Είναι σωστό τα μουσεία να θεωρούνται λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ;

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Σε πολλά μέρη του κόσμου από την αρχή της πανδημίας τα μουσεία έκλεισαν και δεν ξανάνοιξαν ούτε για μικρό χρονικό διάστημα.
0



«ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ
 είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ;» αναρωτήθηκαν μόλις πριν από μια εβδομάδα οι Βρετανοί, όταν με λύπη είδαν ότι στο πακέτο των επόμενων μέτρων για τα μέρη που πρόκειται να ανοίξουν, τα μουσεία δεν συμπεριλαμβάνονται. 

Σε πολλά μέρη του κόσμου από την αρχή της πανδημίας τα μουσεία έκλεισαν και δεν ξανάνοιξαν ούτε για μικρό χρονικό διάστημα. Αιτία ήταν κυρίως οι περιορισμοί που επέβαλλαν οι πόλεις ή τα κράτη και σε άλλες περιπτώσεις η δραματική μείωση του προσωπικού που δεν επιτρέπει παρά μόνο το άνοιγμά τους οριστικά και κανένα on/off. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στην πανδημία πολλά μικρά μουσεία έκλεισαν οριστικά και άλλα αναγκάζονται να αποχωριστούν ένα μέρος των θησαυρών τους, πουλώντας, για να κρατήσουν το προσωπικό στις θέσεις τους. 

Στο Λος Άντζελες τα μουσεία είναι κλειστά από τον Μάρτιο του 2020 και αυτό αποτελεί μια πηγή απογοήτευσης και παραπόνων, με τα εμπορικά κέντρα, τα εστιατόρια και τα κομμωτήρια να ετοιμάζονται να ανοίξουν ξανά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εάν διατηρηθεί η χωρητικότητα σε ποσοστό 30%, με όλους να φορούν μάσκα και να ακολουθούν τις κατάλληλες προφυλάξεις, τα μουσεία, τα θέατρα και οι όπερες είναι ασφαλέστερα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που μελετήθηκε.

Όμως γιατί τα μουσεία δεν μπορούν να είναι ασφαλέστερα από σχεδόν οποιοδήποτε άλλο εσωτερικό περιβάλλον; Οι μέχρι τώρα περιορισμοί δεν δείχνουν να ευσταθούν και μια πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας του Βερολίνου (TU Berlin) ισχυρίζεται ότι ο κίνδυνος μετάδοσης Covid-19 είναι πολύ χαμηλότερος σε μουσεία και τα θέατρα από ό,τι σε σούπερ μάρκετ, εστιατόρια, γραφεία ή δημόσια μέσα μεταφοράς.

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Μια κατάταξη του κινδύνου μόλυνσης από Covid-19 σε εσωτερικούς χώρους, από τον χαμηλότερο στον υψηλότερο (Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Βερολίνου - κάντε κλικ για μεγέθυνση)

Η μελέτη, με επικεφαλής τους Martin Kriegel και Anne Hartmann, πραγματοποίησε μια συγκριτική αξιολόγηση εσωτερικών χώρων για την εκτίμηση του κινδύνου μόλυνσης μέσω σωματιδίων αερολύματος. 

Η ανάλυση λαμβάνει υπόψη τη μέση διάρκεια παραμονής σε έναν δεδομένο χώρο (δύο ώρες σε ένα μουσείο, οκτώ ώρες σε ένα γραφείο, μία ώρα σε ένα σούπερ μάρκετ κ.λπ.), την ποιότητα της ροής του αέρα, τον τύπο δραστηριότητας που πραγματοποιείται στον χώρο, τη δόση των σωματιδίων αερολύματος που εισπνέονται από άτομα σε ένα δωμάτιο, ανάμεσα σε άλλες μεταβλητές που μελετήθηκαν. Σε κάθε περιβάλλον δόθηκε μια τιμή R, υποδεικνύοντας τον αριθμό των ατόμων που ένας φορέας Covid-19 μπορεί να μολύνει κατά μέσο όρο.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εάν διατηρηθεί η χωρητικότητα  σε ποσοστό 30%, με όλους να φορούν μάσκα και να ακολουθούν τις κατάλληλες προφυλάξεις, τα μουσεία, τα θέατρα και οι όπερες είναι ασφαλέστερα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που μελετήθηκε. Στα μουσεία η τιμή R ανέρχεται σε 0,5 σε σύγκριση με 0,6 στα κομμωτήρια και 0,8 στις δημόσιες συγκοινωνίες.

Οι αγορές σε σούπερ μάρκετ με μάσκα είναι δύο φορές πιο επικίνδυνες από την επίσκεψη σε μουσείο, σύμφωνα με τη μελέτη, με τιμή R στο 1,1. Ο κίνδυνος μόλυνσης υπερδιπλασιάζεται όταν γευματίζετε στον εσωτερικό χώρο εστιατορίου σε χωρητικότητα 25% (1,1) ή ασκείστε σε γυμναστήριο με χωρητικότητα 30% (1.4).

Eike Schmidt uffizi covid Facebook Twitter
Ο Eike Schmidt, διευθυντής της πινακοθήκης Uffizi στη Φλωρεντία, επικαλέστηκε τη μελέτη, ενώ παρακαλούσε τις αρχές να επιτρέψουν στο μουσείο να παραμείνει ανοιχτό. Φωτ.: ΕΡΑ

Ο Eike Schmidt, διευθυντής της πινακοθήκης Uffizi στη Φλωρεντία, επικαλέστηκε τη μελέτη, ενώ παρακαλούσε τις αρχές να επιτρέψουν στο μουσείο να παραμείνει ανοιχτό.

Η Uffizi αναγκάστηκε να κλείσει μόλις δύο εβδομάδες αφότου άνοιξε ξανά στις 21 Ιανουαρίου, λόγω της αύξησης των κρουσμάτων στη βόρεια Ιταλία. Πριν από αυτό, το μουσείο έκλεισε για περίοδο 77 ημερών, το μεγαλύτερο από το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο Michael Govan, διευθυντής του Μουσείου Τέχνης της Κομητείας του Λος Άντζελες (LACMA), εξέφρασε το ίδιο συναίσθημα σε μια συνέντευξη τον περασμένο Οκτώβριο. «Πρέπει να ανοίξουμε τα μουσεία» είπε ο Γκόβαν. «Κάθε άλλο μεγάλο μητροπολιτικό μουσείο στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι ήδη ανοιχτό, εκτός από το δικό μας. Και υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες, αν όχι πάνω από ένα εκατομμύριο, επισκέπτες που έχουν μπει σε αυτά τα μουσεία από τον Ιούλιο. Και μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί ούτε μία περίπτωση μετάδοσης Covid σε μουσεία». 

Η Celeste DeWald, εκτελεστική διευθύντρια της Ένωσης Μουσείων της Καλιφόρνια, δήλωσε στους New York Times σε μια πρόσφατη συνέντευξη: «Είναι απογοητευτικό να βλέπεις πολυσύχναστα εμπορικά κέντρα και χώρους λιανικής και αεροδρόμια, ενώ τα μουσεία είναι εντελώς κλειστά και πολλά δεν έχουν καταφέρει να ανοίξουν ξανά καθόλου τους τελευταίους 10 μήνες […] Η επίπτωση αυτής της κατάστασης στα μουσεία είναι σημαντική». 

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Στο Λος Άντζελες τα μουσεία είναι κλειστά από τον Μάρτιο του 2020 και αυτό αποτελεί μια πηγή απογοήτευσης και παραπόνων. Φωτ.: C. Z. Shi/ Unsplash

Επί του παρόντος, ο μόνος εσωτερικός χώρος που είναι ανοιχτός για το κοινό στο LACMA, το μεγάλο μουσείο του Λος Άντζελες, είναι το κατάστημα δώρων (χωρητικότητας 25%), καθώς εμπίπτει στην κατηγορία του εμπορικού χώρου λιανικής πώλησης, ενώ δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το πότε θα επιτρέπεται στους επισκέπτες η είσοδος στις μεγάλες αίθουσες τέχνης του.

Στη στήλη της στους Los Angeles Times, η κριτικός τέχνης Καρολίνα Α. Μιράντα κατηγόρησε τις πολιτικές του κυβερνήτη της Καλιφόρνια Gavin Newsom ως «παράλογες» και τα κριτήρια άνισα και άγρια για τον κόσμο της τέχνης.

Η Μιράντα κατηγόρησε τον κυβερνήτη για τον τρόπο της διαμόρφωσης της πολιτικής της δημόσιας υγείας που εφαρμόζει, που δεν συνάδει ούτε με το συμφέρον της δημόσιας υγείας ούτε με την κοινή λογική. «Από τη στιγμή που μπορείτε να "χτυπήσετε" ένα τατουάζ ή να ψωνίσετε Σανέλ στο Μπέβερλι Χιλς, θα έπρεπε να μπορείτε να επισκεφθείτε και ένα μουσείο». 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Εικαστικά / «Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix, με όχημα τους πίνακες ζωγραφικής μιλά για τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα που διατρέχουν τον κόσμο του εμπόριου Τέχνης. Πρωτίστως, την απληστία των πλουσίων, των ειδημόνων, των γκαλερί, των συλλεκτών και των κριτικών τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Εικαστικά / Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Η έκθεση «Re(a)Duchamp» μας προσκαλεί σε μια διανοητική συζήτηση με τα έργα του Duchamp, που περισσότερο από κάθε άλλου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν τους σύγχρονους δημιουργούς σε ένα ευρύ και σύνθετο πνευματικό πεδίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Εικαστικά / O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Ένας αιώνας συμπληρώνεται φέτος από το «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο» του Μπρετόν και μια σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις ανά την υδρόγειο γιορτάζουν την επέτειο αναζητώντας τα ίχνη του κινήματος στις παράξενες μέρες μας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Εικαστικά / Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Ακολουθώντας το μότο της ζωής της «δεν χρειάζεται να κάνεις πολλά», η κόρη του διάσημου Ιταλού αρχιτέκτονα και εκδότη Τζίο Πόντι έκανε σχέδια που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί The Breeder.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Bijoy Jain, ο αρχιτέκτονας της γης και της φιλοσοφίας του ελάχιστου

Εικαστικά / Bijoy Jain, ο ασυμβίβαστος αρχιτέκτονας της γης και της φιλοσοφίας του ελάχιστου

Οι καρέκλες του πωλούνται για χιλιάδες ευρώ, το έργο του παρουσιάζεται σε διεθνείς μπιενάλε και σε συλλογές μεγάλων μουσείων. Αντίθετα με τους αρχιτέκτονες-σταρ, ο Bijoy Jain δουλεύει μόνο με πελάτες που αποδέχονται τους όρους του και συνεργάζονται με ντόπιους τεχνίτες.
THE LIFO TEAM
Πέτρινες, μεταλλικές, εικαστικές: Οι πολυτραγουδισμένες γοργόνες της Ελλάδας

Εικαστικά / Πέτρινες, μεταλλικές, εικαστικές: Οι πολυτραγουδισμένες γοργόνες της Ελλάδας

Από την εντοιχισμένη στην πολυκατοικία της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας μέχρι αυτή στις Καβουρότρυπες Χαλκιδικής που της έκοψαν πρόστιμο, στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές, συχνά παραγνωρισμένες γοργόνες.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ