Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
1
Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Φωτογραφημένη από τον Cecil Beaton, 1954. © The Cecil Beaton Studio Archive at Sothebys

Οι περισσότεροι στο πρόσωπο της Όντρεϊ Χέπμπορν βλέπουμε ένα μοντέλο φινέτσας, αθωότητας και ομορφιάς. Φωτογράφοι όπως ο Ίρβινγκ Πέν, ο Άβεντον, ο Μπίτον, ο Πάρκινσον αιχμαλώτισαν με τον φακό τους τη χάρη και κομψότητα, ο λαμπερό χαμόγελο, το μικρό σαν γαζέλας σώμα σε φωτογραφίας εκτυφλωτικής ομορφιάς. Το πρότυπο της Χέπμπορν ήταν μοναδικό.

Οι λεπτομέρειες που γνωρίζουμε για αυτό το αστέρι είναι πολλές, ο τύπος πάντα διψούσε για την προσωπική της ζωή. Έψαχνε πίσω από το πρότυπο τελειότητας μια μικρή ατέλεια, που την έκανε πιο γοητευτική, όπως το ότι φορούσε 41 νούμερο παπούτσι, τη μάρκα των γυαλιών που φορούσε στο Πρόγευμα στο Τίφανις – ένα τρεντ που εξακολουθεί να γοητεύει μέχρι και σήμερα τις γυναίκες- ότι ξέχασε το Όσκαρ που κέρδισε στην τουαλέτα, ότι ήταν πάντα 47 κιλά, ότι έπλεκε με μανία.

Το Όσκαρ της ήταν σφηνωμένο σε ένα ράφι στο πλέϊρουμ, σε αντίθεση με τα ανθρωπιστικά της βραβεία που είχαν περίοπτη θέση στο καθιστικό του σπιτιού.

Η Χέπμπορν έκανε δύο γάμους,  ο πρώτος με τον Αμερικανό Μελ Φερέρ και απέκτησαν το 1960 έναν γιο τον Σον. Σε μια κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά, ερωτεύεται τον δεύτερο σύζυγό της Αντρέα Dotti με τον οποίο αποκτά έναν δεύτερο γιό τον Luca Dotti το 1970. Ηθοποιός που σφράγισε την μεγάλη οθόνη, χορεύτρια αλλά και πρέσβειρα καλής θελήσεως της Ουνέσκο, θέση που υπηρέτησε από το 1986 μέχρι το θάνατό της, το 1993, η Χέπμπορν αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος της ζωής της στην ανθρωπιστική δράση.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Φωτογραφημένη από τον Bud Fraker, για την ταινία "Σαμπρίνα", 1954. © Paramount Pictures

Οι περισσότερες φωτογραφίες της είναι εξίσου διάσημες με την ίδια. Η έκθεση που ανοίγει στις 2 Ιουλίου στην National Portrait Gallery, παρουσιάζει και άγνωστες φωτογραφίες, ένα υλικό που δεν γνωρίζουμε. Η Όντρεϊ μικρή, εννέα ετών να κοιτάζει σκεπτική την κάμερα, μια άλλη που τη δείχνει να χαμογελά, ενώ έχει επιζήσει από τον Ολλανδικό χειμώνα της μεγάλης πείνας στη διάρκεια του Δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, σοβαρά υποσιτισμένη. Πολλές από τις φωτογραφίες της έκθεσης προέρχονται από τα αρχεία που ανήκουν στους δυο γιούς της. Και είναι η πρώτη φορά που τις δανείζουν στην Βρετανία. Ο γιός της,  Αντρέα Ντότι, πιστεύει ότι η μητέρα του έζησε δύσκολα παιδικά χρόνια.

Η Χέπμπορν, γεννήθηκε το 1929 στις Βρυξέλλες και ήταν αγγλικής και ολλανδικής καταγωγής, από τον πάμπλουτο τραπεζίτη πατέρα της και τη βαρόνη μητέρα της, αντιστοίχως. Ο πατέρας άφησε την οικογένεια όταν η Χέπμπορν ήταν έξι ετών, και αυτό ήταν το πιο τραυματικό γεγονός της ζωής της. Ο γιός της υποστηρίζει ότι πάντοτε είχε ανάγκη την πατρική στοργή που στερήθηκε. Όπως ποτέ δεν την εγκατέλειψε το αίσθημα της ευγνωμοσύνης που επιβίωσε από τον φριχτό πόλεμο. Πίστευε ότι όλα μετά από αυτή την εμπειρία, η ίδια η ζωή, ήταν δώρο.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Φωτογραφημένη από τον Cecil Beaton στη Ρώμη το 1960. © The Cecil Beaton Studio Archive at Sothebys

Η Όντρεϊ Χέπμπορν άρχισε την καριέρα της στα είκοσί της χρόνια, ένα εικοσάχρονο του πολέμου, δεν έχει καμία σχέση με τα σημερινά παιδιά. Ο πόλεμος άφησε για πάντα επάνω της το σημάδι του. Ονειρευόταν να γίνει χορεύτρια αλλά οι μύες της δεν είχαν αναπτυχθεί σωστά και δεν είχε τη δύναμη των άλλων χορευτών. Όταν της απέκλεισαν την καριέρα ως χορεύτρια –το μόνο πράγμα που ήθελε να είναι- «γύρισε στο δωμάτιό της και ήθελε να πεθάνει» γράφει ο γιός της Σον Φερέρ. Η Χέπμπορν δεν ξεκίνησε την καριέρα της με όνειρο να γίνει διάσημη, αλλά για να κερδίσει χρήματα και να συντηρήσει την οικογένειά της, την μητέρα της που έχασε όλη της την περιουσία στη διάρκεια του πολέμου. Στη διάρκεια της ζωής μίλησε πολλές φορές για την περίοδο αυτή, την αντίσταση, τους Εβραίους, τα στρατόπεδα, τις εκτελέσεις.

Η πρώτη αξιοπρόσεκτη εμφάνισή τη στον κινηματογράφο ήταν το 1952 στην ταινία «Secret People» όπου και υποδύθηκε μια σπουδαία μπαλαρίνα. Ο πρώτος της πρωταγωνιστικός ρόλος σε αμερικανική ταινία ήταν μαζί με τον Γκρέγκορι Πεκ στο  «Διακοπές στη Ρώμη» (Roman Holiday). Ο σκηνοθέτης Γουίλιαμ Γουάιλερ είπε, «Είχε όλα όσα έψαχνα: γοητεία, αθωότητα και ταλέντο. Ήταν επίσης πολύ αστεία. Ήταν απολύτως μαγευτική, και είπαμε, “Αυτό είναι το κορίτσι!”.

Ήταν μούσα και επιστήθια φίλη του Ουμπέρ ντε Ζιβανσί όμως τα παιδιά της υποστηρίζουν ότι είχε ένα πνεύμα οικονομίας σε όλη της την ζωή, την αίσθηση της προσφοράς στους αδύναμους, την γενναιοδωρία αυτών που δεν ξεχνούν ποτέ τα δύσκολα χρόνια που έζησαν. Η Χέπμπορν δεν πίστευε ότι ήταν όμορφη. Ποτέ δεν ασχολήθηκε ιδιαιτέρως με την ομορφιά της και την εμφάνισή της. Η ζωή κάτω από την πίεση της διασημότητας και το ατέλειωτο κυνήγι των παπαράτσι την εξαντλούσαν.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Η Όντρεϊ Χέπμπορν ως Χόλι Γκόλντλάιτλι από την ταινία "Breakfast at Tiffany's" του Howell Conant, στο εξώφυλλο του Jours de France, 26 Ιανουαρίου 1962.

 Όταν παντρεύτηκε τον Ντότι, έζησε στη Ρώμη μια ζωή πιο φυσιολογική. Ψώνιζε στις αγορές και έκανε βόλτες στην πόλη, πήγαινε τον γιό της στο σχολείο μόνη της. Το αγαπημένο της πιάτο ήταν το σπαγκέτι αλ πομοντόρο, αλλά δεν το πιστεύει κανείς, υποστηρίζει ο γιός της. Ο οποίος συνεχίζει, λέγοντας, ότι το Όσκαρ της ήταν σφηνωμένο σε ένα ράφι στο πλέϊρουμ, σε αντίθεση με τα ανθρωπιστικά της βραβεία που είχαν περίοπτη θέση στο καθιστικό του σπιτιού. Η δημοσιότητα την ενδιέφερε μόνο για να κάνει τη δουλειά της. Ήταν συνεχώς στο σπίτι διαβάζοντας ερευνητικές εργασίες και κρατώντας σημειώσεις. Η αποστολή της με την Unicef την πάθιαζε και ταξίδευε σε όλα τα μέρη του πλανήτη.

Ήταν μετά από ένα ταξίδι της Unicef στη Σομαλία που η Χέπμπορν διαγνώστηκε με καρκίνο. Πέθανε τον Ιανουάριο του 1993. Και οι δυο γιοί της εξακολουθούν να εργάζονται μέχρι σήμερα για την Unicef και το φιλανθρωπικό Ίδρυμα Χέπμπορν που ιδρύθηκε, ένα ταμείο για τα φτωχά παιδιά του κόσμου.

Η μητέρα μας, λέει ο γιός της, θεωρούσε ιδιαίτερο στη ζωή ακόμα και ένα μικρό λουλούδι. Αυτό διδαχθήκαμε από εκείνη.

Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Φωτογραφημένη από τον Angus McBean, τον Οκτώβρη του 1950. © National Portrait Gallery, London
Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Σε ρεσιτάλ χορού το 1942. © Manon van Suchtelen.
Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Πρόβα κοστουμιών για την ταινία "Σαμπρίνα" το 1953. © Paramount Pictures
Η Όντρεϊ Χέπμπορν στην National Portrait Gallery Facebook Twitter
Η Όντρεϊ Χέπμπορν σε τοποθεσία στην Αφρική για το "The Nuns Story" του Leo Fuchs, 1958. © Leo Fuchs
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια