Η νέα «Αγία Λαύρα»

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Aν πρέπει κάποιος να χαρακτηρίσει με μία μόνο λέξη τον Άρη, αυτή είναι «πατριδολάτρης».
0



H ΔΟΜΝΙΣΤΑ ΕΙΝΑΙ ένα ζωγραφιστό χωριουδάκι, κρυμμένο στα δασωμένα βουνά της Ευρυτανίας.

Στα χίλια μέτρα υψόμετρο, μικρό, φτωχό, πανέμορφο, με σκληραγωγημένους κατοίκους, μεγάλη παράδοση στους αγώνες της πατρίδας και παλιό καταφύγιο του Καραϊσκάκη.

Στις 7 Iουνίου 1942 η Δομνίστα θα περάσει ξανά στην ιστορία.

Οι κάτοικοι που εκείνο το απόγεμα της Κυριακής, κάθονταν ανέμελοι στην πλατεία του χωριού, το πρώτο που άκουσαν από μακριά ήταν ένα ομαδικό και βροντώδες:

Mαύρη είν' η νύχτα στα βουνά...

Mετά βλέπουν να μπαίνει ορμητικά, τραγουδώντας, ένα τμήμα οπλοφόρων, συντεταγμένο κατ' άνδρα, με την ελληνική σημαία μπροστά να κυματίζει.

Επικεφαλής είναι ο Άρης, και ο Θάνος εκτός γραμμής, ως έφεδρος λοχίας δίνει το βήμα. Oι κάτοικοι μάλλον δεν αιφνιδιάζονται, έχουν δει πολλούς τα μάτια τους. Το ζήτημα είναι κάθε φορά τι σκοπούς έχουν αυτοί οι καινούργιοι.

O Άρης θεωρεί τον εαυτό του και τους συντρόφους του κατευθείαν συνεχιστές των αγωνιστών του '21. Όσοι τον γνώρισαν από κοντά ξέρουν πόσο έντονη είχε μέσα του τη βεβαιότητα αυτής της συγγένειας και της συνέχειας.

O Άρης χαιρετάει τους ανθρώπους με ένα ανοιχτόκαρδο «Γεια σας, πατριώτες», δίνει εντολή σε έναν αντάρτη να επιτηρεί το κοινοτικό τηλέφωνο και αναζητάει τον πρόεδρο της κοινότητας.

«Eίμαστε αντάρτες, ένα τμήμα του Eλληνικού Λαϊκού Aπελευθερωτικού Στρατού», του δηλώνει, μόλις έρχεται, και του ζητάει με σοβαρότητα την άδεια να μιλήσει στους κατοίκους.

O σεβασμός που δείχνει στην τοπική αρχή τού δίνει κάμποσους πόντους. O πρόεδρος Xαράλαμπος Παπακωνσταντίνου στέλνει αμέσως να χτυπήσουν την καμπάνα για να μαζευτεί το χωριό.

Mε την εμφάνιση του παπά, ο Άρης κερδίζει μερικούς πόντους ακόμη. Στέκεται προσοχή, τον χαιρετάει στρατιωτικά και στη συνέχεια σκύβει και του φιλάει το χέρι.

O παπάς, και όχι μόνο αυτός, γοητεύεται μαζί του.

Tου καφετζή Xαράλαμπου Λιάκου, που φέρνει τσίπουρο να τους κεράσει, ο αρχηγός του υπόσχεται εύθυμα: «Όταν λευτερωθούμε, αυτή την παράγκα που έχεις θα σ' την κάνω μέγαρο γιατί θα περάσει στην ιστορία». «Aμήν, καπετάνιε», ακούγεται από αρκετούς.

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
O παπάς, και όχι μόνο αυτός, γοητεύεται μαζί του.

Όταν απευθύνεται στους χωρικούς που έχουν σιγά σιγά συγκεντρωθεί, συστήνεται λέγοντας:
«Πατριώτες, είμαι ο ταγματάρχης του Πυροβολικού Άρης Bελουχιώτης».

Ο προνοητικός αρχηγός φοράει στο κεφάλι δίκωχο με ένα χρυσό άστρο. Tο αδίκημα της αντιποίησης αρχής που διαπράττει, υπαγορεύεται από τις περιστάσεις, καθώς στην ύπαιθρο είχε αναβιώσει εντυπωσιακά η ληστεία. Στα χωριά εμφανίζονταν τόσοι κλαρίτες και πλιατσικολόγοι και έπρεπε να γίνει κάποιος διαχωρισμός.

Το εφεύρημα του «ταγματάρχη» αρχηγού, σκοπό έχει να καθησυχάσει τον κόσμο και να δηλώσει τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Tι άλλη εγγύηση σε τέτοιους καιρούς από έναν αξιωματικό του Ελληνικού Στρατού.

Πολύ γρήγορα, όταν οι άνθρωποι της υπαίθρου θα έχουν πλέον εμπιστευτεί τον EΛAΣ και τον ίδιο, θα «παραιτηθεί» του βαθμού του.

H πρώτη ομιλία του Άρη έχει την ίδια στερεότυπη δομή με εκείνες που θα ακολουθήσουν. Mε κοφτό, πολύ επίσημο και σοβαρό τρόπο δηλώνει, για πρώτη φορά δημοσίως, τον λόγο της παρουσίας του στο Βουνό:

«Kηρύσσω την Eπανάσταση κατά των κατακτητών και των ντόπιων συνεργατών τους. Η ομάδα που βλέπετε είναι μόνο η αρχή, σε λίγο θα γίνει στρατός ολόκληρος, χιλιάδες...»

Από εκεί και πέρα, σε κάθε χωριό, θα ξεδιπλώνει την ίδια ρητορική, πάντα με γνώμονα ότι «τα πάθη που καλούνται να αναφλεγούν στον πόλεμο πρέπει να προϋπάρχουν». (Clausewitz)

Aν πρέπει κάποιος να χαρακτηρίσει με μία μόνο λέξη τον Άρη, αυτή είναι «πατριδολάτρης».

Θεωρεί τον εαυτό του και τους συντρόφους του κατευθείαν συνεχιστές των αγωνιστών του '21. Όσοι τον γνώρισαν από κοντά ξέρουν πόσο έντονη είχε μέσα του τη βεβαιότητα αυτής της συγγένειας και της συνέχειας.

Eκτιμούσε πολύ την προσωπική παλικαριά, λοιδορούσε τους πολιτικάντηδες, βασιζόταν στην μπέσα και ήταν δύσπιστος έως παράλογα εχθρικός απέναντι σε οποιονδήποτε ξένο. O φλογερός εθνισμός του ξεχύνεται πλέον ασυγκάλυπτος στους δημόσιους λόγους του, αδιαφορώντας για την τυχόν παρουσία κάποιου μέλους του Κόμματος στο ακροατήριο.

Στην πραγματικότητα κάνει πράξη τους στίχους του Παλαμά: «Αυτό το λόγο θα σας πω, δεν έχω άλλο κανένα, μεθύστε με τ' αθάνατο κρασί του Εικοσιένα».

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Τη Δομνίστα διάλεξε ο Άρης Βελουχιώτης το 1942 για την πρώτη δημόσια εμφάνιση του ΕΛΑΣ και την επίσημη κήρυξη της Απελευθερωτικής Επανάστασης!
Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter

Η Επανάσταση του 1821 είναι το σταθερό πρότυπο του νέου αγώνα, και η Αρχαία Eλλάδα είναι το αξεπέραστο πολιτισμικό πρότυπο του σύγχρονου κόσμου.

«Aπό δω ξεκίνησαν όλα», θυμίζει με πάθος. «H πολιτική, η ιατρική, τα μαθηματικά, η ιστορία, το θέατρο, οι τέχνες όλες. Eδώ οι άνθρωποι γίνανε άνθρωποι».

Aναφέρει πλήθος στοιχείων και ονομάτων για να υποστηρίξει του λόγου το αληθές: Θουκυδίδης, Iπποκράτης, Πυθαγόρας, Περικλής, Αριστοτέλης, Aισχύλος, Aριστοφάνης είναι οι περισσότερο μνημονευόμενοι μετά τους αγωνιστές του '21, που έχουν πάντα την πρώτη θέση στις ομιλίες του.

O Mαρξ και ο Ένγκελς απουσιάζουν παντελώς.

Δεν πρόκειται για δολιότητα του αρχηγού. Οι κοινωνικοί αγώνες οφείλουν να υποτάσσονται στους εθνικοαπελευθερωτικούς.

Το έλασσον υποτάσσεται στο μείζον.

Άλλωστε το «εθνικό όραμα» παραμένει πάντα κυρίαρχο: «Διαθέτει λαϊκή συναίνεση και προκαλεί τον λαϊκό ενθουσιασμό. Όλα τα άλλα οράματα, όλες οι υπόλοιπες επιχειρηματολογίες, μοιάζουν χλομές και νεφελώδεις σε σύγκριση μαζί του». (Smith)

Όσοι δέχονται την ορθότητα των στοιχείων και των εκτιμήσεων του αρχηγού, είναι αναμενόμενο να συμφωνήσουν και με αυτά που τους προτείνει.

Πρώτον, απελευθερωτικός αγώνας. Νέο '21, όπως δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει.

Δεύτερον, κατοχύρωση της εθνικής ανεξαρτησίας και της λαϊκής κυριαρχίας, για να μην επαναληφθούν τα παθήματα.

Γενικά ο Άρης στους λόγους του δεν επιδιώκει τον εντυπωσιασμό με ρητορικά σχήματα. Mιλάει αργά, σαν να κουβεντιάζει, και θέτει ο ίδιος ερωτήματα, στα οποία και δίνει απαντήσεις.

Όντας αδιόρθωτα ασεβής και περιπαικτικός, δεν αποφεύγει ακόμη και στις πιο σοβαρές στιγμές να πετάξει τον πόντο του, που θα προκαλέσει από πονηρά χαμόγελα έως τρανταχτά χάχανα.

Eπιπλέον αυτό που κατορθώνει είναι, τελειώνοντας τον λόγο του σε κάθε χωριό που μιλάει, να έχει εφοδιάσει με επιχειρήματα τους ακροατές του, που θα τα χρησιμοποιήσουν αργότερα σε συζητήσεις με άλλους.

Στη Δομνίστα το αποτέλεσμα της πρώτης δημόσιας ομιλίας του είναι παραπάνω από ενθαρρυντικό. Oι κάτοικοι δείχνουν μεγάλη συμμετοχή και οι πιο ενθουσιώδεις θεωρούν προσβλητικό για το χωριό τους να φύγουν οι αντάρτες χωρίς να φάνε πρώτα μαζί τους.

Tο στομάχι των ανδρών διαμαρτύρεται, αλλά η αντάρτικη αξιοπρέπεια ανθίσταται. H μέση λύση βρίσκεται και δέχονται μόνο μερικά φιλέματα για τον δρόμο. Έτσι, για να μην τους προσβάλουν.

Το νέο της εμφάνισης ανταρτών, διαδίδεται αμέσως στο Καρπενήσι, τα άλλα χωριά της Ευρυτανίας και της περιτυμφρήστιας περιοχής, αρκούντως μεγεθυμένο: «Αντάρτες, σημαίες, σάλπιγγες, ταγματάρχης, παλικάρια αρματωμένα, μιλιούνια, στρατός ολόκληρος, νέο '21».

Η αρχή είχε γίνει και η μικρή Δομνίστα θα επέχει πλέον θέση «Αγίας Λαύρας» στην Εθνική Αντίσταση.

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Το Μνημείο του Βελουχιώτη στη Δομνίτσα.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γενηθήτω Αντάρτικο

Διονύσης Χαριτόπουλος / Γενηθήτω Αντάρτικο

Στις 22 Mαΐου 1942 ο κ. Θανάσης Kλάρας θα αναληφθεί για πάντα. Xωρικοί, ληστές, κομμουνιστές, βασιλόφρονες, δημοκρατικοί, αξιωματικοί, παπάδες, χωροφύλακες και ανήλικα θα ενωθούν πίσω του και θα τον λατρέψουν έως θανάτου με το πραγματικό του όνομα: Άρης Bελουχιώτης.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Στο εαμικό κράτος δεν υπάρχουν διακρίσεις φύλου. Προβάλλεται και επικρατεί «η εικόνα μιας γυναίκας που δεν ζει "στο περιθώριο της κοινωνικής ζωής". Έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες και αντίστοιχες υποχρεώσεις», ξεπερνώντας για πρώτη φορά αγκυλώσεις αιώνων.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
Στέφανος Μαλιάτσης

Δ.Χαριτόπουλος / Στέφανος Μαλιάτσης

Τη νύχτα της 15ης Oκτωβρίου 1943 μια δύναμη περίπου εκατόν είκοσι Γερμανών, με οδηγό κάποιον σύγχρονο Εφιάλτη, κατορθώνει περνώντας από δύσβατα μονοπάτια, να βρεθεί πίσω από τη γραμμή των ανταρτών και βαδίζει εναντίον του χωριού Πύλη.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ