Ντεγκά - Μανέ: Η θυελλώδης σχέση δύο φίλων στη ζωή και αντίπαλων στη ζωγραφική

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Άλογα Αγώνων, περ. 1871–72. Courtesy of the NGV
0

Ο Εντουάρ Μανέ γεννήθηκε το 1832 στο Παρίσι. Μεγαλοαστός, ευφυής ζωγράφος, επηρέασε όσο κανένας άλλος τους ιμπρεσιονιστές, αν και ποτέ δεν δέχτηκε να έχει ανάμειξη με το κίνημα. Οι πίνακές του, κυρίως η «Ολυμπία» και το «Πρόγευμα στη Χλόη», σχεδόν απορρίφθηκαν από εκθέσεις για λόγους ηθικής. Συνδεδεμένος με πρόσωπα της λογοτεχνίας όπως οι Μποντλέρ, Ζολά και Μαλαρμέ, χαράζει έναν δρόμο που ακόμα και σήμερα δημιουργεί το ενδιαφέρον των σύγχρονων εικαστικών που σκύβουν πάνω στο έργο του, το οποίο αποθεώθηκε τελικά μέσα στον χρόνο.

Ο Εντγκάρ Ντεγκά γεννιέται δυο χρόνια μετά τον Μανέ, το 1834, και αυτός σε μια μεγαλοαστική οικογένεια τραπεζιτών. Θεμελιωτής του ιμπρεσιονισμού, μολονότι ο ίδιος απέρριπτε τον όρο και προτιμούσε να αποκαλείται ρεαλιστής. Όταν το 1908 το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης αγόρασε το έργο του «Μπαλαρίνες» με ποσό αστρονομικό για την εποχή, και μάλιστα για ιμπρεσιονιστικό πίνακα, η κίνηση έμοιαζε προφητεία για την επιτυχία των ιμπρεσιονιστών που διαρκεί μέχρι σήμερα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Η σχέση ανάμεσα στους δυο ζωγράφους εξετάζεται σε μια νέα έκθεση που ξεκινά στις 28 Μαρτίου στο Musée d'Orsay και θα διαρκέσει μέχρι τις  23 Ιουλίου, ενώ θα συνεχιστεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, στη Νέα Υόρκη, από τις 24 Σεπτεμβρίου ως τις 7 Ιανουαρίου 2024.

Μέσα από περισσότερους από 150 πίνακες και έργα σε χαρτί, η έκθεση «Manet/Degas» ρίχνει μια νέα ματιά στις αλληλεπιδράσεις αυτών των δύο καλλιτεχνών στο πλαίσιο των οικογενειακών και των φιλικών σχέσεων αλλά και των πνευματικών κύκλων που επηρέασαν τις καλλιτεχνικές και επαγγελματικές τους επιλογές, εμβαθύνοντας στην κατανόηση μιας καίριας στιγμής της γαλλικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα.

Με τίτλο-εγγύηση για την προσέλκυση κοινού –«Manet/Degas»–, η έκθεση εξετάζει έναν από τους σημαντικότερους καλλιτεχνικούς διαλόγους στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης: τη στενή και ενίοτε θυελλώδη σχέση μεταξύ των δυο ζωγράφων, που υπήρξαν φίλοι, αντίπαλοι και ενίοτε ανταγωνιστές. Με την παράλληλη εξέταση της καριέρας τους και την παρουσίαση του έργου τους δίπλα-δίπλα, η έκθεση αυτή διερευνά πώς οι καλλιτεχνικοί τους στόχοι και προσεγγίσεις επικαλύπτονται και αποκλίνουν.

Μέσα από περισσότερους από 150 πίνακες και έργα σε χαρτί, η έκθεση «Manet/Degas» ρίχνει μια νέα ματιά στις αλληλεπιδράσεις αυτών των δύο καλλιτεχνών στο πλαίσιο των οικογενειακών και των φιλικών σχέσεων αλλά και των πνευματικών κύκλων που επηρέασαν τις καλλιτεχνικές και επαγγελματικές τους επιλογές, εμβαθύνοντας στην κατανόηση μιας καίριας στιγμής της γαλλικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα.

Με την έκθεση των έργων έρχονται στο φως και περιστατικά που έχουν περάσει στην ιστορία, όπως όταν ο Μανέ έκοψε το πρόσωπο της συζύγου του από έναν πίνακα που φιλοτέχνησε ο Ντεγκά, με τίτλο «Édouard Manet et sa femme». Είναι ένας από τους πιο «περίεργους» πίνακες του Ντεγκά: απεικονίζει τον φίλο του και συνάδελφό του Μανέ να κάθεται ιδιόρρυθμα σε έναν καναπέ, με κομμένη κάθετα τη γυναίκα του. Φυσικά το κόψιμο ήταν έργο του Μανέ, είτε επειδή δεν του άρεσε ο τρόπος με τον οποίο είχε ζωγραφιστεί η Σουζάν Μανέ είτε επειδή βρισκόταν σε διαμάχη εκείνη την εποχή με τον Ντεγκά ή τη σύζυγό του.

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Ο κύριος και η κυρία Μανέ (1869). Φωτ.: KITAKYUSHU MUNICIPAL MUSEUM OF ART

Όταν ο Ντεγκά είδε αργότερα τη ζημιά στον πίνακά του, απαίτησε την επιστροφή του. Ισχυρίστηκε ότι σκόπευε να ξαναζωγραφίσει τη Σουζάν, αλλά δεν το έκανε ποτέ. Ο Ντεγκά κράτησε τον κατεστραμμένο πίνακα στον τοίχο του: μια φωτογραφία του στο διαμέρισμά του γύρω στο 1895 τον δείχνει να κρέμεται πίσω του. Παραμένει στην ίδια κατάσταση στο Δημοτικό Μουσείο Τέχνης Kitakyushu στην Ιαπωνία, στο οποίο ανήκει. Ο Μανέ, εν τω μεταξύ, έφτιαξε το δικό του πορτρέτο της Σουζάν στο πιάνο, ίσως ως απάντηση. Πρόκειται για μια εικόνα τεράστιας σημασίας: ήταν η δασκάλα του στο πιάνο πριν παντρευτούν. Οι δύο πίνακες θα ενωθούν στην έκθεση στο Musée d'Orsay.

Όταν γνωρίστηκαν, ο Μανέ ήταν 30 ετών και ο Ντεγκά 28 και αντέγραφαν μέσα στο Λούβρο ως άσκηση ένα έργο του Βελάσκεθ, την «Infanta Margarita». Ο Μανέ εντυπωσιάστηκε από τη δεξιοτεχνία του Ντεγκά, ο οποίος –όπως λέει η ιστορία– χάραζε το αντίγραφό του απευθείας πάνω σε πλάκα χαρακτικής.

Οι δύο άνδρες έγιναν φίλοι, παρά τις αντίθετες προσωπικότητες και τα καλλιτεχνικά τους ενδιαφέροντα. Η σχέση του Ντεγκά με τον Μανέ και τον ιμπρεσιονισμό έμελλε να είναι θυελλώδης, αλλά η συνάντηση αυτή αποτέλεσε σημείο καμπής στην καριέρα του. Την εποχή της συνάντησής του με τον Μανέ, είχε ξεκινήσει αρκετούς ιστορικούς πίνακες που αντλούσαν από βιβλικά και κλασικά θέματα, στο ύφος των επικών ιστορικών καμβάδων των αρχών του 19ου αιώνα.

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Édouard Manet, Η εκτέλεση του αυτοκράτορα Μαξιμιλιανού, (1867-68). Φωτ.: THE NATIONAL GALLERY, LONDON

Ο Μανέ απορρίφθηκε από το παρισινό Σαλόνι το 1863, εξέθεσε στο Σαλόνι των Απορριφθέντων το «Πρόγευμα στη Χλόη», με την αντιπαράθεση στον πίνακα πλήρως ντυμένων ανδρών και μιας γυμνής γυναίκας να είναι βαθύτατα αμφιλεγόμενη, όπως και το συγκρουσιακό βλέμμα της πόρνης στην «Ολυμπία». 

Ο Ντεγκά δεν εξέθεσε στο επίσημο Σαλόνι μέχρι το 1865, όταν ο πίνακάς του «Σκηνή πολέμου στον Μεσαίωνα» προσέλκυσε ελάχιστη προσοχή. Δεν υπέβαλε ποτέ ξανά ιστορικό πίνακα στο Σαλόνι.

Η λάμψη και η επιτυχία του Μανέ ίσως έπεισαν τον Ντεγκά να αφήσει πίσω του τους ιστορικούς πίνακες και να ασχοληθεί με τις ζωγραφικές και γλυπτικές μελέτες της κίνησης που θα δημιουργούσαν την ιστορική του υπόσταση: χορεύτριες μπαλέτου και οι θαυμαστές τους, γυναίκες της εργατικής τάξης και ο κόσμος των ιπποδρομιών.

Ο Ντεγκά ήταν συντηρητικός στην κοινωνική του στάση και δεν του άρεσε το σκάνδαλο που δημιουργούσαν οι εκθέσεις, καθώς και η δημοσιότητα και η διαφήμηση που επιδίωκαν οι συνάδελφοί του.

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Ο Μανέ καθιστός, 1864–65. Bibliothèque nationale de France, Paris, courtesy of the NGV
Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Αυτοπροσωπογραφία, 1863. Φωτ.: via Wikimedia Commons

Ο Μανέ ήταν μια πολύ πιο ισχυρή προσωπικότητα από τον Ντεγκά, ο οποίος φαίνεται να ήταν από ιδιοσυγκρασία καχύποπτος απέναντι στη μόδα και τη φήμη και διαβόητα κατσούφης. 

Η φιλία τους δεν ήταν ποτέ ξανά τόσο στενή όσο τη δεκαετία του 1860. Στα σαράντα του, στη δεκαετία του 1870, ο Μανέ προσβλήθηκε από σύφιλη, για την οποία δεν έλαβε καμία θεραπεία. Τον Απρίλιο του 1883, το αριστερό του πόδι ακρωτηριάστηκε λόγω γάγγραινας και πέθανε έντεκα ημέρες αργότερα στο Παρίσι. Όταν η οικονομική κατάσταση του Ντεγκά βελτιώθηκε με τις πωλήσεις των έργων του, μπόρεσε να επιδοθεί στο αξιοσημείωτο πάθος του ως συλλέκτη ιδίως παλαιών δασκάλων όπως ο Ελ Γκρέκο και των προσωπικών του δασκάλων από τις αρχές του αιώνα: Ενγκρ, Ντελακρουά και Ντομιέ.

Αλλά αγόρασε και έργα σύγχρονων ζωγράφων, όπως ο Πισαρό, ο Σεζάν, ο Γκογκέν και ο Βαν Γκογκ και φυσικά ο Μανέ. Μετά τον θάνατο του Ντεγκά, το 1917, ο κόσμος της τέχνης έμεινε έκπληκτος από το μέγεθος της ιδιωτικής του συλλογής, η οποία διατέθηκε σε τεράστιες τιμές.

Ενώ η σχέση τους «κλονίστηκε από μια αναπόφευκτη αντιπαλότητα», η φιλία τους οδήγησε σε έργα που σήμερα μπορούμε να δούμε κάτω από άλλο πρίσμα και να αναζητήσουμε τα ίχνη του ενός στην τέχνη του άλλου, σε μερικά από τα πιο σημαντικά έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της ιστορίας της.

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Χορεύτριες στη σκηνή, περ. 1899. © Lyon MBA – Photo RMN / Ojeda, Le Mage, courtesy of the NGV
Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edouard Manet, Ολυμπία,1863. Musée d'Orsay, Paris, France.
Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Σκηνή Πολέμου στον Μεσαίωνα (1865). Musée d'Orsay via Wikiart
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ