ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Νέοι δημιουργοί, νέοι χώροι, οι γυναίκες στην τέχνη – ποιοι ξεχώρισαν το 2023

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Η σοδειά του 2023 ήταν εξαιρετικά μεγάλη και αξιοσημείωτη.
0

Η αστική ανάπτυξη, μεγάλες μονογραφικές εκθέσεις, ευρωπαϊκά ρεύματα, ομαδικές εκθέσεις με νέους δημιουργούς, οι γυναίκες στην ιστορία της τέχνης, η αρχιτεκτονική και η μουσική απασχόλησαν τις μεγάλες εικαστικές διοργανώσεις που ξεκίνησαν το 2023 ή διήρκεσαν κατά το μεγαλύτερο μέρος του. «Πλάσματα» και «Νοήματα», «Μάχες που άλλαξαν τον κόσμο», θησαυροί από μεγάλες συλλογές, στην Ελευσίνα, την Ύδρα, τη Θεσσαλονίκη, την Τήνο, εκθέσεις που κέντρισαν το ενδιαφέρον εκατοντάδων χιλιάδων επισκεπτών. Η σοδειά του 2023 ήταν εξαιρετικά μεγάλη και αξιοσημείωτη.

Η Εθνική Πινακοθήκη παρουσιάζει από τον Ιούνιο του 2023 έως τον Μάρτιο του 2024 την έκθεση «Αστυγραφία» σε επιμέλεια Συραγώς Τσιάρα, μια ομαδική, θεματική έκθεση για το αστικό βίωμα μέσα από το βλέμμα εικαστικών δημιουργών και κινηματογραφιστών. Η σύλληψη παρακολουθεί τρεις δεκαετίες ραγδαίου μετασχηματισμού της μεταπολεμικής Ελλάδας και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην αστικοποίηση, τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος συμμετέχει ή αντιστέκεται στη νέα συνθήκη που του υπαγορεύει το ολοένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον του, και στη ζωή στις πόλεις τις δεκαετίες 1950-1970. Με 79 δημιουργούς, 202 εικαστικά έργα και 21 ταινίες, επιχειρείται η χαρτογράφηση της έννοιας «αστικό βίωμα», σκιαγραφώντας το κοινωνικό υποκείμενο εντός της πόλης, με όλη τη γοητεία που μπορεί να του ασκεί αλλά και με όλους τους περιορισμούς ή και τους αποκλεισμούς που τη συνοδεύουν.

Το Μουσείο Μπενάκη 25 χρόνια μετά τον θάνατο της Nelly’s και 50 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του, ως θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, διοργάνωσε την πιο μεγάλη αναδρομική έκθεση της «μεγάλης κυρίας της ελληνικής φωτογραφίας» που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, επανασυστήνοντας τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.

Τον Δεκέμβριο εγκαινιάστηκε ο Ενδιάμεσος Χώρος της Πινακοθήκης ο οποίος φιλοξενεί, μέχρι τις 16 Ιουνίου 2024, την έκθεση της Ρένας Παπασπύρου «Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης* Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη», σε επιμέλεια Σοφίας Ελίζας Μπουράτση. Η έκθεση προκαλεί μια σειρά συναντήσεων: μεταξύ του θεατή και της εικόνα, της ιστορίας των καθημερινών υλικών και του παρόντος τους ως έργων τέχνης, του ίδιου του μουσείου και του αστικού ιστού στον οποίο εντάσσεται.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989), «Καφενείον το Νέον (Νύχτα)», 1965-1966, Λάδι σε μουσαμά, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, αρ. έργου 3498. Από την έκθεση «Αστυγραφία» σε επιμέλεια Συραγώς Τσιάρα στην Εθνική Πινακοθήκη.

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης άνοιξε τις πόρτες του τον Ιούνιο του 2023 με δυο εκθέσεις αφιερωμένες στον Ιάννη Ξενάκη, έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς του 20ού αιώνα, που με το πολυσχιδές και ρηξικέλευθο έργο του χάραξε νέους δρόμους για τον πολιτισμό του 21ου αιώνα. Οι εκθέσεις «Ο Ξενάκης και η Ελλάδα» (έως 18/02/2024) και «Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες» (έως 07/01/2024) είναι οι πρώτες ολοκληρωμένες μεγάλες εκθέσεις στην Ελλάδα για τον πρωτοπόρο συνθέτη, θεωρητικό της μουσικής, αρχιτέκτονα, μηχανικό, μαθηματικό και έναν από τους πιο προοδευτικούς και δημιουργικούς στοχαστές.

Τον Δεκέμβριο το μουσείο παρουσίασε το νέο του πρόγραμμα, με γυναίκες δημιουργούς να καταλαμβάνουν τους χώρους του για τους επτά επόμενους μήνες. Με τίτλο «What if women ruled the world?», στον πρώτο κύκλο των νέων εκθέσεων παρουσιάζεται η πρώτη αναδρομική της Λήδας Παπακωνσταντίνου σε επιμέλεια Τίνας Πανδή, με τίτλο «Χρόνος στα χέρια μου». Η έκθεση περιλαμβάνει ένα έργο πολυσχιδές με ποικιλία μορφών: περφόρμανς, γλυπτικά έργα, βίντεο, in situ εγκαταστάσεις, ζωγραφική, κ.ά., μέσα από τις οποίες η καλλιτέχνιδα διερεύνησε θέματα φύλου, σεξουαλικότητας, συλλογικής και προσωπικής μνήμης, ιστορίας, πολιτικής και οικολογίας, πάντα με επίκεντρο το σώμα.

Η έκθεση «Η αναζήτηση της ευτυχίας για όσους περισσότερους γίνεται», αφιερωμένη στη Χρύσα Ρωμανού, σε επιμέλεια Ελένης Κούκου και Δημήτρη Τσουμπλέκα, περιλαμβάνει έργα από όλες σχεδόν τις ενότητες της δουλειάς μιας από τις σημαντικότερες Ελληνίδες καλλιτέχνιδες που αναδύθηκαν τη δεκαετία του 1960 και για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής τέχνης συμμετείχαν ενεργά στη διαμόρφωση διεθνών ρευμάτων της εποχής τους. Η ατομική έκθεση της Δανάης Ανεσιάδου με τίτλο «D POSSESSIONS», σε επιμέλεια Ιόλης Τζανετάκη, προσκαλεί τους επισκέπτες σε μια αλληγορική σκηνογραφία που συναπαρτίζεται, μεταξύ άλλων, από γλυπτά, κολάζ, σκηνικά εξαρτήματα ταινιών, κρυστάλλους και σιδερένια αντικείμενα.

Η έκθεση «ΓΥΝΑΙΚΕΣ, μαζί», σε επιμέλεια Κατερίνας Γρέγου και Ελένης Κούκου, αποτελεί την πρώτη επανέκθεση της συλλογής του μουσείου, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων και την πρώτη παρουσίαση μιας σειράς έργων από τη δωρεά της συλλογής Δ. Δασκαλόπουλου. Με 49 έργα από 25 καλλιτέχνιδες διαφορετικών γενεών και προέλευσης, αποτελείται αποκλειστικά από έργα γυναικών δημιουργών της συλλογής του και παίρνει θέση σε ένα κεφαλαιώδες ζήτημα που αντιμετωπίζουν όλα τα μουσεία στις μέρες μας: την υποεκπροσώπηση των γυναικών και την επιτακτική ανάγκη ανάληψης δράσης για την έμφυλη ισότητα.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης: Δανάη Ανεσιάδου, «D POSSESSIONS» στο ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης και οι συνεργάτες του επιμελήθηκαν την έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα» (έως 14/04/2024), μια μοναδική τετραλογία, όπου το ΝοΗΜΑ γίνεται ΝΗΜΑ, η οποία περιλαμβάνει έργα ποικίλα, ενώνοντας για πρώτη φορά την αρχαιότητα με το Βυζάντιο, την Αναγέννηση και τη νεότερη τέχνη. Περισσότερα από 150 έργα από μάρμαρο, πηλό, μέταλλο, καμβά και χρώμα, τα περισσότερα από τα οποία ταξιδεύουν για πρώτη φορά, ενώνονται για να τέρψουν και να ευχαριστήσουν, να προβληματίσουν, να σε κάνουν να σκεφτείς και μαζί να χαρείς το έργο του Ζωγράφου του Μειδία σε ένα αγγείο από το Βρετανικό Μουσείο, τον Κρόνο-Χρόνο που τρώει τα παιδιά του, έργο του Ρούμπενς από το Μουσείο Πράδο, το χάλκινο αγαλμάτιο του Ύπνου από το Kunsthistorisches Museum της Βιέννης, τα Ψηφιδωτά της Θάλασσας και του Ωκεανού από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, την Αλληγορία της θείας Μετάληψης από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, τον Έρωτα και την Ψυχή από τα Musei Capitolini της Ρώμης, τις Ώρες Εποχές από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, μαζί με τις «Εποχές» του Γιάννη Τσαρούχη και την «Αλληγορία της Συκοφαντίας» του Απελλή.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Η «Φλόρα». Τμήμα τοιχογραφίας με προσωποποίηση της Άνοιξης. Α' μισό 1ου αι. μ.Χ. Museo Archeologico Nazionale di Napoli. Παρουσιάζεται στην έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα», στο Μουσείο Ακρόπολης.

Το Μουσείο Μπενάκη, 25 χρόνια μετά τον θάνατο της Nelly’s και 50 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του, ως θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, διοργάνωσε την πιο μεγάλη αναδρομική έκθεση της «μεγάλης κυρίας της ελληνικής φωτογραφίας» που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, επανασυστήνοντας τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό. Η έκθεση κάλυψε τη δραστηριότητα της πιο διάσημης Ελληνίδας φωτογράφου ξεκινώντας από τα χρόνια της μαθητείας της στη Δρέσδη στις αρχές του 1920, την άφιξή της στην Αθήνα με τη δυναμική της παρουσία στα φωτογραφικά δρώμενα της πόλης έως το 1966, και τα 27 χρόνια ακούραστης εργασίας της στη Νέα Υόρκη.

Το καλοκαίρι, το μουσείο παρουσίασε την έκθεση «Hic sunt dracones (Χαρτογραφώντας το άγνωστο: Ένα project του Rick Lowe», έναν διάλογο μεταξύ της σύγχρονης τέχνης και των ιστορικών συλλογών του μουσείου. Σε επιμέλεια Γιώργου Τζιρτζιλάκη και Πολύνας Κοσμαδάκη, τα μικρογραφικά μοτίβα και οι χαρτογραφήσεις του Rick Lowe πραγματεύονται αδιάκοπα το «άγνωστο», το «αθέατο» και το «αχαρτογράφητο», αναμειγνύοντας μορφές της υλικής και της κοινωνικής χαρτογράφησης, της φαντασιακής και της ψυχικής χαρτογράφησης.

Το φθινόπωρο στο Μουσείο Μπενάκη σε δυο μέρη αναπτύχθηκε και η έκθεση «ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗΣ. Έργα από το 1966 έως το 2022» (έως 14/01/2024) με το έργο ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της γενιάς του να καλύπτει τα 56 χρόνια της περιπέτειάς του στη ζωγραφική. Ο καλλιτέχνης παράλληλα χρησιμοποιεί πολλά και διαφορετικά μέσα, όπως βίντεο, φωτογραφίες, κείμενα, εκτυπώσεις, στα οποία ερευνά τη μνήμη, τη σημασία του αρχείου και τη σχέση μεταξύ του παρελθόντος και της σύγχρονης εικαστικής πραγματικότητας.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (Nelly’s). Χορεύτρια φωτογραφημένη στο στούντιο του Franz Fiedler, 1922-23 © Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά Αρχεία

Ανάμεσα σε δεκάδες εκθέσεις και εικαστικές δράσεις στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα άνοιξε τις πόρτες της η κεντρική εικαστική έκθεση «Ελευσίνα Mon Amour: Αναζητώντας τον Τρίτο Παράδεισο», σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου. Με τη συμμετοχή 16 καλλιτεχνών από εννέα χώρες, η πλειοψηφία των οποίων δημιούργησε νέα έργα, η έκθεση πρότεινε μια κοινωνικοπολιτική ανάγνωση της Ελευσίνας και της ευρύτερης περιοχής του Θριάσιου Πεδίου, εμπνευσμένη από το βιβλίο «Storming the Gates of Paradise: Landscapes for Politics» της συγγραφέως, ιστορικού, περιβαλλοντολόγου και ακτιβίστριας Rebecca Solnit, η οποία προσεγγίζει την πολιτική μέσω της κοινωνικής ανάλυσης του τόπου και του τοπίου. Η έκθεση έλαβε υπόψη της το ιστορικό παρελθόν, το οποίο έχει συμβάλει καθοριστικά στη σημερινή ταυτότητα της πόλης, συρράπτοντας μνήμη και εμπειρία, χώρο και χρόνο, παρελθόν και παρόν και προτείνοντας επιπλέον μια ψυχογεωγραφική ανάλυση της πόλης.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Rick Lowe, «Ithaka #3», 2023. Acrylic and paper collage on canvas, 96 x 180 inches (243.8 x 457.2 cm). © Rick Lowe Studio. Φωτ.: Thomas Dubrock. Courtesy the artist and Gagosian

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων σε ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα παρουσίασε τις ομαδικές εκθέσεις «Encore: νέα ελληνική ζωγραφική» και «Στη σκιά», με έργα γυναικών από τη συλλογή της, σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου. Η πρώτη έκθεση περιλάμβανε έργα 33 ζωγράφων έως περίπου 40 ετών. Το κριτήριο δεν ήταν αυστηρά ηλικιακό αλλά κατά κύριο λόγο αισθητικό: Η έκθεση αναζήτησε νέες μορφές, γλώσσες και χειρονομίες, καλλιτέχνες που διερευνούν καινούργιους, συναρπαστικούς και αναπάντεχους δρόμους στη σύγχρονη ελληνική́ τέχνη και έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην υψηλή́ ζωγραφική ποιότητα, επιδιώκοντας παράλληλα να προτείνει μεθοδολογικά́ εργαλεία για την κατανόηση και την αξιολόγηση της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. Έθεσε τη ζωγραφική́ στο κέντρο της συζήτησης για τη σύγχρονη τέχνη. Ανέδειξε τα κεντρικά́ θέματα που απασχολούν τους συγχρόνους ζωγράφους και σύστησε τους νεότερους από αυτούς στο ευρύτερο ελληνικό κοινό.

Η έκθεση «Στη σκιά», πρώτο μέρος ενός εκθεσιακού τρίπτυχου, εξετάζει τη γυναικεία συμβολή στην τέχνη του 20ού αιώνα. Περιλαμβάνει έργα από συνολικά 120 ζωγράφους και γλύπτριες γεννημένες μεταξύ 1871 και 1941, από τη Θάλεια Φλωρά-Καραβία έως την Όπυ Ζούνη. Όλα τα έργα ανήκουν στη συλλογή της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων. Εδώ συναντάμε πρωτοπόρους που έδρασαν το πρώτο μισό του 20ού αιώνα και είχαν σημαντική παρουσία στον Μεσοπόλεμο, όπως η Μαρία Ιγγλέση, η Σοφία Λασκαρίδου, η Μαρία Λύτρα, η Κούλα Στεφάνου, η Αθηνά Ταρσούλη, η Φιφή Τσίλλερ, η Αγγελική Χατζημιχάλη, αλλά και δημιουργούς που άφησαν ισχυρό αποτύπωμα τις δεκαετίες 1950 και 1960, όπως η Λιλή Αρλιώτη, η Κούλα Μαραγκοπούλου, η Αγλαΐα Παπά και η Σελέστ Πολυχρονιάδη. Ξεχωρίζουν επίσης τρεις ιδιαίτερες περιπτώσεις αυτοδίδακτων ζωγράφων (Έφη Μιχελή, Ιουλία Παπανούτσου, Ελένη Πρεβεζάνου-Λελέκου), μια ψηφιδωτή σύνθεση της Έλλης Βοΐλα, οι ρακογραφίες της ηθοποιού Σωτηρίας Ιατρίδου και οι ανθογραφίες της Μαρίνας Χαϊκάλη-Σκαρλάτου.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Αριστείδης Λάππας, «Aphrodite Anadiomeni», 2021, λάδι σε καμβά, 200 x 160 εκ. Παραχώρηση The Breeder. Από την έκθεση «ENCORE: Νέα ελληνική ζωγραφική».

Το μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή παρουσίασε, σε επιμέλεια Μαρίας Κουτσομάλλη, από 11/01 ως 09/04/2023, την έκθεση Nouveau Réalisme, με το εκρηκτικό, επαναστατικό κίνημα μεταξύ των Dada και της Pop Art που ανέτρεψε την τέχνη του 20ού αιώνα και τα έργα των Yves Klein, Niki de Saint Phalle, César, Christo, Arman, Gérard Deschamps, François Dufrêne, Raymond Hains, Martial Raysse, Mimmo Rotella, Daniel Spoerri, Jean Tinguely και Jacques Villeglé να καταλαμβάνουν και να γεμίζουν χρώμα και ένταση την Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων του Ιδρύματος.

Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β. Μ. Θεοχαράκη μάς παρουσίασε το προσωπικό εικαστικό σύμπαν του Γιάννη Γαΐτη στην έκθεση «ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΑΪΤΗΣ. Η ουσία του απρόσωπου» σε επιμέλεια Τάκη Μαυρωτά. Τα ανθρωπάκια του Γιάννη Γαΐτη υπήρξαν μέρος του οραματικού του κόσμου, αφού, άλλοτε στην επιφάνεια του μουσαμά και άλλοτε στις ξύλινες κατασκευές, από το 1967 έως το 1984, σηματοδοτούν την αντιπροσωπευτικότερη ενότητα του έργου του, που τον έκανε διεθνώς αναγνωρίσιμο.

Η επόμενη έκθεση που φιλοξενείται στο ίδρυμα έχει τίτλο «Παράλληλη θέαση | Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» (έως 21/01/2024). Η Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος είναι μια από τις πλέον αναγνωρισμένες συλλογές ελληνικής τέχνης. Παρουσιάζονται για πρώτη φορά, σε επιμέλεια Χ. Κανελλοπούλου, 70 έργα τέχνης διαφορετικής τεχνοτροπίας και εποχής, με ιστορικές δημιουργίες και έργα μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης να συνυπάρχουν και να αλληλοτροφοδοτούνται ως προς την οπτική και την ερμηνεία τους.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Yves Klein (1928-1962), «Η Νίκη της Σαμοθράκης», 1962 (πρωτότυπο), 1973 (μεταθανάτια έκδοση). Καθαρό χρώμα και συνθετική ρητίνη σε γύψο, 50 × 27 × 34 εκ. Linda and Guy Pieters Foundation © ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, 2023. Το έργο παρουσιάστηκε στην έκθεση Nouveau Réalisme στο Μουσείο Γουλανδρή.

Στο Βυζαντινό Μουσείο παρουσιάζεται σε επιμέλεια Ερατώς Κουτσουδάκη η έκθεση (έως 28/01/2024) Ars Theatralis, του αρχιτέκτονα Μάνου Περράκη, που συστήνεται στο ευρύ κοινό μέσα από το έργο του, το οποίο μετρά 60 χρόνια, 26 θέατρα και μερικά από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας. Ο αρχιτέκτονας, που εξειδικεύτηκε στον σχεδιασμό θεάτρων, μάς παρέδωσε την πρωτοποριακή Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν της οδού Φρυνίχου, το Σχολείον της Ειρήνης Παπά, το Θέατρο Γης στη Θεσσαλονίκη, το Περιστρεφόμενο Θέατρο της Ρώμης και πολλά ακόμα.

Μέχρι τον Μάρτιο του 2023 στο Μέγαρο Μουσικής παρουσιάστηκε η έκθεση του Γιώργου Ξένου «Τόποι περισυλλογής» σε επιμέλεια Άννας Καφέτση, με κορμό τη ζωγραφική στο χαρτί και 102 έργα διαφόρων περιόδων που στην πλειονότητά τους βγήκαν για πρώτη φορά στο φως από το αρχείο του καλλιτέχνη. Έκθεση που έκανε εγκαίνια στα τέλη του 2022 και διήρκεσε μέχρι τον Απρίλιο του 2023 και η «This Current Between Us» σε επιμέλεια Πάνου Γιαννικόπουλου και Γεωργίας Λιάπη, με συμμετοχή περισσότερων από 40 καλλιτεχνών, που κατέλαβαν το πρώτο ατμοηλεκτρικό εργοστάσιο στην Ελλάδα, τον Ατμοηλεκτρικό Σταθμό (ΑΗΣ) της ΔΕΗ στο Νέο Φαλήρο. Τα έργα της έκθεσης αποτέλεσαν απόπειρες αναστοχασμού αναφορικά με το βιομηχανικό παρελθόν και με τους οικονομικούς συσχετισμούς του παρόντος. Αναπόδραστα, από την ηλεκτρική συνδεσιμότητα περνάμε σε ηλεκτρισμένες κοινωνικές και πολιτισμικές συνδέσεις.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
«Μπλε», Γεώργιος Ξένος Φωτ.: Δημήτρης Γλύκας

Στον χώρο του εργοστασίου «Πεταλούδα», ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου παρουσίασε 41 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό σε μια ενδιαφέρουσα εικαστική συνάντηση με έργα που συνδέονται με την κυριολεκτική ή με τις μεταφορικές σημασίες του νήματος, ως μέσο σύνδεσης με τους άλλους, μ’ αυτό που υπήρξε και διατηρούμε ως μνήμη, στην έκθεση «Το Φαινόμενο της Πεταλούδας», ένα ταξίδι για τον θεατή σε έναν κόσμο όπου το πραγματικό και το φανταστικό συνδιαλέγονται και συνυπάρχουν, με τα έργα και το κτίριο να δημιουργούν τη σχέση του οικείου και του ανοίκειου, της μνήμης και της λήθης, του παλιού και του νέου. 

Στους χώρους του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής «Δρομοκαΐτειο», σε επιμέλεια Αλέξανδρου Κασσανδρινού και Κωνσταντίνου Κανταρτζή, η έκθεση «Στίγμα» έφερε σε επαφή 35 εικαστικούς με ψυχικά ασθενή άτομα σε μια εικαστική συνάντηση που διερεύνησε με ποιον τρόπο η κοινωνική τάξη, το φύλο, η εθνότητα, το χρώμα του δέρματος, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η αρτιμέλεια, η υγεία, η εξωτερική εμφάνιση, το επιβαρυμένο παρόν ή παρελθόν υφαίνουν το πλαίσιο εντός του οποίου κάποιοι άνθρωποι θεωρείται ότι δεν πληρούν τους βασικούς κανόνες κοινωνικής ύπαρξης και τοποθετούνται στην κατηγορία «κάτι λιγότερο από άνθρωποι».

Στον Ελαιώνα, η εικαστική έκθεση «Ελαιώνας ‘23 – Χθόνιο και Ανθρωπόκαινος» σε επιμέλεια Δημήτρη Τρίκκα φιλοξένησε τα έργα 41 καλλιτεχνών σε πολλαπλούς εκθεσιακούς χώρους. Εστιάζοντας στο χθόνιο στοιχείο και την Ανθρωπόκαινο εποχή μέσα από τη σύγκρουση αλλά και τη συνομιλία τους, με την περιοχή του Ελαιώνα να αποτελεί το πεδίο μελέτης και το σημείο τέλεσης και αναφοράς, επιχείρησε να αναδείξει τις κρίσιμες και σύνθετες καταστάσεις που έχει προκαλέσει η διαχρονική συνομιλία αλλά και η σύγκρουση Φύσης και Ανθρώπου, τα δίπολα που κυριαρχούν στην περιοχή ως αποτέλεσμα του σκληρού ανθρώπινου αποτυπώματος, τη σχέση του παρελθόντος με το παρόν και αντιστρόφως.

Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Thomas Bayrle, «Superstars», 1993, Βίντεο με ήχο, Διάρκεια: 11:04 λεπτά ©Thomas Bayrle, VG Bild-Kunst, Βόννη / Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και neugerriemschneider, Βερολίνο. Παρουσιάστηκε από το ίδρυμα ΔΕΣΤΕ στην έκθεση «Dream Machines».
Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Η εγκατάσταση της Λυδίας Ανδριώτη στην έκθεση «Το Φαινόμενο της Πεταλούδας».
Εκθέσεις 2023 Facebook Twitter
Andro Wekua, Untitled, 2014, Συνθετικά μαλλιά, σιλικόνη, κερί, πολυμερικός γύψος, αφρός πολυουρεθάνης, ατσάλι, γυαλί, συνθετικό σχοινί, χυτό αλουμίνιο, ύφασμα, ηλεκτρονικά και μηχανικά μέρη, 168 x 60 x 161 εκ. Παρουσιάστηκε από το ίδρυμα ΔΕΣΤΕ στην έκθεση «Dream Machines».

Η πόλη των Ιωαννίνων φιλοξένησε τα «Plásmata ΙΙ: Ioannina», μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που έθετε μια σειρά από θεμελιώδη ερωτήματα για τις έννοιες της τεχνολογίας, του ψηφιακού, του μυθικού, της φύσης, της παράδοσης. Μια περιπλάνηση σε 29 σημεία στην πόλη έγινε η αφορμή για να ανακαλύψουμε ορισμένες ορατές ή απόκρυφες λεπτομέρειες, προϋπάρχοντα στοιχεία, σχισμές, αστικές μυθοπλασίες και μη ανθρώπινους οργανισμούς που συνδιαλέγονται με τα έργα, με τα Γιάννενα και, προπάντων, με εμάς τους ίδιους και το μέλλον μας. Με επιμελητές τους Πρόδρομο Τσιαβό, Γιώργο Τζιρτζιλάκη και Δάφνη Δραγώνα, συγκρότησαν μια καλλιτεχνική πρόταση σε ένα πλαίσιο στο οποίο τεχνολογίες, τέχνες και τεχνικές –παλιές και νέες– συναντώνται μαζί με τις χρονικότητές τους και τον ρόλο που έπαιξαν το πολιτισμικό πλαίσιο και ο τόπος. 

Δυο σημαντικά σύνολα του έργου του Γιαννούλη Χαλεπά, η συλλογή του Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού με έργα της πρώτης και, κυρίως, της δεύτερης περιόδου του καλλιτέχνη στην Τήνο και η συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση, από την οποία παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά έργα της τρίτης, αθηναϊκής περιόδου του γλύπτη, συνενώθηκαν για την έκθεση «Χαλεπάς – Γλυπτικής μέγιστον μάθημα» σε επιμέλεια της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά στην Τήνο. Τα έργα μάς βοηθούν να κατανοήσουμε τη μεγάλη στροφή που έκανε στο έργο του ο καλλιτέχνης, όταν ξανάπιασε την τέχνη του στο νησί, να συνειδητοποιήσουμε τον ρόλο του υλικού αλλά και τα εμπόδια που οδήγησαν στη διαμόρφωση της πλαστικής γλώσσας του «νέου» Χαλεπά.

Το ετήσιο ραντεβού του στην Ύδρα ανανέωσε το ίδρυμα ΔΕΣΤΕ με την έκθεση «Dream Machines» σε επιμέλεια Daniel Birnbaum και Massimiliano Gioni, μια διερεύνηση της επίδρασης της τεχνολογίας στην ανθρώπινη φαντασία. Εγκατεστημένη στους σπηλαιώδεις χώρους των Σφαγείων στην Ύδρα και στον περιβάλλοντα χώρο, αυτή η boîte-en-valise έκθεση γίνεται η ίδια μια εργένικη μηχανή, με τα έργα της να παγιδεύονται σε ένα ατελείωτο μηχανικό μπαλέτο. Στην Ύδρα, στην Παλαιά Αγορά, ο Δημήτρης Αντωνίτσης με την έκθεση «Lessons learned» για 24η χρονιά μας σύστησε έργα και προτάσεις καλλιτεχνών από διαφορετικές γενιές και εικαστικά μέσα, με τα έργα να αναφέρονται στην αποκάλυψη της ταυτότητας απαλλαγμένης από φραγμούς, πράξη που οδηγεί πιθανώς στη λύτρωση.

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εθνική Πινακοθήκη: Μια μνημειώδης έκθεση για τη ζωή στην Αθήνα από το 1950 έως το 1970

Εικαστικά / Εθνική Πινακοθήκη: Μια μνημειώδης έκθεση για τη ζωή στην Αθήνα από το 1950 έως το 1970

Μια λεπτομερής ξενάγηση στην έκθεση «Αστυγραφία» που εξετάζει, για πρώτη φορά ίσως με τέτοια ένταση, τη ζωή στην πόλη τις δεκαετίες 1950-1970, μέσα από τη συνομιλία των εικαστικών και του κινηματογράφου, με 202 έργα και το βλέμμα 79 δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εικαστικές εκθέσεις Δεκέμβριος 2023 

Εικαστικά / Η συναρπαστική εικαστική κίνηση του Δεκεμβρίου μέσα από 24 εκθέσεις

«ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο της Ακρόπολης, Λήδα Παπακωνσταντίνου στο ΕΜΣΤ, Χαιρώνεια στο Κυκλαδικής, Κώστας Μπασάνος στο Κέντρο Τεχνών, ο Αμερικανός Justin John Greene στην Breeder και πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες επιλογές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Περράκης

Θέατρο / Μάνος Περράκης: Ο αρχιτέκτονας που διαμόρφωσε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε θέατρο στην Ελλάδα

Ο Μάνος Περράκης θυμάται κομβικές στιγμές από την πολυετή πορεία του στον χώρο του θεάτρου, με αφορμή μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του, στο Βυζαντινό Μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Nouveau Réalisme - Ο Νεος Ρεαλισμός στο Μουσείο Γουλανδρή στο Παγκράτι

Εικαστικά / Nouveau Réalisme: Yves Klein, Christo, Niki de Saint Phalle στο Μουσείο Γουλανδρή

Η σημαντική έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή αναδεικνύει το νεανικό, πληθωρικό και διασκεδαστικό πνεύμα των καλλιτεχνών του κινήματος της γαλλικής αβανγκάρντ της δεκαετίας του ’60.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ