Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Andro Wekua, Untitled, 2014, Συνθετικά μαλλιά, σιλικόνη, κερί, πολυμερικός γύψος, αφρός πολυουρεθάνης, ατσάλι, γυαλί, συνθετικό σχοινί, χυτό αλουμίνιο, ύφασμα, ηλεκτρονικά και μηχανικά μέρη, 168 x 60 x 161 εκ.
0

Τo «Apollo wind spinner» του Τζεφ Κουνς, το πρώτο έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη σε ελληνικό δημόσιο χώρο, λάμπει πάνω από τα Παλιά Σφαγεία της Ύδρας, μόνιμα πια τοποθετημένο σε μια θέση από την οποία υποδέχεται τους επισκέπτες του νησιού.

Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ παρουσιάζει στον ίδιο χώρο, από τις 20 Ιουνίου ως τις 30 Οκτωβρίου, σε επιμέλεια Daniel Birnbaum και Massimiliano Gioni, την έκθεση «Dream Machines» που εξετάζει την επίδραση της τεχνολογίας στην ανθρώπινη φαντασία: περισσότεροι από 30 δημιουργοί συνδέονται με την έννοια της τεχνολογίας και των ουτοπικών ονείρων και με τα έργα τους υιοθετούν ή σχολιάζουν την τεχνολογική «αισιοδοξία» της εποχής μας.

Δεν θα έλεγε κανείς ότι η γενική στάση του κόσμου της τέχνης έναντι των νέων τεχνολογιών είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδης, παρά τις στιγμές τεχνολογικής αισιοδοξίας του προηγούμενου αιώνα, από τον ιταλικό φουτουρισμό και τoν ρωσικό κονστρουκτιβισμό ως το κίνημα EAT (Experiments in Art and Technology) της δεκαετίας του 1960.

Φωτογραφία, κινηματογράφος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο, υπολογιστές, εικονική πραγματικότητα, τεχνολογία blockchain: η εισαγωγή νέων μηχανημάτων διαρκώς αλλάζει τις δυνατότητες της καλλιτεχνικής έκφρασης.

Ο Walter Benjamin ήταν εκείνος που παρατήρησε την προφητική ικανότητα κάποιων έργων τέχνης που παρέπεμπαν σε τεχνολογίες που ακόμα τότε δεν είχαν αναδυθεί.

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Abu Bakarr Mansaray, “NO TRESPASS” KEEP OFF, 2021, Μελάνι, χρωματιστό μολύβι και μολύβι σε χαρτί, 30 x 41,5 εκ., Ευγενική παραχώρηση The Museum of Everything Λονδίνο
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Thomas Bayrle, Superstars, 1993, Βίντεο με ήχο, Διάρκεια: 11:04 λεπτά ©Thomas Bayrle, VG Bild-Kunst, Βόννη / Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και neugerriemschneider, Βερολίνο

Σήμερα, πια, που δεν μπορούμε να φανταστούμε έναν κόσμο χωρίς τεχνολογία, είναι κρίσιμο να αναρωτηθούμε πώς εμείς, οι κάτοικοι αυτού του πλανήτη, φανταζόμαστε τον κόσμο και τις μηχανές του. Φωτογραφία, κινηματογράφος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο, υπολογιστές, εικονική πραγματικότητα, τεχνολογία blockchain: η εισαγωγή νέων μηχανημάτων διαρκώς αλλάζει τις δυνατότητες της καλλιτεχνικής έκφρασης.

Η τεχνολογία, εκτός των άλλων, παράγει και παράνοια. Με τίτλο δανεισμένο από τη θρυλική Dreamachine του Brion Gysin, μια εφεύρεση που, παρά την ταπεινότητά της, θεωρείται από πολλούς χρήστες της, όπως οι William S. Burroughs, Kurt Cobain, Allen Ginsberg, Brian Jones και Paul McCartney, ότι έφερε επανάσταση στην ανθρώπινη συνείδηση, η έκθεση εξετάζει εκ νέου στιγμές προσμονής όσο και δυσφορίας.

Συνδυάζοντας έργα δανεισμένα από τη Συλλογή ∆άκη Ιωάννου με νέες συμμετοχές, περιλαμβάνει έργα ιστορικών δημιουργών όπως οι Duchamp και Wilhelm Reich και πολλών σημαντικών σύγχρονων, είτε αυτοδίδακτων outsider είτε διασημοτήτων σαν τους Jeff Koons, Pipilotti Rist και Pamela Rosenkranz.

Ακόμα, παρουσιάζει ορισμένα έργα-σταθμούς, από την επανερμηνεία του «Coffee Mill» (1911) του Marcel Duchamp (το «διαβολικό μηχάνημα» κατά τον André Breton) από τον Ulf Linde μέχρι μια επιλογή πρόσφατων πειραμάτων γύρω από τις εικονικές σφαίρες. Εγκατεστημένη στα Σφαγεία της Ύδρας και στον περιβάλλοντα χώρο τους, αυτή η έκθεση/boîte-en-valise καταλήγει να γίνεται η ίδια μια machine célibataire, με τα έργα της εγκλωβισμένα σε ένα αέναο μηχανικό μπαλέτο.

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Dawg Shaming, 2017, 44,5 x 26,7 x 8,9 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος, Mennour (Παρίσι) Hauser & Wirth © Camille Henrot
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Duchamp Porte-Bouteilles, 1992, Προκατασκευασμένο αντικείμενο, γαλβανισμένο μέταλλο, 61 x 42 εκ., Συλλογή Thaddaeus Ropac, Λονδίνο-Παρίσι-Σάλτζμπουργκ-Σεούλ
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Pamela Rosenkranz, Healer (Waters), 2019, Ρομπότ, μονάδες ελέγχου πλακέτας κυκλώματος, φως LED, τρισδιάστατη εκτύπωση κεφαλής και ουράς, δέρμα Kirigami, 120 x 6 εκ. © Pamela Rosenkranz, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και Sprüth Magers, Φωτογραφία: Christian Sardi
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Thomas Bayrle, Superstars, 1993, Βίντεο με ήχο, Διάρκεια: 11:04 λεπτά ©Thomas Bayrle, VG Bild-Kunst, Βόννη / Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και neugerriemschneider, Βερολίνο
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Chalk & Cheese, 2022, Ηλεκτρονικός μηχανισμός, ακρυλικό, σιλικόνη, περούκες, 180,3 x 193 x 53,3 εκ., © Urs Fischer. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Sadie Coles, HQ, Λονδίνο

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: ACM, Thomas Bayrle, Emery Blagdon, Lee Bul, Maurizio Cattelan, Nathalie Djurberg & Hans Berg, Marcel Duchamp, Cao Fei, Urs Fischer, Fischli & Weiss, H.R. Giger, Brion Gysin, Camille Henrot, Judith Hopf, Jeff Koons, Mire Lee, Ulf Linde, Abu Bakarr Mansaray, James Tilly Matthews, Jakob Mohr, Vera Molnar, Henrik Olesen, Philippe Parreno, Seth Price, Wilhelm Reich, Pipilotti Rist, Pamela Rosenkranz, Mika Rottenberg, Sturtevant, Takis, Andro Wekua, Ulla Wiggen, και Anicka Yi

Η εικαστική έκθεση «Dream Machines» θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 20 Ιουνίου και 30 Οκτωβρίου στα Σφαγεία Ύδρας από το Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ