ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Μπιενάλε Βενετίας: Μια υπαίθρια έκθεση με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο

«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
Το έργο «Η Ουκρανία θα αντισταθεί», μια υδατογραφία του Ουκρανού καλλιτέχνη Kinder Album με έδρα το Λβιβ, θα συμπεριληφθεί στην «Piazza Ucraina» στην Μπιενάλε της Βενετίας. Φωτο: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO
0

Η 59η Μπιενάλε σύγχρονης τέχνης της Βενετίας θα περιλαμβάνει μια υπαίθρια έκθεση με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών, όπως ανακοινώθηκε την περασμένη Παρασκευή.

Όλα σχεδόν τα έργα που θα παρουσιαστούν δημιουργήθηκαν μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής τον Φεβρουάριο.

Σε λίγες μέρες, στις 23 Απριλίου, γίνονται τα επίσημα εγκαίνια της πιο σημαντικής διοργάνωσης τέχνης στον κόσμο, που περιλαμβάνει χιλιάδες έργα τέχνης στα εθνικά περίπτερα και στο Αρσενάλε. Έχει τον τίτλο «Το γάλα των ονείρων», εμπνευσμένο από το βιβλίο που εικονογράφησε η σουρεαλίστρια καλλιτέχνιδα Λεονόρα Κάρινγκτον, και την επιμελείται η Σεσίλια Αλεμάνι. Στο πλαίσιό της στήθηκε η έκθεση με τίτλο «Piazza Ucraina» που διοργανώνεται από τους επιμελητές του ουκρανικού περιπτέρου Borys Filonenko, Lizaveta German και Maria Lanko, το Ίδρυμα Victor Pinchuk και το Ουκρανικό Ταμείο Τέχνης Έκτακτης Ανάγκης (UEAF) και θα προβάλει καλλιτέχνες που έχουν επιλεγεί από το Αρχείο Τέχνης του UEAF κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Τα έργα, τα οποία έχουν συγκεντρωθεί από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα εκτυπωθούν σε μορφή αφισών και θα εκτεθούν σε έναν χώρο που σχεδίασε η Ουκρανή αρχιτέκτονας Dana Kosmina και θα ανανεώνεται τακτικά με νέα έργα στα Giardini, τους κήπους των εθνικών περιπτέρων της Μπιενάλε.

Σύμφωνα με τον επιμελητή και διευθύνοντα σύμβουλο της UEAF Ilya Zabolotnyi, είναι σημαντικό να αναδειχθούν οι Ουκρανοί καλλιτέχνες, όχι μόνο για να επιστήσουν την προσοχή του κόσμου στον πόλεμο αλλά και για να επιβεβαιώσουν την πολιτιστική ανεξαρτησία της Ουκρανίας. «Δεν αγωνιζόμαστε μόνο για τη δημοκρατία. Αγωνιζόμαστε και για την ταυτότητά μας».

Σύμφωνα με τον επιμελητή και διευθύνοντα σύμβουλο της UEAF Ilya Zabolotnyi, είναι σημαντικό να αναδειχθούν οι Ουκρανοί καλλιτέχνες, όχι μόνο για να επιστήσουν την προσοχή του κόσμου στον πόλεμο αλλά και για να επιβεβαιώσουν την πολιτιστική ανεξαρτησία της Ουκρανίας. «Δεν αγωνιζόμαστε μόνο για τη δημοκρατία. Αγωνιζόμαστε και για την ταυτότητά μας», δήλωσε ο Zabolotnyi σε κοινή συνέντευξη μέσω Zoom από το Κίεβο όπου βρίσκεται με την Olga Balashova, μια επιμελήτρια με την οποία ο ίδιος μοιράζεται την εποπτεία της UEAF. «Η ρωσική αυτοκρατορική αφήγηση θέλει ξεκάθαρα να τη διαγράψει», είπε.

Ο Zabolotnyi πρόσθεσε ότι στις 21 Φεβρουαρίου, όταν ο Πούτιν προσπάθησε να δικαιολογήσει την επερχόμενη εισβολή, «ένα από τα βασικά μηνύματα της δήλωσής του είναι ότι δεν υπάρχει Ουκρανία, δεν υπάρχει ουκρανική κουλτούρα, είναι μέρος της Ρωσίας. Γι' αυτό είναι μία από τις πιο σημαντικές στιγμές για όσους εργάζονται στον πολιτισμό, ώστε οι ζωντανές φωνές τους να μην εξαφανιστούν».

Η Μπιενάλε της Βενετίας ξεκίνησε ως ένα από τα κορυφαία γεγονότα του διεθνούς κόσμου της τέχνης το 1895 και συχνά βρέθηκε στο επίκεντρο πολέμων και άλλων ιστορικών γεγονότων. Το 1936 πολλά έθνη, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, μποϊκοτάρισαν την εκδήλωση σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη φασιστική κυβέρνηση της Ιταλίας.

Το 1940 η Μπιενάλε πραγματοποιήθηκε παρά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, γεγονός που ο κριτικός τέχνης Lawrence Alloway χαρακτήρισε «τόσο εντυπωσιακό όσο και παράξενο». Σε μια ιδιαίτερα ακραία αντίδραση στα πολιτικά γεγονότα μετά το πραξικόπημα του Χιλιανού δικτάτορα Αουγκούστο Πινοσέτ το 1974 τη θέση της έκθεσης πήραν διαμαρτυρίες.

Το 2015 ο επιμελητής της Μπιενάλε Okwui Enwezor αποκάλεσε τις διαμαρτυρίες του 1974 «μία από τις μοναδικές περιπτώσεις που η Βενετία αντιμετώπισε μια σύγχρονη καταστροφή και άσκησε ριζοσπαστική κριτική εκείνη ακριβώς τη στιγμή», ρωτώντας «μπορείτε να φανταστείτε να το κάνετε αυτό σήμερα;».

«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
«Εκκένωση» του Kinder Album. Φωτό: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO
«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
«Propaganda of the Living World» (1 Μαρτίου 2022), ακρυλικό και ακουαρέλα σε χαρτί από την Kateryna Lisovenko. Φωτό: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO

Η έκθεση «Piazza Ucraina» έρχεται μετά τις προσπάθειες που κατέβαλαν οι επιμελητές της Μπιενάλε της Ουκρανίας για να διασφαλίσουν ότι το περίπτερο της χώρας τους θα λειτουργούσε και ενώ είχαν μεταφερθεί από το Κίεβο αρκετά κομμάτια ενός κινητικού γλυπτού του συμμετέχοντος καλλιτέχνη Pavlo Makov.

Έρχεται επίσης μετά την απόσυρση από την Μπιενάλε τον Φεβρουάριο των Ρώσων καλλιτεχνών Alexandra Sukhareva και Kirill Savchenkov και του επιμελητή Raimundas Malasauskas, ενός Λιθουανού που εργαζόταν για το ρωσικό περίπτερο.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα σχεδόν σαράντα καλλιτεχνών που κατάφεραν να παραγάγουν τέχνη παρά τον πόλεμο. Το πιο πρώιμο έργο της έκθεσης θα είναι ένα της Kateryna Lisovenko που δημιουργήθηκε λίγο μετά την ομιλία του Πούτιν στις 21 Φεβρουαρίου. Παρουσιάζει μια μητέρα και ένα παιδί, που αμφότεροι υψώνουν τα δυο μεσαία δάχτυλά τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Η Balashova συλλέγει τα έργα τέχνης από τις αρχές Μαρτίου και λέει ότι βρίσκει μεγάλη παρηγοριά σε αυτό. «Η διαδικασία συγκέντρωσης των έργων αυτών μαζί με τους συναδέλφους μου λειτουργεί θεραπευτικά», λέει. «Όταν βλέπεις αυτές τις εικόνες, οι οποίες συμβολίζουν μια συγκεκριμένη συναισθηματική κατάσταση, μπορείς να καταλάβεις τι συμβαίνει. Η προβολή των έργων στο διαδίκτυο», λέει, «ενισχύει την αίσθηση αλληλεγγύης. Βλέπεις τόσους ανθρώπους να λένε πως δεν θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν ότι συμβαίνουν όσα βλέπουν».

«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
Σκίτσο από τη σειρά «Lviv Diary» (8 Μαρτίου 2022) με ακουαρέλα, στιλό και μαρκαδόρο σε χαρτί από τη Vlada Ralko. Φωτο: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO
«Piazza Ucraina» στη Μπιενάλε της Βενετίας με έργα Ουκρανών καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μέσα στον πόλεμο Facebook Twitter
Εικόνα από τη σειρά «Travel Diary» (28 Μαρτίου 2022) του Matviy Vaisberg. Φωτό: Ukrainian Emergency Art Fund/Museum of Contemporary Art NGO

Ορισμένοι από τους προσκεκλημένους καλλιτέχνες ακολουθούν μια σχεδόν ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση. Ο Kinder Album παρουσιάζει ακουαρέλες που απεικονίζουν πρόσφυγες να στριμώχνονται σε τρένα και γυναίκες να κακοποιούνται από Ρώσους στρατιώτες, καθώς και έναν πίνακα με γυμνές φιγούρες που απομακρύνουν ένα τανκ. Οι εικόνες του Matviy Vaisberg περιλαμβάνουν ήσυχες, σχεδόν αφηρημένες σκηνές μεικτής τεχνικής από μια σειρά με τίτλο «Travel Diary», ενώ τα γραφικά σχέδια της Vlada Ralko με τίτλο «Lviv Diary» φέρνουν τους θεατές συγκλονιστικά κοντά στη βία που ασκείται στη γενέτειρα του καλλιτέχνη.

Η έκθεση έρχεται να προσφέρει μια γεύση από λιγότερο λαμπερή τέχνη και λιγότερο γυαλιστερή πραγματικότητα.

Ο Zabolotnyi λέει ότι ξυπνάει κάθε μέρα στο Κίεβο και σημειώνει όχι την ημέρα του έτους αλλά την ημέρα του πολέμου. «Τα πάντα μπορούν να αλλάξουν δραματικά κάθε λεπτό», λέει. «Οπότε η ημέρα έχει πολύ μικρό ορίζοντα». Κοιτάζοντας αυτή την τέχνη, ωστόσο, βρίσκει αυτά τα στιγμιαία αντικείμενα παράξενα ταιριαστά. «Όταν δεν μπορείς να προγραμματίσεις περισσότερο από μία ημέρα και εργάζεσαι με υλικό που βασικά μπορεί να διαρκέσει αιώνες, τότε δημιουργείται μια πολύ στενή σχέση», λέει. «Είναι ένα βήμα προς την αιωνιότητα».

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ