Tsolakis Architects: Η αρχιτεκτονική της πολλαπλότητας

Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
0

Η πανδημία προκάλεσε μια συμπιεσμένη κατάσταση γρήγορων μεταβολών και αλλαγών σε όλα τα επίπεδα. Καταρχάς, άλλαξαν οι άνθρωποι, επηρεάζοντας όλες τις εκφάνσεις των δραστηριοτήτων τους, με την αναψυχή να αποτελεί την πιο συμπυκνωμένη μορφή αυτών των εκφάνσεων. Ο μονοδιάστατος τύπος του παρελθοντικού, μη τεχνολογικά διασυνδεδεμένου κόσμου δεν υπάρχει πλέον. Η ύπαρξη σε μια αεικίνητη, οικουμενικά δικτυωμένη πραγματικότητα έχει αναδείξει έναν νέο τύπο ανθρώπου που σχετίζεται περισσότερο με μια πολλαπλότητα και εκφράζεται στο ανοιχτό πλαίσιο μιας σύγχρονης νομαδικής κουλτούρας. Νέες ανάγκες και επιθυμίες αναδύονται από τον καινούργιο, ευέλικτο και ρευστό τρόπο ζωής.

Το να σχεδιάζουμε με βάση τις ιδέες που έχουμε για τον χώρο σε ένα αχρονικό, ασύνδετο και αυτοαναφορικό πλαίσιο είναι κάτι που κανείς δεν έχει ανάγκη! Αυτό που χρειαζόμαστε πλέον είναι η προσωποποιημένη απάντηση στο ερώτημα που θέτει η κοινωνία και διέπει όλες τις θεματικές του σχεδιασμού.

Διαμετρικά αντίθετες έννοιες όπως ο μη τόπος και ο τόπος ενυπάρχουν περισσότερο από ποτέ σε μια συγκυρία άμεσα συνυφασμένη με τη σύγχρονη εμπειρία σε ανοίκεια, ομογενοποιημένα περιβάλλοντα μετακίνησης και με τον ψηφιακό εκμηδενισμό των απτών ερεθισμάτων. Από τη μια, το πρώτο επίπεδο κατανόησης της αρχιτεκτονικής βασίζεται στη σχέση του σχεδιασμού με τον σύγχρονο άνθρωπο στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού «catch me if you can», όπου η έννοια της πολυτέλειας αποτελεί έναν επιφανειακό σχεδιασμό που σαγηνεύει τον πελάτη και τον «αιχμαλωτίζει» σε μια εικόνα. Από την άλλη, υπάρχει κάτι βαθύτερο που ανταποκρίνεται στο πρόταγμα «understand me if you can», όπου ο σχεδιασμός έχει τον ρόλο της εκπλήρωσης της πρωταρχικής ανάγκης σε έναν πολυσχιδή κόσμο, η οποία δεν είναι άλλη από την εξατομίκευση του σχεδιασμού. Ο αρχιτέκτονας καλείται να κατανοήσει τις διαφορετικές ανάγκες κάθε ατόμου ξεχωριστά και το έργο του να αποτελέσει το χωρικό υπόβαθρο εκπλήρωσης των ατομικών επιθυμιών. Η έννοια της πολυτέλειας, λοιπόν, εστιάζει πιο ουσιαστικά στον άνθρωπο και όχι σε μια μυωπική αντιμετώπιση του ομογενοποιημένου σχεδιασμού. 

Νέα Μαρίνα Αλίμου Facebook Twitter
Νέα Μαρίνα Αλίμου

Με αφορμή την έννοια της ομογενοποίησης, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως μια προέκταση του σχεδιασμού της εικόνας αποτελεί η απώλεια ενός ουσιαστικού «sense of place». Μια υβριδική κουλτούρα στο πλαίσιο της οικουμενικότητας μπορεί να ευδοκιμήσει εάν δεν αποτελεί μια αυθαίρετη υπόσταση ασύνδετη με τη διαδικασία εξέλιξης του πολιτισμού. 

Οι υπόσκαφες κατοικίες στην Αντίπαρο αποτελούν ένα έργο φορτισμένο πολλαπλά με έννοιες τοπικής αρχιτεκτονικής και ένταξης στο τοπίο. Σε αυτή την περίπτωση ο τόπος δεν λειτούργησε ως ένα απρόσιτο υπόβαθρο αλλά αποτέλεσε κομμάτι της εμπειρίας. Η επιθυμία των πελατών ήταν ένα ήσυχο καταφύγιο όπου θα μπορούσαν να ξεφύγουν για λίγες μέρες από την πολυάσχολη και αγχώδη επαγγελματική καθημερινότητά τους. Η δομή των κατοικιών είναι τέτοια που εστιάζει σε αρχετυπικά στοιχεία όπως το θρόισμα των φύλλων σε μια συστάδα δέντρων, μια ροδιά τους καρπούς της οποίας μπορεί κάποιος να γευτεί επί τόπου και η δομή μιας όψης που αποτελεί το γεωμετρικό ανάλογο του βράχου∙ αυτά εκπλήρωναν την επιθυμία των πελατών να είναι κοντά στο φυσικό τοπίο ευρισκόμενοι σε ένα ιδιωτικό καταφύγιο. Από την άλλη, στο ξενοδοχείο NYX, πρώην Esperia, έχουμε έναν άλλο τύπο φιλοξενίας, αστικό και πιο ευρύ, όπου το ίδιο το αρχιτεκτονικό εγχείρημα δημιουργεί μια ροή γεγονότων που εξερευνά τα γεγονότα της νύχτας σε έναν από τους πιο ζωντανούς δρόμους της Αθήνας.

Ξενοδοχείο Esperia. Facebook Twitter
Ξενοδοχείο Esperia.

Ο ρόλος μας ως αρχιτεκτόνων είναι να ακούμε τα μηνύματα που μας μεταφέρει η ίδια η κοινωνία και μέσα από αυτά να απαντάμε στα ερωτήματα τα οποία μας τίθενται. Το να σχεδιάζουμε με βάση τις ιδέες που έχουμε για τον χώρο σε ένα αχρονικό, ασύνδετο και αυτοαναφορικό πλαίσιο είναι κάτι που κανείς δεν έχει ανάγκη! Αυτό που χρειαζόμαστε πλέον είναι η προσωποποιημένη απάντηση στο ερώτημα που θέτει η κοινωνία και διέπει όλες τις θεματικές του σχεδιασμού. Παρατηρώντας τις αλλαγές στον χρόνο και κάνοντας τους παραλληλισμούς, βλέπουμε ότι πριν από εκατό χρόνια οι επιλογές στους τύπους των αυτοκινήτων ήταν ελάχιστες. Τώρα υπάρχει μεγάλη ποικιλία που ανταποκρίνεται στην εκάστοτε ιδιαιτερότητα, στην ανάγκη και στον χαρακτήρα του καθενός. Το άτομο και οι ανάγκες του είναι η σημαντικότερη παράμετρος στον σχεδιασμό και η εξατομίκευση αποτελεί τη μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη εξέλιξης. Ο κόσμος διαρκώς μεταβάλλεται και αν παρατηρήσουμε αυτή του την πορεία, η αρχιτεκτονική μας σκέψη θα είναι πάντοτε σύγχρονη και καινοτόμα.

Η πολυτέλεια και η καλοπέραση, λοιπόν, σε έναν αεικίνητο κόσμο είναι μια εμπειρία μη εικονικής υπόστασης που βασίζεται στον συγχρονισμό του γρήγορου τέμπου του σύγχρονου ανθρώπου με μια παύση σε ένα άρτια σχεδιασμένο περιβάλλον πολυτέλειας και άνεσης, με τον πελάτη να αποτελεί τον απόλυτο ενορχηστρωτή της δικής του μελωδίας.

Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
White Coast Milos Hotel Facebook Twitter
White Coast Milos Hotel
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο. Facebook Twitter
Υπόσκαφη κατοικία στην Αντίπαρο.
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE

Η νέα συνεργασία της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador παρουσιάζει τις καινούργιες τάσεις στον χώρο του design, της αρχιτεκτονικής, του real estate και του hospitality, ενημερώνει για την εξέλιξη των σημαντικών έργων ανάπτυξης και μας συστήνει μερικούς από τους πιο επιδραστικούς και αξιόλογους αρχιτέκτονες. Με την έκδοση The Leisure Architecture Issue χαρτογραφούμε το νέο τοπίο στον τουρισμό και την ανάπτυξη, υπό το πρίσμα της καλής ζωής, του τόπου, της επιχειρηματικότητας, του οράματος των thought leaders, αλλά και των επιχειρηματιών που πρωταγωνιστούν με έργα, ιδέες, καινοτόμες προτάσεις και στρατηγικές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Άκου την επιστήμη / Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Τι χρειάζεται προκειμένου να δημιουργήσουμε χώρους ικανούς να προσφέρουν νέες εμπειρίες; Πως μπορεί η πόλη της Αθήνας να αποκτήσει περισσότερους ελεύθερους χώρους; Ποιες λύσεις απαιτούνται ώστε η πρωτεύουσα τα καλοκαίρια να μην είναι ένα καζάνι που βράζει; Και πόσο εφικτός είναι ο στόχος της πόλης των 15 λεπτών; Ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας Στέλιος Κόης απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Design / Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Το σπίτι της γλύπτριας Λυδίας Βενιέρη είναι στο Μαρούσι. Μιλάμε γι' αυτό, για τη γειτονιά όπου μεγάλωσε και τους διανοούμενους που πέρασαν από κει. Αλλά και για το πώς μπορείς, όταν χάνεις τα κλειδιά σου, να ζητάς από εκείνα να σε βρουν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Design / Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Το ιστορικό μυθιστόρημα του σπουδαίου Έλληνα λογοτέχνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα σε έναν εξαιρετικά καλοφτιαγμένο τόμο, σε σχέδιο και σενάριο του Παναγιώτη Πανταζή.
M. HULOT