Από πού «έκλεψε» ο Ρέμπραντ τον σκύλο που υπάρχει στη «Νυχτερινή Περίπολο»;

Από πού «έκλεψε» ο Ρέμπραντ τον σκύλο που υπάρχει στη «Νυχτερινή Περίπολο»; Facebook Twitter
Κάτω δεξιά στη σύνθεση, ένας σκύλος γαβγίζει μπροστά σε έναν τυμπανιστή. Φωτ.: Rijksmuseum
0

Η «Νυχτερινή Περίπολος», το αριστούργημα του Ρέμπραντ που δεσπόζει στο Rijksmuseum, έχει αναλυθεί όσο λίγα έργα στην ιστορία της τέχνης. Η μεγαλύτερη απόπειρα αποκατάστασής του, που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Rijksmuseum, στο Άμστερνταμ, ξεκίνησε το 2019, μετά από πέντε χρόνια έρευνας με χρήση ψηφιακών απεικονίσεων και τεχνητής νοημοσύνης. Ο πίνακας, που έχει διαστάσεις 379,5 εκ.  ύψος και 453,5 εκ. πλάτος, βρίσκεται σε πλήρη θέα, μέσα σε γυάλινο κλωβό, σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του μουσείου∙ έτσι το κοινό μπορεί να έχει τη μοναδική εμπειρία να παρακολουθήσει τη διαδικασία της αποκατάστασης και την εργασία των οκτώ συντηρητών που έχουν αναλάβει το έργο.

Ο μεγαλύτερος και πιο διάσημος πίνακας του Ρέμπραντ κατασκευάστηκε για την αίθουσα της συντεχνίας Arquebusiers, μία από τις πολλές αίθουσες της πολιτοφυλακής του Άμστερνταμ. Ο Ρέμπραντ ήταν ο πρώτος που ζωγράφισε φιγούρες που είναι σε δράση σε ομαδικό πορτρέτο. Το κεντρικό πρόσωπο, ο λοχαγός, ντυμένος στα μαύρα, δίνει στον υπολοχαγό τη διαταγή να ξεκινήσει η πορεία του λόχου. Ο Ρέμπραντ χρησιμοποίησε το φως για να εστιάσει σε συγκεκριμένες λεπτομέρειες, όπως οι χειρονομίες των προσώπων και το νεαρό κορίτσι στο φόντο, που ήταν η μασκότ του λόχου. Κάτω δεξιά στη σύνθεση, ένας σκύλος γαβγίζει μπροστά σε έναν τυμπανιστή.

Όταν δημιουργούσε το σπουδαίο έργο του το 1642, ο Ρέμπραντ αναζήτησε ένα παλαιότερο σχέδιο του Άντριεν βαν ντε Βένε από την εικονογράφηση ενός βιβλίου για τους πειρασμούς της σάρκας για να το χρησιμοποιήσει ως μοντέλο για τον σκύλο που γαβγίζει στη δική του περίπλοκη σύνθεση. 

Tώρα οι ιστορικοί φέρνουν στο φως μια εκπληκτική, άγνωστη ιστορία: έχουν εντοπίσει έναν παρόμοιο σκύλο σε ένα σχέδιο του Άντριεν βαν ντε Βένε, Ολλανδού ζωγράφου και χαράκτη (1590-1662), γνωστού για έργα που απεικόνιζαν τόσο καθημερινές σκηνές όσο και αλληγορικές εικόνες. 

Όταν δημιουργούσε το σπουδαίο έργο του το 1642, ο Ρέμπραντ αναζήτησε ένα παλαιότερο σχέδιο του Άντριεν βαν ντε Βένε από την εικονογράφηση ενός βιβλίου για τους πειρασμούς της σάρκας για να το χρησιμοποιήσει ως μοντέλο για τον σκύλο που γαβγίζει στη δική του περίπλοκη σύνθεση. 

Από πού «έκλεψε» ο Ρέμπραντ τον σκύλο που υπάρχει στη «Νυχτερινή Περίπολο»; Facebook Twitter
Το σχέδιο του Άντριεν βαν ντε Βένε, Ολλανδού ζωγράφου και χαράκτη (1590-1662), γνωστού για έργα που απεικόνιζαν τόσο καθημερινές σκηνές όσο και αλληγορικές εικόνες. Φωτ.: Rijksmuseum

Η ομοιότητα μεταξύ των δυο σκύλων επισημάνθηκε πρόσφατα, αν και τα δυο έργα τέχνης βρίσκονται στη συλλογή του Rijksmuseum για πάνω από έναν αιώνα. Η Anne Lenders, επιμελήτρια της «Επιχείρησης Νυχτερινή Περίπολος», ήταν αυτή που είδε το σχέδιο του Άντριεν βαν ντε Βένε σε μια έκθεση στο μουσείο Zeeuws στο Middelburg της Ολλανδίας, και αμέσως πρόσεξε την ομοιότητα. «Όταν είδα το σχέδιο», λέει, «σκέφτηκα αμέσως τον σκύλο στη “Νυχτερινή Περίπολο”. Το κεφάλι, το κολάρο και η στάση τους έχουν τόσο έντονες ομοιότητες που δεν μπορεί παρά να υποθέσουμε ότι ο Ρέμπραντ χρησιμοποίησε αυτό το σχέδιο ως πηγή έμπνευσης. Η επακόλουθη έρευνα επιβεβαίωσε αυτή την εκτίμηση». 

Τόσο ο πίνακας όσο και το σχέδιο δείχνουν ένα μικρό σκυλί να κοιτάζει προς τα πάνω, προς την ίδια κατεύθυνση. Το σχέδιο του κολάρου μοιάζει πολύ και το κεφάλι των δυο σκύλων στους δύο πίνακες, που έχει το ίδιο σχήμα, έχει την ίδια κλίση, ενώ μια σκούρα γραμμή σηματοδοτεί το δεξί μάτι. Και στα δύο έργα, ο σκύλος κάθεται διαγώνια, σε παρόμοια στάση.

Ο Ρέμπραντ άνοιξε νέους ορίζοντες με τη «Νυχτερινή Περίπολο», μια σκηνή σύγχρονης ζωής, παραγγελία από μέλη της πολιτοφυλακής του Άμστερνταμ, συμβολίζοντας την εθνική υπερηφάνεια. Οι ιστορικοί τέχνης έχουν εντοπίσει φιγούρες στη «Νυχτερινή Περίπολο» οι οποίες έχουν πόζες που είναι αναφορές σε έργα άλλων καλλιτεχνών. «Αυτό ονομαζόταν “μίμησις”» λέει στην «Guardian» ο διευθυντής του Rijksmuseum, Taco Dibbits. «Οι αρχάριοι καλλιτέχνες αντέγραφαν με πρόθεση να οικειοποιηθούν τα έργα ώστε να μπορούν να τα βελτιώνουν και να συνεχίζουν το έργο που είχε αφήσει πίσω του ένας άλλος καλλιτέχνης». 

Ο Βαν ντε Βένε ήταν επιτυχημένος καλλιτέχνης και εικονογράφος, καθώς και ποιητής και εκδότης. Ο Ρέμπραντ αντέγραψε τον σκύλο από μια λεπτομέρεια ενός σχεδίου στο βιβλίο του Jacob Cats «Self-stryt, dat is, Krachtighe beweginghe van Vlees ende Gheest» («Εσωτερική πάλη, δηλαδή, δυνατή κίνηση της σάρκας και του πνεύματος», 1620). Απεικονίζει μια σκηνή από τη βιβλική ιστορία του Ιωσήφ, όταν τον παρενοχλεί η γυναίκα του Πετεφρή. Ο Ρέμπραντ προφανώς μελετούσε τα έργα του Βαν ντε Βένε και σε έναν πίνακα του 1655 με τίτλο «Joseph Accused by Potiphar’s Wife» («Ο Ιωσήφ κατηγορείται από τη γυναίκα του Πετεφρή») απεικονίζει τον Ιωσήφ σε παρόμοια στάση, να κοιτάζει προς τον ουρανό με σηκωμένη ψηλά την παλάμη του. Τα κλινοσκεπάσματα στον πίνακα είναι παρόμοια με αυτά του έργου του Βαν ντε Βένε. Υποθέτουμε ότι ο Ρέμπραντ, που είχε μια τεράστια συλλογή από χαρακτικά και σχέδια άλλων καλλιτεχνών, τα οποία χρησιμοποιούσε για να εμπλουτίσει το έργο του, εμπνεύστηκε από το θέμα και τις λεπτομέρειες αυτής της εικόνας.

Από πού «έκλεψε» ο Ρέμπραντ τον σκύλο που υπάρχει στη «Νυχτερινή Περίπολο»; Facebook Twitter
Μια παράλληλη σύγκριση των σκύλων του Ρέμπραντ και του φαν ντε Βένε. Φωτ.: Rijksmuseum

Οι εργασίες αποκατάστασης στη «Νυχτερινή Περίπολο» αποκάλυψαν επίσης το πρωτότυπο σκίτσο του Ρέμπραντ για το έργο μέσω μιας μεθόδου μακροφθορισμού με ακτίνες Χ. Στο προπαρασκευαστικό του σχέδιο ο Ρέμπραντ αντέγραψε τον σκύλο του Βαν ντε Βένε ακόμη πιο πιστά από ό,τι στο ολοκληρωμένο έργο. Αντί να ζωγραφίσει τον σκύλο να στέκεται στα τέσσερα, αρχικά απεικόνισε το ζώο να σκύβει πιο κοντά στο έδαφος, ακουμπώντας στα μπροστινά του πόδια. Στη σύνθεση του Ρέμπραντ, ο σκύλος έχει μακρύτερα αυτιά, είναι παχύτερος από αυτόν του Βαν ντε Βένε και η γλώσσα του κρέμεται. Η ομάδα του Rijksmuseum δεν μπόρεσε να προσδιορίσει ποια ράτσα σκύλου έχουν ζωγραφίσει οι καλλιτέχνες. Θα μπορούσε να είναι πρόγονος ενός κυνηγόσκυλου με κοντά πόδια ή μιας ολλανδικής ή γαλλικής ράτσας της εποχής.

Αυτή την περίοδο η αποκατάσταση της «Νυχτερινής Περιπόλου» βρίσκεται στο στάδιο στο οποίο αφαιρούνται τα βερνίκια από τον ευαίσθητο καμβά και με αυτό τον τρόπο αποκαθίσταται το χρώμα σε ορισμένες περιοχές του έργου. Ο σκύλος θα φανεί πιο καθαρά με την αποκατάσταση, αν και βρίσκεται σε ένα από τα πιο φθαρμένα σημεία του πίνακα. 


«Ο σκύλος παίζει έναν πραγματικά κρίσιμο ρόλο. Όταν ο λοχαγός δίνει την εντολή να ξεκινήσει η παρέλαση της ομάδας, ο τυμπανιστής χτυπάει το τύμπανό του και ο σκύλος αντιδρά και αρχίζει να γαβγίζει. Έτσι, υπάρχει μια αίσθηση θορύβου και κίνησης», δήλωσε η επιμελήτρια Anne Lenders στους «London Times». «Η παρουσία του σκύλου εντείνει τη ζωντάνια και την ένταση του έργου». 

«Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι, σχεδόν τέσσερις αιώνες μετά τη δημιουργία του, συνεχίζουν να έρχονται στο φως νέες ανακαλύψεις για έναν από τους πλέον πολυσυζητημένους πίνακες στον κόσμο, ανέφερε ο διευθυντής του Rijksmuseum. «Η ανακάλυψη αυτή μάς επιτρέπει να διεισδύσουμε ακόμη βαθύτερα στη σκέψη του Ρέμπραντ κατά τη διαδικασία της δημιουργίας του έργου του».

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ