Η νέα μεγάλων διαστάσεων τοιχογραφία του Φίκου που συζητήθηκε πολύ στη Ραμπάτ

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» Street Art Festival που συζητήθηκε πολύ στη Ραμπάτ Facebook Twitter
Ποιο είναι το σημείο όπου ο μοντέρνος άνθρωπος συγκρούεται με αυτό που αποκαλεί «πιθηκάκι»;
0

Η νέα τοιχογραφία του Φίκου είναι ένα έργο 22 μέτρων με οικολογικό μήνυμα, το οποίο έφτιαξε σε πέντε μέρες σε έναν τοίχο στο Μαρόκο, στο πλαίσιο του «Jidar», του φεστιβάλ street art που γίνεται στη Ραμπάτ.

Η 9η διοργάνωση του πολύ επιτυχημένου φεστιβάλ, που έγινε από τις 18-28 Απριλίου με συμμετοχές σημαντικών καλλιτεχνών από ολόκληρο τον κόσμο, τού έδωσε το κίνητρο να φτιάξει ένα έργο μεγάλων διαστάσεων με θέμα τα είδη ζώων που απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα, και συγκεκριμένα τους μακάκους.

Είναι η δεύτερη φορά που ο Φίκος ζωγραφίζει τον συγκεκριμένο τοίχο. Είχε προσκληθεί ξανά το 2017, όταν και ζωγράφισε τις «Εσπερίδες». Λόγω ανάγκης συντήρησης του κτιρίου η προηγούμενη τοιχογραφία έπρεπε να καταστραφεί, κι έτσι τον ξανακάλεσαν για να δημιουργήσει μια νέα.

«Στην πρώτη τοιχογραφία που έκανα το 2017 εστίασα στο μυθιστορικό κομμάτι της περιοχής, ζωγραφίζοντας τον μύθο των Μήλων των Εσπερίδων, τον ενδέκατο άθλο του Ηρακλή, που σύμφωνα με κάποιους (όπως ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος) συνέβη στο Μαρόκο», λέει.

«Για τις ανάγκες της δημιουργίας αυτής της τοιχογραφίας έγραψα ένα ρητό με φιλοζωικό –και άρα οικολογικό– περιεχόμενο, που λέει “It takes nothing away from a human to be kind to animals” ή, σε ελεύθερη μετάφραση: “Δεν χάνεις τίποτα με το να είσαι καλός με τα ζώα”». 

«Αυτήν τη φορά ένιωσα την ανάγκη να εστιάσω σε ένα πιο πρακτικό και επίκαιρο θέμα, όπως τα είδη ζώων που απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Είμαι πολύ επιφυλακτικός ως προς την ελευθερία που πρέπει να έχει ένας καλλιτέχνης όταν περνάει τα μηνύματά του στον δημόσιο χώρο, αλλά νομίζω πως η προβολή ενός θέματος σαν αυτό είναι ηθικά και επιστημονικά απαραίτητη.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Είναι η δεύτερη φορά που ο Φίκος ζωγραφίζει τον συγκεκριμένο τοίχο. Είχε προσκληθεί ξανά το 2017, όταν και ζωγράφισε τις «Εσπερίδες».

Ο μακάκος Μπάρμπαρι που παρουσιάζεται στην τοιχογραφία ζει γύρω από την οροσειρά του Άτλαντα και είναι ένα από τα χαρακτηριστικά ζώα του Μαρόκου, αλλά δυστυχώς για τους λάθος λόγους. Εκτός από την απειλή λόγω της καταστροφής του φυσικού του περιβάλλοντος, πολλοί αιχμαλωτίζουν μακάκους και τους κρατάνε με αλυσίδες ως κατοικίδια ή για να βγάζουν φωτογραφίες μαζί τους οι τουρίστες».

«Η μεγαλύτερη απορία όσων θαυμάζουν αυτά τα μεγάλα έργα τέχνης είναι το πώς σχεδιάζει κανείς κάτι τόσο μεγάλο», λέει για την τοιχογραφία. «Δεν υπάρχει μία απάντηση σε αυτό, καθώς o καθένας έχει τον δικό του τρόπο, αλλά εγώ το κάνω με ένα ιδιαίτερο είδος καννάβου που σχηματίζεται με τη χρήση χαρακτήρων του αλφαβήτου ή ενός ρητού που έχει νοηματική σχέση με το έργο. Πιο συγκεκριμένα, με τη βοήθεια προγράμματος στο κινητό κάνω το σχέδιό μου διάφανο, το εφαρμόζω πάνω στο ρητό που έχω γράψει στον τοίχο και ύστερα βλέπω πού πέφτει το κεφάλι, τα μάτια, τα χέρια, κ.λπ., σε σχέση με το κάθε γράμμα.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
«Mε τη βοήθεια προγράμματος στο κινητό κάνω το σχέδιό μου διάφανο, το εφαρμόζω πάνω στο ρητό που έχω γράψει στον τοίχο και ύστερα βλέπω πού πέφτει το κεφάλι, τα μάτια, τα χέρια, κ.λπ., σε σχέση με το κάθε γράμμα».
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
«Ο κόσμος δέχτηκε αυτή την τοιχογραφία με μεγάλο ενθουσιασμό - ίσως μεγαλύτερο απ' όσο έχω εισπράξει ποτέ».
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Ο καλλιτέχνης ολοκλήρωσε το έργο στην Ραμπάτ σε πέντε ημέρες.

Για τις ανάγκες της δημιουργίας αυτής της τοιχογραφίας έγραψα ένα ρητό με φιλοζωικό –και άρα οικολογικό– περιεχόμενο, που λέει "It takes nothing away from a human to be kind to animals" ή, σε ελεύθερη μετάφραση: "Δεν χάνεις τίποτα με το να είσαι καλός με τα ζώα". (Προφανώς το ρητό αναφέρεται σε όλα τα ζώα, όχι μόνο στα απειλούμενα ή τα κατοικίδια.)

Μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι, παρά το γεγονός ότι το ρητό αυτό παρέμεινε στον τοίχο μόνο για μία μέρα (τόσο, δηλαδή, ώστε να κάνω το σχέδιο και να προχωρήσω στα χρώματα), συζητήθηκε για πολλές ακόμα μέρες στη γειτονιά, στα τοπικά μέσα ενημέρωσης και στο διαδίκτυο. Μάλιστα, σε μια τοπική εφημερίδα με ανέφεραν ως ακτιβιστή για τα δικαιώματα των ζώων, κάτι το οποίο ίσως να είναι υπερβολικό, αλλά σίγουρα τιμητικό.

Ο κόσμος δέχτηκε αυτή την τοιχογραφία με μεγάλο ενθουσιασμό – ίσως μεγαλύτερο απ' όσο έχω εισπράξει ποτέ. Και αυτό είναι εντυπωσιακό, ιδιαίτερα αν σκεφτούμε ότι μιλάμε για ένα έργο που βασίζεται στη βυζαντινή (άρα για κάποιους συνειρμικά “χριστιανική”) καλλιτεχνική παράδοση, ζωγραφισμένο σε μια αμιγώς μουσουλμανική πόλη και χώρα.

Το παραπάνω, καθώς και το γεγονός πως πάνε πλέον πάνω από δέκα χρόνια που με προσκαλούν σε φεστιβάλ τοιχογραφίας και άλλα καλλιτεχνικά projects στο εξωτερικό, αποδεικνύει έμπρακτα τη δύναμη της παράδοσης (όχι μόνο της ελληνικής, αλλά κάθε παράδοσης), κάτι το οποίο βλέπουμε εξάλλου και με άλλα παραδείγματα τα τελευταία χρόνια, όπως αυτό της Μαρίνας Σάττι στη μουσική».

Η νέα ατομική έκθεση του Φίκου γίνεται στην The Edit Gallery στη Λεμεσό από τις 24/5 μέχρι τις 22/6. Ο καλλιτέχνης, εμπνευσμένος από το τραγούδι του Robbie Williams «Me and My Monkey», εξερευνά τη διαρκή πάλη μεταξύ των σύγχρονων κοινωνικών κανόνων και των αρχέγονων ενστίκτων, επιχειρώντας να εντοπίσει το σημείο όπου ο μοντέρνος άνθρωπος συγκρούεται με αυτό που αποκαλεί «πιθηκάκι», το τμήμα του εγκεφάλου που δεν έχει προσαρμοστεί πλήρως στον σύγχρονο, συχνά αφύσικο τρόπο ζωής.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.

Η νέα ατομική έκθεση του Φίκου γίνεται στην The Edit Gallery στη Λεμεσό από τις 24/5 μέχρι τις 22/6.

Instagram: @fikosantonios

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ