Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Andro Wekua, Untitled, 2014, Συνθετικά μαλλιά, σιλικόνη, κερί, πολυμερικός γύψος, αφρός πολυουρεθάνης, ατσάλι, γυαλί, συνθετικό σχοινί, χυτό αλουμίνιο, ύφασμα, ηλεκτρονικά και μηχανικά μέρη, 168 x 60 x 161 εκ.
0

Τo «Apollo wind spinner» του Τζεφ Κουνς, το πρώτο έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη σε ελληνικό δημόσιο χώρο, λάμπει πάνω από τα Παλιά Σφαγεία της Ύδρας, μόνιμα πια τοποθετημένο σε μια θέση από την οποία υποδέχεται τους επισκέπτες του νησιού.

Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ παρουσιάζει στον ίδιο χώρο, από τις 20 Ιουνίου ως τις 30 Οκτωβρίου, σε επιμέλεια Daniel Birnbaum και Massimiliano Gioni, την έκθεση «Dream Machines» που εξετάζει την επίδραση της τεχνολογίας στην ανθρώπινη φαντασία: περισσότεροι από 30 δημιουργοί συνδέονται με την έννοια της τεχνολογίας και των ουτοπικών ονείρων και με τα έργα τους υιοθετούν ή σχολιάζουν την τεχνολογική «αισιοδοξία» της εποχής μας.

Δεν θα έλεγε κανείς ότι η γενική στάση του κόσμου της τέχνης έναντι των νέων τεχνολογιών είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδης, παρά τις στιγμές τεχνολογικής αισιοδοξίας του προηγούμενου αιώνα, από τον ιταλικό φουτουρισμό και τoν ρωσικό κονστρουκτιβισμό ως το κίνημα EAT (Experiments in Art and Technology) της δεκαετίας του 1960.

Φωτογραφία, κινηματογράφος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο, υπολογιστές, εικονική πραγματικότητα, τεχνολογία blockchain: η εισαγωγή νέων μηχανημάτων διαρκώς αλλάζει τις δυνατότητες της καλλιτεχνικής έκφρασης.

Ο Walter Benjamin ήταν εκείνος που παρατήρησε την προφητική ικανότητα κάποιων έργων τέχνης που παρέπεμπαν σε τεχνολογίες που ακόμα τότε δεν είχαν αναδυθεί.

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Abu Bakarr Mansaray, “NO TRESPASS” KEEP OFF, 2021, Μελάνι, χρωματιστό μολύβι και μολύβι σε χαρτί, 30 x 41,5 εκ., Ευγενική παραχώρηση The Museum of Everything Λονδίνο
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Thomas Bayrle, Superstars, 1993, Βίντεο με ήχο, Διάρκεια: 11:04 λεπτά ©Thomas Bayrle, VG Bild-Kunst, Βόννη / Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και neugerriemschneider, Βερολίνο

Σήμερα, πια, που δεν μπορούμε να φανταστούμε έναν κόσμο χωρίς τεχνολογία, είναι κρίσιμο να αναρωτηθούμε πώς εμείς, οι κάτοικοι αυτού του πλανήτη, φανταζόμαστε τον κόσμο και τις μηχανές του. Φωτογραφία, κινηματογράφος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο, υπολογιστές, εικονική πραγματικότητα, τεχνολογία blockchain: η εισαγωγή νέων μηχανημάτων διαρκώς αλλάζει τις δυνατότητες της καλλιτεχνικής έκφρασης.

Η τεχνολογία, εκτός των άλλων, παράγει και παράνοια. Με τίτλο δανεισμένο από τη θρυλική Dreamachine του Brion Gysin, μια εφεύρεση που, παρά την ταπεινότητά της, θεωρείται από πολλούς χρήστες της, όπως οι William S. Burroughs, Kurt Cobain, Allen Ginsberg, Brian Jones και Paul McCartney, ότι έφερε επανάσταση στην ανθρώπινη συνείδηση, η έκθεση εξετάζει εκ νέου στιγμές προσμονής όσο και δυσφορίας.

Συνδυάζοντας έργα δανεισμένα από τη Συλλογή ∆άκη Ιωάννου με νέες συμμετοχές, περιλαμβάνει έργα ιστορικών δημιουργών όπως οι Duchamp και Wilhelm Reich και πολλών σημαντικών σύγχρονων, είτε αυτοδίδακτων outsider είτε διασημοτήτων σαν τους Jeff Koons, Pipilotti Rist και Pamela Rosenkranz.

Ακόμα, παρουσιάζει ορισμένα έργα-σταθμούς, από την επανερμηνεία του «Coffee Mill» (1911) του Marcel Duchamp (το «διαβολικό μηχάνημα» κατά τον André Breton) από τον Ulf Linde μέχρι μια επιλογή πρόσφατων πειραμάτων γύρω από τις εικονικές σφαίρες. Εγκατεστημένη στα Σφαγεία της Ύδρας και στον περιβάλλοντα χώρο τους, αυτή η έκθεση/boîte-en-valise καταλήγει να γίνεται η ίδια μια machine célibataire, με τα έργα της εγκλωβισμένα σε ένα αέναο μηχανικό μπαλέτο.

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Dawg Shaming, 2017, 44,5 x 26,7 x 8,9 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος, Mennour (Παρίσι) Hauser & Wirth © Camille Henrot
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Duchamp Porte-Bouteilles, 1992, Προκατασκευασμένο αντικείμενο, γαλβανισμένο μέταλλο, 61 x 42 εκ., Συλλογή Thaddaeus Ropac, Λονδίνο-Παρίσι-Σάλτζμπουργκ-Σεούλ
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Pamela Rosenkranz, Healer (Waters), 2019, Ρομπότ, μονάδες ελέγχου πλακέτας κυκλώματος, φως LED, τρισδιάστατη εκτύπωση κεφαλής και ουράς, δέρμα Kirigami, 120 x 6 εκ. © Pamela Rosenkranz, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και Sprüth Magers, Φωτογραφία: Christian Sardi
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Thomas Bayrle, Superstars, 1993, Βίντεο με ήχο, Διάρκεια: 11:04 λεπτά ©Thomas Bayrle, VG Bild-Kunst, Βόννη / Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και neugerriemschneider, Βερολίνο
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Chalk & Cheese, 2022, Ηλεκτρονικός μηχανισμός, ακρυλικό, σιλικόνη, περούκες, 180,3 x 193 x 53,3 εκ., © Urs Fischer. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Sadie Coles, HQ, Λονδίνο

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: ACM, Thomas Bayrle, Emery Blagdon, Lee Bul, Maurizio Cattelan, Nathalie Djurberg & Hans Berg, Marcel Duchamp, Cao Fei, Urs Fischer, Fischli & Weiss, H.R. Giger, Brion Gysin, Camille Henrot, Judith Hopf, Jeff Koons, Mire Lee, Ulf Linde, Abu Bakarr Mansaray, James Tilly Matthews, Jakob Mohr, Vera Molnar, Henrik Olesen, Philippe Parreno, Seth Price, Wilhelm Reich, Pipilotti Rist, Pamela Rosenkranz, Mika Rottenberg, Sturtevant, Takis, Andro Wekua, Ulla Wiggen, και Anicka Yi

Η εικαστική έκθεση «Dream Machines» θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 20 Ιουνίου και 30 Οκτωβρίου στα Σφαγεία Ύδρας από το Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ