Tsolakis Architects: Η αρχιτεκτονική της πολλαπλότητας

Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
0

Η πανδημία προκάλεσε μια συμπιεσμένη κατάσταση γρήγορων μεταβολών και αλλαγών σε όλα τα επίπεδα. Καταρχάς, άλλαξαν οι άνθρωποι, επηρεάζοντας όλες τις εκφάνσεις των δραστηριοτήτων τους, με την αναψυχή να αποτελεί την πιο συμπυκνωμένη μορφή αυτών των εκφάνσεων. Ο μονοδιάστατος τύπος του παρελθοντικού, μη τεχνολογικά διασυνδεδεμένου κόσμου δεν υπάρχει πλέον. Η ύπαρξη σε μια αεικίνητη, οικουμενικά δικτυωμένη πραγματικότητα έχει αναδείξει έναν νέο τύπο ανθρώπου που σχετίζεται περισσότερο με μια πολλαπλότητα και εκφράζεται στο ανοιχτό πλαίσιο μιας σύγχρονης νομαδικής κουλτούρας. Νέες ανάγκες και επιθυμίες αναδύονται από τον καινούργιο, ευέλικτο και ρευστό τρόπο ζωής.

Το να σχεδιάζουμε με βάση τις ιδέες που έχουμε για τον χώρο σε ένα αχρονικό, ασύνδετο και αυτοαναφορικό πλαίσιο είναι κάτι που κανείς δεν έχει ανάγκη! Αυτό που χρειαζόμαστε πλέον είναι η προσωποποιημένη απάντηση στο ερώτημα που θέτει η κοινωνία και διέπει όλες τις θεματικές του σχεδιασμού.

Διαμετρικά αντίθετες έννοιες όπως ο μη τόπος και ο τόπος ενυπάρχουν περισσότερο από ποτέ σε μια συγκυρία άμεσα συνυφασμένη με τη σύγχρονη εμπειρία σε ανοίκεια, ομογενοποιημένα περιβάλλοντα μετακίνησης και με τον ψηφιακό εκμηδενισμό των απτών ερεθισμάτων. Από τη μια, το πρώτο επίπεδο κατανόησης της αρχιτεκτονικής βασίζεται στη σχέση του σχεδιασμού με τον σύγχρονο άνθρωπο στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού «catch me if you can», όπου η έννοια της πολυτέλειας αποτελεί έναν επιφανειακό σχεδιασμό που σαγηνεύει τον πελάτη και τον «αιχμαλωτίζει» σε μια εικόνα. Από την άλλη, υπάρχει κάτι βαθύτερο που ανταποκρίνεται στο πρόταγμα «understand me if you can», όπου ο σχεδιασμός έχει τον ρόλο της εκπλήρωσης της πρωταρχικής ανάγκης σε έναν πολυσχιδή κόσμο, η οποία δεν είναι άλλη από την εξατομίκευση του σχεδιασμού. Ο αρχιτέκτονας καλείται να κατανοήσει τις διαφορετικές ανάγκες κάθε ατόμου ξεχωριστά και το έργο του να αποτελέσει το χωρικό υπόβαθρο εκπλήρωσης των ατομικών επιθυμιών. Η έννοια της πολυτέλειας, λοιπόν, εστιάζει πιο ουσιαστικά στον άνθρωπο και όχι σε μια μυωπική αντιμετώπιση του ομογενοποιημένου σχεδιασμού. 

Νέα Μαρίνα Αλίμου Facebook Twitter
Νέα Μαρίνα Αλίμου

Με αφορμή την έννοια της ομογενοποίησης, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως μια προέκταση του σχεδιασμού της εικόνας αποτελεί η απώλεια ενός ουσιαστικού «sense of place». Μια υβριδική κουλτούρα στο πλαίσιο της οικουμενικότητας μπορεί να ευδοκιμήσει εάν δεν αποτελεί μια αυθαίρετη υπόσταση ασύνδετη με τη διαδικασία εξέλιξης του πολιτισμού. 

Οι υπόσκαφες κατοικίες στην Αντίπαρο αποτελούν ένα έργο φορτισμένο πολλαπλά με έννοιες τοπικής αρχιτεκτονικής και ένταξης στο τοπίο. Σε αυτή την περίπτωση ο τόπος δεν λειτούργησε ως ένα απρόσιτο υπόβαθρο αλλά αποτέλεσε κομμάτι της εμπειρίας. Η επιθυμία των πελατών ήταν ένα ήσυχο καταφύγιο όπου θα μπορούσαν να ξεφύγουν για λίγες μέρες από την πολυάσχολη και αγχώδη επαγγελματική καθημερινότητά τους. Η δομή των κατοικιών είναι τέτοια που εστιάζει σε αρχετυπικά στοιχεία όπως το θρόισμα των φύλλων σε μια συστάδα δέντρων, μια ροδιά τους καρπούς της οποίας μπορεί κάποιος να γευτεί επί τόπου και η δομή μιας όψης που αποτελεί το γεωμετρικό ανάλογο του βράχου∙ αυτά εκπλήρωναν την επιθυμία των πελατών να είναι κοντά στο φυσικό τοπίο ευρισκόμενοι σε ένα ιδιωτικό καταφύγιο. Από την άλλη, στο ξενοδοχείο NYX, πρώην Esperia, έχουμε έναν άλλο τύπο φιλοξενίας, αστικό και πιο ευρύ, όπου το ίδιο το αρχιτεκτονικό εγχείρημα δημιουργεί μια ροή γεγονότων που εξερευνά τα γεγονότα της νύχτας σε έναν από τους πιο ζωντανούς δρόμους της Αθήνας.

Ξενοδοχείο Esperia. Facebook Twitter
Ξενοδοχείο Esperia.

Ο ρόλος μας ως αρχιτεκτόνων είναι να ακούμε τα μηνύματα που μας μεταφέρει η ίδια η κοινωνία και μέσα από αυτά να απαντάμε στα ερωτήματα τα οποία μας τίθενται. Το να σχεδιάζουμε με βάση τις ιδέες που έχουμε για τον χώρο σε ένα αχρονικό, ασύνδετο και αυτοαναφορικό πλαίσιο είναι κάτι που κανείς δεν έχει ανάγκη! Αυτό που χρειαζόμαστε πλέον είναι η προσωποποιημένη απάντηση στο ερώτημα που θέτει η κοινωνία και διέπει όλες τις θεματικές του σχεδιασμού. Παρατηρώντας τις αλλαγές στον χρόνο και κάνοντας τους παραλληλισμούς, βλέπουμε ότι πριν από εκατό χρόνια οι επιλογές στους τύπους των αυτοκινήτων ήταν ελάχιστες. Τώρα υπάρχει μεγάλη ποικιλία που ανταποκρίνεται στην εκάστοτε ιδιαιτερότητα, στην ανάγκη και στον χαρακτήρα του καθενός. Το άτομο και οι ανάγκες του είναι η σημαντικότερη παράμετρος στον σχεδιασμό και η εξατομίκευση αποτελεί τη μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη εξέλιξης. Ο κόσμος διαρκώς μεταβάλλεται και αν παρατηρήσουμε αυτή του την πορεία, η αρχιτεκτονική μας σκέψη θα είναι πάντοτε σύγχρονη και καινοτόμα.

Η πολυτέλεια και η καλοπέραση, λοιπόν, σε έναν αεικίνητο κόσμο είναι μια εμπειρία μη εικονικής υπόστασης που βασίζεται στον συγχρονισμό του γρήγορου τέμπου του σύγχρονου ανθρώπου με μια παύση σε ένα άρτια σχεδιασμένο περιβάλλον πολυτέλειας και άνεσης, με τον πελάτη να αποτελεί τον απόλυτο ενορχηστρωτή της δικής του μελωδίας.

Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
White Coast Milos Hotel Facebook Twitter
White Coast Milos Hotel
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE

Η νέα συνεργασία της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador παρουσιάζει τις καινούργιες τάσεις στον χώρο του design, της αρχιτεκτονικής, του real estate και του hospitality, ενημερώνει για την εξέλιξη των σημαντικών έργων ανάπτυξης και μας συστήνει μερικούς από τους πιο επιδραστικούς και αξιόλογους αρχιτέκτονες. Με την έκδοση The Leisure Architecture Issue χαρτογραφούμε το νέο τοπίο στον τουρισμό και την ανάπτυξη, υπό το πρίσμα της καλής ζωής, του τόπου, της επιχειρηματικότητας, του οράματος των thought leaders, αλλά και των επιχειρηματιών που πρωταγωνιστούν με έργα, ιδέες, καινοτόμες προτάσεις και στρατηγικές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT