Gilbert & George Facebook Twitter
Emotional response … Woken, 2020. Photograph: Gilbert & George, courtesy White Cube

Οι εικόνες του νέου κόσμου όπως τον βλέπουν οι Gilbert & George

0

Το εμβληματικό δίδυμο της σύγχρονης τέχνης, Gilbert & George, ένα από τα πιο σπουδαία καλλιτεχνικά ζευγάρια του 20ού αιώνα, με περισσότερα από 50 χρόνια κοινής ζωής και καλλιτεχνικής δημιουργίας, παρουσιάζουν τα νέα τους έργα οnline στην γκαλερί White Cube, από τις 2 Μαρτίου έως την 1η Μαΐου 2021.

Εικοσιέξι συνολικά έργα, αποτέλεσμα της δουλειάς τους τα τελευταία δυο χρόνια, υπό τον τίτλο New Normal Pictures, συγκροτούν το σώμα για ένα ακόμα ταξίδι σε έναν οραματικό κόσμο ηθικής που θυμίζει το Pilgrim's Progress, μια χριστιανική αλληγορία του 1678 που γράφτηκε από τον John Bunyan, ένα ταξίδι από αυτόν τον κόσμο σε αυτό που πρόκειται να έρθει, που θυμίζει, όπως περιγράφεται σε ένα από τα πιο σημαντικά έργα θρησκευτικής, θεολογικής φαντασίας στην αγγλική λογοτεχνία.

Το ταξίδι τους αυτήν τη φορά στα νέα τους έργα γίνεται με τα πόδια, στους ατελείωτους δρόμους του Λονδίνου, περιστασιακά με λεωφορείο στην ανατολική πλευρά της πόλης, τις οικιστικές και πολεοδομικές αλλαγές της και σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Τα έργα τους έχει τον αέρα από τις παράξενες μέρες που ζούμε και ενώ οι ίδιοι βρίσκονται σε δημιουργικό πυρετό, επιβλέποντας και το Gilbert & George Center, ένα μουσείο αφιερωμένο στη δουλειά τους, που δημιουργούν στο East End, παρατηρούν γύρω τους τον κόσμο στη δίνη του κορωνοϊού.

Και αν τα βιβλία γράφουν ότι δημιουργούν φιγούρες εννοιολογικής και παραστατικής τέχνης, οι ίδιοι μιλούν με το έργο τους για το σώμα και την ψυχή δυο νεαρών που συναντήθηκαν και ερωτεύτηκαν στο κολέγιο τέχνης το 1967 και έβαλαν αυτή την ένωση στο επίκεντρο της τέχνης τους και της σύγχρονης τέχνης.

Τα έργα τους με τους δυο ως ζωντανά γλυπτά στοιχειώνουν το Λονδίνο που μοιάζει χαοτικό, πιστεύοντας ότι η επανεγγραφή της ιστορίας στην πόλη γίνεται με ανόητο τρόπο, με το γκρέμισμα των αγαλμάτων και ακτιβιστικές δράσεις. Οι ίδιοι στα έργα τους φαίνονται ζαλισμένοι, χτυπημένοι και υποφέρουν τραγικά, σωριασμένοι στους δρόμους του Λονδίνου ή σε μια στάση λεωφορείου, ενώ σε ένα άλλο έργο φαίνονται να σέρνονται στους τάφους τους, κάνοντας για μια φορά αυτό που γνωρίζουν τέλεια, τη συμβολική προβολή της δικής τους καθημερινής ύπαρξης. 

Gilbert & George PRIORITY SEAT Facebook Twitter
Gilbert & George PRIORITY SEAT 2020 227 x 380 cm | 89 3/8 x 149 5/8 in. © Gilbert & George.

Και αν τα βιβλία γράφουν ότι δημιουργούν φιγούρες εννοιολογικής και παραστατικής τέχνης, οι ίδιοι μιλούν με το έργο τους για το σώμα και την ψυχή δυο νεαρών που συναντήθηκαν και ερωτεύτηκαν στο κολέγιο τέχνης το 1967 και έβαλαν αυτή την ένωση στο επίκεντρο της τέχνης τους και της σύγχρονης τέχνης.

Τα έργα τους δεν αφορούν μόνο τη δική τους ιστορία. Αφορούν την ιστορία κάθε σύγχρονου διαβάτη του αιώνα που απορεί, θυμώνει και αναρωτιέται και ταξιδεύει στη ζωή με μια βαλίτσα φετίχ, οραμάτων, ονείρων και θραυσμάτων της αληθινής ζωής.

Στη διάρκεια της πανδημίας, όπως αφηγούνται στον Τζόναθαν Τζόουνς του Γκάρντιαν, έζησαν μερικές κηδείες, ένα παράνομο ρέιβ πάρτι στη γειτονιά τους, είδαν τον έναστρο ουρανό πιο καθαρά και χωρίς τη ρύπανση του Λονδίνου, αλλά δεν θέλουν να αφεθούν σε αυτή την εγωιστική στιγμή απόλαυσης του ουρανού, όταν δίπλα τους δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν μέσα δυστυχία με τους δικούς τους να υποφέρουν. 

Gilbert & George BAGGED Facebook Twitter
Gilbert & George BAGGED 2020 89 3/8 x 100 in. (227 x 254 cm) © Gilbert & George.

Οι Γκίλμπερτ και Τζορτζ έχουν εκφράσει πολλές φορές την πολιτική τους άποψη, είναι φωτισμένοι δεξιοί με συμπόνια που θα έκανε πολλούς προοδευτικούς και υπέρμαχους της κοσμικής φιλανθρωπίας να κοκκινήσουν.

Στο κομψό Mason's Yard, όπου παρουσιάζονται τα έργα τους, φορούν για ακόμα μια φορά τα υπέροχα ραμμένα κοστούμια τους «στην πένα», διασχίζουν σε μια απίθανη πορεία τον πλανήτη γη, όχι ονειροβατώντας πια, όπως λένε, αλλά κοιτάζοντας χαμηλά. «Τώρα κοιτάζουμε προς τη γη και αρχίζουμε να βλέπουμε έναν νέο κόσμο: η ανθρωπότητα κοιτάζει προς τα κάτω» λένε στη συνέντευξή τους.

Άλλωστε σε αυτά τα έργα τους εμφανίζονται και αντικείμενα που έχουν βρει καθώς περπατούν στο Λονδίνο, στο έδαφος, από κουβέρτες, γκράφιτι σε μπαλόνια, παλιά μπιχλιμπίδια και σακουλάκια ναρκωτικών, ακόμα και μια εικόνα του Bob Marley. Ο ωμός ρεαλισμός συνταξιδεύει με άβολα όνειρα, σε μέρη οικεία και παράξενα, πάντα ιδωμένα με τη λοξή, χιουμοριστική και πικρή ματιά τους. Και μαζί τους ταξιδεύουν διαθέσεις και συναισθήματα, χωρίς λεπτότητα, υπαινιγμούς και την αστική κοσμικότητα που μόνο εκείνοι προσδίδουν στην εικόνα τους μέσα από την ατσαλάκωτη πανοπλία τους.

Gilbert & George CASHMERE Facebook Twitter
Gilbert & George CASHMERE 2020 191 x 302 cm | 75 3/16 x 118 7/8 in. © Gilbert & George.

O Gilbert Proesch και ο George Passmore συναντήθηκαν ως φοιτητές στο Saint Martin’s School of Arts το 1967. Από τότε, και για 54 χρόνια, ως ζωντανά γλυπτά, δημιουργούν μια σκληρή, ιδιότυπη, ποιητική και συγκινησιακά φορτισμένη πρωτόγονη Αντι-Τέχνη, στην οποία η τάξη και η τρέλα βρίσκονται σε διαρκή ένταση μεταξύ τους.

Ο Γκίλμπερτ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη μικρή πόλη Σαν Μαρτίνο των ιταλικών Άλπεων. Σπούδασε αρχικά στη Γερμανία, στη σχολή τέχνης Βόλκενσταϊν, στη σχολή Χαλάιν και στην Ακαδημία Τέχνης του Μονάχου. Το 1967 μετακόμισε στο Λονδίνο για να συνεχίσει τις σπουδές του στη σχολή τέχνης Σεντ Μάρτιν, όπου επικοινωνούσε με νοήματα, δεδομένου ότι δεν μιλούσε αγγλικά. Ο Τζορτζ σε ηλικία 15 ετών εγκατέλειψε το σχολείο. Αργότερα σπούδασε στη σχολή τέχνης για ενήλικες του Ντάρλινγκτον. Η γνωριμία τους πραγματοποιήθηκε στη σχολή Σεντ Μάρτιν, το 1967, όπου και οι δύο παρακολουθούσαν μαθήματα σύγχρονης γλυπτικής.

Ο κύριος σκοπός των έργων τους ήταν η πρόκληση. Χρησιμοποιούσαν τους εαυτούς ως κινούμενα γλυπτά. Όταν το 1968 τα έργα τους απορρίφθηκαν από μία έκθεση μοντέρνας και δημιουργικής τέχνης στο Λονδίνο, εκείνοι προς απάντηση ζωγράφισαν τα κεφάλια τους και εμφανίστηκαν στην τελετή εγκαινίων, όπου στέκονταν ακίνητοι στο κέντρο της γκαλερί, ως ζωντανά εκθέματα. Οι δύο καλλιτέχνες σε μεγάλο μέρος του έργου τους προσπαθούν να αναδείξουν τα ανθρώπινα ταμπού και παρουσιάζουν αίμα, ούρα, σπέρμα και ανθρώπινα περιττώματα. Επίσης, σε πάρα πολλά έργα τους παρουσιάζονται οι δικές τους φυσιογνωμίες.

Gilbert & George Facebook Twitter
Gilbert & George, Singing Sculpture, 1991.
Οι εικόνες του νέου κόσμου όπως τον βλέπουν οι Gilbert & George Facebook Twitter
Gilbert & George, Naked from shitty naked human world, 1994.

Η τεχνοτροπία τους είναι καθαρά ποπ και δεν διστάζουν να δανειστούν πολλά στοιχεία από τον Άντι Γουόρχολ, αλλά και από αστέρες της ποπ μουσικής, δημιουργώντας φιγούρες ανάλογες με αυτές του συγκροτήματος Roxy Music και του Ντέιβιντ Μπόουι.

Τα έργα τους προβοκάρουν και θίγουν θέματα όπως η βία, ο ρατσισμός, οι διακρίσεις κατά των μειονοτήτων, ο αλκοολισμός και η σεξουαλικότητα, ενώ δεν διστάζουν να ερευνήσουν τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης φύσης, χρησιμοποιώντας ακόμη και λέξεις και εικόνες που θεωρούνται προκλητικές. Η αρμονική σχέση των δύο καλλιτεχνών σε κάθε τους εμφάνιση και η αμεσότητα του λόγου τους διαμορφώνουν μια τέχνη προσεγγίσιμη από όλους. Ωστόσο, αναζητούν διαρκώς νέους τρόπους έκφρασης και επιχειρούν να εκθέτουν τον θεατή στη διαφορετικότητα, δοκιμάζοντας τις αντιδράσεις του.

Βάση τους αποτελεί το Λονδίνο, τα έργα τους, όμως, συμπεριλαμβάνονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές σε ολόκληρο τον κόσμο στο Σικάγο, το Μπιλμπάο, το Δουβλίνο, την Κωνσταντινούπολη, τη Στοκχόλμη, τη Νέα Υόρκη, την Κολονία, το Λος Άντζελες, το Σίδνεϊ, το Άμστερνταμ και το Λονδίνο.

Gilbert & George BAG- MEN Facebook Twitter
Gilbert & George BAG- MEN 2020 302 x 571 cm | 118 7/8 x 224 13/16 in. © Gilbert & George.
Gilbert & George PINK & BLUE Facebook Twitter
Gilbert & George PINK & BLUE 2020 59 7/16 x 75 3/16 in. (151 x 191 cm) © Gilbert & George.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ