Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta

Anthr0morph: Μια νέα μορφή τέχνης με έμπνευση από τη femboy anime κουλτούρα

0

Το Anthr0morph είναι μια νέα μορφή καλλιτεχνικής οντότητας. Με βάση το Λονδίνο και την Ελλάδα, δημιουργεί μια νέα μορφή τέχνης, σύγχρονη, που όταν τη συναντάς είναι αδύνατο να την αγνοήσεις. Οι απόκοσμες, ιδιαίτερες μορφές που παίρνει σε κάθε περφόρμανς είναι συναρπαστικές με έναν τρόπο μοναδικό, εξωγήινες αλλά και εντελώς γήινες, άφυλες, τρομακτικές αλλά και τρυφερές, ενίοτε συγκλονιστικές.

Η προσωπική έκθεση που έκανε στο τέλος της άνοιξης στο Hyperlink ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες που έχουν γίνει φέτος στην Αθήνα, το ίδιο και το video project στο οποίο μεταμφιέζεται σε γοργόνα στο Σούνιο, με τη συνοδεία ενός axolotl.

Το εντυπωσιακό βιογραφικό του Anthr0morph περιλαμβάνει μια δεύτερη ατομική έκθεση στο spazioSERRA στο Μιλάνο, συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις και events στο Μόναχο και στο Λονδίνο, αναφορές και συνεντεύξεις σε καλλιτεχνικά περιοδικά όλου του κόσμου.

«Anthr0morph, δηλαδή “Ανθρωπόμορφο”» γράφει στο site anthr0morph.com, όπου μπορεί να βρει κανείς σχεδόν ολόκληρο το έργο του.

«Όλοι είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια αρχιτεκτονική. Προσωρινά δομημένες μηχανές με διαφορετικές ικανότητες να κινούμαστε στα περιβάλλοντα που υπάρχουν γύρω μας. Η ταυτοποιημένη κατασκευή που καταλαβαίνουμε ως “άνθρωπος” δεν είναι πλέον επίκαιρη. Η γνώση μας για τον υλικό κόσμο αποδεικνύει μόνο ότι η ανθρώπινη ταυτότητα είναι φτιαγμένη για να είναι συντηρητική. Όλες οι ζωές είναι ένα πράγμα».

Πάντα ένιωθα περισσότερο ζώο παρά άνθρωπος. Μεγάλωσα στη φύση και την έχω δει να καταστρέφεται μπροστά στα μάτια μου από το σύστημα της ανθρωπότητας. 

Η ταυτότητα είναι κάτι ρευστό, τα δύο φύλα που έχουν επιβληθεί από την κοινωνία δεν είναι πλέον η επικρατούσα κατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης. «Η λέξη “άνθρωπος” δεν απαιτεί πια τη μεμονωμένη ρητορική των περιορισμών που βασίζονται στην ανατομία. Η εσωτερική επιθυμία καθορίζει την εξωτερική μορφή και ενσαρκώνει την ελευθερία στην έννοια “άνθρωπος”. Αυτό κάνει το Anthr0morph.

Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta

Η εικαστική γλώσσα του Anthr0morph στοχεύει στο να αφαιρέσει το σώμα και να το παρουσιάσει σε μια μορφή με ανθρώπινο σχήμα. Αντλώντας έμπνευση από τη θεωρία του τρανσανθρώπου και των cyborg και με τη βοήθεια εξωσκελετών, μεταμορφώνει το σώμα σε μια ζωική υβριδική κατάσταση. Το εικαστικό αποτέλεσμα εκτίθεται στο Instagram, μια πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που λόγω της δημοτικότητάς της έχει διεισδύσει στο κοινωνικό σώμα.

Οι αναπαραστάσεις εκεί έχουν νομιμοποιήσει την ταυτότητα για το cyber κοινωνικό σώμα. Με αυτόν τον τρόπο, οι τρανσανθρώπινες αναπαραστάσεις στην πλατφόρμα επιτρέπουν στον θεατή να βιώσει έναν τύπο ανθρώπινης ύπαρξης που δεν θα μπορούσε να το κάνει με άλλον τρόπο. Τα queer/μη κανονιστικά σώματα συχνά παρουσιάζουν τον εαυτό τους ως Ανθρωπόμορφα και συχνά δοξάζονται μέσα από τον φακό».

Με τη ρευστότητα που τους επιτρέπει να εμψυχώνονται και να παρουσιάζουν τα σώματά τους διαχωρισμένα από τους αρνητικούς συνειρμούς που επιβάλλει η ανθρώπινη κοινωνία, οι περφόρμανς που κάνουν, οι διάφορες μορφές τέχνης, αποκτούν διαφορετική αξία, γίνονται κάτι καινούργιο, πέρα από φύλα και στερεότυπα.

«Είναι μια προσπάθεια να γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση», λέει, «ένα κάλεσμα για ενότητα ανάμεσα σε όλους τους οργανισμούς, παρόμοιο με τον τρόπο που 30 τρισεκατομμύρια ξεχωριστά και διαφορετικά κύτταρα συνδέονται αλτρουιστικά, όλα μαζί, για να δώσουν ζωή σε έναν πολυκύτταρο οργανισμό».

Η παρουσία του Antr0morph στο Instagram είναι εντυπωσιακή. Ωστόσο, λόγω των γνωστών περιορισμών, δεν περιλαμβάνει όλα τα project, το «Trans fem nudes», π.χ., που είναι αντιπροσωπευτικό της σημερινής του ταυτότητας.

«Είμαι διεμφυλικό άτομο με θηλυκό χαρακτήρα», εξηγεί. «Δεν ταυτίζομαι ιδιαίτερα με κάποιο φύλο. Είμαι καλλιτέχνης και η δουλειά μου σχετίζεται κυρίως με την κατασκευή εξωσκελετών από σιλικόνη. Σχεδιάζω και φτιάχνω ανθρωπόμορφες μάσκες εμπνευσμένες από πλάσματα του ζωικού βασιλείου αλλά και διάφορα άλλα μέρη του σώματος των ζώων, όπως φτερά, ουρές γοργόνας. Με αυτά που κατασκευάζω κάνω performances, εκθέσεις, και επίσης δέχομαι παραγγελίες από άλλους καλλιτέχνες αλλά και σκηνογράφους ή ενδυματολόγους από τον χώρο του σινεμά.

Γεννήθηκα στην Αθήνα αλλά μεγάλωσα μεταξύ Αθήνας και Χίου, που είναι το νησί καταγωγής της οικογένειάς μου. Η φύση ήταν πάντα τριγύρω μου, και από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είχα πολύ πάθος με το φυσικό τοπίο της Χίου, τις θάλασσες, τα βουνά, τη χλωρίδα και την πανίδα του νησιού μου. Μου άρεσε ιδιαίτερα να παρατηρώ στο ζωικό βασίλειο και έβλεπα πολλά ντοκιμαντέρ για ζώα. Για πολλά χρόνια είχα ταυτιστεί με ένα καλαμάρι.

Στο Λονδίνο ήρθα για σπουδές στα δεκαοχτώ μου. Είμαι πολύ ευγνώμων για αυτή την ευκαιρία. Στο Λονδίνο κατάφερα να μορφωθώ πολύ πάνω στις queer θεωρίες, και το να είμαι μακριά από την οικογένεια και το σπίτι μου με βοήθησε πολύ στο να βρω το θάρρος να ξεκινήσω την αλλαγή στην ταύτιση του φύλου μου, ένα θέμα που με είχε εγκλωβίσει πολύ στην εφηβεία.

Anthr0morph Facebook Twitter
Η ταυτότητα είναι κάτι ρευστό, τα δύο φύλα που έχουν επιβληθεί από την κοινωνία δεν είναι πλέον η επικρατούσα κατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης. Φωτ.: Klelia Kalouta
Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta

Έχω ασχοληθεί κυρίως με visual image δουλειές. Ξεκίνησα με το να κάνω κολάζ του σώματός μου ως υβρίδιο με τη φύση, κάτι που μου έφερνε χαρά όταν είχα την περισσότερη δυσφορία για το αγορίστικο σώμα μου. Μετά άρχισα να φτιάχνω τις μάσκες από σιλικόνη, τις οποίες φορούσα για να βιντεοσκοπήσω τον εαυτό μου και να επικοινωνήσω διάφορες σκέψεις μου με το ιντερνετικό κοινό μου, το οποίο ολοένα και μεγάλωνε. Έτσι γεννήθηκε το άβαταρ του εαυτού μου, το Anthr0morph, το οποίο χρησιμοποιεί μια γλώσσα με την οποία μπορεί ο καθένας να ταυτιστεί. 

Μου αρέσει το cyborg theory που λέει πως οι εξωσκελετοί και η τεχνολογία μπορούν να βοηθήσουν κοινωνικά περιθωριοποιημένα άτομα να αναπτύξουν και να εξελίξουν τις ταυτότητές τους ως κάτι πιο αυτόνομο. Νομίζω ότι το να συνδέομαι με εξωσκελετούς με βοήθησε πολύ στο να αλλάξω το τι είναι να είσαι τρανς θηλυκότητα και να το κάνω κάτι δικό μου, κάτι που να μου είναι "φυσικό". Είναι ένα υπαρξιακό στάδιο που μπορεί ο καθένας να ενστερνιστεί».

— Πες μου για την πρώτη σόλο έκθεσή σου στη Hyperlink.
Ήταν πολύ γλυκό να βλέπω την queer κοινότητα της Αθήνας να έρχεται να δει την τέχνη μου. Η δουλειά μου έχει εμπνευστεί πολύ από την αρχαία ελληνική τέχνη και τη μυθολογία. Οι πρώτες μου μάσκες ήταν μια εξέλιξη των κυκλαδικών ειδωλίων.

— Το βιβλίο που έβγαλες τι περιέχει;
Το βιβλίο είναι μια ιστορία 240 σελίδων για το πώς ήρθε το Anthr0morph στη ζωή. Είναι μια αυτοβιογραφία γραμμένη με αναφορές στη μυθολογία. Αφορά ένα παιδί που διώχνεται από μια ομάδα αντρών από το χωριό του, σε ένα ελληνικό νησί.

Εκεί, πάνω στο βουνό, στην ερημιά όπου περιθωριοποιούν το παιδί, το τρώει η γη, η οποία το στέλνει στον κόσμο των πνευμάτων όπου μεγαλώνει και μαθαίνει για τη θλιβερή κατάσταση στην οποία οι άνθρωποι έχουν φέρει τη φύση. Έτσι το παιδί αφυπνίζεται και αποφασίζει να γυρίσει στη γη για να τη βοηθήσει. Είναι μια προφητεία για το πώς μπορεί να καταλήξει ο άνθρωπος, αν δεν αντιμετωπίσει τις κοινωνικές του χειροπέδες.

— Ποια είναι η κοσμοθεωρία σου;
Αυτό είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να απαντηθεί με λίγες λέξεις. Πιστεύω πως η γη είναι ένας πολυκύτταρος οργανισμός. Η ανθρώπινη ύπαρξη γίνεται μόνο μέσω της συνεργασίας τρισεκατομμύριων διαφορετικών κυττάρων. Μέσω της διαφορετικότητάς τους δίνουν ζωή σε περίπλοκους οργανισμούς.

Όλα τα κύτταρα είναι μόνοι οργανισμοί. Με τη συνεργασία τους έρχεται ένα οπτικό πεδίο. Με τον ίδιο τρόπο, η συνεργασία μεταξύ όλων των μορφών ζωής γεννάει έναν καινούριο οργανισμό, που είναι ολόκληρη η γη.

— Πες μου για το fairycore και την εικόνα σου.
Νομίζω πως biblical angel core θα ήταν καλύτερος τίτλος (γελάει). Μου αρέσει πολύ οτιδήποτε μιλάει για biblical scale events. Παίρνω επίσης πολλή έμπνευση από τα άνιμε και συγκεκριμένα τη femboy anime culture. Υπάρχουν κάτι πανέξυπνα και revolutionary femboys ως meme pages. Νομίζω έχουμε εξελίξει μια ωραία κοινότητα.

— Πόσο έχει εξελιχθεί το performance; Σε τι φάση βρίσκεται αυτήν τη στιγμή;
Για εμένα ήταν σημαντικό η δουλειά μου να παρουσιάζεται στο Instagram. Ήθελα να σχολιάσω τι ήταν η φυσική παρουσία στην πλατφόρμα που έχει γίνει το ψηφιακό κοινωνικό μας σώμα. Λόγω shadow banning έχω σταματήσει να προωθώ τη δουλειά μου εκεί. Έχει περιοριστεί πολύ το τι μπορεί να προβληθεί πλέον στην πλατφόρμα, όποτε δεν ξέρω αν υπάρχει μεγάλο μέλλον στο performance εκεί. Η δουλειά που εξερευνάει την αναζήτησή της καινούριας ανθρώπινης ταύτισης είναι το μέλλον του performance για εμένα.

— Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει το περιβάλλον στο έργο σου; Πόση έμπνευση σου δίνει;
Πάντα ένιωθα περισσότερο ζώο παρά άνθρωπος. Μεγάλωσα στη φύση και την έχω δει να καταστρέφεται μπροστά στα μάτια μου από το σύστημα της ανθρωπότητας. Η διατήρηση of biodiversity είναι πολύ μεγάλη ανάγκη για την επούλωση της γης από την αλλαγή του κλίματος και για να διορθώσουμε πιθανό mass extinction. Όλη μου η δουλειά βασίζεται πάνω στη συμφιλίωση του ανθρώπου με τη φύση.

Στο μέλλον θα ήθελα να ασχοληθώ με γλυπτική σε μεγαλύτερη κλίμακα. Έχω ένα πρότζεκτ σχεδιασμένο για μια post human trans female Κόρη, μαζί με δυο ακόμα υβρίδια-κομμάτια σωμάτων, εμπνευσμένο από αρχαία αγάλματα. Αυτήν τη στιγμή περιμένω να βρω σπόνσορες για να ξεκινήσει η παραγωγή. Με ενδιαφέρει πολύ η παραγωγή δουλειάς μας στον φυσικό χώρο. Από αντικείμενα μέχρι αγάλματα. Επίσης, οργανώνω την πρώτη solo meta verse Anthromorph experience.

Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta
Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta

Ολόκληρο το έργο του Anhr0morph μπορεί να το τσεκάρει κανείς στο www.anthr0morph.com

www.instagram.com/anthr0morph

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χάνια Γιαναγκιχάρα: Μια ατρόμητη συγγραφέας των καιρών μας

Βιβλίο / Χάνια Γιαναγκιχάρα: Μια ατρόμητη συγγραφέας των καιρών μας

Στο τρίτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Προς τον Παράδεισο» η πολυσυζητημένη συγγραφέας ξαναγράφει την αμερικανική ιστορία με τρόπο που αναμένεται να διχάσει, αναζητώντας το αληθινό νόημα της ελευθερίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ