«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη

«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
0

Το 2021 θα γιορτάσουμε την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Τα γεγονότα, οι ήρωες, οι καθοριστικές μάχες, ο ξεσηκωμός των υπόδουλων Ελλήνων εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, το πάθος και οι προσδοκίες για ελευθερία και η αυτοδιάθεση καθιστούν την επέτειο της Παλιγγενεσίας το πιο σημαντικό γεγονός στην Ιστορία της νεότερης Ελλάδας και παράλληλα αποτελούν τους λόγους που συντέλεσαν στη θεμελίωση του νεοελληνικού κράτους. Η Ελληνική Επανάσταση ήταν ένα γεγονός που σφράγισε καταλυτικά την εποχή της νεωτερικότητας και εντάσσεται στα κομβικά σημεία της ευρωπαϊκής ιστορίας του 19ου αιώνα.


Στο πλαίσιο αυτό το Μουσείο Μπενάκη, με τη σύμπραξη της Τράπεζας της Ελλάδος, της Εθνικής Τράπεζας και της Alpha Bank, διοργανώνει μια σπουδαία επετειακή έκθεση με τον τίτλο «1821 Πριν και Μετά». Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν τον Μάρτιο του 2021 και θα διαρκέσει έως τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου. Θα στεγαστεί στο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς 138, καταλαμβάνοντας όλους τους εκθεσιακούς του χώρους.

Εκεί οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να ξεναγηθούν σε διάφορες πτυχές των 100 χρόνων Ιστορίας, να θυμηθούν σπουδαίες στιγμές του Αγώνα αλλά και να γνωρίσουν όλες εκείνες τις αθέατες όψεις της νεότερης ελληνικής ιστορίας από το 1770 έως το 1870, προσφέροντας μια πλήρη ιστοριογραφική αφήγηση. Ουσιαστικά, 100 χρόνια Ιστορίας θα αναπτυχθούν σε 3.500 τετραγωνικά μέτρα.

Τομείς όπως η παιδεία, η οικονομία, η πολιτική, η κοινωνία και ο ρόλος της Εκκλησίας εντάσσονται στον κύριο άξονα της έκθεσης και συμβάλλουν στο ιδεολογικό πλαίσιο της εποχής με σκοπό την αναζήτηση της εθνικής ταυτότητας και την ενίσχυσης της συλλογικής μνήμης.


Για την οργάνωση αυτής της μεγαλειώδους έκθεσης συνάντησα τους επιμελητές της και υπεύθυνους των Ιστορικών Αρχείων του Μπενάκη, Τάσο Σακελλαρόπουλο και Μαρία Δημητριάδου, στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, το οποίο στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα νεοκλασικά κτίρια της Αθήνας. Λαμβάνοντας όλα τα μέτρα ασφαλείας, συζητήσαμε στον τρίτο όροφο του μουσείου για την προετοιμασία της έκθεσης έχοντας ως φόντο μερικά από τα ιστορικά κειμήλια που ανήκουν στη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη.

«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Μαρία Δημητριάδου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Τάσος Σακελλαρόπουλος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


«Η έκθεση θα απαρτίζεται από σχεδόν 1.200 αντικείμενα, προερχόμενα στην πλειονότητά τους από τις συλλογές του μουσείου, ενώ επιλέχθηκαν ανάμεσα σε περίπου 8.000 αντικείμενα. Συγχρόνως, η έκθεση θα αρθρωθεί σε τρεις ενότητες: η πρώτη ξεκινά από το 1770 και τα Ορλωφικά και φτάνει έως την έναρξη της Επανάστασης το 1821. Η δεύτερη αφορά την εξέλιξη του Αγώνα και ολοκληρώνεται με τη διακυβέρνηση του νεοσύστατου κράτους από τον Ιωάννη Καποδίστρια. Η τρίτη ενότητα, που ξεκινά με την άφιξη του νεαρού βασιλιά Όθωνα το 1833, ολοκληρώνεται το 1870», λέει στη LiFO ο ιστορικός Τάσος Σακελλαρόπουλος.

Και προσθέτει: «Στήνουμε μια ολόκληρη αφήγηση, η οποία θα πλαισιωθεί από χρηστικά αντικείμενα και τεκμήρια της ζωής των Ελλήνων, ώστε να αναδειχθεί η καθημερινότητα της εποχής. Μας ενδιέφερε να δώσουμε στον επισκέπτη την εικόνα ενός μεγάλου συνόλου αποτελούμενου από Έλληνες, Τούρκους, Εβραίους και Αρμένιους, αναπτυγμένου στο πλαίσιο της συνύπαρξης. Ειδικότερα, πρόκειται για μια πληθώρα από άγνωστα ντοκουμέντα που αναφέρονται στα καθημερινά προβλήματα των απλών ανθρώπων αλλά και στον τρόπο που ζούσαν και αποτυπώνονται σε γκραβούρες, αντικείμενα και έργα τέχνης».


Την ίδια στιγμή, η Μαρία Δημητριάδου επισημαίνει: «Η εκθεσιακή αφήγηση θα πραγματοποιηθεί μέσα από έργα τέχνης και αρχειακά τεκμήρια που διαθέτουν στις συλλογές τους οι τρεις τράπεζες, καθώς και από το πλούσιο υλικό που διαθέτει το Μουσείο Μπενάκη σε τεκμήρια εκείνης της εποχής, τα οποία συγκεντρώθηκαν χάρη στους δεσμούς εμπιστοσύνης που διατηρούσε, ήδη από την ίδρυσή του, με τις οικογένειες των αγωνιστών και των πρωταγωνιστών της Επανάστασης του 1821. Μέσα από σημαντικά ζωγραφικά έργα, προσωπικά αντικείμενα πρωταγωνιστών της Επανάστασης και ιστορικά κειμήλια, πλαισιωμένα από σπάνιο αρχειακό υλικό, θα ζωντανέψουν η πορεία προς την Εθνική Επανάσταση, η εξέλιξη του πολέμου της ανεξαρτησίας, η ολοκλήρωση του Αγώνα, η δημιουργία του νέου ελληνικού κράτους και οι πρώτες δεκαετίες της ανάπτυξης και λειτουργίας του. Παράλληλα, η αφήγηση θα πλαισιωθεί από χρηστικά αντικείμενα και τεκμήρια της ζωής των Ελλήνων με τρόπο που να αποδίδει και την καθημερινότητα των ιστορικών περιόδων της έκθεσης».

«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Ludovico Lipparini (1802–1856), Ο Όρκος του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι, γύρω στο 1850, λάδι σε ξύλο, Μουσείο Μπενάκη


Η αφετηρία της έκθεσης αφορά μια περίοδο κατά την οποία άρχισαν να διαφαίνονται τα σημάδια αποσύνθεσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και να ξεκινούν οι πρώτες μορφές κοινωνικής οργάνωσης και το αίσθημα αυτοσυνειδησίας. Επίσης, στην έκθεση θα παρουσιαστούν η συγκρότηση του ελληνικού χώρου, η συμβολή της εμπορικής διασποράς, όπως και οι συνδετικοί κρίκοι μέσω της παιδείας και της γλώσσας.


«Πρόκειται για μια έκθεση που την προετοιμάζουμε πάνω από τέσσερα χρόνια και οφείλει το μέγεθος της σε δύο βασικά στοιχεία: στα τεκμήρια της συλλογής του Μουσείου Μπενάκη αλλά και στη σύμπραξη των τριών τραπεζών. Αυτό που προσωπικά μάς κέντρισε περισσότερο ήταν η προσωπικότητα του ιδρυτή του μουσείου, Αντώνη Μπενάκη», υποστηρίζει ο κ. Σακελλαρόπουλος και με τη σειρά της η κ. Δημητριάδου συμπληρώνει: «Γνωρίζαμε τον πλούτο των συλλογών του μουσείου, αλλά ανακαλύψαμε το βάθος και το είδος του συλλέκτη Αντώνη Μπενάκη. Έτσι, αποφασίσαμε να δείξουμε και τεκμήρια τα οποία δεν έχουν εκτεθεί ξανά».


Ποιο αντικείμενο ή έργο τέχνης ξεχωρίζουν; Η κ. Δημητριάδου επιλέγει τον κόκκινο επενδύτη του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, ενώ ο κ. Σακελλαρόπουλος, από την πλευρά του, θα ξεχωρίσει το σπαθί του ήρωα επαναστάτη Γιάννη Δασκαλογιάννη. Ανάμεσα στα πολύ ενδιαφέροντα εκθέματα εμφανίζεται για πρώτη φορά κι ένας τόμος των «Times» του Λονδίνου, στον οποίο υπάρχει ένα ειδησάριο από την άνοιξη του 1821, που αναφέρεται στο ξέσπασμα της Ελληνικής Επανάστασης.

«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Η διάνοιξη του Ισθμού της Κορίνθου, αρχές 1890, φωτογραφική εκτύπωση. Ιστορικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη.


Σκοπός της έκθεσης, όπως υπογραμμίζουν οι επιμελητές, είναι να αναδείξει όλα τα θέματα της εκάστοτε περιόδου, διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Τομείς όπως η παιδεία, η οικονομία, η πολιτική, η κοινωνία και ο ρόλος της Εκκλησίας εντάσσονται στον κύριο άξονα της έκθεσης και συμβάλλουν στο ιδεολογικό πλαίσιο της εποχής με σκοπό την αναζήτηση της εθνικής ταυτότητας και την ενίσχυσης της συλλογικής μνήμης.


Στο κλείσιμο της έκθεσης θα κυριαρχεί το έργο-ορόσημο της διάνοιξης της διώρυγας του Ισθμού της Κορίνθου ως μια νότα αισιοδοξίας, όπως εξηγούν οι δύο επιμελητές. Κοινό σημείο αναφοράς αποτελούν τρεις πίνακες του Κωνσταντίνου Βολανάκη –ανήκουν στις τρεις συν-διοργανώτριες τράπεζες– που εκτίθενται για πρώτη φορά μαζί, έχοντας ελάχιστες διαφορές μεταξύ τους.


Με τι σκέψεις επιθυμούν να φεύγουν οι επισκέπτες από την έκθεση; «Στόχος μας είναι να μεταδώσουμε μια ευγενική πατριωτική ευαισθησία, καθώς και μια αισιοδοξία, σε συνδυασμό πάντοτε με την επιστημονική λειτουργία. Ας μην ξεχνάμε ότι η Επανάσταση είναι ένα στοιχείο ενοποιητικό» απαντά ο κ. Σακελλαρόπουλος. «Θέλαμε να διακρίνεται το πατριωτικό αίσθημα, χωρίς να διολισθαίνει σε εθνικιστικά μονοπάτια. Είναι διαφορετικό να εκτιμάς και να σέβεσαι το παρελθόν και διαφορετικό να το απαξιώνεις» προσθέτει η κ. Δημητριάδου.

«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
O Αλή Πασάς σε υδατογραφία πάνω σε ύφασμα του 1824, μια ισχυρότατη πολιτική φυσιογνωμία στα Βαλκάνια τις αρχές του 19ου αιώνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Στη συνέχεια, οι δύο επιμελητές μάς ξεναγούν σε κάποια από τα εκθέματα της έκθεσης. Μεταξύ άλλων, εντυπωσιάζει η χειρόγραφη παρτιτούρα του Νικολάου Μάντζαρου της δεύτερης και πλέον άρτιας μελοποίησης του έργου του Διονυσίου Σολωμού «Ύμνος εις την Ελευθερίαν», με δερμάτινη στάχωση, χρυσοτυπία, αφιέρωση στον Όθωνα και χρονολογία 1843. Επίσης, ένα από τα σπουδαιότερα κειμήλια είναι το Σύνταγμα της Ελλάδος του 1844, όπως και το τραπέζι του υπασπιστηρίου των ανακτόρων στο οποίο ο Όθωνας το υπέγραψε. Σημαντικά είναι επίσης μια ξύλινη σφραγίδα με την προτομή του Ρήγα Φεραίου, της φωτεινής μορφής του ελληνικού διαφωτισμού, το χρυσοκέντητο οικόσημο της οικογένειας Υψηλάντη με χρονολογία 1797 όπως και ο Αλή Πασάς σε υδατογραφία πάνω σε ύφασμα του 1824, μια ισχυρότατη πολιτική φυσιογνωμία στα Βαλκάνια τις αρχές του 19ου αιώνα.


Αναμφίβολα, είναι μια έκθεση που προσφέρει μια ιδανική ευκαιρία για αναστοχασμό και συμβάλλει στην κατάθεση προβληματισμών και σκέψεων. Η προετοιμασία ενός αγώνα, οι εσωτερικές έριδες και οι διενέξεις αλλά και ο ρόλος των Μεγάλων Δυνάμεων στην Επανάσταση είναι μερικές από τις θεματικές που καλύπτουν αυτήν τη συναρπαστική ιστορική διαδρομή. Τέλος, δίνει τη δυνατότητα στο ευρύ κοινό, μέσω του πλούσιου εκθεσιακού υλικού, να ανατρέξει στη γέννηση του νεοελληνικού κράτους, σε κομβικά γεγονότα του Αγώνα, στις μορφές της Παλιγγενεσίας των Ελλήνων αλλά και σε αρχειακά τεκμήρια που σκιαγραφούν το πριν και το μετά της Ελληνικής Επανάστασης. Μια έκθεση με συνθετική και κριτική ματιά που καλύπτει τις ιστοριογραφικές απαιτήσεις, λειτουργώντας ως ένα χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο που εξιστορεί το εθνικό μας αφήγημα.

«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Νικόλαος Παντζόπουλος, Άνδρας που φοράει φουστανέλα, γύρω στο 1885, Μουσείο Μπενάκη
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Σπυρίδων Προσαλέντης (1830-1895), Φωτεινή Μαυρομιχάλη με Εθνική Ενδυμασία, στα μέσα του 19ου αι., λάδι σε καμβά, Μουσείο Μπενάκη, δωρεά του Χρήστου Δαραλέξη.
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Ξύλινη σφραγίδα με την προτομή του Ρήγα Φεραίου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Eντυπωσιάζει η χειρόγραφη παρτιτούρα του Νικολάου Μάντζαρου της δεύτερης και πλέον άρτιας μελοποίησης του έργου του Διονυσίου Σολωμού «Ύμνος εις την Ελευθερίαν». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Θεόφιλος Χατζημιχαήλ (1871–1934), Ο ήρωαας Μάρκος Μπότσαρης, 1933, ελαιογραφία σε ύφασμα, συλλογή Alpha Bank
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Λύσανδρος Καφταντζόγλου (1811–1885), Αρσάκειο, διατομή και κάτοψη του επάνω ορόφου, περίπου το 1845, ακουαρέλα σε χαρτί, Μουσείο Μπενάκη, δωρεά από τους διαδόχους του Λύσανδρου Καφταντζόγλου.
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Ένα από τα σπουδαιότερα κειμήλια είναι το Σύνταγμα της Ελλάδος του 1844. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης (1837–1907), Η αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο, 1895, λάδι σε καμβά, Συλλογή Τράπεζα της Ελλάδος.
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Carlo Belgioioso (1815–1881), Η φυγή των Ελλήνων από την Πάργα, 19ος αιώνας, λάδι σε καμβά, Μουσείο Μπενάκη
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Θεόδωρος Βρυζάκης, Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλογεί τη σημαία της Επανάστασης, 1865. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Henry Martens (1790–1868), Η επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, 1847, χειροποίητη χαλκογραφία, Μουσείο Μπενάκη.
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Νικόλαος Φερεκίδης (1862–1929) και μονόγραμμα G.W., Η είσοδος του βασιλιά Όθωνα της Ελλάδας στην Αθήνα, αντίγραφο του έργου του Πέτερ φον Ες (1839), 1901, λάδι σε καμβά, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Τσόκος Διονύσιος (1814-1862), Η Δολοφονία του Καποδίστρια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Χάρτης της Ελλάδας με σημειώσεις στα ιταλικά. Τέλος 17ου-αρχές 18ου αιώνα, αυγοτέμπερα σε ξύλο. Μουσείο Μπενάκη, δωρεά Helen Keckeis-Tobler.
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Πέτερ φον Ες (1792–1871), Η Μπουμπουλίνα στην πολιορκία του Ναυπλίου, λιθογραφία, Μουσείο Μπενάκη
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Λόρδος Βύρωνας, φιγούρα από κεραμική πορσελάνη του ποιητή με ενδυμασία Σουλιώτη, αρχές 19ου αι., Μουσείο Μπενάκη, δωρεά Φίλιππου Αργέντη.

Μουσείο Μπενάκη - Πειραιώς 138 (Μάρτιος 2021 - Νοέμβριος 2021)

Ξεδιπλώνοντας 100 χρόνια ιστορίας σε μια έκθεση - «1821 Πριν και Μετά»

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μουσείο Μπενάκη: Η πρώτη διαδικτυακή παρουσίαση της έκθεσης «1821 Πριν και Μετά»

Culture / Μουσείο Μπενάκη: Η πρώτη διαδικτυακή παρουσίαση της έκθεσης «1821 Πριν και Μετά»

Την Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου στις 19:00 το Μουσείο Μπενάκη διοργανώνει την εκδήλωση «Ξεδιπλώνοντας 100 χρόνια ιστορίας σε μία έκθεση» με την πρώτη παρουσίαση της επετειακής έκθεσης «1821 Πριν και Μετά» για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.
1814-1821: Η προετοιμασία μιας Επανάστασης σε ένα νέο βιβλίο Ιστορίας

Βιβλίο / 1814-1821: Η προετοιμασία μιας Επανάστασης σε ένα νέο βιβλίο Ιστορίας

Ένα νέο βιβλίο Ιστορίας (πρώτο μέρος σε μια νέα σειρά από το Μεταίχμιο) καταγράφει τα σημαντικότερα γεγονότα που οδήγησαν στην Ελληνική Επανάσταση. Ο συγγραφέας του βιβλίου Στέφανος Καβαλλιεράκης και ο υπεύθυνος της εκδοτικής σειράς, Ιάκωβος Μιχαηλίδης μιλούν στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT