«ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Κεφαλή θεάς Τύχης με τειχόμορφο στέμμα, προσωποποίηση της πόλης Κορίνθου. Τέλος 1ου αι. μ.Χ. Πεντελικό μάρμαρο. Από τον Ναό Ε, Ρωμαϊκό Forum Αρχαία Κόρινθος, Αρχαιολογικό Μουσείο Αρχαίας Κορίνθου © ΥΠΠΟ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας/Συλλογή Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη

«ΝοΗΜΑΤΑ»: Η νέα έκθεση στο Μουσείο της Ακρόπολης

0

«ΝοΗΜΑΤΑ | Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα» είναι ο τίτλος της περιοδικής έκθεσης στο Μουσείο της Ακρόπολης, της πρώτης που φέρει την υπογραφή του Νίκου Σταμπολίδη, γενικού διευθυντή του μουσείου που, έχοντας υπογράψει διαλογικές εκθέσεις με κεντρικό θέμα θεμελιώδη για τον άνθρωπο ερωτήματα όπως το κάλλος, η ίαση, το επέκεινα και το χρήμα, αυτήν τη φορά μας παρουσιάζει μια τετραλογία με έργα από την αρχαιότητα, το Βυζάντιο και την αναγέννηση που φτάνουν έως σήμερα, στη νεότερη τέχνη.

Πιστεύοντας στον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα των εκθέσεων, ο κ. Σταμπολίδης μας παραδίδει μια έκθεση «χειρονομιακού» χαρακτήρα που θα ανοίξει στις 4 Δεκεμβρίου 2023 και θα διαρκέσει έως τις 14 Απριλίου 2024, δημιουργώντας συνδέσεις που διατρέχουν τον χρόνο, για να φτάσουμε στο παρόν μέσα από 165 σημαντικά έργα.

Σήμερα θεωρώ ότι ένα μουσείο όπως της Ακρόπολης, που είναι από τα καλύτερα του κόσμου, πρέπει να δικαιολογεί όχι μόνο στο ελληνικό αλλά και στο ξένο κοινό τη φήμη του όχι επειδή το έχει ανάγκη αλλά επειδή έχει υποχρέωση να διαδραματίσει δημιουργικό και κρίσιμο ρόλο στη σημερινή εποχή, πραγματοποιώντας διοργανώσεις ανώτερες του κύρους που απολαμβάνει λόγω του υλικού του.

Οι έξι ενότητες και ο επίλογος της έκθεσης αναπτύσσονται στο ισόγειο του μουσείου, στα 700 τετραγωνικά του χώρου των περιοδικών εκθέσεων, με δάνεια από τριάντα μουσεία του εξωτερικού, όπως το Βρετανικό Μουσείο, το Πράδο, το Kunsthistorisches Museum της Βιέννης, η Gallerie dell’Accademia της Βενετίας και τα αρχαιολογικά μουσεία της Νάπολης, της Ρώμης και της Ελλάδας (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Χριστιανικό και Βυζαντινό Μουσείο).

stampolidis
Νίκος Σταμπολίδης

«Η έκθεση αυτή θα πρέπει να εκληφθεί ως παράδειγμα καθώς θα ήταν αδύνατο να μεταφερθούν και να εκτεθούν όλα εκείνα που θα επιθυμούσα να εκπροσωπήσουν τις ενότητές της. Θα ήταν αδύνατη μια μαξιμαλιστική πραγματοποίηση με συμμετοχή εκατοντάδων έργων. Τους λόγους του ανέφικτου της επιθυμίας μου γνωρίζουν πολύ καλά όσοι ακόμα στις μέρες μας υιοθετούν τον βιωματικό τρόπο να βλέπουν τα έργα από κοντά και δεν τα κοιτάζουν απλώς από την οθόνη ενός υπολογιστή ή ενός κινητού τηλεφώνου, χάνοντας την αίσθηση του τρισδιάστατου, των όψεων και των συνδυασμών που οι ίδιοι θα ήθελαν να ακολουθήσουν στην περιήγησή τους, όπως εδώ, στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης», λέει.

Ο Κρόνος καταβροχθίζει τον γιο του Facebook Twitter
Ο Κρόνος καταβροχθίζει τον γιο του, 1636 – 1638. Peter Paul Rubens (Siegen, Westphalia 1577 – Antwerp 1640). Λάδι σε καμβά, Torre de la Parada, Βασιλική Συλλογή. Μαδρίτη, Εθνικό Μουσείο Prado © Madrid, Museo Nacional del Prado.

Με αφετηρία την αρχαιότητα, ιδανική στην άσκηση αστείρευτης γοητείας μέσα από το ανθρωποκεντρικό στοιχείο του ελληνικού πολιτισμού, την αισθητική, τις επιστήμες, τη φιλοσοφία, τη δημοκρατία και τα πρότυπά της, η έκθεση συνδυάζει όλες τις πολιτισμικές φάσεις της ανθρωπότητας που έλκεται από τον μύθο και το αίνιγμα μαζί, συνενώνοντας μουσεία και παραδόσεις, ασκώντας παράλληλα μια πολιτιστική πολιτική βγαλμένη μέσα από την ποίηση και τη γοητεία της σπουδαίας τέχνης που απευθύνεται στον άνθρωπο, «από τη φύση του πλασμένο να μαθαίνει», σύμφωνα με τον Αριστοτέλη.

«Μέχρι τώρα ο αείμνηστος πρόεδρος του μουσείου Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής είχε δώσει έμφαση σε αρχαιολογικές εκθέσεις από απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, όπως η Σαμοθράκη, η Δωδώνη», λέει ο κ. Σταμπολίδης. «Σήμερα θεωρώ ότι ένα μουσείο όπως της Ακρόπολης, που είναι από τα καλύτερα του κόσμου, πρέπει να δικαιολογεί όχι μόνο στο ελληνικό αλλά και στο ξένο κοινό τη φήμη του όχι επειδή το έχει ανάγκη αλλά επειδή έχει υποχρέωση να διαδραματίσει δημιουργικό και κρίσιμο ρόλο στη σημερινή εποχή, πραγματοποιώντας διοργανώσεις ανώτερες του κύρους που απολαμβάνει λόγω του υλικού του. Η δυσκολία σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να βρει κάποιος ένα θέμα που να ενισχύει αυτήν τη διαχρονία».

Οι Τέσσερεις Εποχές Facebook Twitter
Οι Τέσσερεις Εποχές. Εργαστήριο Meissen, περ. 1755. Πρότυπο του Johann Joachim Kändler, περ. 1755. Πολύχρωμη σκληρή πορσελάνη. Συλλογή Francesco Cini, στην Καπιτώλια Πινακοθήκη από το 1881. Ρώμη, Μουσείο Καπιτωλίου – Πινακοθήκη Cini © Roma, Sovrintendenza Capitolina ai Beni Culturali. Musei Capitolini, Pinacoteca Capitolina. Φωτογραφία: Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείων Καπιτωλίου

Η σφραγίδα του Νίκου Σταμπολίδη στις εκθέσεις αφορά και ένα παιχνίδι με το νόημα, τη σύνδεση των εννοιών ώστε να συγκροτούν μια ολοκληρωμένη κατά το δυνατό σκέψη, ένα περιεχόμενο συμβατό με την πραγματικότητα. Αυτό το αντιλαμβάνεται κάποιος από το οπτικό λογοπαίγνιο του τίτλου της έκθεσης («ΝοΗΜΑΤΑ»), όπου τα έξι από τα επτά γράμματα είναι κεφαλαία και το δεύτερο πεζό «γιατί έτσι νηματοδοτείται», νόημα και νήμα γίνονται ένα. «Ο τίτλος μιας έκθεσης, όπως γνωρίζετε και από παλιότερες εκθέσεις που έχω κάνει, νομίζω ότι αποτυπώνεται καλύτερα στο μυαλό των ανθρώπων όταν είναι μονολεκτικός. Εδώ με ενδιαφέρουν πανανθρώπινα θέματα που συμπυκνώνονται σε κάτι πολυεπίπεδο. Όσο για τον υπότιτλο, δεν πρέπει να ψεύδεται για να μην ξεγελάει το κοινό. Αφορά τις προσωποποιήσεις και τις αλληγορίες, τους συμβολισμούς, τις ειρωνείες, τα υπονοούμενα, τις μεταφορές, όπως λέγαμε στις εκθέσεις μας, που πραγματικά δίνουν το στίγμα ενός πολιτισμού με κέντρο τον άνθρωπο. Αλληγορία είναι αυτό που κρύβεται πίσω από τις λέξεις, το υπονοούμενο, ενώ προσωποποίηση είναι η διαδικασία που ακολουθούμε για την καλύτερη κατανόηση και πρόσληψη από το κοινό μεταφορά ενός φυσικού ουράνιου ή κοσμογραφικού φαινομένου».

Cameo με παράσταση Ήλιου Facebook Twitter
Cameo με παράσταση Ήλιου-Sol, 1ος αι. π.Χ. – 2ος αι. μ.Χ., Σαρδόνυχας. Από την ανασκαφή του Νέου Μουσείου Ακρόπολης. Αθήνα, Μουσείο Ακρόπολης © Μουσείο Ακρόπολης, 2023.
Λιψ, 1965 Facebook Twitter
Λιψ, 1965. Αχνάρι και διδασκαλία Γιάννη Φαϊτάκη σε μακέτα του Γιάννη Τσαρούχη. Ταπισερί. Ναύπλιον, Ίδρυμα Βασίλη Παπαντωνίου © Ναύπλιον, Ίδρυμα Βασίλη Παπαντωνίου.

Στην έκθεση θα συναντήσουμε τη Φλόρα, την αλληγορία της άνοιξης, που, ξυπόλυτη, κρατά ένα κέρας, μια υπέροχη τοιχογραφία από τις Σταβίες και τη λεγόμενη «Έπαυλη της Αριάδνης», δάνειο από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης. Θα είναι ένα από τα έργα που θα βρούμε και στο πωλητήριο, όπου θα υπάρχουν για πρώτη φορά αντικείμενα και αναμνηστικά που συνδέονται με την περιοδική έκθεση.

Ο έρως και η ψυχή, μια τρυφερή σκηνή μεταξύ δύο παιδιών που αγκαλιάζονται με αγάπη και ανταλλάσσουν ένα φιλί, συναντούν στην έκθεση την ακτινοφόρο κεφαλή του Ηλίου από τη Ρόδο, και το Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου. Ένα έργο του Τιέπολο, η «Αλληγορία της Αρετής και της Ευγένειας», έρχεται από το Μουσείο Poldi Pezzoli του Μιλάνου και συναντά τη «Χαμένη Ψυχή» του Νικόλαου Γύζη, την «Αλληγορία της συκοφαντίας» από το εργαστήριο του Μποτιτσέλι, την τοιχογραφία της «Τιμωρίας του Έρωτα», τη σανδαλίζουσα Νίκη που βρέθηκε το 1835 κοντά στον ναό της Αθηνάς Νίκης στην Ακρόπολη, ένα σύμπλεγμα μορφών, πιθανώς ηθοποιών, που παρωδούν τον Έρωτα και την Ψυχή από το Μουσείο Μπενάκη, τις «Τέσσερις Εποχές» του Γιάννη Τσαρούχη αλλά και την αλληγορία της Θείας Μετάληψης, τη «Δημιουργία του κόσμου» του Κωνσταντίνου Κονταρίνη από το Βυζαντινό Μουσείο, όπου ο ήλιος και η σελήνη έχουν ανθρώπινα πρόσωπα, όπως και ο όφις που δίνει το μήλο στην Εύα, επίσης το «Memento Mori», ψηφιδωτό από την Πομπηία, τις «Ελεύθερες τέχνες με τα πνεύματά τους» του Γύζη και το «Υπέρ πατρίδος το παν» του Θεόδωρου Βρυζάκη – και τα δύο ανήκουν στην Εθνική Πινακοθήκη. 

«ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου με την προσωποποίηση του Ωκεανού Τέλη 3ου αι. μ.Χ. Λίθος. Άγνωστη προέλευση, πιθανότατα από τη Θεσσαλονίκη. Θεσσαλονίκη, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης © Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Φωτογραφία: Ορέστης Κουράκης

Πρώτο έργο της έκθεσης, το αριστούργημα του Ρούμπενς, με τον Κρόνο να καταβροχθίζει έναν γιο. Εδώ προσωποποιείται ο χρόνος που τρώει τα παιδιά του, όλους εμάς, ακόμα και τους θεούς. Εξηγεί ο κ. Σταμπολίδης: «Πώς καταλαβαίνω τον χρόνο; Ως Κρόνο που τρώει το παιδί του. Δεν είναι μόνο θέμα ενδοοικογενειακής βίας ή εξουσίας, είναι κάτι αναπόφευκτο, δεν μπορεί να γλιτώσει κανένας από αυτόν. Με τον χρόνο μπαίνουμε στην έκθεση, η αλληγορία είναι καθοριστική, μας δείχνει τη σύνδεση και την εξέλιξη των νοημάτων ως νημάτων του χρόνου. Στην πρώτη ενότητα δεν είναι ο Κρόνος η μόνη αλληγορία αλλά και τα Κεριά του Μποκόρου, που μπορείς να τα θεωρήσεις ως ευχές ή προσευχές ή τα “Κεριά” του Καβάφη».

Με τα μεγάλα θέματα που συναντάμε στις έξι ενότητες ασχολούνται όλοι οι καλλιτέχνες άρα και η ανθρωπότητα. Πρόκειται για μια τεράστια θεματολογία, με την οποία πρώτοι έχουν ασχοληθεί οι λογοτέχνες και οι ποιητές, ο Όμηρος και ο Ησίοδος, η λυρική ποίηση, μετά το δράμα και οι εικαστικές τέχνες, η ζωγραφική, η αγγειογραφία, η γλυπτική. Είναι μια έκθεση πολυποίκιλη που ενώνει διαφορετικά υλικά και διαφορετικές εικαστικές τέχνες: τοιχογραφία, αγγειογραφία, γλυπτική, ανάγλυφα, τοιχογραφίες, ψηφιδωτά πίνακες ζωγραφικής, εικόνες, ένα παλίμψηστο. Οτιδήποτε ανασύρεις από αυτή την έκθεση θα μπορούσε να δώσει αφορμή να γίνουν δεκάδες άλλες. Είναι μια συμπυκνωμένη ολότητα.

«ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Αναθηματικό ανάγλυφο με παράσταση Δία, Ερμή, Ηρακλή και προτομή ποταμού Αχελώου στον θρόνο του Δία, Α΄ μισό του 3ου αι. π.Χ. Μάρμαρο. Βρέθηκε στον Ιλισό, κοντά στη θέση της κρήνης Καλλιρρόης, το 1893 Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Ανάγλυφη πλάκα. Σανδαλίζουσα Νίκη, Περ. 410 π.Χ. Μάρμαρο Πεντέλης. Βρέθηκε το 1835 κοντά στον ναό της Αθηνάς Νίκης στην Ακρόπολη της Αθήνας. Αθήνα, Μουσείο Ακρόπολης Ακρ. © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Γιάννης Κουλελής

Στη δεύτερη ενότητα της έκθεσης συναντάμε τη φύση με τα τέσσερα στοιχεία της, αέρα, φωτιά, νερό και γη, και ξεκινώντας από τους πλανήτες, τον ήλιο και τη σελήνη προχωρούμε στις ηπείρους, τις χώρες και στα νησιά.

Τρίτη ενότητα, οι θεότητες, «δεν εννοούμε τους θεούς του Ολύμπου», εξηγεί ο κ. Σταμπολίδης, «αλλά προσωποποιημένες έννοιες, την Υγεία, τη Νίκη τον Έρωτα, τον Πόθο και την Πειθώ, που είναι μέσα στον αφροδισιακό κύκλο, τον Ίμερο, που δεν προσωποποιούνται μόνο αλλά θεοποιούνται κιόλας. Ο έρωτας προϋπάρχει της μητέρας του, της Αφροδίτης, και αυτός τη συνοδεύει κατά την άνοδο στον Όλυμπο». Όπως έχει γράψει στο βιβλίο του Τα σφραγίσματα της Δήλου, από τα 27.000 που βρέθηκαν, τα περισσότερα δεν ήταν αφιερώσεις σε θεούς αλλά στον έρωτα και στην τύχη που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μοίρα του ανθρώπινου γένους.

Η τέταρτη ενότητα ασχολείται με την ανθρώπινη φύση, με όλα τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου, τη φθαρτή φύση του, τα γηρατειά, τον θάνατο, την ψυχή του ζωντανού και του νεκρού και ελαττώματα όπως η αρετή, η κακία, η ζήλια, ο φθόνος. Στην πέμπτη ενότητα παρουσιάζονται οι θεσμοί, η δίκη και η αδικία που προσωποποιούνται π.χ. με τη Νέμεση του Ραμνούντα από το Μουσείο Αρχαίας Αγοράς, που ο κ. Σταμπολίδης αφιερώνει στον δάσκαλό του Γιώργο Δεσπίνη, αρχαιολόγο και έναν από τους κορυφαίους ερευνητές διεθνώς στη μελέτη της αρχαιοελληνικής γλυπτικής και αρχιτεκτονικής. Η έκτη ενότητα αφορά τις αλληγορίες, μια ενότητα με πολλαπλά νοήματα και συμβολισμούς. Εδώ δεσπόζει η Χίμαιρα που ο Πλάτωνας θεωρεί ως εκτροπή πολιτική και οι Ρωμαίοι συγγραφείς ως προσωποποίηση του εμφύλιου πολέμου.

«ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Τμήμα συμπλέγματος μορφών/ηθοποιών (;) που παρωδούν τον Έρωτα και την Ψυχή. Μέσα 3ου αι. μ.Χ. Πηλός. Από την Αίγυπτο. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 12822 © Μουσείο Μπενάκη. Φωτογραφία: Λεωνίδας Κουργιαντάκης

Το σχήμα των ενοτήτων είναι πλεκτό, προτιμήθηκε η μεικτή διάρθρωση λόγω της ποικιλίας, του αριθμού και του μεγέθους του υλικού. «Φροντίσαμε, ωστόσο, να υπάρχει μια όσο το δυνατό καλύτερη ροή από το γενικό στο ειδικό, από την ευρύτερη στη στενότερη έννοια και, ει δυνατό, με χρονολογική σειρά», σημειώνει ο κ. Σταμπολίδης που επισημαίνει ότι «ο διαφορετικός τρόπος παρουσίασης των έργων υπαγορεύθηκε από τη φύση τους. Μεγάλοι πίνακες αναρτώνται στους τοίχους ή σε μεγάλες επιφάνειες που έχουν δημιουργηθεί προς τούτο όπως και μεγάλα αγγεία παρουσιάζονται ελεύθερα, όπου αυτό ήταν επιτρεπτό από τα δανείζοντα μουσεία. Αντικείμενα μικρού μεγέθους, νομίσματα, όστρακα, ευπαθή αγγεία τοποθετούνται σε προθήκες και κόγχες. Έγινε προσπάθεια η διαδρομή του θεατή να μην είναι γραμμική, να υπάρχουν δίοδοι φυγής του ματιού και εναλλακτικής ενδεχομένως πορείας προς συγγενείς ενότητες και υποενότητες».  

«Έχω πάντα κατά νου ότι μια έκθεση, για να δοθεί στο κοινό, πρέπει να στηρίζεται στην επιστημονική της τεκμηρίωση, χωρίς την οποία δεν είναι παρά ένα κουλτουροκοσμικό γεγονός, πολλές φορές και αγοραίο», λέει ο κ. Σταμπολίδης. «Ωστόσο, κατανοώντας σιγά σιγά πως θα ήταν αδύνατο να υλοποιήσω όλα όσα σκέφτομαι να προσφέρω, πάντα μαζί με τους συνεργάτες μου, στα μάτια, στο μυαλό και στις καρδιές των ανθρώπων που διψούν για γνώση και τέχνη, σκέφτηκα αυτήν τη φορά να δημιουργήσω μια έκθεση της οποίας τα επιμέρους στοιχεία, οι ενότητες και οι υποενότητες θα μπορούσαν να αποτελούν θέματα άλλων εκθέσεων με περισσότερα έργα κάθε φορά, μεγαλύτερη πληρότητα και εμβάθυνση σε επιμέρους θέματα για όλους εκείνους που θα επιθυμούσαν να συνεχίσουν».

«ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Λεπτομέρεια μεταβυζαντινής εικόνας με σκηνές από τη Γένεση, 18ος αιώνας Κωνσταντίνος Κονταρίνης Αυγοτέμπερα σε ξύλο Από τα Επτάνησα Αθήνα, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ΒΧΜ 01586 [ΒΜ 2720, 1695] © Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Φωτογραφία: Νίκος Μυλωνάς
«ΝοΗΜΑΤΑ»: Η νέα έκθεση στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η Φλόρα, Τοιχογραφία - Νωπογραφία, Α΄ μισό του 1ου αι. μ.Χ. Από τις Σταβίες (νυν Castellammare di Stabia), λόφος Varano, η λεγόμενη Έπαυλις της Αριάδνης [IX, 7, 22] Νάπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 8834
«ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η Χαμένη Ψυχή, 1896 – 1898. Νικόλαος Γύζης (1842 – 1901) Κάρβουνο σε χαρτί. Αγορά 1905. Αθήνα, Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου © Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτογραφία: Σταύρος Ψηρούκης
«ΝοΗΜΑΤΑ»: Η νέα έκθεση στο Μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Θραύσμα μελανόμορφου πίνακα με παράσταση Αφροδίτης, Ίμερου και Έρωτα, 560 – 550 π.Χ. Πηλός. Βρέθηκε τον Ιούλιο του 1888 κοντά στον Παρθενώνα στις ανασκαφές στην Ακρόπολη της Αθήνας. Αθήνα, Μουσείο Ακρόπολης © Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Βασίλης Τσιάμης

«ΝοΗΜΑΤΑ | Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα»
Μουσείο Ακρόπολης
4/12/23-14/4/24

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ