Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter
Στην παράσταση, που παίζεται καθημερινά 6 με 8 το βράδυ και μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου στη Flashpoint Gallery της Ουάσιγκτον, πρωταγωνιστεί μια σωσίας της κόρης του Προέδρου Τραμπ, η οποία φορά ροζ "power" φόρεμα και γόβα stiletto καθώς ξεσκονίζει μια ροζ μοκέτα με μια ροζ ηλεκτρική σκούπα.
1

Δύσκολο να πεις τι είναι περισσότερο αποπροσανατολιστικό στη «διαδραστική performance» με τον τίτλο "Ivanka Vacuuming" που δημιούργησε η εικαστικός Jennifer Rubell – η χαιρεκακία που πυροδοτεί, ο κάπως αναχρονιστικός φεμινισμός που την περιβάλλει ή η εξωφρενική ιδέα ότι κάποτε σε ολόκληρης τη ζωή της η Ιβάνκα Τραμπ χρησιμοποίησε ηλεκτρική σκούπα ή έκανε κάποια φασίνα του σπιτιού.

Στην παράσταση, που παίζεται καθημερινά 6 με 8 το βράδυ και μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου στη Flashpoint Gallery της Ουάσιγκτον, πρωταγωνιστεί μια σωσίας της κόρης του Προέδρου Τραμπ, η οποία φορά ροζ "power" φόρεμα και γόβα stiletto καθώς ξεσκονίζει μια ροζ μοκέτα με μια ροζ ηλεκτρική σκούπα.
Πιο πέρα, ένα βουνό από ψίχουλα στέκεται σε ένα βάθρο προσκαλώντας τους θεατές να αδράξουν μερικά και να τα πετάξουν στη μοκέτα της εγκατάστασης για να τα καθαρίσει η Ιβάνκα Τραμπ. Ωραίο πράγμα ο συμβολισμός, έτσι;

Όχι για όλους. Η (αληθινή) Ιβάνκα Τραμπ απάντησε μέσω του Twitter, τοποθετώντας το έργο στο πλαίσιο μιας κακοποίησης «από γυναίκα προς γυναίκα»: «Οι γυναίκες επιλέγουν είτε να υπονομεύουν είτε να στηρίζουν η μία την άλλη. Εγώ επιλέγω το δεύτερο».

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter

Προφανώς στην κοσμοθεωρία αυτή δεν περιλαμβάνονται οι γυναίκες που υπέφεραν λεκτική κακοποίηση και μισθούς πείνας στα εργοστάσια ενδυμάτων της, όπως είχε γραφτεί σε ρεπορτάζ του Guardian το 2017.

Αν είχαν πάντως κάποιο ενδιαφέρον η Ιβάνκα και οι αδελφοί της - οι οποίοι επίσης «τουίταραν» προς υπεράσπισή της - να ασκήσουν σοβαρή κριτική στο έργο, θα μπορούσαν να επιτεθούν σε κάποιες από τις κοινότοπες επιλογές της καλλιτέχνιδος (Ροζ = γυναίκα, το πιάνεις; Νοικοκυρά με ηλεκτρική σκούπα – το πιάνεις;). Το γεγονός βέβαια ότι αυτή η παράσταση ενόχλησε τα μέλη της ολιγαρχικής δυναστείας που κυβερνά τη χώρα, είναι αρκετό για να συγχωρήσει κανείς τέτοιου είδους εξαντλημένους συμβολισμούς.

Αυτό άλλωστε είναι μάλλον και το πραγματικό νόημα του έργου της Rubell, όπως δήλωσε και η ίδια:
«Το θέμα είναι ότι μας αρέσει η ιδέα να πετάμε ψίχουλα για να τα καθαρίσει με τη σκούπα η Ιβάνκα Τραμπ. Αυτή είναι η φριχτή αλήθεια στο κέντρο του έργου. Είναι αστείο, είναι απολαυστικό, μας κάνει να νιώθουμε ισχυροί, και θέλουμε να το κάνουμε ξανά και ξανά».

Κάπου εδώ όμως εντοπίζεται και το πρόβλημα της μετατροπής των γυναικών σε σύμβολα: όλα ωραία και καλά και διασκεδαστικά, μέχρι να χάσει κάποια πραγματική γυναίκα τα δικαιώματά της, τους μισθούς της, την υπόσταση της ως ισότιμου πολίτη (αν θεωρήσουμε ότι την είχε ποτέ).

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter
Η δημιουργός της παράστασης,εικαστικός Jennifer Rubell

Το γεγονός ότι το σκούπισμα «διαβάζεται» εξίσου από την δημιουργό του έργου και από τους επικριτές του (συμπεριλαμβανομένης της οικογένειας Τραμπ) ως υποτιμητική δραστηριότητα φανερώνει ένα ανησυχητικό κοινό πεδίο μεταξύ τους. Η Ιβάνκα μπορεί να δηλώνει είτε ότι ενοχλείται από τον σεξισμό του έργου είτε απλά επειδή της φαίνεται αδιανόητο για την εικόνα της να την παρουσιάζουν να κάνει δουλειές του σπιτιού.

Έχει ενδιαφέρον να υποθέσουμε ποια θα μπορούσε να είναι η «ανάγνωση» αυτής της εγκατάστασης αν ως κεντρική φιγούρα δεν παρουσιαζόταν η απίστευτα φορτισμένη «προσομοίωση» της Ιβάνκα Τραμπ.

Αν δηλαδή είχαμε να κάνουμε με ένα έργο τέχνης το οποίο θα υπογράμμιζε την συλλογική απόλαυση που απολαμβάνουμε παρακολουθώντας τις γυναίκες να αναλαμβάνουν για λογαριασμό μας όλον τον οικιακό και συναισθηματικό μόχθο, αντί για ένα όχημα που επιτρέπει στους φιλελεύθερους πολέμιους του Τραμπ να εκφράζουν εκ του ασφαλούς την οργή τους ενάντια στο σύμβολο της δυσαρέσκεια τους. Αλλά αυτό μάλλον δεν θα ήταν τόσο «απολαυστικό», ούτε θα είχε «τόση πλάκα».

Με στοιχεία από το άρθρο της Sarah Rose Sharp "The Neoliberal Hypocrisies of Ivanka Trump Vacuuming" που δημοσιεύτηκε στο Hyperallergic

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Να πούμε και για τους συμβολισμούς που εχει η Πέπα!Που παρουσιάζει τον πατερα σαν αφαλοκομμενο βλάκα. Να πουμε και για το Frozen που απουσιαζει πληρως το αρσενικο το οποιο ειναι ή ανοητος χιονανθρωπος ή υπηρέτης.ΥΓ -ισμοί... So past century!