ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Η έκθεση εκτυλίσσεται στο παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Παρά την ασταμάτητη βροχόπτωση, στοιχείο, ωστόσο, μάλλον αναμενόμενο και ταιριαστό με την πόλη των Ιωαννίνων, ακόμα και για τα μέσα Ιουνίου, η πολυαναμενόμενη έκθεση – εγκατάσταση – «σειρά συμβάντων» «Plásmata II: Ioannina» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, συνέχεια της περσινής αντίστοιχης δράσης στο Πεδίον του Άρεως, καλωσόρισε δημοσιογράφους και καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, τοπικούς φορείς και βέβαια το κοινό της πόλης, στο οποίο και πρωτίστως απευθύνεται. 

Όσοι (πολλοί) είχαμε θαυμάσει την εξαιρετική δουλειά σε επιμελητικό και τεχνικό επίπεδο που είχε γίνει πέρσι και πρόπερσι στο Πεδίον του Άρεως, με τα πρώτα «Plásmata» και το «You and AI» αντίστοιχα, ξέραμε τι περίπου να περιμένουμε, αν και εδώ τα στοιχήματα είναι μάλλον περισσότερα και πιο σύνθετα. 

Το μεγαλύτερο, ίσως, όλων, όπως τόνισαν πολλές φορές τόσο στην πρώτη ξενάγηση της Πέμπτης όσο και στη χθεσινή συνέντευξη τύπου η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση και καλλιτεχνική διευθύντρια της έκθεσης, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, και οι επιμελητές Πρόδρομος Τσιαβός, Γιώργος Τζιρτζιλάκης και Δάφνη Δραγώνα, ήταν να μην προσγειωθούν απλά τα έργα (και βέβαια η τεράστια ομάδα της Στέγης που εργάζεται εδώ και πάνω από έναν χρόνο) στον δημόσιο χώρο, να μη «φορεθούν»-επιβληθούν στο παραλίμνιο μέτωπο, στην πιο εμβληματική διαδρομή των Ιωαννίνων όπου αναπτύσσονται, αλλά να υπάρξει μια αμοιβαία οικειοποίηση του χώρου, των καλλιτεχνών και των έργων, όπως επεσήμανε χθες και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου.

Οι τεράστιες οθόνες LED, βασικό χαρακτηριστικό των προηγούμενων εκθέσεων, είναι και πάλι παρούσες, πιο περιορισμένες ωστόσο, μια και οι αντιθέσεις εδώ είναι πιο έντονες: αναλογικό εναντίον ψηφιακού, φολκλόρ στοιχείο και σύγχρονη προσέγγιση, παρατήρηση εναντίον εμβύθισης. 

Και το κατάφεραν – τουλάχιστον στον βαθμό που ένας επισκέπτης, όπως εγώ, μπορεί να κρίνει. Δεκαεννιά έργα σύγχρονης τέχνης, έντεκα από τα οποία δημιουργήθηκαν ειδικά για τα Ιωάννινα (με τρόπους, ωστόσο, στους οποίους η έννοια του «ψηφιακού» αποδεικνύεται ευρύτερη σε σχέση με τα προηγούμενα εγχειρήματα: εδώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου η πρώτη ματιά «φωνάζει» για αναλογικότητα, όμως η επεξεργασία και η συλλογή δεδομένων που οδήγησαν στην τελική πραγμάτωση του έργου έχει γίνει με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και, γενικότερα, με την πιο σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία), καθώς και δέκα τοπόσημα που επανασυστήνονται στους κατοίκους, συντελούν αυτά τα νέα ανήσυχα Plásmata. 

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«ΜΑΝΑ» των Αφροδίτης Παναγιωτάκου και Μανώλη Μανουσάκη. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Οι τεράστιες οθόνες LED, βασικό χαρακτηριστικό των προηγούμενων εκθέσεων, είναι και πάλι παρούσες, πιο περιορισμένες ωστόσο, μια και οι αντιθέσεις εδώ είναι πιο έντονες: αναλογικό εναντίον ψηφιακού, φολκλόρ στοιχείο και σύγχρονη προσέγγιση, παρατήρηση εναντίον εμβύθισης. 

Στην αρχική μου ξενάγηση ξεχώρισα την πρώτη, εντυπωσιακή οθόνη με τη φιγούρα που αλλάζει συνεχώς μορφές («Transfiguration» των Universal Everything), τη διονυσιακή περφόρμανς «#thehead / Zéte» του Πάνου Σκλαβενίτη, το «BugSim» του Τεό Τριανταφυλλίδη, μια βερσιόν του οποίου έχουμε δει και στο ONX, τον ψηφιακό επιταχυντή του Ιδρύματος Ωνάση στη Νέα Υόρκη, την εντυπωσιακή βίντεο εγκατάσταση «Flare» του John Gerrald, που μοιάζει να είναι τοποθετημένη μέσα στη λίμνη, την ηχητική εγκατάσταση «The Passing» των Maenads, που ψηφιοποιεί αλγοριθμικά το παραδοσιακό ηπειρώτικο μοιρολόι, και βέβαια το έργο «ΜΑΝΑ» που δημιούργησε η ίδια η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, σε συνεργασία με τον Μανώλη Μανουσάκη, μια πολύ προσωπική εξομολόγηση διάρκειας δεκαπέντε περίπου λεπτών που εκτυλίσσεται στις σήραγγες ενός παροπλισμένου καταφυγίου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η έκθεση θα πλαισιώνεται τις ερχόμενες τρεις εβδομάδες της διάρκειάς της από ένα μεγάλο μουσικό μέρος, που έχει επιμεληθεί το Movement Radio, ο διαδικτυακός ραδιοφωνικός σταθμός της Στέγης, διοργανώνοντας live και DJ sets σε διαφορετικά εμβληματικά σημεία της πόλης και εστιάζοντας ιδιαίτερα στην εγχώρια μουσική σκηνή. Δυστυχώς, λόγω καιρού, οι μουσικές δράσεις της Παρασκευής ακυρώθηκαν. Συζητήσεις, performances και workshops συμπληρώνουν το καθημερινό πρόγραμμα.

Σημειώνεται ότι η έκθεση είναι αφιερωμένη στον Κώστα Αλεξίου, επικεφαλής μηχανικό φωτισμού της Στέγης, που πέθανε αιφνιδίως πριν από μερικές ημέρες.

Περισσότερα για τα «Plásmata II: Ioannina», αναλυτική παρουσίαση των έργων, συνεντεύξεις με τους συντελεστές, καθώς και ένα μεγάλο αφιέρωμα στα πρόσωπα της πόλης των Ιωαννίνων στο επόμενο τεύχος της LiFO που κυκλοφορεί την Πέμπτη.

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Ξενάγηση στην έκθεση υπό βροχή. Φωτ.: Αλέξανδρος Διακοσάββας/LiFO
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«BugSim» του Τεό Τριανταφυλλίδη. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«Transfiguration» των Universal Everything. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Η γλυπτική εγκατάσταση «Pamvotis» της Στεφανίας Στρούζα. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Οι καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες που συμμετέχουν: Μαρία Βαρελά, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Κατερίνα Κομιανού, Μαρία Λουίζου, Αφροδίτη Παναγιωτάκου & Μανώλης Μανουσάκης, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Πάνος Σκλαβενίτης, Στεφανία Στρούζα, Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, Entangled Others, Matthias Fritsch, John Gerrard, Alexandra Daisy Ginsberg, Christian Mio Loclair, Maenads, Matthew Niederhauser & Marc Da Costa, slow immediate, Universal Everything, WordMord

Plásmata II: Ioannina
Έως 9/7, καθημερινά 18:00-00:00, είσοδος ελεύθερη
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.onassis.org/el/whats-on/plasmata-ii-ioannina-exhibition

Εικαστικά
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ