Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας

0

Παρόλο που ο κόσμος σήμερα έχει επανεκτιμήσει το έργο των σουρεαλιστών γυναικών δημιουργών όπως η Λεονόρα Κάρινγκτον, η Ντοροθέα Τάνινγκ και η Ρεμέντιος Βάρο, το έργο της Άλις Ραχόν παραμένει ακόμα στη σκιά.

Η Ραχόν επισκιάστηκε από τον σύζυγό της, όπως η Τάνινγκ από τον Μαξ Έρνστ. Μόλις τα τελευταία χρόνια η έμπορος έργων τέχνης Γουέντι Νόρις, που έχει συμβάλει όσο λίγοι στην επανεξέταση του έργου διαφόρων καλλιτέχνιδων, διοργάνωσε την έκθεση «Uncovering Alice Rahon» με έργα της που δεν είχαν εκτεθεί για χρόνια, ανοίγοντας παράλληλα τη συζήτηση ώστε να γνωρίσουμε και να επανεξετάσουμε το έργο της.

Η Άλις Ραχόν ανήκε στους καλλιτέχνες μιας ιστορικής στιγμής της τέχνης που προέκυψε το 1940, καθώς μια διεθνής κοινότητα καλλιτεχνών εγκαταστάθηκε στο Μεξικό για να ξεφύγει από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ευρώπη. Έγινε ενεργό μέλος μιας ομάδας εξόριστων Ευρωπαίων υπερρεαλιστών, μεταξύ των οποίων οι Ρεμέντιος Βάρο, Μπενζαμέν Περέ, Κάτι Χόρνα, Λεονόρα Κάρινγκτον.

Η Ραχόν εξέθεσε για τελευταία φορά σε γκαλερί τη δεκαετία του 1970, στην Πόλη του Μεξικού, και έκτοτε λησμονήθηκε. Η εικονογραφική της γλώσσα, η πλούσια υφή του έργου της και η αστραφτερή του ποιότητα ξεχάστηκαν μέχρι τα μισά της προηγούμενης δεκαετίας.

Η δουλειά της απέχει πολύ από αυτή των ομοτέχνων της. Έχτισε μια διαχρονική σύνδεση μεταξύ των πολιτιστικών ρευμάτων μέσω μιας ποιητικής και πνευματικής τέχνης και κατάφερε να κατανοήσει την τέχνη στην πιο αγνή της κατάσταση: ως απελευθερωμένη και βαρυσήμαντη ομορφιά. Την έλκυε το φως και το χρώμα και καθιέρωσε έναν συνεχή διάλογο μεταξύ ζωγραφικής και ποίησης. Οι δημιουργίες της συνδύαζαν μεξικανικά τοπία, μύθους, θρύλους και φιέστες, ενώ ήταν πρωτοπόρος στη χρήση άμμου στους καμβάδες της.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
Μεγαλώνοντας έγινε μια ανεξάρτητη και χαρισματική νεαρή γυναίκα με θαυμαστό ταλέντο, και στα είκοσί της χρόνια μετακόμισε στο Παρίσι. Φωτ.: Man Ray/ Courtesy of Sotheby’s, 2016

Η Ραχόν εξέθεσε για τελευταία φορά σε γκαλερί τη δεκαετία του 1970, στην Πόλη του Μεξικού, και έκτοτε λησμονήθηκε. Η εικονογραφική της γλώσσα, η πλούσια υφή του έργου της και η αστραφτερή του ποιότητα ξεχάστηκαν μέχρι τα μισά της προηγούμενης δεκαετίας. Όμως είναι η πρώτη που γνωρίζουμε ότι χρησιμοποιεί άμμο και θρυμματισμένη ηφαιστειακή πέτρα αναμεμειγμένη με λάδι στους καμβάδες της τη δεκαετία του 1940 – ο Ρουφίνο Ταμάγιο και ο Φρανσίσκο Τολέδο πήραν αυτή την τεχνική από εκείνη.

Γεννημένη το 1904 στο χωριό Chenecey-Buillon της ανατολικής Γαλλίας, όταν ήταν περίπου τριών ετών είχε ένα σοβαρό ατύχημα που την έβαλε σε γύψο για καιρό και επηρέασε την υπόλοιπη ζωή της. Είχε ένα κάταγμα στο δεξί ισχίο, το οποίο την ανάγκασε να αναρρώνει ξαπλωμένη για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αυτό την απομόνωσε από τα άλλα παιδιά, και περνούσε τον χρόνο της στον κήπο της οικογένειας διαβάζοντας, γράφοντας και ζωγραφίζοντας. Η απομόνωση αυτή επαναλήφθηκε και ενισχύθηκε όταν έπεσε και έσπασε το πόδι της ξανά σε ηλικία δώδεκα ετών.

Μεγαλώνοντας, έγινε μια ανεξάρτητη και χαρισματική νεαρή γυναίκα με θαυμαστό ταλέντο, και στα είκοσί της χρόνια μετακόμισε στο Παρίσι, όπου δημιούργησε αρχικά καπέλα για τη σχεδιάστρια μόδας Έλσα Σκιαπαρέλι. Γνωρίστηκε με τον Μαν Ρέι, για τον οποίο έκανε το μοντέλο, και έγινε φίλη με τον Χοάν Μιρό. Το 1931 γνώρισε τον Αυστριακό ζωγράφο Βόλφγκανγκ Πάαλεν, έναν εξέχοντα εκφραστή του σουρεαλισμού, ο οποίος την έβαλε στον κύκλο των σουρεαλιστών με επικεφαλής τον Αντρέ Μπρετόν. Παντρεύτηκε με τον Πάαλεν το 1934 και έκαναν μαζί ταξίδια στην Ισπανία, την Ινδία και τον βορειοδυτικό Ειρηνικό κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930, γνωρίζοντας τους κύκλους της πρωτοπορίας. Είχε μια σύντομη σχέση με τον Πάμπλο Πικάσο, η οποία έληξε όταν ο Πάαλεν απείλησε να αυτοκτονήσει.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
The Wind, 1954

Γράφοντας ποίηση ως Άλις Πάαλεν, πέρασε τη δεκαετία του 1930 ανάμεσα στους Παριζιάνους σουρεαλιστές. Το 1936, ο Μπρετόν μεσολάβησε για την έκδοση του πρώτου της βιβλίου, «À même la terre», που το κοσμούσε μια γκραβούρα του Ιβ Τανγκί. Μια δεύτερη ποιητική συλλογή, με τίτλο «Sablier couché», κυκλοφόρησε το 1938 με ένα χαρακτικό του Μιρό. Ο τρίτος και τελευταίος ποιητικός της τόμος εκδόθηκε το 1941, με τίτλο «Noir animal», συνοδευόμενος από ένα πορτρέτο της φιλοτεχνημένο από τον Πάαλεν. Ακούγοντας για το ενδιαφέρον της για την προϊστορική τέχνη, ο Μιρό της πρότεινε το 1933 να επισκεφθούν μαζί την Αλταμίρα της Ισπανίας. Η συνάντησή της με τις πολυχρωματικές σπηλαιογραφίες θα αποδεικνυόταν καθοριστική για τη μετέπειτα εξέλιξή της ως εικαστικού.

Μια δεύτερη συνάντηση ήταν εξίσου μεταμορφωτική. Το 1939, η Ραχόν συνάντησε στο Παρίσι τη Φρίντα Κάλο, η οποία την προσκάλεσε στο Μεξικό. Με τα σύννεφα του πολέμου να πυκνώνουν πάνω από την Ευρώπη, εκείνη και ο Πάαλεν αναχώρησαν μαζί με την Ελβετίδα φωτογράφο Εύα Σούλτζερ για τη Βρετανική Κολομβία και κατευθύνθηκαν νότια μέσω της Αλάσκας και κατά μήκος της ακτής του Ειρηνικού, στην Πόλη του Μεξικού, όπου τελικά εγκαταστάθηκαν. Η τέχνη των ιθαγενών που μελέτησε σε αυτό το ταξίδι ανανέωσε το ενδιαφέρον της για την εικαστική έκφραση. Μετά το 1941 θα αφοσιωθεί σχεδόν αποκλειστικά στη ζωγραφική.

Έγινε φίλη με τη Φρίντα Κάλο και τον Ντιέγκο Ριβέρα. Με την Κάλο μοιράστηκε τις απογοητεύσεις ενός εύθραυστου σώματος και την αδυναμία να κάνει παιδιά, καθώς και τη χρήση της τέχνης και της συγγραφής για να περάσει η ώρα της όταν ήταν απομονωμένη από όλους. Η σχέση της με την Κάλο οδήγησε αργότερα στη δημιουργία ενός πίνακα με τίτλο «La balada para Frida Kahlo». Η Ραχόν αποφάσισε να μην επιστρέψει στην Ευρώπη και έγινε Μεξικανή υπήκοος το 1946.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
The Cave of Friends, 1951

Μπορεί κανείς να διακρίνει τις επιρροές των φίλων της, Πάουλ Κλέε και Χοάν Μιρό, στο πρώιμο έργο της, αλλά οι βαθύτερες εμπνεύσεις της προέρχονται από τους ανώνυμους καλλιτέχνες της Αλταμίρα και τους αυτόχθονες καλλιτέχνες της αμερικανικής ηπείρου. Χρησιμοποιώντας διάφορα μέσα (μελάνι, γκουάς, κραγιόνια, άμμο, κονιορτοποιημένο ηφαιστειακό πέτρωμα, σύρμα) και αντικείμενα που βρέθηκαν, όπως φτερά, φύλλα, φτερά πεταλούδας, η Ραχόν δημιούργησε εικόνες που έχουν τις ρίζες τους σε τοπία και ξεχειλίζουν από μαγεία και τελετουργίες. Χρησιμοποίησε την τεχνική του σγκραφίτο (sgraffito), ξύνοντας την επιφάνεια των πινάκων της. Το αποτέλεσμα είναι μια εικονογραφία ταυτόχρονα οικουμενική και προσωπική, μυστηριώδης και άμεση, γεμάτη ιστορίες και μυστικά. Το έργο της είναι ταυτόχρονα μια πρόκληση και μια άμεση, αδιαμεσολάβητη εμπειρία του θαυμαστού.

Το εικαστικό λεξιλόγιο που δημιούργησε η Ραχόν κατά τη διάρκεια της καριέρας της ως ζωγράφου μπορεί να θεωρηθεί ως εκπλήρωση της πρώιμης δέσμευσής της στη γλώσσα. Όπως και η ποίησή της, οι πίνακές της πλέκουν σύμβολα, χρώματα και υφές σε λεπτούς συνδυασμούς παραστατικότητας και αφαίρεσης. Σύγχρονα ανάλογα των πετρογλυφικών που τα ενέπνευσαν, οι πίνακές της είναι εκφράσεις μιας καλλιτεχνικής ευαισθησίας που φτάνει από τον κενό καμβά του παρόντος στις σπηλαιώδεις εσοχές της προϊστορίας.

Όταν άρχισε να ζωγραφίζει, καταξιώθηκε σχεδόν αμέσως ως καλλιτέχνης.Το Μουσείο Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο παρουσίασε την πρώτη από τις δύο ατομικές μουσειακές εκθέσεις του έργου της το 1945. Κατά τη διάρκεια της ζωής της δημιούργησε περίπου 750 έργα τέχνης και εξέθεσε στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Μεξικό, καθώς και στο Παρίσι και τον Λίβανο. Έκανε τακτικά εκθέσεις σε διακεκριμένες γκαλερί, μεταξύ των οποίων η Art of This Century της Peggy Guggenheim στη Νέα Υόρκη, η Caresse Crosby στην Ουάσινγκτον, οι Stendhal και Copley Galleries στο Λος Άντζελες και η Galería de Arte Mexicano στην Πόλη του Μεξικού.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
Άτιτλο, 1952

Η κοινωνική της ζωή περιστρεφόταν γύρω από φίλους σε διάφορους καλλιτεχνικούς, πνευματικούς κύκλους εξόριστων, τους οποίους είχε γνωρίσει στην Ευρώπη. Μέχρι τη δεκαετία του 1950, οι φιλίες αυτές περιλάμβαναν τους Ρουφίνο Ταμάγιο, Κάρλος Μερίντα, Οκτάβιο Πας, Χένρι Μίλερ, Αναΐς Νιν, Χένρι Μουρ, ενώ διατηρούσε επίσης επαφές με ομάδες καλλιτεχνών στη Νέα Υόρκη και την Καλιφόρνια.

Απομονώθηκε στη μετέπειτα ζωή της λόγω προβλημάτων υγείας. Το 1967 είχε άλλο ένα ατύχημα: αυτήν τη φορά έπεσε από τις σκάλες στα εγκαίνια μιας έκθεσης στην Galería Pecanins στην Πόλη του Μεξικού. Τραυματίστηκε στη σπονδυλική στήλη, αλλά αρνήθηκε την ιατρική περίθαλψη, δηλώνοντας ότι οι γιατροί την είχαν βασανίσει αρκετά όταν ήταν παιδί. Ο τραυματισμός της την έκανε να γίνει ερημίτισσα και στο σπίτι της στο Tlaquepaque την επισκέπτονταν μόνο λίγοι φίλοι, όπως η Εύα Σούλτζερ. Έζησε περιτριγυρισμένη από αναμνηστικά της ζωής της, όπως βιβλία υπογεγραμμένα από τον Μπρετόν, τον Πολ Ελιάρ, ποιήματα του Πικάσο, επιστολές του Χένρι Μουρ και της Αναΐς Νιν, πίνακες αφιερωμένους από τον Ιβ Τανγκί και τον Πάαλεν, καθώς και παλιές φωτογραφίες. Το 1987 δεν μπορούσε πλέον να φροντίσει τον εαυτό της στο σπίτι και εισήχθη σε οίκο ευγηρίας. Αρνούμενη το φαγητό, πέθανε τέσσερις μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 1987.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
Torito, toro, 1951

Το 2012, η Aubé Breton Elléouët, κόρη του Αντρέ Μπρετόν, δημιούργησε ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο της Άλις Ραχόν με τίτλο «Alice Rahon, l'abeille noire» («Άλις Ραχόν: Η μαύρη μέλισσα»). Το Ινστιτούτο Ερευνών Getty απέκτησε το σύνολο του αρχείου της. Τον Αύγουστο του 2021, το NYRB Poets κυκλοφόρησε μια ολοκληρωμένη συλλογή ποίησης της Ραχόν, σε μετάφραση της Mary Ann Caws, η οποία περιλαμβάνει νεοανακαλυφθέντα ποιήματά της και επιστολές προς αυτήν από τον Πικάσο, τον Μπρετόν και τον Πάαλεν, μεταξύ άλλων.

Άλις Ραχόν: Μέσα στον κόσμο μιας άγνωστης σουρεαλίστριας ζωγράφου και ποιήτριας Facebook Twitter
Leprechauns, 1951
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kάτι Χόρνα: Μια art-worker της φωτογραφίας και το χαμένο αρχείο της στο φως

Φωτογραφία / Kάτι Χόρνα: Η αντιφασίστρια φωτογράφος από την Ουγγαρία

Το φωτογραφικό της αρχείο που ήρθε στο φως μετά από δεκαετίες, παρέμεινε κρυμμένο στην Ολλανδία, όπου είχε αποσταλεί με άλλα ντοκουμέντα προκειμένου να μην καταστραφούν από το φρανκικό καθεστώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο. Η απίθανη και θαυμαστή ιστορία της Λεονόρα Κάρινγκτον

Εικαστικά / Λεονόρα Κάρινγκτον: Το σπίτι της τελευταίας των σουρεαλιστών γίνεται μουσείο

Δέκα χρόνια μετά το θάνατό της, το σπίτι και ατελιέ της, το μέρος στο οποίο δημιούργησε μερικά από τα ωραιότερα έργα της, έζησε για 65 χρόνια και είχε μετατραπεί με επίκεντρο την ίδια σε κέντρο για τον κύκλο των καλλιτεχνών στο Μεξικό, ανοίγει στους επισκέπτες που είναι πρόθυμοι να μάθουν περισσότερα για το έργο και την κληρονομιά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ