Το αριστουργηματικό μοναδικό σωζόμενο μεγάλης κλίμακας σχέδιο σε χαρτόνι του Ντα Βίντσι

Το αριστουργηματικό μοναδικό σωζόμενο μεγάλης κλίμακας σχέδιο σε χαρτόνι του Ντα Βίντσι Facebook Twitter
Η Παναγία με το θείο βρέφος την Αγία Άννα και τον Ιωάννη βαπτιστή | 1499-1500 | National gallery
0

ΑΝ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ του σπουδαίου Λεονάρντο Ντα Βίντσι δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ και ακόμη λιγότερα έχουν διασωθεί, επηρέασε γενιές καλλιτεχνών και συνεχίζει να τιμάται ως παγκόσμια ιδιοφυΐα. Το "The Burlington House Cartoon" είναι το μοναδικό σωζόμενο σχέδιο μεγάλης κλίμακας του Λεονάρντο και ίσως είναι η μόνη καταγραφή που έχουμε για έναν χαμένο πλέον πίνακα. Το σχέδιο απεικονίζει την Παρθένο Μαρία να κάθεται στην αγκαλιά της μητέρας της, με την προσοχή της στραμμένη στο βρέφος που είναι  Χριστός. Η μητέρα της, η Αγία Άννα, την κοιτάζει με βαθύ βλέμμα και δείχνει προς τον ουρανό, υποδηλώνοντας τη θεότητα του παιδιού. Ο ξάδελφος του Χριστού, ο Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής, ακουμπά στην αγκαλιά της Άννας καθώς το θείο βρέφος ακουμπά το πηγούνι του.

Τόσο μεγάλα φύλλα χαρτιού δεν υπήρχαν όταν ζούσε ο Λεονάρντο, οπότε ένωσε πολλά κομμάτια μεταξύ τους, μάλιστα μπορεί κάποιος να δει καθαρά, αν κοιτάξει προσεκτικά τις ενώσεις του χαρτιού.  Ορισμένα μέρη του σχεδίου είναι εξαιρετικά προχωρημένα, ενώ άλλες περιοχές, όπως το χέρι της Άννας που δείχνει προς τον ουρανό, έμειναν απλώς ως περιγράμματα. Αυτό μας δείχνει πώς ο Λεονάρντο ξεκίνησε δημιουργώντας πρόχειρα περιγράμματα των σχημάτων και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας το φως και τη σκιά, έφτιαξε σταδιακά πιο ολοκληρωμένα σχήματα.   

Για να αποφύγει τις σκληρές γραμμές, ο Λεονάρντο θόλωσε τα περιγράμματα των μορφών, και το αποτέλεσμα που προέκυψε ονομάζεται "sfumato". Χρησιμοποίησε αυτό το εφέ και στους πίνακές του, όπως για παράδειγμα στην "Παναγία των βράχων".

Ορισμένα μέρη του σχεδίου είναι εξαιρετικά προχωρημένα, ενώ άλλες περιοχές, όπως το χέρι της Άννας που δείχνει προς τον ουρανό, έμειναν απλώς ως περιγράμματα. Αυτό μας δείχνει πώς ο Λεονάρντο ξεκίνησε δημιουργώντας πρόχειρα περιγράμματα των σχημάτων και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας το φως και τη σκιά, έφτιαξε σταδιακά πιο ολοκληρωμένα σχήματα.

Ενώ ο ακριβής σκοπός αυτού του σχεδίου είναι άγνωστος, είναι επίσης πιθανό να μην έγινε καθόλου για την προετοιμασία ενός πίνακα, αλλά αντίθετα να είναι αυτόνομο έργο. 

Το αριστουργηματικό μοναδικό σωζόμενο μεγάλης κλίμακας σχέδιο σε χαρτόνι του Ντα Βίντσι Facebook Twitter
Παναγία των Βράχων: Εκδοχή της Πινακοθήκης του Λονδίνου | 1503-1506

Το σχέδιο αποτελούσε σημαντικό μέρος της καλλιτεχνικής διαδικασίας του Λεονάρντο και δημιούργησε πολυάριθμες μελέτες μικρής κλίμακας για ζώα, την ανθρώπινη ανατομία και τοπία. Στην πραγματικότητα, γνωρίζουμε περισσότερα για τον Λεονάρντο ως καλλιτέχνη από τα σχέδιά του παρά από τους πίνακές του, καθώς σώζονται ελάχιστοι από αυτούς. Το έργο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς είναι το μοναδικό σωζόμενο σχέδιο μεγάλης κλίμακας του καλλιτέχνη. Σε αντίθεση με τις μελέτες του, πρόκειται για μια ιδιαίτερα ολοκληρωμένη σύνθεση.

Υπάρχει ένας πίνακας του Λεονάρντο με την Παναγία καθισμένη στην αγκαλιά της μητέρας της στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Ωστόσο, είναι διαφορετικός από αυτό το σκίτσο σε ορισμένα σημεία: Η Παναγία απλώνει το χέρι της πάνω από τη μητέρα της για να πιάσει τον Χριστό  ο οποίος παίζει μάχη με ένα μικρό αρνάκι (το οποίο εμφανίζεται στη θέση του μικρού Ιωάννη του Βαπτιστή).

Το 1501, ο Fra Pietro da Novellara, μοναχός Καρμελίτης, έγραψε στη Μαρκησία της Μάντοβα, Isabella d'Este, η οποία ήταν θαυμάστρια του έργου του Ντα Βίντσι, για να της πει ότι είχε δει ένα σχέδιο με την Αγία Άννα, την Παναγία, τον Χριστό και ένα αρνί. Η αναφορά του αρνιού υποδηλώνει ότι επρόκειτο για το σκίτσο της εικόνας του Παρισιού. Ίσως ο Λεονάρντο άλλαξε γνώμη για τη σύνθεση φτιάχνοντας μια νέα, όπως περιγράφεται από τον Novellara, η οποία χρησιμοποιήθηκε ως σχέδιο για τον πίνακα του Παρισιού. Αυτή η αλλαγή σχεδίου δεν ήταν ασυνήθιστη για τον Λεονάρντο - συμπεριέλαβε τον νεαρό Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή στον πίνακά μας Η Παναγία των Βράχων, αν και ο Άγιος εμφανίζεται μόνο σε ένα από τα σκίτσα για τον πίνακα.

Το αριστουργηματικό μοναδικό σωζόμενο μεγάλης κλίμακας σχέδιο σε χαρτόνι του Ντα Βίντσι Facebook Twitter
Η αγία Άννα, η Παρθένος και ο Ιησούς ως παιδί | Λούβρο | 1503-1519

Ένα σκίτσο μικρής κλίμακας που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου δείχνει τον Λεονάρντο να πειραματίζεται γρήγορα με ιδέες για αυτή την ασυνήθιστη ομαδοποίηση αλληλένδετων μορφών. Το σκίτσο, πυκνό με επαναλαμβανόμενες πινελιές, ήταν προφανώς επεξεργασμένο πολλές φορές και δείχνει τον Λεονάρντο να δοκιμάζει διάφορες στάσεις και συνδυασμούς μορφών- φαίνεται ότι άλλαξε γνώμη για το αρνί και το ζωγράφισε, μετατρέποντας την ουρά του σε δάχτυλο της Αγίας Άννας που δείχνει.

Ο Novellara είπε επίσης στην Ισαβέλλα ότι ο Λεονάρντο δεν ήταν σε θέση να δημιουργήσει κάτι γι' αυτήν επειδή ήταν απασχολημένος με ένα έργο για τον Λουδοβίκο ΧΙΙ της Γαλλίας. Το 1499, τα στρατεύματα του Λουδοβίκου εισέβαλαν στο Μιλάνο, όπου ο Λεονάρντο εργαζόταν για τον Λουδοβίκο Σφόρτσα, κυβερνήτη της πόλης από το 1483. Η σύζυγος του Λουδοβίκου ονομαζόταν Άννα και η παραγγελία ενός πίνακα της προστάτιδας αγίας της συζύγου του από τον πιο διάσημο καλλιτέχνη της νεοκατακτημένης πόλης δεν θα ήταν απίθανη. Ένα έγγραφο του δέκατου έβδομου αιώνα αποκαλύπτει ότι ο Λουδοβίκος παρήγγειλε μια εικόνα του θέματος από τον Λεονάρντο, όταν ο καλλιτέχνης ζούσε στο Μιλάνο.

Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι ο Λεονάρντο έφτιαξε το έργο για έναν φλωρεντινό προστάτη. Ο Τζόρτζιο Βαζάρι, καλλιτέχνης και βιογράφος του 16ου αιώνα, αφηγείται μια ιστορία για το πώς ένα σχέδιο σε χαρτόνι του Λεονάρντο εκτέθηκε για τρεις ημέρες στην εκκλησία Santissima Annunziata της Φλωρεντίας - η έκθεση συγκέντρωσε τεράστιο πλήθος και εξέπληξε όλους όσους την είδαν. Το σχέδιο έδειχνε την Παναγία και το παιδί με την Αγία Άννα και τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή - και ένα αρνί. Όσο ακριβής και αν είναι αυτή η ιστορία, η συμπερίληψη του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή, του προστάτη της Φλωρεντίας, θα καθιστούσε το έργο αυτό ένα εύλογο σκηνικό. Και ενώ ήταν ασυνήθιστο να απεικονίζεται η Αγία Άννα με την αγία οικογένεια, ήταν σημαντική για την πόλη της Φλωρεντίας, επειδή ο τυραννικός Δούκας των Αθηνών, Ουίλιαμ Β’ είχε εκδιωχθεί την ημέρα της γιορτής της το 1343.

Είναι επίσης πιθανό το σχέδιο να μην έγινε καθόλου για την προετοιμασία ενός πίνακα, αλλά να προοριζόταν ως αυτοτελές έργο τέχνης.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μουσείο Πράδο: Ένα αφιέρωμα στο αντίγραφο της Μόνα Λίζα και τον άγνωστο βοηθό του Ντα Βίντσι

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Ένα αφιέρωμα στο αντίγραφο της Μόνα Λίζα και τον άγνωστο βοηθό του Ντα Βίντσι

Η έκθεση Leonardo and the copy of the Mona Lisa βοήθά εστιάζει στη μοναδική και αντισυμβατική φιγούρα του Ντα Βίντσι, στις ιδέες και τις πρακτικές του, αλλά και στο πώς τις αφομοίωσαν οι μαθητές του
THE LIFO TEAM
Τα Ιταλικά μουσεία θα πουλήσουν ψηφιακά αντίγραφα αριστουργημάτων των Ντα Βίντσι, Καραβάτζο και Μοντιλιάνι

Πολιτισμός / Τα Ιταλικά μουσεία θα πουλήσουν ψηφιακά αντίγραφα αριστουργημάτων των Ντα Βίντσι, Καραβάτζο και Μοντιλιάνι

Αντίγραφα έργων από τέσσερα Ιταλικά ιδρύματα Τέχνης θα πωληθούν ως NFT από την γκαλερί Unit London με τα έσοδα να πηγαίνουν στη συντήρηση των έργων.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ