Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter
Στην παράσταση, που παίζεται καθημερινά 6 με 8 το βράδυ και μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου στη Flashpoint Gallery της Ουάσιγκτον, πρωταγωνιστεί μια σωσίας της κόρης του Προέδρου Τραμπ, η οποία φορά ροζ "power" φόρεμα και γόβα stiletto καθώς ξεσκονίζει μια ροζ μοκέτα με μια ροζ ηλεκτρική σκούπα.
1

Δύσκολο να πεις τι είναι περισσότερο αποπροσανατολιστικό στη «διαδραστική performance» με τον τίτλο "Ivanka Vacuuming" που δημιούργησε η εικαστικός Jennifer Rubell – η χαιρεκακία που πυροδοτεί, ο κάπως αναχρονιστικός φεμινισμός που την περιβάλλει ή η εξωφρενική ιδέα ότι κάποτε σε ολόκληρης τη ζωή της η Ιβάνκα Τραμπ χρησιμοποίησε ηλεκτρική σκούπα ή έκανε κάποια φασίνα του σπιτιού.

Στην παράσταση, που παίζεται καθημερινά 6 με 8 το βράδυ και μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου στη Flashpoint Gallery της Ουάσιγκτον, πρωταγωνιστεί μια σωσίας της κόρης του Προέδρου Τραμπ, η οποία φορά ροζ "power" φόρεμα και γόβα stiletto καθώς ξεσκονίζει μια ροζ μοκέτα με μια ροζ ηλεκτρική σκούπα.
Πιο πέρα, ένα βουνό από ψίχουλα στέκεται σε ένα βάθρο προσκαλώντας τους θεατές να αδράξουν μερικά και να τα πετάξουν στη μοκέτα της εγκατάστασης για να τα καθαρίσει η Ιβάνκα Τραμπ. Ωραίο πράγμα ο συμβολισμός, έτσι;

Όχι για όλους. Η (αληθινή) Ιβάνκα Τραμπ απάντησε μέσω του Twitter, τοποθετώντας το έργο στο πλαίσιο μιας κακοποίησης «από γυναίκα προς γυναίκα»: «Οι γυναίκες επιλέγουν είτε να υπονομεύουν είτε να στηρίζουν η μία την άλλη. Εγώ επιλέγω το δεύτερο».

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter

Προφανώς στην κοσμοθεωρία αυτή δεν περιλαμβάνονται οι γυναίκες που υπέφεραν λεκτική κακοποίηση και μισθούς πείνας στα εργοστάσια ενδυμάτων της, όπως είχε γραφτεί σε ρεπορτάζ του Guardian το 2017.

Αν είχαν πάντως κάποιο ενδιαφέρον η Ιβάνκα και οι αδελφοί της - οι οποίοι επίσης «τουίταραν» προς υπεράσπισή της - να ασκήσουν σοβαρή κριτική στο έργο, θα μπορούσαν να επιτεθούν σε κάποιες από τις κοινότοπες επιλογές της καλλιτέχνιδος (Ροζ = γυναίκα, το πιάνεις; Νοικοκυρά με ηλεκτρική σκούπα – το πιάνεις;). Το γεγονός βέβαια ότι αυτή η παράσταση ενόχλησε τα μέλη της ολιγαρχικής δυναστείας που κυβερνά τη χώρα, είναι αρκετό για να συγχωρήσει κανείς τέτοιου είδους εξαντλημένους συμβολισμούς.

Αυτό άλλωστε είναι μάλλον και το πραγματικό νόημα του έργου της Rubell, όπως δήλωσε και η ίδια:
«Το θέμα είναι ότι μας αρέσει η ιδέα να πετάμε ψίχουλα για να τα καθαρίσει με τη σκούπα η Ιβάνκα Τραμπ. Αυτή είναι η φριχτή αλήθεια στο κέντρο του έργου. Είναι αστείο, είναι απολαυστικό, μας κάνει να νιώθουμε ισχυροί, και θέλουμε να το κάνουμε ξανά και ξανά».

Κάπου εδώ όμως εντοπίζεται και το πρόβλημα της μετατροπής των γυναικών σε σύμβολα: όλα ωραία και καλά και διασκεδαστικά, μέχρι να χάσει κάποια πραγματική γυναίκα τα δικαιώματά της, τους μισθούς της, την υπόσταση της ως ισότιμου πολίτη (αν θεωρήσουμε ότι την είχε ποτέ).

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter
Η δημιουργός της παράστασης,εικαστικός Jennifer Rubell

Το γεγονός ότι το σκούπισμα «διαβάζεται» εξίσου από την δημιουργό του έργου και από τους επικριτές του (συμπεριλαμβανομένης της οικογένειας Τραμπ) ως υποτιμητική δραστηριότητα φανερώνει ένα ανησυχητικό κοινό πεδίο μεταξύ τους. Η Ιβάνκα μπορεί να δηλώνει είτε ότι ενοχλείται από τον σεξισμό του έργου είτε απλά επειδή της φαίνεται αδιανόητο για την εικόνα της να την παρουσιάζουν να κάνει δουλειές του σπιτιού.

Έχει ενδιαφέρον να υποθέσουμε ποια θα μπορούσε να είναι η «ανάγνωση» αυτής της εγκατάστασης αν ως κεντρική φιγούρα δεν παρουσιαζόταν η απίστευτα φορτισμένη «προσομοίωση» της Ιβάνκα Τραμπ.

Αν δηλαδή είχαμε να κάνουμε με ένα έργο τέχνης το οποίο θα υπογράμμιζε την συλλογική απόλαυση που απολαμβάνουμε παρακολουθώντας τις γυναίκες να αναλαμβάνουν για λογαριασμό μας όλον τον οικιακό και συναισθηματικό μόχθο, αντί για ένα όχημα που επιτρέπει στους φιλελεύθερους πολέμιους του Τραμπ να εκφράζουν εκ του ασφαλούς την οργή τους ενάντια στο σύμβολο της δυσαρέσκεια τους. Αλλά αυτό μάλλον δεν θα ήταν τόσο «απολαυστικό», ούτε θα είχε «τόση πλάκα».

Με στοιχεία από το άρθρο της Sarah Rose Sharp "The Neoliberal Hypocrisies of Ivanka Trump Vacuuming" που δημοσιεύτηκε στο Hyperallergic

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Να πούμε και για τους συμβολισμούς που εχει η Πέπα!Που παρουσιάζει τον πατερα σαν αφαλοκομμενο βλάκα. Να πουμε και για το Frozen που απουσιαζει πληρως το αρσενικο το οποιο ειναι ή ανοητος χιονανθρωπος ή υπηρέτης.ΥΓ -ισμοί... So past century!