Είναι σωστό τα μουσεία να θεωρούνται λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ;

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Σε πολλά μέρη του κόσμου από την αρχή της πανδημίας τα μουσεία έκλεισαν και δεν ξανάνοιξαν ούτε για μικρό χρονικό διάστημα.
0



«ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ
 είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ;» αναρωτήθηκαν μόλις πριν από μια εβδομάδα οι Βρετανοί, όταν με λύπη είδαν ότι στο πακέτο των επόμενων μέτρων για τα μέρη που πρόκειται να ανοίξουν, τα μουσεία δεν συμπεριλαμβάνονται. 

Σε πολλά μέρη του κόσμου από την αρχή της πανδημίας τα μουσεία έκλεισαν και δεν ξανάνοιξαν ούτε για μικρό χρονικό διάστημα. Αιτία ήταν κυρίως οι περιορισμοί που επέβαλλαν οι πόλεις ή τα κράτη και σε άλλες περιπτώσεις η δραματική μείωση του προσωπικού που δεν επιτρέπει παρά μόνο το άνοιγμά τους οριστικά και κανένα on/off. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στην πανδημία πολλά μικρά μουσεία έκλεισαν οριστικά και άλλα αναγκάζονται να αποχωριστούν ένα μέρος των θησαυρών τους, πουλώντας, για να κρατήσουν το προσωπικό στις θέσεις τους. 

Στο Λος Άντζελες τα μουσεία είναι κλειστά από τον Μάρτιο του 2020 και αυτό αποτελεί μια πηγή απογοήτευσης και παραπόνων, με τα εμπορικά κέντρα, τα εστιατόρια και τα κομμωτήρια να ετοιμάζονται να ανοίξουν ξανά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εάν διατηρηθεί η χωρητικότητα σε ποσοστό 30%, με όλους να φορούν μάσκα και να ακολουθούν τις κατάλληλες προφυλάξεις, τα μουσεία, τα θέατρα και οι όπερες είναι ασφαλέστερα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που μελετήθηκε.

Όμως γιατί τα μουσεία δεν μπορούν να είναι ασφαλέστερα από σχεδόν οποιοδήποτε άλλο εσωτερικό περιβάλλον; Οι μέχρι τώρα περιορισμοί δεν δείχνουν να ευσταθούν και μια πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας του Βερολίνου (TU Berlin) ισχυρίζεται ότι ο κίνδυνος μετάδοσης Covid-19 είναι πολύ χαμηλότερος σε μουσεία και τα θέατρα από ό,τι σε σούπερ μάρκετ, εστιατόρια, γραφεία ή δημόσια μέσα μεταφοράς.

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Μια κατάταξη του κινδύνου μόλυνσης από Covid-19 σε εσωτερικούς χώρους, από τον χαμηλότερο στον υψηλότερο (Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Βερολίνου - κάντε κλικ για μεγέθυνση)

Η μελέτη, με επικεφαλής τους Martin Kriegel και Anne Hartmann, πραγματοποίησε μια συγκριτική αξιολόγηση εσωτερικών χώρων για την εκτίμηση του κινδύνου μόλυνσης μέσω σωματιδίων αερολύματος. 

Η ανάλυση λαμβάνει υπόψη τη μέση διάρκεια παραμονής σε έναν δεδομένο χώρο (δύο ώρες σε ένα μουσείο, οκτώ ώρες σε ένα γραφείο, μία ώρα σε ένα σούπερ μάρκετ κ.λπ.), την ποιότητα της ροής του αέρα, τον τύπο δραστηριότητας που πραγματοποιείται στον χώρο, τη δόση των σωματιδίων αερολύματος που εισπνέονται από άτομα σε ένα δωμάτιο, ανάμεσα σε άλλες μεταβλητές που μελετήθηκαν. Σε κάθε περιβάλλον δόθηκε μια τιμή R, υποδεικνύοντας τον αριθμό των ατόμων που ένας φορέας Covid-19 μπορεί να μολύνει κατά μέσο όρο.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εάν διατηρηθεί η χωρητικότητα  σε ποσοστό 30%, με όλους να φορούν μάσκα και να ακολουθούν τις κατάλληλες προφυλάξεις, τα μουσεία, τα θέατρα και οι όπερες είναι ασφαλέστερα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που μελετήθηκε. Στα μουσεία η τιμή R ανέρχεται σε 0,5 σε σύγκριση με 0,6 στα κομμωτήρια και 0,8 στις δημόσιες συγκοινωνίες.

Οι αγορές σε σούπερ μάρκετ με μάσκα είναι δύο φορές πιο επικίνδυνες από την επίσκεψη σε μουσείο, σύμφωνα με τη μελέτη, με τιμή R στο 1,1. Ο κίνδυνος μόλυνσης υπερδιπλασιάζεται όταν γευματίζετε στον εσωτερικό χώρο εστιατορίου σε χωρητικότητα 25% (1,1) ή ασκείστε σε γυμναστήριο με χωρητικότητα 30% (1.4).

Eike Schmidt uffizi covid Facebook Twitter
Ο Eike Schmidt, διευθυντής της πινακοθήκης Uffizi στη Φλωρεντία, επικαλέστηκε τη μελέτη, ενώ παρακαλούσε τις αρχές να επιτρέψουν στο μουσείο να παραμείνει ανοιχτό. Φωτ.: ΕΡΑ

Ο Eike Schmidt, διευθυντής της πινακοθήκης Uffizi στη Φλωρεντία, επικαλέστηκε τη μελέτη, ενώ παρακαλούσε τις αρχές να επιτρέψουν στο μουσείο να παραμείνει ανοιχτό.

Η Uffizi αναγκάστηκε να κλείσει μόλις δύο εβδομάδες αφότου άνοιξε ξανά στις 21 Ιανουαρίου, λόγω της αύξησης των κρουσμάτων στη βόρεια Ιταλία. Πριν από αυτό, το μουσείο έκλεισε για περίοδο 77 ημερών, το μεγαλύτερο από το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο Michael Govan, διευθυντής του Μουσείου Τέχνης της Κομητείας του Λος Άντζελες (LACMA), εξέφρασε το ίδιο συναίσθημα σε μια συνέντευξη τον περασμένο Οκτώβριο. «Πρέπει να ανοίξουμε τα μουσεία» είπε ο Γκόβαν. «Κάθε άλλο μεγάλο μητροπολιτικό μουσείο στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι ήδη ανοιχτό, εκτός από το δικό μας. Και υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες, αν όχι πάνω από ένα εκατομμύριο, επισκέπτες που έχουν μπει σε αυτά τα μουσεία από τον Ιούλιο. Και μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί ούτε μία περίπτωση μετάδοσης Covid σε μουσεία». 

Η Celeste DeWald, εκτελεστική διευθύντρια της Ένωσης Μουσείων της Καλιφόρνια, δήλωσε στους New York Times σε μια πρόσφατη συνέντευξη: «Είναι απογοητευτικό να βλέπεις πολυσύχναστα εμπορικά κέντρα και χώρους λιανικής και αεροδρόμια, ενώ τα μουσεία είναι εντελώς κλειστά και πολλά δεν έχουν καταφέρει να ανοίξουν ξανά καθόλου τους τελευταίους 10 μήνες […] Η επίπτωση αυτής της κατάστασης στα μουσεία είναι σημαντική». 

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Στο Λος Άντζελες τα μουσεία είναι κλειστά από τον Μάρτιο του 2020 και αυτό αποτελεί μια πηγή απογοήτευσης και παραπόνων. Φωτ.: C. Z. Shi/ Unsplash

Επί του παρόντος, ο μόνος εσωτερικός χώρος που είναι ανοιχτός για το κοινό στο LACMA, το μεγάλο μουσείο του Λος Άντζελες, είναι το κατάστημα δώρων (χωρητικότητας 25%), καθώς εμπίπτει στην κατηγορία του εμπορικού χώρου λιανικής πώλησης, ενώ δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το πότε θα επιτρέπεται στους επισκέπτες η είσοδος στις μεγάλες αίθουσες τέχνης του.

Στη στήλη της στους Los Angeles Times, η κριτικός τέχνης Καρολίνα Α. Μιράντα κατηγόρησε τις πολιτικές του κυβερνήτη της Καλιφόρνια Gavin Newsom ως «παράλογες» και τα κριτήρια άνισα και άγρια για τον κόσμο της τέχνης.

Η Μιράντα κατηγόρησε τον κυβερνήτη για τον τρόπο της διαμόρφωσης της πολιτικής της δημόσιας υγείας που εφαρμόζει, που δεν συνάδει ούτε με το συμφέρον της δημόσιας υγείας ούτε με την κοινή λογική. «Από τη στιγμή που μπορείτε να "χτυπήσετε" ένα τατουάζ ή να ψωνίσετε Σανέλ στο Μπέβερλι Χιλς, θα έπρεπε να μπορείτε να επισκεφθείτε και ένα μουσείο». 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Εικαστικά / «Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix, με όχημα τους πίνακες ζωγραφικής μιλά για τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα που διατρέχουν τον κόσμο του εμπόριου Τέχνης. Πρωτίστως, την απληστία των πλουσίων, των ειδημόνων, των γκαλερί, των συλλεκτών και των κριτικών τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT