2023 Ελευσίς: Εννέα μεγάλες στιγμές της πολιτιστικής πρωτεύουσας

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Κορυφαίο θεατρικό γεγονός του φθινοπώρου ήταν το Μυστήριο 11 - MA σε σκηνοθεσία Romeo Castellucci, μια site specific περφόρμανς εμπνευσμένη από τα Ελευσίνια Μυστήρια.
0

Tα τρία στρατηγικά έργα της «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, είναι το Μυστήριο 29 Ελευσίνα – Ωμό Μουσείο, το εμβληματικό έργο για τη σύγχρονη αλλά και άγνωστη ιστορία της πόλης και προάγγελος του προγράμματός της, αντιπροσωπεύοντας τη θεματική «Άνθρωποι – Κοινωνία», το Μυστήριο 99 - The Ark, η μεγαλύτερη προσκυνηματική πομπή στα 3.500 χρόνια ιστορίας της πόλης στο πλαίσιο της θεματικής «Περιβάλλον» και το Μυστήριο 111 - Ο Πήλινος Στρατός της Ελευσίνας, ένα εμβληματικό έργο για όσους εργάστηκαν ή εργάζονται στην Ελευσίνα, στο πλαίσιο της θεματικής «Εργασία».

Το Ωμό Μουσείο, μια έκθεση σε 12 ενότητες που αναπτύσσεται ως μια στοά, με σαφή αναφορά στον τελεστηριακό χαρακτήρα του μύθου της πόλης, μας επιτρέπει να ανακαλύψουμε την Ελευσίνα ως προσκυνηματικό τόπο, τον μύθο που την τυλίγει ως σήμερα και τα τέκνα που γέννησε ή υποδέχθηκε, από τον Αισχύλο ως τον Καζαντζίδη, μέσα από τα πιο απροσδόκητα και μύχια εκθέματά της. Οι ιστορίες που αφηγούνται τα εκθέματα, οι άνθρωποι και οι χάρτες της έκθεσης είναι όλα στους δρόμους, στις πλατείες, στα εργοστάσια, στην παραλία και στους λόφους της πόλης, στη μνήμη των κατοίκων, στη διάθεση του επισκέπτη-περιηγητή που έχει τα μάτια και τα αυτιά του ανοικτά για να τα συναντήσει μαζί τα αρχαία και τα σύγχρονα μυστήρια της Ελευσίνας. Η έκθεση παρουσιάστηκε αρχικά στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 –είχε περισσότερους από 5.000 επισκέπτες– και συνέχισε στην Ελευσίνα, ενεργοποιώντας για πρώτη φορά το Παλαιό Δημαρχείο.

Αν και τα περισσότερα έργα είχαν ως αφετηρία τον ίδιο τον τόπο της Ελευσίνας, το νόημα και η σημασία τους δεν περιορίζεται σε αυτόν αλλά σχετίζεται με ευρύτερα σύγχρονα κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και γεωπολιτικά ζητήματα και διαδικασίες που αφορούν τόπους σε μετάβαση και μετασχηματισμό αλλά και τη σημερινή παγκοσμιοποιημένη συνθήκη.

Οι TimeCircus, στο πλαίσιο της δράσης Μυστήριο 99 - The Ark, ξεκίνησαν από την Αμβέρσα τον Μάιο του 2022 και διέσχισαν 3.000 χιλιόμετρα έως την Ελευσίνα, στη μεγαλύτερη προσκυνηματική πομπή στην ιστορία της πόλης. Εδώ οραματίστηκαν και δημιούργησαν το Arkopolis, έναν τόπο συνάντησης, συνεργασίας, συμπερίληψης και ελεύθερης δημιουργίας που θα μείνει ως παρακαταθήκη στην πόλη και σκοπό έχει να φέρει τους νέους κάθε ηλικίας πιο κοντά. Πρόκειται για έναν χώρο που αποδεικνύει ότι εν προκειμένω ο πολιτισμός δεν είναι αγαθό για λίγους αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της Ελευσίνας και της ίδιας της ζωής. Στις 18 Ιουνίου έγιναν τα εγκαίνια αυτής της Κιβωτού Αιωνίου Νεότητος», ενός έργου σε διαρκή εξέλιξη που απαιτεί ακόμα πολλή δουλειά και χρειάζεται τη συμμετοχή των κατοίκων της Ελευσίνας, τη συμμετοχή όλων όσοι φτάνουν στην πόλη.

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Το Μυστήριο 99 - The Ark, η μεγαλύτερη προσκυνηματική πομπή στα 3.500 χρόνια ιστορίας της πόλης στο πλαίσιο της θεματικής «Περιβάλλον».

Η νέα εποχή του ανακαινισμένου εργοστασίου ΙΡΙΣ εγκαινιάζεται από τον Πήλινο Στρατό της Ελευσίνας του διεθνούς καλλιτέχνη Juan Esteban Sandoval. Μια έκθεση-αφιέρωμα στους ανθρώπους που εργάζονται ή εργάστηκαν στην Ελευσίνα και στην ευρύτερη Δυτική Αττική, ένα τεράστιο συλλογικό πορτρέτο που αντιπροσωπεύει όσους έχουν σφυρηλατήσει με τη δουλειά, τη σωματική τους προσπάθεια και τη ζωή τους τη σημερινή εικόνα του τόπου όπου κατοικούν. Το έργο αποτελείται από πάνω από 2.000 χειροποίητα πήλινα κράνη με σημείο αναφοράς το εργατικό δυναμικό της περιοχής και την έννοια της εργασίας μέσα από τη ματιά των εργαζομένων του Θριάσιου Πεδίου. Όλα τα κράνη εκτίθενται σε μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση στο πρώην εργοστάσιο χρωμάτων, η οποία συνοδεύεται από ένα ηχητικό τοπίο που δημιούργησε αποκλειστικά για το έργο ο διεθνής sound artist Γιώργος Μωραΐτης, συνθέτοντας μια ξεχωριστή βιωματική εμπειρία για τον επισκέπτη με πολλαπλές αναφορές στο βιομηχανικό περιβάλλον της περιοχής.

Μια μέρα πριν από το τελευταίο μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός (Flagship Event) του προγράμματος της 2023 Ελευσίς, που είναι η Τελετή Λήξης και το Μυστήριο 31 - Οι Ελευσίνιοι του Φίλιππου Κουτσαφτή, πηγαίνουμε το ρολόι του χρόνου από το τέλος στην αρχή και θυμόμαστε τις κεντρικές δράσεις της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης που άφησαν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους.

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Το Μυστήριο 14 - Ηuman Requiem in Eleusis ήταν μια υπερβατική μουσική δημιουργία-στοχασμός για τα ίδια υπαρξιακά ερωτήματα που έθεταν τα φημισμένα Ελευσίνια Μυστήρια επί σχεδόν δύο χιλιετίες.

Από τις 29 Σεπτεμβρίου έως την 1η Οκτωβρίου η πολυαναμενόμενη site specific παράσταση της 2023 Ελευσίς, σε σκηνοθεσία του Jochen Sandig και χορογραφία της Sasha Waltz, με τη συμμετοχή της 65μελούς Χορωδίας Ραδιοφωνίας του Βερολίνου (Rundfunkchor Berlin), γέμισε ήχους και κίνηση τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας. Το Μυστήριο 14 - Ηuman Requiem in Eleusis ήταν μια υπερβατική μουσική δημιουργία-στοχασμός για τα ίδια υπαρξιακά ερωτήματα που έθεταν τα φημισμένα Ελευσίνια Μυστήρια επί σχεδόν δύο χιλιετίες. Με βάση το έργο του Johannes Brahms «Ein Deutsches Requiem», το αρχαίο ιερό της Ελευσίνας μεταμορφώνεται σε ανοιχτό δημόσιο χώρο συλλογικής κάθαρσης, όπου το κείμενο και το σώμα, ο χώρος και ο ήχος συνενώνονται σε ένα ενιαίο έργο τέχνης. Δεν πρόκειται για νεκρώσιμη ακολουθία αλλά για μια τελετή εορτασμού της ζωής, ένα memento mori (θυμήσου τον θάνατο) που μετατρέπεται σε carpe diem (άδραξε τη μέρα). Μια εμπειρία συλλογικής κάθαρσης που βασίζεται στην παραδοχή ότι η θνητότητα ενώνει όλους τους ανθρώπους σε μια κοινή μοίρα.

Κορυφαίο θεατρικό γεγονός του φθινοπώρου ήταν το Μυστήριο 11 - MA σε σκηνοθεσία Romeo Castellucci, μια site specific περφόρμανς εμπνευσμένη από τα Ελευσίνια Μυστήρια, που προσκάλεσε το κοινό σε μια μοναδική και μυσταγωγική εμπειρία στον εμβληματικό Αρχαιολογικό Χώρο της Ελευσίνας. Στη σύγχρονη τελετουργία του Ιταλού δημιουργού ανακαλείται, μέσα από τον μονολεκτικό τίτλο, η πρώτη λέξη ενός βρέφους που καλεί τη μητέρα του, ένα επιφώνημα αντίρρησης, αντίθεσης αλλά και ένα ορκωτικό μόριο που συστήνει επίκληση στα θεία. Ο πρωταγωνιστής του Castellucci είναι ένας μητροκτόνος που δεν είναι Έλληνας αλλά ξένος που εισέρχεται στον αρχαιολογικό χώρο υπονομεύοντας και ανατρέποντας την αρχική λατρεία. Έχοντας εκτίσει πλέον την ποινή του, διασχίζει τον ιερό τόπο. Μόνο μέσω της ιεροσυλίας, όμως, μπορεί να επανενεργοποιηθεί το ιερό.

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Η εικαστική έκθεση Μυστήριο 3 - Ελευσίνα Mon Amour, σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου, έφερε στο προσκήνιο από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο 16 καλλιτέχνες από εννέα χώρες.

Με υπότιτλο δανεισμένο από το έργο του Μichelangelo Pistoletto «Tρίτος Παράδεισος» που δημιουργήθηκε για το Φεστιβάλ Αισχύλεια το 2014, η εικαστική έκθεση Μυστήριο 3 - Ελευσίνα Mon Amour, σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου, έφερε στο προσκήνιο από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο 16 καλλιτέχνες από εννέα χώρες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και εμβληματικότερη έκθεση σύγχρονης τέχνης της Ελευσίνας ως πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης, που πραγματοποιήθηκε στο Παλαιό Ελαιουργείο και στο X-Bowling Art Center. Η έκθεση έλαβε υπόψη της το ιστορικό παρελθόν που συνέβαλε καθοριστικά στη σημερινή ταυτότητα της πόλης. Συρράπτοντας μνήμη και εμπειρία, χώρο και χρόνο, παρελθόν και παρόν, πρότεινε επιπλέον μια ψυχογεωγραφική ανάλυση της πόλης. Πολλοί από τους καλλιτέχνες της έκθεσης εξερεύνησαν συγκεκριμένα κεφάλαια της ιστορίας και του παρόντος –δημόσιου αλλά και ιδιωτικού– της Ελευσίνας, ενώ πραγματεύτηκαν τα τραύματα και τις προσδοκίες της και το πώς αυτά συχνά συνδέονται μεταξύ τους. Αν και τα περισσότερα έργα είχαν ως αφετηρία τον ίδιο τον τόπο της Ελευσίνας, το νόημα και η σημασία τους δεν περιορίζεται σε αυτόν αλλά σχετίζεται με ευρύτερα σύγχρονα κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και γεωπολιτικά ζητήματα και διαδικασίες που αφορούν τόπους σε μετάβαση και μετασχηματισμό αλλά και τη σημερινή παγκοσμιοποιημένη συνθήκη.

Όλο τον Ιούνιο το Συνοικισμοί: A Festival έδειξε μια Ελευσίνα ανοιχτή στον κόσμο. Σύγχρονο τσίρκο και ακροβατικά, μουσική, θέατρο, εικαστικά, κινηματογράφος, γαστρονομία και συμμετοχικά εργαστήρια σε περισσότερα από 45 σημεία της πόλης ενεργοποίησαν τις γειτονιές της Ελευσίνας, τη γειτονιά της Ευρώπης. Το διεθνές πολυμεσικό φεστιβάλ ήταν ένα παρορμητικό άνοιγμα σε όλες τις μορφές τέχνης διεθνώς και ταυτόχρονα μια φωνή, ένας τόπος, ένα έργο για τις κοινωνικότητες και τις συλλογικότητες της πόλης.

Από τον συνοικισμό των Μικρασιατών, στην παραλία του Φονιά, τον συνοικισμό Συμιακών στο Καλυμπάκι και το Arkopolis ως την Όαση, πρώην κάμπινγκ, και τον συνοικισμό των Ποντίων, εικαστικές εκθέσεις, θεατρικές παραστάσεις, μουσικά events, κινηματογραφικές δράσεις, αρχιτεκτονικές περφόρμανς, γαστρονομικές συναντήσεις και περιπατητικές διαδρομές, εργαστήρια και άλλες αναπάντεχες μορφές συμμετοχής, όλες οι εκφάνσεις δημιουργίας και δημιουργικότητας –στη συντριπτική τους πλειοψηφία με ελεύθερη είσοδο– γέμισαν τις γειτονιές της Ελευσίνας μέα από μια ατέλειωτη γιορτή πολιτιστικής πολυμορφίας, διαπολιτισμικού διαλόγου, γενναιοδωρίας και συμπερίληψης. Το Συνοικισμοί: A Festival είναι η εξέλιξη του φεστιβάλ Συνοικισμός, της πρώτης δράσης παρακαταθήκης της Ελευσίνας ως πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης.

Εννέα στάσεις στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» Facebook Twitter
Η συναυλία των Στέρεο Νόβα στο πρώην εργοστάσιο ΙΡΙΣ, σε μια ιστορική επανένωση του συγκροτήματος.

Στις 4 Φεβρουαρίου, στο Μυστήριο 0 - Τελετή Έναρξης της «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» συναντήθηκαν στο Παλαιό Ελαιουργείο το Ελευσίνιο Κίνημα, ένα μεγάλο πολυμορφικό σώμα, ένας Χορός, μια μεγάλη εμβληματική πορεία των 14 εθνοτοπικών συλλόγων της Ελευσίνας που συνέθεσαν ένα ανθρώπινο ποτάμι, με τους καλεσμένους Περιπατητές από όλη την Ελλάδα, που διένυσαν το σύνολο της Ιεράς Οδού, διατρέχοντας τη γεωγραφία της Αττικής και συνδέοντας με αυτόν τον τρόπο την Αθήνα με την Ελευσίνα, και με τους TimeCircus, που διένυσαν 3.000 χλμ. ξεκινώντας από το Βέλγιο και πραγματοποιώντας τη μεγαλύτερη προσκυνηματική διαδρομή στην ιστορία της πόλης με ένα πλοίο ξηράς (landship), το οποίο κινείται μόνο με την ανθρώπινη προσπάθεια. Οι τρεις αυτές πομπές ενώθηκαν για να παρακολουθήσουν την ανάδυση μιας Οντότητας, ενός γλυπτού θαλάσσιου κήτους, σε μια δράση στον κόλπο της Ελευσίνας που ήταν κυρίαρχη. Όλοι μαζί, επισκέπτες και προσκυνητές της σύγχρονης πόλης, ακολούθησαν τις πολυάριθμες δράσεις, ενώ Νύμφες εμφανίζονταν στην πόλη διάσπαρτα, σε μια παράκτια πολιτιστική διαδρομή με 21 διαφορετικά δρώμενα κατά μήκος της παραλιακής οδού Κανελλοπούλου για να καταλήξουν στη συναυλία των Στέρεο Νόβα στο πρώην εργοστάσιο ΙΡΙΣ, σε μια ιστορική επανένωση του συγκροτήματος, την οποία ακολούθησε ένα after-party με female DJ set στην Αποθήκη 1 του Παλαιού Ελαιουργείου. Την επόμενη μέρα, η έκθεση Μυστήριο 17 - Μελίνα απέτισε φόρο τιμής στην πολύπλευρη προσωπικότητα της λαμπερής ηθοποιού, ανυποχώρητης αγωνίστριας για τη δημοκρατία και ακαταπόνητης πολιτικού, ενώ ο Heiner Goebbels, με το Μυστήριο 44, αποκάλυψε τις 7 Στήλες, μια εικαστική μουσική εγκατάσταση στην Αποθήκη 2 του Παλαιού Ελαιουργείου που μετέτρεψε τον χώρο σε ένα τελεστήριο, έναν χώρο κοσμικής μύησης.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός μιλά για την τελετή λήξης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Μία πολιτιστική πρωτεύουσα γίνεται για το μετά της»

Η Αργυρώ Μποζώνη συζητά με τον γενικό καλλιτεχνικό διευθυντή της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για την Ελευσίνα ως τόπο πολιτισμικών συναντήσεων και ιδεών, την επερχόμενη τελετή λήξης, την άυλη και υλική παρακαταθήκη που αφήνει η διοργάνωση στην πόλη.
THE LIFO TEAM
Οι επτά φωτεινοί κύκλοι της Ελευθερίας Ντεκώ στην Ελευσίνα

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Οι επτά φωτεινοί κύκλοι της Ελευθερίας Ντεκώ στην Ελευσίνα

Η πολυβραβευμένη φωτίστρια Ελευθερία Ντεκώ μιλά στην Αργυρώ Μποζώνη για την Ελευσίνα, τόπο καταγωγής της, την ιδέα να φωτίσει εμβληματικά μέρη της και την ιστορία της Περσεφόνης μέσα από επτά φωτεινούς κύκλους, σε ένα podcast της σειράς LiFO x 2023 ΕΛΕVΣΙΣ, σε συνεργασία με τη 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στα άδυτα του Τελεστηρίου: Τα Mεγάλα Ελευσίνια Μυστήρια

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Στα άδυτα του Τελεστηρίου: Τα Mεγάλα Ελευσίνια Μυστήρια

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχαιολόγο Καλλιόπη Παπαγγελή για τις διασημότερες μυσταγωγικές τελετές των αρχαίων Ελλήνων σε ένα podcast της σειράς LiFO x 2023 ΕΛΕVΣΙΣ, σε συνεργασία με τη 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Cultterra: οι νέοι της Ελευσίνας έχουν πλέον φωνή

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Cultterra: Οι νέοι της Ελευσίνας έχουν πλέον φωνή

Μια ομάδα νέων με όραμα για την Ελευσίνα δημιούργησε έναν νέο χώρο με την υποστήριξη, κατάρτιση και δικτύωση της 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, δίνοντας την ευκαιρία να αναδειχτεί η διαφορετικότητα και στο ταλέντο.
M. HULOT
Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Συστήνουμε την πόλη που για πολλούς αιώνες έμεινε στην αφάνεια»

2023 Ελευσίς / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Συστήνουμε την πόλη που για πολλούς αιώνες έμεινε στην αφάνεια»

Μια διεξοδική συζήτηση με τον γενικό καλλιτεχνικό διευθυντή της διοργάνωσης «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» για την ιδέα, τους θεματικούς άξονες, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και όλα εκείνα τα στοιχεία που υπόσχονται να μεταμορφώσουν την πόλη της Αττικής την τρέχουσα χρονιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ