει τη δεκαετή παραμονή του Ντονατέλο στην Πάδοβα (1443-54) και τη σημασία της για τις καλλιτεχνικές εξελίξεις στην πόλη, καθώς και σε κοντινά κέντρα όπως η Φεράρα και η Βενετία. Η ενότητα αυτή αναδεικνύει την αλληλεπίδραση του Ντονατέλο με τους γλύπτες (Τζιοβάνι ντα Πίζα) και τους ζωγράφους (Μαντένια, Μπελίνι, Σκιαβόνε, Ζόπο) και την επίδρασή του σε αυτούς.

Ο Ντονατέλο είχε την εξαιρετική ικανότητα να απεικονίζει, τόσο μέσω του σχεδιασμού όσο και μέσω της εκμετάλλευσης των υλικών, συναισθήματα που συνήθως αποσκοπούσαν στο να εμπνεύσουν τη θρησκευτική λατρευτική πρακτική. Οι εικόνες των Παθών συχνά εμπνέονται από θρησκευτικά δράματα που παίζονται στη Φλωρεντία την εποχή εκείνη, με τα οποία θα ήταν εξοικειωμένος.

Η έκθεση κλείνει με παραδείγματα έργων καλλιτεχνών που επηρεάστηκαν από τον Ντονατέλο. Aπό τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες στην ιστορία του κόσμου, άλλαξε το λεξιλόγιο της τέχνης. Πολλοί καλλιτέχνες εκείνης της εποχής εμπνεύστηκαν από το έργο του, και οι καλλιτέχνες εξακολουθούν να παίρνουν ως πρότυπο τη δουλειά του μέχρι σήμερα, γιατί ήταν υπεύθυνος για τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ του κλασικού κόσμου και της Αναγέννησης.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Η Παναγία Pazzi του Donatello. Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst der Staatlichen Museen zu Berlin. Φωτο: Antje Voigt, Βερολίνο
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Θρήνος για τον νεκρό Χριστό, περ. 1455 - 1460, Φλωρεντία, Ιταλία. © Victoria and Albert Museum, Λονδίνο
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Η Ανάληψη με τον Χριστό να δίνει τα κλειδιά στον Άγιο Πέτρο, ανάγλυφο, φιλοτεχνημένο από τον Donatello, περ. 1428 - 1430, Φλωρεντία, Ιταλία. © Victoria and Albert Museum, London
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Michelozzo, An Adoring Angel. (c) Victoria and Albert Museum, London
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Σχέδιο της Σφαγής των Αθώων, Rennes, που αποδίδεται στον Donatello. Musée des Beaux-Arts
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, O Mπρούτζινος Δαβίδ, έργο διάσημο ως το πρώτο γυμνό ανδρικό γλυπτό από την αρχαιότητα. Φωτο: Museo Nazionale del Bargello, Florence
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από έργο του Donatello.
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Κεφάλι γενειοφόρου άνδρα (πιθανότατα κάποιος προφήτης), Museo Nazionale del Bargello, Florence, courtesy of the Ministry of Culture. Φωτο: Bruno Bruchi
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Εικαστικά / Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Οι γυναίκες ζωγράφοι δεν μπορούσαν ούτε να συμμετάσχουν μαζί με άνδρες σε μαθήματα ζωγραφικής ούτε να εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή μαθητεία. Οι περισσότερες έμαθαν να ζωγραφίζουν από ένα μέλος της οικογένειάς τους ή σε κάποιο μοναστήρι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ιδιωτική ζωή του Μιχαήλ Άγγελου και η queer υποκουλτούρα της αναγεννησιακής Ρώμης

Βιβλίο / H ιδιωτική ζωή του Μιχαήλ Άγγελου και η queer υποκουλτούρα της αναγεννησιακής Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιφανούς μελετητή της ζωής και του έργου του Μικελάντζελο, επικεντρώνεται στα ώριμα χρόνια του στη Ρώμη και αναφέρεται στην ιδιότυπη για την εποχή ιδιωτική ζωή του και στην οικογένεια που είχε στήσει με τους στενούς φίλους του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ