Μια σύγχρονη εικαστική παρέμβαση στην αστική αθηναϊκή Οικία Κατακουζηνού

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Akrokeramo I & II , 2021. Χειροποίητα/τροποποιημένα περιοδικά, σχέδια κεντήματος από συλλεκτικές εκδόσεις, εξώφυλλα βιβλίων, κάρτα, ξύλο, μελάνι, ύφασμα,33, x 22 x 18 εκ.
0

Η ατομική έκθεση της Χριστίνας Μήτρενσε στην Οικία Κατακουζηνού είναι μια site-specific έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα. Η καλλιτέχνις επιχειρεί να αναβιώσει την ιστορική αθηναϊκή κατοικία του 1960 και μας προσκαλεί σε μια σύγχρονη εικαστική παρέμβαση στο εσωτερικό της. Η έκθεση «Super Ego» διερευνά τις δυνατότητες του Katakouzenos House Museum (KHM), το οποίο ακολουθεί τις αρχές των σπιτιών-μουσείων, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Μουσείο Φρόιντ στο Λονδίνο.

Η Οικία Κατακουζηνού ήταν ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά σαλόνια της Γενιάς του ’30. Πάντα ενδιέφερε την εικαστικό να διαπραγματευτεί τη διαλεκτική σχέση μεταξύ σύγχρονης τέχνης και καλλιτεχνικής παραγωγής σε μια κατοικία που άφησε σημαντική πολιτιστική παρακαταθήκη στην Ελλάδα.

Η πρόταση της επιμελήτριας της οικίας, της Σοφίας Πελοποννησίου-Βασιλάκου, για μια συνεργασία πέραν των ομαδικών εκθέσεων, δελέασε τη Μήτρεντσε και σε πιο προσωπικό επίπεδο. Μελέτησε το αρχειακό υλικό της οικίας, που αποκαλύπτει τον μύθο και τις προσωπικές στιγμές του διάσημου, μποέμ ζευγαριού, την αγάπη μεταξύ τους και τη σχέση τους με την πολιτιστική ελίτ της εποχής: ενδεικτικά, από αυτό το σαλόνι πέρασαν οι Ελύτης, Σεφέρης, Γκίκας, Χατζιδάκις, Εμπειρίκος, Τσαρούχης, Σαγκάλ και Καμί. Τα αντικείμενα, τα ιστορικά χειρόγραφα, οι φωτογραφίες και η αλληλογραφία αναδεικνύουν τους σταθμούς και τις βιογραφικές πτυχές της επαγγελματικής, κοινωνικής και οικογενειακής ζωής της Λητώς και του Άγγελου Κατακουζηνού.

Η Οικία Κατακουζηνού ήταν ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά σαλόνια της Γενιάς του ’30. Πάντα ενδιέφερε την εικαστικό να διαπραγματευτεί τη διαλεκτική σχέση μεταξύ σύγχρονης τέχνης και καλλιτεχνικής παραγωγής σε μια κατοικία που άφησε σημαντική πολιτιστική παρακαταθήκη στην Ελλάδα.

«Εάν αυτό το σπίτι/μουσείο βρισκόταν στο Λονδίνο, θα του είχε δοθεί από το κράτος η σημασία που του αρμόζει και θα είχε μεγάλη προσέλευση κοινού, πράγμα που δυστυχώς δεν έχει συμβεί ακόμα», λέει.

«Ιδιαίτερα ξεχωριστό είναι το γραφείο και ιατρείο του Ἀγγελου Κατακουζηνού στο βάθος του διαμερίσματος, όπου υπάρχει η βιβλιοθήκη του, το ντιβάνι και το ζωγραφικό έργο του Θεόφιλου "Αντίγραφο τοιχογραφίας στο μοναστήρι της Περιβολής στη Λέσβο", που ήταν η αφορμή για τον Κατακουζηνό να ακολουθήσει την επιστήμη της ψυχανάλυσης. Εκεί έχω προσθέσει τη σειρά έργων μου με τίτλο "Wounded Books", με πυροβολημένους τόμους των Απάντων του Φρόιντ ("Apanta-Freud", 2022), καθώς και των "Αγάπη" (2022), "Psychology of Perception" (2017) και "Archeology" (2017), που αναμειγνύονται με τη συλλογή βιβλίων του Κατακουζηνού. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κατακουζηνός ήταν ένας από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν τη ναρκο-αναλυτική μέθοδο και σύντομα απέκτησε διεθνή φήμη, προσελκύοντας πολλούς πελάτες από το Παρίσι και το Λονδίνο, όπως τον Ουίλιαμ Φόκνερ, τον Αλμπέρ Καμί, αλλά και τον Αριστοτέλη Ωνάση».

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Emblem – Rug, 2022. Χαλί με παραδοσιακή ελληνική χειροποίητη τεχνική ύφανσης αργαλειού, 140 x 200 εκ.

Η αναβίωση της συγκεκριμένης ιστορικής αθηναϊκής κατοικίας του 1960 προσκαλεί τους επισκέπτες σε μια σύγχρονη εικαστική παρέμβαση στο εσωτερικό της. Τα έργα της Χριστίνας Μήτρενσε συνδιαλέγονται με τον χώρο και την αισθητική της οικίας Κατακουζηνού –άλλωστε η δουλειά της έχει μια «vintage» αισθητική–, δημιουργώντας έτσι νέες ποιητικές εμπειρίες και ανταλλαγές.

Περιλαμβάνονται παλαιότερα και νέα έργα, φτιαγμένα ειδικά για τον χώρο, που υιοθετούν οικείες και διεπιστημονικές προσεγγίσεις, όπως βιβλιογλυπτική, xειροποίητη μεταξοτυπία, ζωγραφική (σειρά «Ιconic Fungi Portraits»), κολάζ (σειρές «Bookscapes» και «Bibliophiles»), κεραμικά, βιντεοπροβολή και ένα υφαντό χαλί. Μέσα από θραύσματα αρχείων απαντά σε ψυχαναλυτικές και προσωπικές ιστορίες, προτείνοντας νέες αφηγήσεις για την κατανόηση του πολιτιστικού παρελθόντος. Επίσης, τα έργα της καταπιάνονται με θέματα κεντρικά τόσο για την ψυχανάλυση όσο και για την ίδια την τέχνη: μετάφραση, μεταμόρφωση, ασυνείδητο, μεταφορά, όνειρα και φαντασία. Καθρεφτίζουν αυτές τις ιδέες, προκαλώντας μια νέα συζήτηση που αντηχεί σε όλες τις αίθουσες του σπιτιού.

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
The Wondrous Mushrooms in the Garden of Eden ,2022. Εγκατάσταση , χειροποίητα γλυπτά μανιτάρια απο βιβλία- Τα φοβερά ντοκουμέντα -, φυτά εσωτερικού χὠρου, διαστάσεις μεταβλητές.

Για παράδειγμα, στα ζωγραφικά πορτρέτα «Iconic Fungi Portrait series» (2016-2022) η παρασιτική φύση των μανιταριών φαίνεται να ζει από τον «ξενιστή» τους, υποδηλώνοντας τη βεβαιότητα της φθοράς, τον παραλογισμό της θνητότητας και μια θεϊκή ομορφιά που γεννήθηκε από τη μετάλλαξη. Τα στοιχεία που σχηματίζουν τα πρόσωπα συνδιαλέγονται με τον συμβολισμό των μανιταριών και της εκκεντρικότητας. Μεταφέρει έναν ψυχολογικό χώρο που αιωρείται μεταξύ του φανταστικού, του ονείρου και του πραγματικού, επηρεασμένη απὀ τη μέθοδο ερμηνείας των ονείρων του Φρόιντ και τις κοινές εφαρμογές στις ψυχαναλυτικές έρευνες του καθηγητή Κατακουζηνού.

«Ο τίτλος της έκθεσης προκύπτει από το θεωρητικό ψυχαναλυτικό μοντέλο του Φρόιντ (Personality Structure). Ο Φρόιντ εισήγαγε τρεις διακριτούς, αλληλοεπιδρώντες παράγοντες του νου: το id, το εγώ και το υπερεγώ (super Ego)», λέει η Χριστίνα Μήτρεντσε. «Αυτοί οι τρεις παράγοντες είναι ξεχωριστοί και διακριτοί, αν και κάπως επικαλύπτονται με την προηγούμενη διαίρεση του Φρόιντ μεταξύ συνειδητού, προσυνείδητου και ασυνείδητου.

Εν ολίγοις, το εγώ αντιπροσωπεύει τη λογική και την κοινή λογική και το id περιέχει βαθιά πάθη. Το υπερεγώ αντιπροσωπεύει έναν ιδανικό εαυτό που ορίζεται στην παιδική ηλικία, που διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από την επίλυση της οιδιπόδειας σύγκρουσης. Είναι το ηθικό συστατικό της προσωπικότητας και παρέχει τα ηθικά πρότυπα με τα οποία λειτουργεί το εγώ. Οι επικρίσεις, οι απαγορεύσεις και οι αναστολές του υπερεγώ σχηματίζουν τη συνείδηση ​​ενός ατόμου και οι θετικές του φιλοδοξίες και τα ιδανικά αντιπροσωπεύουν την εξιδανικευμένη αυτοεικόνα του ατόμου ή το "ιδανικό του εγώ".

Ιστορικά, η αποδοχή του έργου του Φρόιντ θεωρούσε το υπερεγώ ως αυτήν τη φωνή της ηθικής συνείδησης, αλλά ο Φρόιντ θεωρεί ότι αυτή η ηθική φωνή έχει αμοραλιστικές ρίζες. Το υπερεγώ δεν αντιπροσωπεύει το συλλογικό καλό, αλλά εκδηλώνει τις ατομικές επιθυμίες του id, που έρχονται σε αντίθεση με το συλλογικό καλό.

Αυτό ακριβώς που συμβαίνει σήμερα με το καπιταλιστικό μοντέλο ζωής και τη δύναμη των ηγετών. Είναι εμφανές, για παράδειγμα, στην ποπ ψυχανάλυση που είχε γίνει για ανθρώπους όπως ο Ντόναλντ Τραμπ. Κάποιοι τον διαγιγνώσκουν ως ναρκισσιστή, ερωτευμένο με το δικό του εγώ. Άλλοι ισχυρίζονται ότι αντιπροσωπεύει την αμερικανική ταυτότητα, επειδή του λείπει ο αυτοέλεγχος που αναστέλλει τους περισσότερους ανθρώπους. Αυτό ακριβώς που βλέπω να είναι ο σημερινός Έλληνας».

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Iconic Fungi Portraits I, 2016- 2022. Ακρυλικό χρώμα σε καμβά, 80 x 60 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Iconic Fungi Portraits III, 2016- 2022. Ακρυλικό χρώμα σε καμβά, 80 x 60 εκ.

Ανάμεσα στα έργα, δυο ρεαλιστικά γυναικεία στήθη (κεραμικά βαρίδια) βρίσκονται τοποθετημένα επάνω στο σημειωματάριο στο γραφείο του Κατακουζηνού, ανακαλώντας το έργο του Marcel Duchamp «Prière de Toucher». Πρόκειται για ένα σουρεαλιστικό αντικείμενο φαντασίωσης και πόθου με τίτλο «Please touch / Boobs on Books» (2022). Περισσότερο με διαισθητική παρά με σεξουαλική χροιά, το αντικείμενο προσκαλεί τον θεατή να χαϊδέψει το στήθος, προκαλώντας έτσι πάθος και πρόκληση.

«Μια παράλογη απορία γεννήθηκε στο μυαλό του Φρόιντ όταν βρέθηκε στην Ακρόπολη το 1904 – ήταν η πόλη μπροστά στα πόδια του αληθινή; Όμως και όλοι οι επισκέπτες σε κάποιο μουσείο αφιερωμένο σε μια γνωστή προσωπικότητα μοιάζουν με τον Φρόιντ στην Αθήνα και βιώνουν μια εξίσου εξωπραγματική στιγμή: άραγε το πρόσωπο που γνωρίζουμε από τα έργα του να έζησε πράγματι σε αυτό το σπίτι; Είτε βρισκόμαστε στο γραφείο του καθηγητή Κατακουζηνού ή του καθηγητή Φρόιντ, η προσοχή μας παλινδρομεί ανάμεσα στα αντικείμενα που ο προηγούμενος κάτοικος του σπιτιού άφησε πίσω του και τα "εσωτερικά μας αντικείμενα" που τον αντιπροσωπεύουν στα μάτια μας. Κάθε μουσείο είναι μια Ακρόπολη: είναι ένας τόπος όπου η πραγματικότητα περιβάλλεται από φαντασία» είπε ο Michael Molnar στην επιμελήτρια της Οικίας Κατακουζηνού Σοφία Ε. Πελοποννησίου-Βασιλάκου.

«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
ΑF - BookScape VII, 2021, εξώφυλλα βιβλίων, κορδέλες, ξύλο, 120 x 140 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Aphrodite , (Bibliophile Collage) 2021. Κολάζ, χαρτί, εξώφυλλα βιβλίων, χρωματιστά κραγιόν, 60 χ 80 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Iconic Fungi Portraits II, 2016- 2022. Ακρυλικό χρώμα σε καμβά, 80 x 60 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Agape (Wounded Book series) ,2022. Πυροβολημένο βιβλίο, τρύπες από σφαίρες σε vintage έκδοση, 37x24 εκ.
«Super Ego»: Μια έκθεση στην αστική αθηναϊκή κατοικία του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού Facebook Twitter
Apanta - Freud, (Wounded Book series), 2022. Πυροβολημένα συλλεκτικά βιβλία ψυχολογίας Φρόιντ, 37x24 εκ.

Λίγα λόγια για τη Χριστίνα Μήτρεντσε

Η Χριστίνα Μήτρεντσε έχει εκθέσει τα έργα της σε 20 ατομικές εκθέσεις και πάνω από 200 ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί, μουσεία και δημόσιους χώρους, όπως: Tate Modern, The Royal Academy, ICA London, Liverpool Biennial UK, XV Biennale de Mediterranea, 2nd Bodrum International Biennial Turkey, NDSM-Werf Amsterdam, MOMUS State Museum of Modern Art, Jewish Museum of Greece, Hackney Museum, Nadine Feront Gallery, Dalla Rosa Gallery, The Stephen Lawrence Gallery, Central Booking NY, The Centre for the Book Arts NY, San Francisco Centre for the Book, California, Drop - Hiroshima, Japan, Rise Berlin, Helsinki Contemporary Gallery. Το έργο της έχει συμπεριληφθεί σε σημαντικές εκδόσεις όπως το «The Word Is Art» (Thames & Hudson), το «Unselfmarked» (Against Decorum) και το «Prologues». Τα έργα της βρίσκονται σε μεγάλες ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, όπως το WWW foundation, MOCA London, Senate House, Book Arts UWE, LCC, (UAL), Women’s Art Library Goldsmiths University, Book Art Centre NY, the National Library in Baghdad, Jewish Museum of Greece, Fine Art Society London, Greenwich Council, Sill Library Bath, Mol’s collection Holland, Tate Archive, Penguin Collectors Society, Griechische Kultustiftung Berlin, M. Altenman NY, Onassis Foundation, Alpha Bank, MOMUS Greece, Benaki Museum, MIET foundation, Venizelos Airport Athens.

Χριστίνα Μήτρεντσε - «Super-Ego»
Eπιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος

Ίδρυμα Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού
Αμαλίας 4, Αθήνα (5ος όροφος)


Εγκαίνια: Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022, 18:00-21:00

Διάρκεια έκθεσης: 20 Οκτωβρίου έως 19 Νοεμβρίου 2022
Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή, 17:00-20:00, Σάββατο 12:00-16:00

Τα έργα της έκθεσης είναι παραχώρηση A.antonopoulou.art

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πού οφείλεται το booming της τέχνης στην Αθήνα;

Εικαστικά / Δεκάδες νέες γκαλερί στην Αθήνα – Πού οφείλεται το booming της τέχνης;

Από την Κυψέλη, τον Νέο Κόσμο και το Κουκάκι μέχρι τον Πειραιά, μια έκρηξη δημιουργίας καλλιτεχνικών χώρων τα τελευταία χρόνια βάζει την Αθήνα πολύ ψηλά στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη.
M. HULOT
ΤΕΤΑΡΤΗ Inner Sanctum: Ο Κώστας Πράπογλου για την έκθεση στο εγκαταλελειμμένο ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί

Εικαστικά / 36 καλλιτέχνες συμμετέχουν σε μια νέα έκθεση στο εγκαταλελειμμένο ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί

Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου μάς ξεναγεί στην έκθεση «reality check κεφάλαιο ΙΙ: inner sanctum» που φιλοξενείται σε ένα από τα μεγαλύτερα εγκαταλελειμμένα κτίρια του συγκροτήματος του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Από τον Μαλακάση στον Σεφέρη, τον Καμύ και τη γενιά του '30 μέσα από την αφήγηση της Λητώς Κατακουζηνού

Προδημοσίευση / Ο Σεφέρης, ο Καμύ και η γενιά του '30 μέσα από την αφήγηση της Λητώς Κατακουζηνού

Αποσπάσματα από την επανέκδοση του βιβλίου «Άγγελος Κατακουζηνός, ο Βαλής μου» της Λητώς Κατακουζηνού, όπου ξεδιπλώνεται η ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας μέσα από προσωπικές αφηγήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Εικαστικά / Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Στον Βοτανικό Κήπο Διομήδους, τον μεγαλύτερο σε έκταση στην Ελλάδα αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, περισσότεροι από 35 διεθνείς καλλιτέχνες, συγγραφείς και performers ενώνονται μέσα σε ένα μεγαλειώδες τοπίο της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ