40 χρόνια William Kentridge με μια μεγάλη έκθεση στο Ηνωμένο Βασίλειο

Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, Σκίτσο από το φιλμ Stereoscope [Felix Crying] 1998-1999. The Museum Of Modern Art, Νέα Υόρκη.
0

Ο καθηλωτικός πολυαισθητηριακός κόσμος του William Kentridge, του πιο διάσημου εν ζωή καλλιτέχνη της Νότιας Αφρικής, θα παρουσιαστεί στη μεγάλη φθινοπωρινή έκθεση της Royal Academy στο Λονδίνο από τις 24 Σεπτεμβρίου έως τις 22 Δεκεμβρίου 2022, συνεχίζοντας την παράδοση των μεγάλων εκθέσεων της Ακαδημίας με καλλιτέχνες όπως ο Ai Weiwei, ο Anish Kapoor και ο Antony Gormley.

Αυτή θα είναι η μεγαλύτερη έκθεση του έργου του καλλιτέχνη στο Ηνωμένο Βασίλειο, του οποίου η παγκοσμίως αναγνωρισμένη πρακτική εκτείνεται από τη χαρακτική, το σχέδιο, το κολάζ, τον κινηματογράφο και τη γλυπτική μέχρι την ταπισερί, το θέατρο, την όπερα, το χορό και τη μουσική.

Ο γεννημένος στο Γιοχάνεσμπουργκ καλλιτέχνης ανέπτυξε το πρώιμο έργο του κατά τη διάρκεια του καθεστώτος του απαρτχάιντ τη δεκαετία του 1980, και τα έργα μεγάλης κλίμακας και τα κινούμενα σχέδιά του έχουν έκτοτε παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο. Πολλά έργα δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν, ενώ ορισμένα έχουν κατασκευαστεί ειδικά για την έκθεση

Στη 40χρονη καριέρα του ο Kentridge συνδυάζει σχέδιο, γραφή, θέατρο, κουκλοθέατρο, όπερα, κινηματογράφο, χορό, γλυπτική, ταπισερί και περφόρμανς. Τα έργα είναι τεράστια σε έκταση αλλά και τεράστια σε κλίμακα: υπάρχουν σχέδια από το δάπεδο μέχρι την οροφή, ταπισερί τεσσάρων μέτρων, ταινίες με πολλαπλές οθόνες, μηχανικά θεατρικά σκηνικά και σκηνικές παραστάσεις με υπερμεγέθεις συντελεστές.

Το υλικό των πηγών του είναι επίσης τεράστιο: αντλεί έμπνευση από τους Αφρικανούς αχθοφόρους στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Ρωσική Επανάσταση. Συγχωνεύει γεωγραφίες, οπτικές και τεχνικές ιστορίες, με τη διαστρωμάτωση καλλιτεχνικών και πολιτικών αναφορών.

Το υλικό των πηγών του είναι επίσης τεράστιο: αντλεί έμπνευση από τους Αφρικανούς αχθοφόρους στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Ρωσική Επανάσταση. Συγχωνεύει γεωγραφίες, οπτικές και τεχνικές ιστορίες, με τη διαστρωμάτωση καλλιτεχνικών και πολιτικών αναφορών. Ο άξονας πλοήγησής του κινείται μεταξύ Ευρώπης, Αφρικής και Κίνας, μεταξύ του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος που ξεδιπλώνεται από αυτή την ιστορία. Η μουσική ρέει σχεδόν μέσα από όλα αυτά, από τον Μότσαρτ και τον Χίντεμιθ μέχρι τις αφρικανικές μπάντες χάλκινων πνευστών.

Σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες, η πρώιμη καριέρα του ήταν μπερδεμένη και χωρίς κατεύθυνση. Αρχικά, φοίτησε σε κολέγιο τέχνης για να σπουδάσει ζωγραφική, αλλά έφυγε επειδή ήταν «πολύ κακός ζωγράφος», σύμφωνα με τα λεγόμενά του. Έτσι, μεταπήδησε στην υποκριτική, στη συνέχεια στην κινηματογραφική παραγωγή και στη συνέχεια –αφού απέτυχε και στα τρία– επέστρεψε στην τέχνη. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών, το έργο του έχει αξιοποιήσει και επεκτείνει όλα εκείνα τα στοιχεία στα οποία «απέτυχε» όταν πρωτοξεκίνησε.

Το σχέδιο αποτελεί το σημείο εκκίνησης σχεδόν όλων των έργων του. Βλέπει το σχέδιο ως «μια δοκιμή ιδεών, μια αργόσυρτη εκδοχή της σκέψης».

Το κάρβουνο είναι το μέσο με το οποίο δουλεύει περισσότερο – είναι εύκολο να το σβήσεις και μπορείς να αλλάξεις τη σύνθεσή σου «τόσο γρήγορα όσο μπορείς να αλλάξεις γνώμη». Πιο πρόσφατα δουλεύει επίσης με ινδικό μελάνι.

Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, Seven Things I Have Forgotten

Ως καλλιτέχνης με απεριόριστη φαντασία, ο Kentridge μετατρέπει μια στατική εικόνα σε κινητική σκηνή: μια γραφομηχανή γίνεται δέντρο, μια γάτα κουλουριάζεται σε καρτούν-βόμβα, ένας άντρας με κοστούμι στην παραλία γλιστράει μια πέτρα πάνω στα κύματα. Άλλες φορές, τα σχέδιά του αποτελούν τη βάση για περφόρμανς, εγκαταστάσεις και όπερες, ένα είδος πολύπλευρου σχεδίου σε διαφορετικές διαστάσεις με κίνηση και ήχο.

Το αποικιακό παρελθόν της Αφρικής είναι συνυφασμένο με το έργο του και ανταποκρίνεται στις αδικίες του απαρτχάιντ και στις κληρονομιές της αποικιοκρατίας.

Οι γονείς του, και οι δύο δικηγόροι, ήταν κατά του απαρτχάιντ, μάλιστα ο πατέρας του εκπροσώπησε τρεις αποδέκτες του βραβείου Νόμπελ κατά τη διάρκεια της καριέρας του: τον Νέλσον Μαντέλα, τον αρχιεπίσκοπο Ντέσμοντ Τούτου και τον αρχηγό Άλμπερτ Λουθούλι. Έπαιξε ηγετικό ρόλο στη δίκη για την προδοσία (1956-61) και υπερασπίστηκε την οικογένεια του ακτιβιστή Steve Biko κατά τη διάρκεια της ανάκρισης για τον θάνατό του σε αστυνομική κράτηση (1977).

Η μητέρα του, Felicia, ήταν συνιδρύτρια του South Africa Legal Resources Centre, μιας οργάνωσης ανθρωπίνων δικαιωμάτων που παρέχει ακόμη και σήμερα δωρεάν νομικές υπηρεσίες σε περιθωριοποιημένα άτομα.

Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, Act IV Scene I from Ubu Tells the Truth, 1996-1997 | courtesy of the artist

Το 2010, ο βουλευτής του Τότεναμ David Lammy αποκάλεσε τον Sir Sidney Kentridge έναν από τους ήρωές του: «Ο Kentridge είναι ένας από τους πολλούς δικηγόρους στους οποίους θα χρωστάω για πάντα, και των οποίων οι καθημερινοί αγώνες κατά της αδικίας πρέπει να μας εμπνέουν όλους».

Η τέχνη του Kentridge δεν είναι σε καμία περίπτωση ντοκιμαντέρ – είναι αποσπασματική, χιουμοριστική και αφήνει χώρο για ασάφειες. Σε ένα έργο το έμβολο μιας καφετιέρας τρυπάει τη γη φτάνοντας στα βάθη ενός χρυσωρυχείου κάτω από το Γιοχάνεσμπουργκ. Σε ένα άλλο, μπλε νερό ρέει από την τσέπη του στήθους ενός άνδρα με ριγέ κοστούμι, μια λίμνη που ανεβαίνει γύρω του σε αυτό που φαίνεται να είναι η μελαγχολία και η θλίψη του.

Το έργο του συνδέεται με πραγματικά γεγονότα: Το έργο «Ubu Tells the Truth» (1997) συνδυάζει μαρτυρίες από την Επιτροπή Αλήθειας και Συμφιλίωσης της Νότιας Αφρικής (1996-2003) με το θεατρικό έργο «Ubu Roi» (Ο βασιλιάς Ubu) του Alfred Jarry από το 1896 και το δράμα «Ubu and the Truth Commission» της Jane Taylor από το 1997, το οποίο σκηνοθέτησε για το θέατρο. Στην επανεκτέλεσή του, ο πρωταγωνιστής Ubu γίνεται πράκτορας της μυστικής αστυνομίας κατά τη διάρκεια του απαρτχάιντ.

Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, Casspirs Full of Love, 1989. Tate

Το έργο «Felix in Exile» (1994) γυρίστηκε λίγο πριν από τις πρώτες γενικές εκλογές στη Νότια Αφρική και έθεσε το ερώτημα για τον τρόπο με τον οποίο ο λαός θα θυμόταν εκείνους που πέθαναν στον αγώνα κατά του απαρτχάιντ.

Σε ορισμένα από αυτά τα έργα εμφανίζονται τα alter ego του Kentridge, Felix Teitelbaum (η ομώνυμη φιγούρα από το «Felix in Exile») και Soho Eckstein, ο πρώτος ως μια συμπονετική φιγούρα και ο δεύτερος ως ένας αδίστακτος καπιταλιστής.

Παίρνοντας το όνομά του από την παροιμία της Τσουάνα «αν ο καλός γιατρός δεν μπορεί να σε θεραπεύσει, βρες τον λιγότερο καλό γιατρό», το «Κέντρο για τη Λιγότερο Καλή Ιδέα» χρησιμοποιείται από νέους καλλιτέχνες για να πειραματιστούν. Παρουσιάζει δύο φορές τον χρόνο ένα πρόγραμμα δημόσιων παραστάσεων και προσφέρει εργαστήρια και δραστηριότητες καθοδήγησης.

Η ιδέα προήλθε από την πρακτική του ίδιου και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ιδέα ότι η αποτυχία μπορεί να εμπνεύσει μια δημιουργική απάντηση στην αναζήτηση μιας εναλλακτικής λύσης.

Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, Σκίτσο για το φιλμ Felix in Exile, 1994. San Francisco Museum of Modern Art
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, Dogana, 1999. Tate
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, "Colleoni", 2021 | courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
Willliam Kentridge, "Σύντροφε Δέντρο, σου αναφέρoμαι", 2020. | courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, "Ο χορός των Συντηρητικών", 1985 | courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, βίντεο από το "Waiting for the Sibyl", 2020.| courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, "Σχέδιο για Το κεφάλι και το φορτίο (Οι σάλπιγγες που συνηθίζαμε να φυσάμε)", 2018 | courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, Ubu Tells the Truth, 1996-1997 | courtesy of the artist
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, "Σημειώσεις για ένα μοντέλο όπερας", 2015. | courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, από το "Πώς δεν ήμουν υπουργός Επικρατείας", 2012. | courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge, still από το έργο "Notes Towards a Model Opera", 2015 | courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge | courtesy RA
Ο William Kentridge στη μεγαλύτερη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο, που καλύπτει τα 40 χρόνια της καριέρας του Facebook Twitter
William Kentridge,
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ