Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Study for Self-Portrait, 1963. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

0

Όποιος έχει επισκεφθεί μεμονωμένες ή αναδρομικές εκθέσεις του έργου του Φράνσις Μπέικον και έχει δει έργα του σε μεγάλες αίθουσες μουσείων, έχει αισθανθεί τον σπαρακτικό τρόπο με τον οποίο πλησιάζει και ζωγραφίζει τον άνθρωπο, δίνει σάρκα και οστά στην ανθρώπινη παρουσία και την ποτίζει με άχρονη απελπισία. 

Τα σημάδια που άφησε το έργο του, ακατέργαστες λεπτομέρειες, μισοτελειωμένες κραυγές των νεκρών του, των φίλων του, αντανακλούν την καταβύθιση στα μύχια της ανθρώπινης ύπαρξης, την ίδια στιγμή που απολαμβάνει την πράξη της ζωγραφικής, δίνει μάχη με τον καμβά του και γενναιόδωρα απλώνει το χρώμα στην πιο ελεγχόμενη έκφραση ηδονής και θλίψης που συναντά κανείς σε καλλιτέχνη της εποχής μας.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Μπέικον θεωρούσε το πορτρέτο το σπουδαιότερο είδος ζωγραφικής, για την ικανότητά του να εκφράζει τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος. Η ανθρώπινη παρουσία συνοψίζει την οργή και την απόγνωση και αποκρύπτει τα πάθη που σαν μάγος ο Μπέικον τραβάει έξω από τα χαρακτηριστικά και τα παραμορφώνει, δίνοντάς μας μια αληθή εσωτερική όψη, καθόλου κολακευτική ή ενθουσιώδη, με έκφραση αγωνιώδη, με όλο τον θυμό και την απορία μπροστά στη μεγάλη απώλεια, σαν να αποπειράται να αποκωδικοποιήσει την πολυπλοκότητα της φύσης και της θλίψης πριν την παραδώσει στην αθανασία. 

Αυτό είναι το προδόρπιο της έκθεσης. Στους σκούρους μελιτζανί τοίχους της σκοτεινής αίθουσας τα υποβλητικά φωτισμένα έργα εντείνουν τη μοναχικότητα∙ ο επισκέπτης στέκεται μπροστά τους ευάλωτος στην τρομερή ενέργεια η οποία διαπερνά το κενό που τον χωρίζει από τον πίνακα και σκάει σαν κύμα μιας άηχης κραυγής.

Η βαθιά του ενασχόληση με την προσωπογραφία αμφισβήτησε κάθε προηγούμενη προσδοκία και κανόνα για το τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα πορτρέτο, και το καταλαβαίνει κανείς μόλις μπει στην έκθεση «Francis Bacon: Human Presence» («Φράνσις Μπέικον: Ανθρώπινη Παρουσία») και δει τρία έργα, το «Head VI» και τις δυο σπουδές πορτρέτων «Head VI» (1949) και «Study of the Human Head» (1953), τα οποία απεικονίζουν άνδρες που κραυγάζουν. «Ήθελα να ζωγραφίσω την κραυγή περισσότερο από τη φρίκη», έχει πει ο Μπέικον για αυτήν τη σειρά έργων που σε καλωσορίζουν στην έκθεση σαν να κλείνουν το μάτι λέγοντας «ετοιμαστείτε, μπαίνουμε κατευθείαν στα βαθιά». Ο μεταπολεμικός κόσμος και η ανθρωπότητα που απεικόνιζε ο Μπέικον σε αυτά τα πρώιμα έργα, με φιγούρες παγιδευμένες σε κλουβιά, που εμφανίζονται με ακτίνες Χ, αποκαλύπτουν το ανησυχητικό μέλλον των ισχυρών και επιτυχημένων ανδρών και την παραδοσιακή μας αντίληψη για αυτές τις φιγούρες. 

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Για τη ζωή του Μπέικον δίνουν απαντήσεις τα πορτρέτα, για την τέχνη του οι επιρροές του από τους μεγάλους δασκάλους. © The Estate of Francis Bacon

Ενώ φαινομενικά φέρουν όλες τις οπτικές συμβάσεις της επίσημης προσωπογραφίας, τα σφιγμένα δόντια και το ορθάνοιχτο στόμα μεταφέρουν μια στιγμή επιθανάτιας αγωνίας. Είναι σαν τα σφιγμένα μέσα στην επιθανάτια αγωνία δόντια τού Σαρπηδόνα στον κρατήρα του Ευφρονίου∙ μπορείς να τα μετρήσεις, να νιώσεις τον δύσκολο θάνατο. «Ερχόμαστε και φεύγουμε από τη ζωή με μια κραυγή», είχε πει ο Μπέικον στο νοσοκομείο της Μαδρίτης στον φωτογράφο Φρανσίς Τζιακομπετί, λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή, το 1992. 

Αυτό είναι το προδόρπιο της έκθεσης. Στους σκούρους μελιτζανί τοίχους της σκοτεινής αίθουσας τα υποβλητικά φωτισμένα έργα εντείνουν τη μοναχικότητα∙ ο επισκέπτης στέκεται μπροστά τους ευάλωτος στην τρομερή ενέργεια η οποία διαπερνά το κενό που τον χωρίζει από τον πίνακα και σκάει σαν κύμα μιας άηχης κραυγής.

Μια μεγάλη επιστροφή στη National Portrait Gallery

Ένας από τους μεγαλύτερους Βρετανούς ζωγράφους του περασμένου αιώνα επιστρέφει με αυτή την έκθεση στη National Portrait Gallery του Λονδίνου, την οποία σταθερά επισκεπτόταν για να μελετήσει τις συλλογές της και τη μεγάλη βρετανική παράδοση στο πορτρέτο και να ανακαλύψει τη δική του προσέγγιση και αλήθεια, που σχετίζεται με την απεικόνιση της φιγούρας, κεντρικού και μόνιμου θέματος όλων των έργων του. Η έκθεση παρουσιάζει την αμφισβήτηση των παραδοσιακών ορισμών του είδους και τη βαθιά του σύνδεση με την προσωπογραφία, με περισσότερα από 50 έργα από τη δεκαετία του 1940 και μετά. 

Αυτοπροσωπογραφίες, χαμένοι εραστές, φίλοι, το χρονικό των προσώπων που ζωγράφισε εμφανίζεται σαν ανάγλυφο της ιστορίας της ζωής του. Οι εραστές του, Πίτερ Λέισι και Τζορτζ Ντάιερ, οι ομότεχνοί του, Λούσιαν Φρόιντ και Ίζαμπελ Ρόσθορν, του ποζάρουν αντικατοπτρίζοντας έναν άνθρωπο που ζούσε με πάθος και ζωγράφιζε με γενναιότητα και διαρκή ένταση. Όλα αυτά υπάρχουν εδώ, θεματικά και χρονολογικά ταξινομημένα, ξεκινώντας με έργα που έγιναν στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και κλείνοντας με πορτρέτα ζωγραφισμένα στο τέλος της ζωής του και ένα που έμεινε ημιτελές σε ένα καβαλέτο στο ατελιέ του. Μέσα από πέντε βασικές ενότητες −Portraits Emerge, Beyond Appearance, Painting from the Masters, Self Portraits και Friends and Lovers−, η έκθεση «Francis Bacon: Human Presence» (10 Οκτωβρίου 2024 - 19 Ιανουαρίου 2025) αποτυπώνει την εξέλιξη της πρακτικής του. 

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Head of Boy, 1960. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.

Για τη ζωή του Μπέικον δίνουν απαντήσεις τα πορτρέτα, για την τέχνη του οι επιρροές του από τους μεγάλους δασκάλους. Μια μικρή προσωπογραφία του Ρέμπραντ, η περίφημη «Αυτοπροσωπογραφία του Ρέμπραντ με τον μπερέ» (1659) βρίσκεται ανάμεσα στα έργα του, ως αφετηρία των δικών του προσωπογραφιών. Η ζωγραφική του Ολλανδού δασκάλου, του οποίου το «αντι-εικονογραφικό» στυλ ζωγραφικής θαύμαζε ο Μπέικον, και η μελέτη της πινελιάς του αποτελούν κλειδί στην εξέλιξή του ως καλλιτέχνη.

Ο Μπέικον ζωγράφισε, όπως ο Ρέμπραντ, το πρόσωπό του, ένα πρόσωπο που δεν αγαπούσε, περισσότερες από πενήντα φορές σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Μερικές από τις πιο συγκλονιστικές και εσωστρεφείς αυτοπροσωπογραφίες του Μπέικον έγιναν λίγο μετά τον θάνατο των πιο κοντινών του ανθρώπων. Ένα μικρό τρίπτυχο πορτρέτων που υπαινίσσεται και τη δική του θνητότητα μνημονεύει τη θυελλώδη σχέση του με τον εραστή του Πίτερ Λέισι, πρώην πιλότο της RAF, που πέθανε το 1962, την ημέρα των εγκαινίων της μεγάλης έκθεσης του Μπέικον στην Tate.

Μια δεκαετία αργότερα ο Μπέικον χάνει και τον επόμενο σύντροφο και «πρωταγωνιστή» πολλών έργων του, τον Τζορτζ Ντάιερ, έναν μικροαπατεώνα με τον οποίο γνωρίστηκε στα τέλη του 1963, όταν εκείνος μπήκε στο σπίτι του για να τον ληστέψει. Η σχέση τους ήταν θυελλώδης και τελικά αποδείχθηκε τραγική. Δύο ημέρες πριν από την έναρξη της αναδρομικής έκθεσης του Μπέικον στο Grand Palais στο Παρίσι, το 1971, ο Ντάιερ βρέθηκε νεκρός από υπερβολική δόση αλκοόλ και ναρκωτικών στο μπάνιο του Hotel des Saint-Pères στο Παρίσι. Ο Μπέικον δεν ακύρωσε τα εγκαίνια της έκθεσης, αλλά το 1973, εκτός από μια σειρά αυτοπροσωπογραφιών του με τις οποίες αιχμαλώτισε τη θλίψη και την απομόνωσή του, δημιουργεί το «Triptych May-June 1973» που αποτυπώνει τις τελευταίες στιγμές του Ντάιερ στο ξενοδοχείο.

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Triptych of George Dyer, 1973. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.

Μέσα στο χρώμα του Βαν Γκογκ και του Βελάσκεθ

Μεγάλες πηγές έμπνευσης για τον Μπέικον ήταν τα πορτρέτα του Βαν Γκογκ και του Βελάσκεθ. Δεν είδε ποτέ από κοντά τον «Πάπα Ιννοκέντιο Χ» (1649-50) του Βελάσκεθ ή τον «Ζωγράφο στον δρόμο για το Ταρασκόν» (1888) του Βαν Γκογκ, αλλά μελέτησε φωτογραφίες των έργων και είναι αυτά τα έργα που τον ώθησαν να τολμήσει να απομακρυνθεί από τις σκοτεινές μονόχρωμες εικόνες και να χρησιμοποιήσει το χρώμα που θα χαρακτήριζε το μετέπειτα έργο του. Στο «Study for portrait of Van Gogh», η μαυροντυμένη φιγούρα του ζωγράφου με το κίτρινο καπέλο του χάνεται σε μια έκρηξη κόκκινων, πράσινων και κίτρινων χωραφιών κάτω από έναν γαλάζιο ουρανό. Αυτά τα χρώματα συναντάμε στα κατοπινά του τρίπτυχα, στο μεγαλόπρεπο φόντο της δραματικής σκηνής, της φιγούρας που πρωταγωνιστεί, του πάσχοντος σώματος.

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Study for Portrait of Van Gogh IV, 1957. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, ο Μπέικον συνέχισε να ζωγραφίζει διφορούμενες και ανησυχητικές εικόνες. Για πρώτη φορά άρχισε να ζωγραφίζει εκ του φυσικού πορτρέτα των Ρόμπερτ και Λίζα Σένσμπουρι, και του φίλου του και ζωγράφου Λούσιαν Φρόιντ. Σε μια ενότητα που ονομάζεται «Beyond Appearance», ο επισκέπτης ψάχνει αυτό που έχει ανασύρει ο ζωγράφος από κάθε προσωπικότητα, βλέποντας το έργο δίπλα στις φωτογραφίες των προσώπων που κάθισαν απέναντί του. Ξεχωρίζει σε αυτή την ενότητα το πορτρέτο του Ουίλιαμ Μπλέικ, βασισμένο σε ένα ομοίωμα νεκρικής μάσκας του 1823 του ποιητή και καλλιτέχνη, που αγόρασε ο Μπέικον από το πωλητήριο της National Portrait Gallery. 

Το έργο του Μπέικον εξελίχθηκε στη δεκαετία του 1960, τα πορτρέτα του έγιναν πιο προσωπικά και επικεντρώθηκαν σε μια επιλεγμένη ομάδα ανθρώπων που πόζαραν γι’ αυτόν. Αυτά τα συμπλέγματα πορτρέτων παραπέμπουν στη βιογραφία του Μπέικον –την κοινωνική ζωή του και τις ταραχώδεις σχέσεις του–, αλλά μιλούν επίσης για την έντονη ευαισθησία του, την απόγνωση, τη θλίψη και τον πόνο. Ο Μπέικον δεν απολάμβανε τη διαδικασία της ζωγραφικής εκ του φυσικού, την έβρισκε ανασταλτική. Προτιμούσε να ζωγραφίζει από φωτογραφίες ή από μνήμης, κάτι που του έδινε απεριόριστη ελευθερία για να χειριστεί τις παραμορφώσεις των προσώπων και τη στρέβλωση των σωμάτων, χωρίς να προκαλεί τραύμα στους φίλους του με την ερμηνεία του. 

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Portrait of a Man Walking Down Steps, 1972. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Sand Dune, 1983. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.

Οι ντάμες και η υπέρβαση της ομοιότητας

Οι φίλες του Ενριέτα Μόρες, Μιούριελ Μπέλτσερ και Ίζαμπελ Ρόσθορν φαντάζουν αλλόκοσμες και οικείες μαζί∙ ο Μπέικον έχει συλλάβει κάτι από τον χαρακτήρα, το ύφος, τα μυστικά αυτών των γυναικών και τα έχει αποκαλύψει και συγκαλύψει μαζί στις αινιγματικές απεικονίσεις του. Η Ενριέτα Μόρες ήταν ένα βασικό πρόσωπο στην καλλιτεχνική και μποέμ ζωή του μεταπολεμικού Λονδίνου. Αποφασισμένη να γνωρίσει τον Φράνσις Μπέικον και τον Λούσιαν Φρόιντ, σύχναζε σε μπαρ όπως το French House στο Σόχο. Εκεί, πάνω από ένα ποτήρι σαμπάνια, ο Μπέικον της είπε «Σκέφτομαι να ζωγραφίσω τους φίλους μου» και ζήτησε από τον Τζον Ντίκιν να βγάλει μερικές φωτογραφίες της Μόρες γυμνής στο κρεβάτι. 

 Με το «Three Studies for Portrait of Henrietta Moraes», το 1963, ο Μπέικον αιχμαλωτίζει τη φίλη του σε ένα κομβικό σημείο πριν χαθεί σε μια ομίχλη ναρκωτικών και εγκλημάτων. Στα έργα αυτά απεικονίζεται σαν γυμνό της Αναγέννησης, με δυνατούς γλουτούς και τη σάρκα της να διαγράφεται με κοιλότητες και στρογγυλάδες και μπλαβιά χρώματα, με τα μπράτσα της τρυπημένα από βελόνες, μια υπενθύμιση της κατάδυσής της στην άβυσσο των ναρκωτικών. Το τρίπτυχο είναι η κατάλληλη μορφή για να αποδώσει μια φιγούρα με πολλαπλές όψεις: στα 67 της χρόνια ήταν μούσα του καλλιτέχνη, κατάδικος, τοξικομανής, χίπισσα, απομνημονευματολόγος, κηπουρός, μητέρα και γιαγιά.

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Three Studies for a Portrait of Henrietta Moraes (κεντρικο τμήμα), 1963. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Three Studies for a Portrait of Henrietta Moraes (δεξί τμήμα), 1963. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.

Μια άλλη πρωταγωνίστρια της έκθεσης είναι η Μιούριελ Μπέλτσερ, μια «παραβατική αγία», όπως την αποκαλούσαν. Στο τρίπτυχο «Three Studies of Muriel Belcher», σε μαύρο φόντο, με την κραταιά ιδιοκτήτρια του Colony Room, ενός διάσημου κλαμπ στο Σόχο, ντυμένη στα βαθυκόκκινα, αποτυπώνεται η προσωπικότητά της, τα μαλλιά της ρέουν, τα έντονα τοξωτά φρύδια και η μεγάλη μύτη της τής δίνουν μορφή άλλοτε συμπονετική και άλλοτε ζωώδη. Όταν άνοιξε την επιχείρησή της, έδινε 10 λίρες την εβδομάδα και δωρεάν ποτά στον Μπέικον με αντάλλαγμα να φέρνει νέους πελάτες. Ήταν διαβόητη για τα καυστικά της σχόλια και την πνευματώδη φύση της και αποτέλεσε θέμα πολλών πορτρέτων του ζωγράφου. 

Η άλλη γυναίκα που ενέπνευσε τον Μπέικον είναι η Ίζαμπελ Ρόσθορν, καλλιτέχνιδα και φίλη του, υπότροφος της Βασιλικής Ακαδημίας, βοηθός του Τζέικομπ Έπστιν, μοντέλο των Αλμπέρτο Τζιακομέτι, Αντρέ Ντερέν και Πικάσο. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου εργάστηκε στη μαύρη προπαγάνδα και αργότερα γνώρισε τον Μπέικον, που ζωγράφισε δεκατέσσερα πορτρέτα της. Ως υλικό χρησιμοποίησε τις φωτογραφίες που είχε τραβήξει ο Τζον Ντίκιν. 

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Three Studies for a Portrait of Isabel Rawsthorne, 1965. Άποψη του έργου στη National Portrait Gallery.

«Βλέπω κάθε εικόνα συνεχώς με μεταβαλλόμενο τρόπο και σχεδόν με μεταβαλλόμενη σειρά», έλεγε ο Μπέικον για τα τρίπτυχά του, υποστηρίζοντας ότι η έμπνευση ήταν οι φωτογραφίες των αστυνομικών αρχείων. Έπαιρνε τις φωτογραφίες και χειριζόταν με φυσικό τρόπο το υλικό του, το έσκιζε, το τσαλάκωνε, το δίπλωνε, παραμορφώνοντας τα χαρακτηριστικά. Όμως, παρά τις παραμορφώσεις, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι ο Μπέικον μπορούσε να διατηρεί μια ομοιότητα με το θέμα του. Το βλέπει κανείς στο «Three studies of Isabel Rawsthorne». Ο πίνακας είναι φτιαγμένος στο απόγειο των δυνάμεων του Μπέικον, ο οποίος συνδυάζει αριστουργηματικά την τεχνική, ενώ αιχμαλωτίζει την ουσία της προσωπικότητας του μοντέλου του.

Αν υπάρχει κάτι μεγαλειώδες σε αυτή την έκθεση, είναι η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο Φράνσις Μπέικον αισθάνθηκε και κατάλαβε τον άνθρωπο, πριν τον ζωγραφίσει με απελπισία και ευαισθησία. Αυτό προκαλεί ένα κύμα συγκίνησης που ξεπερνά την τεχνική αρτιότητα, την έμπνευση∙ αυτό είναι που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας, μια αδέσμευτη και διαχρονική ζωγραφική του ανθρώπινου χαρακτήρα.

Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Three Studies for Portrait of Lucian Freud, 1964 (δεξί τμήμα). © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Three Studies for Portrait of Lucian Freud, 1964 (κεντρικό τμήμα). © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Study from the Human Body, 1949. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Self-Portrait, 1972. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Three Studies of Muriel Belcher (δεξί τμήμα), 1966. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Study for Portrait of Lucian Freud. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Homage to Van Gogh, 1960. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Study for a Portrait, 1952. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον Facebook Twitter
Francis Bacon, Seated Figure, 1961. © The Estate of Francis Bacon All rights reserved, DACS/Artimage 2024.

Francis Bacon: Human Presence | Exhibition Trailers

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιός ήταν ο Φράνσις Μπέηκον;

Culture / Ποιός ήταν ο Φράνσις Μπέηκον;

Αγαπούσε τις ταυρομαχίες, το μποξ και το βίαιο σεξ. Ήπιε ποταμούς κρασιού και σαμπάνιας και η φιλοδοξία του ήταν να ζωγραφίσει έναν πίνακα όπου η εικόνα της ματωμένης σάρκας θα ήταν τόσο ελκυστική όσο ένα ηλιοβασίλεμα του Μονέ. Δεκαεννέα χρόνια μετά το θάνατό του, σαν σήμερα, ο Φράνσις Μπέηκον εξακολουθεί να θεωρείται μια από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές μορφές του 20ου αιώνα.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΟΥΖΑΚΗΣ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ