ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση του Sammy Baloji: Echoes of Progress, Shadows of History / Απόηχοι της ιστορίας, σκιές της προόδου, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Imane Farès, Παρίσι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
0

Εγκαίνια για το ΕΜΣΤ με τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες: δύο ατομικές εκθέσεις, του Sammy Βaloji με τίτλο «Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου» και της Τζάνις Ράφα με τίτλο «Εμείς που προδώσαμε τα άλογα», και δύο in situ αναθέσεις, μία τοιχογραφία του Kasper Bosmans με τίτλο «Το θολό βλέμμα» και η γιγαντιαίων διαστάσεων ζωγραφική εγκατάσταση «Human/Nature» και το βίντεο που τη συνοδεύει από την Emma Talbot.

Αφετηρία υπήρξαν τα φιλοζωικά αισθήματα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του μουσείου Κατερίνας Γρέγου και το σημαντικό φιλοσοφικό βιβλίο του Βρετανού Τζον Μπέργκερ από το 2009, «Why look at animals?» («Γιατί να κοιτάμε τα ζώα;») που δανείζει και τον τίτλο του στη μεγάλη θεματική έκθεση «Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή», η οποία εγκαινιάζεται στις 15 Μαΐου με τη συμμετοχή περισσότερων από εξήντα καλλιτεχνών.

Οι δύο ατομικές εκθέσεις, η τοιχογραφία και η εγκατάσταση που εγκαινιάζονται σήμερα στις 3 Απριλίου, αποτελούν προπομπό της έκθεσης με θέμα τα δικαιώματα των ζώων, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ σε άλλο μουσείο διεθνώς μέχρι σήμερα. Και φυσικά η έκθεση δεν επικεντρώνεται στην αναπαράσταση των ζώων στην τέχνη αλλά στην ηθική και πολιτική διάσταση της εκμετάλλευσής τους από τον άνθρωπο, από τη βιομηχανική επανάσταση μέχρι σήμερα.

«Οι εκθέσεις αυτές δεν μιλάνε μόνο για τα ζώα αλλά θεωρήσαμε ότι είναι μια πάρα πολύ καλή στιγμή να μιλήσουμε για ένα θέμα που είναι πάρα πολύ παραγκωνισμένο στις δυτικές κοινωνίες, ειδικά μετά τη βιομηχανική επανάσταση. Για το πώς συνυπάρχουμε σε αυτόν τον πλανήτη με τη χλωρίδα και την πανίδα».

Όπως είπε η Κατερίνα Γρέγου στην πρώτη δημοσιογραφική παρουσίαση: «Οι εκθέσεις αυτές δεν μιλάνε μόνο για τα ζώα αλλά θεωρήσαμε ότι είναι μια πάρα πολύ καλή στιγμή να μιλήσουμε για ένα θέμα που είναι πάρα πολύ παραγκωνισμένο στις δυτικές κοινωνίες, ειδικά μετά τη βιομηχανική επανάσταση. Για το πώς συνυπάρχουμε σε αυτόν τον πλανήτη με τη χλωρίδα και την πανίδα.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από το έργο του Kasper Bosmans, The Fuzzy Gaze / Το Θολό Βλέμμα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Κι έτσι ξεκινάμε αυτόν τον κύκλο ως ένα προοίμιο, ένα πρελούδιο, με δύο μεγάλες εκθέσεις και δύο παρουσιάσεις. Μια ηθικο-φιλοσοφική συζήτηση που έχει να κάνει με τα δικαιώματα των ζώων, με την ηθική και πολιτική συζήτηση γύρω από τα ζώα, λαμβάνοντας υπόψη τα τεράστια άλματα που γίνονται τα τελευταία 20 χρόνια με τις επιστημονικές μελέτες που αποδεικνύουν περίτρανα ότι τα ζώα δεν είναι μηχανές, όπως τα είχε βαφτίσει ο Ντεκάρτ, αλλά όντα με ενσυναίσθηση και νοημοσύνη».

Η 30 μέτρων τοιχογραφία του ισογείου, ανάθεση του ΕΜΣΤ στον Kasper Bosmans, έναν καλλιτέχνη που φημίζεται για το πολυδιάστατο έργο του, το οποίο περιλαμβάνει γλυπτική, ζωγραφική, εγκαταστάσεις και σχέδιο, απεικονίζει τα ζώα σε κατάσταση εγκλεισμού, είτε πίσω από κάγκελα, είτε πίσω από γυαλί, αλλά και ως σύμβολα.

Ο καλλιτέχνης μελέτησε τα ελληνικά μουσεία, οπότε δανείστηκε μοτίβα από την αρχαιοελληνική τέχνη και τα λαϊκότροπα κεντήματα, αποδίδοντάς τα μέσα από πολύχρωμες ζωγραφικές συνθέσεις που συνδυάζουν την υψηλή τέχνη, τη λογοτεχνία, τη λαογραφία και την queer αισθητική. Μια πομπή όπου απεικονίζεται η σχέση ανθρώπων και ζώων, αλλά φυσικά όπως τα παρατηρούμε και τα ερμηνεύουμε μέσα από το ανθρώπινο βλέμμα. Παρελαύνουν λούτρινα αρκουδάκια, άλογα, σκαντζόχοιροι, βάτραχοι, μόνο που όλα βρίσκονται σε κατάσταση φυλάκισης κάτω από την ανθρώπινη επιτήρηση ενός ζωολογικού κήπου ή ενός τσίρκο.

Ο Sammy Βaloji, που κατάγεται από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και ζει στο Βέλγιο (τη χώρα που εκμεταλλεύτηκε όσο καμία άλλη την πατρίδα του) είναι γνώριμός μας, αφού έργο του είχε παρουσιαστεί και πάλι στους χώρους του ΕΜΣΤ κατά την Documenta 14 του 2017 στην Αθήνα, ενώ θεωρείται από τους επιδραστικότερους καλλιτέχνες διεθνώς. Έχει αφιερώσει τα τελευταία χρόνια της δραστηριότητάς του στην έρευνα της ιδιαίτερα πολύπλοκης σχέσης μεταξύ Κονγκό και Βελγίου, τόσο σε πολιτισμικό όσο και οικονομικό επίπεδο.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης: Emma Talbot, Human/Nature, Άνθρωπος/ Φύση, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Η πρώτη του ατομική στην Ελλάδα με τίτλο «Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου» έχει ως αντικείμενο την ιστορία της χώρας του από τον 15ο αιώνα μέχρι την περίοδο της αποικιοκρατίας αλλά και τη σύγχρονη μορφή της νεοαποικιοκρατίας. Εξετάζει το πώς η βίαιη εκμετάλλευση και η εξόρυξη πόρων που υπέστη από την εποχή της βελγικής κυριαρχίας επηρέασε την εξέλιξη του Κονγκό, γεγονός που έφτασε στη σύγχρονη εποχή μέσα από τον ανταγωνισμό ΗΠΑ και Σοβιετικής Ένωσης μεταξύ 1940 και 1950 για τον έλεγχο του κογκολέζικου ουρανίου, και φυσικά τις οικολογικές επιπτώσεις μέχρι σήμερα που οι εξορύξεις συνεχίζονται.

Παράλληλα, το έργο με τίτλο «The Meandering», ανάθεση και παραγωγή του ΕΜΣΤ, διερευνά πώς η τέχνη της χώρας «μετοίκισε» στην Ευρώπη όταν οι Ευρωπαίοι έφευγαν από το προαποικιοκρατικό Βασίλειο του Κονγκό με διπλωματικά δώρα που κατέληγαν στα περίφημα cabinet de curiosités και όχι μόνο.

Πρόκειται για αντικείμενα που η καλλιτεχνική τους αξία αμφισβητήθηκε και μόνο πολύ αργότερα θεωρήθηκαν ένα εθνολογικό είδος τέχνης, όταν το 1922 στην Μπιενάλε της Βενετίας έγινε η πρώτη έκθεση με θέμα την «Arte Negra».  

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες, αρχειακό υλικό, βίντεο, εγκαταστάσεις, ενώ ένα χαλί 88 μέτρων με μοτίβα προερχόμενα από τα γεωμετρικά σχέδια που έφεραν τέσσερις πολύτιμες και περίτεχνα σκαλισμένες στρατιωτικές σάλπιγγες από φίλντισι, οι οποίες έφτασαν στην Ευρώπη τον 15ο και τον 16ο αιώνα, απλώνεται σε ολόκληρη την κύρια αίθουσα.

Η μνημειώδης υφαντουργική εγκατάσταση από μετάξι με τίτλο «Human/Nature» της Emma Talbot, ύψους 9 μέτρων, έχει ζωηρά χρώματα και μηνύματα ανάμεσα σε μυθολογικά και ρυθμικά μοτίβα δανεισμένα από απεικονίσεις ζώων του Μεσαίωνα και της κλασικής αρχαιότητας, όπου η Χίμαιρα εκπροσωπεί το ανθρώπινο «Εγώ» απέναντι στο άγνωστο της φύσης.

Συνοδεύεται από ένα γλυπτό/τρισδιάστατη υφασμάτινη «Χίμαιρα» με χαρακτηριστικά λύκου-γυναίκας-πουλιού-φιδιού. Το βίντεο με τίτλο «Δεν είσαι το επίκεντρο (μέσα στο μυαλό του ζώου)» είναι ένας καταιγισμός εικόνων και κινούμενων σχεδίων όπου η πρωταγωνίστρια/οικοφεμινίστρια και alter ego της καλλιτέχνιδας προσπαθεί να κατανοήσει τον κόσμο μέσα από το βλέμμα ενός μη ανθρώπινου όντος. Τα σχόλια χαρακτηρίζονται από χιούμορ αλλά και από ιδιαίτερο εκπαιδευτικό ενδιαφέρον.

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης από την ατομική έκθεση της Janis Rafa: We Betrayed the Horses / Εμείς που προδώσαμε τα άλογα, 2025. Παραγωγή ΕΜΣΤ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Τέλος, η Τζάνις Ράφα, μια καλλιτέχνιδα η οποία έχει κατακτήσει μια αξιόλογη θέση στη διεθνή εικαστική σκηνή χάρη ακριβώς στο μαχητικό της ενδιαφέρον για τα ζώα, ιδιαιτέρως τα άλογα, δίπλα στα οποία έχει διανύσει μια πορεία ως αθλήτρια, υπογράφει τη μεγάλη πολυμεσική εγκατάσταση με τίτλο «Εμείς που προδώσαμε τα άλογα». Δύο χώροι στον τελευταίο όροφο του ΕΜΣΤ μετατρέπονται σε χώρους ιππασίας με σέλες, στομίδες, βραβεία από αγώνες, μια κουρτίνα από τρίχωμα αλόγου. Η υποβλητική και αισθησιακή ατμόσφαιρα του χώρου που παραπέμπει στην «ερωτική» σχέση του ιππέα με το σώμα του αλόγου περιέχει και μια νέον εγκατάσταση που «μιλάει» εκ μέρους των αλόγων για τις συνέπειες της ανθρώπινης δραστηριότητας επάνω τους.

Η καλλιτέχνιδα βλέπει μέσα από τη σχέση μας με τα άλογα τη βίαιη απαίτηση του ανθρώπου και την απουσία συναίνεσης εκ μέρους του υποταγμένου ζώου, που φυσικά δεν έχει άλλη επιλογή απέναντι στην ανθρώπινη υπεροπλία. Έτσι, η έκθεση, που την αφιερώνει στο αγαπημένο άλογο της νιότης της, απέναντι στο οποίο ομολογεί ότι νιώθει ενοχές, καλεί τους επισκέπτες να αναθεωρήσουν την αντίληψη της ανθρώπινης υπεροχής απέναντι στα ζώα που η ανθρώπινη ματαιοδοξία και απληστία καθυποτάσσει. Το βίντεο που συμπληρώνει την έκθεση αποτελείται από εικόνες ενός παροπλισμένου και απόκοσμου ιπποδρόμου, όπου η απουσία των αλόγων κυριαρχεί.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τις τέσσερις εκθέσεις του ΕΜΣΤ εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ