ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής

0

To να διατηρηθεί ο ιστορικός και κομψός χαρακτήρας του ακινήτου στον αριθμό 59 της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας δεν ήταν απλώς μια αρχιτεκτονική και κατασκευαστική πρόκληση αλλά και ζητούμενο για τον νέο ένοικο.

Σε μια πολύ γνώριμη πλευρά του κεντρικού δρόμου της Αθήνας, απέναντι από το ξενοδοχείο Hilton, η Real Estate Investment εταιρεία Premia Properties οραματίστηκε να δημιουργήσει ένα νέο «αρχηγείο» και να στεγάσει σε τρεις ορόφους τα κεντρικά της γραφεία στην Ελλάδα. Γνωστό και ως πολυκατοικία του Πρεζάνη, έργο του αρχιτέκτονα Ανδρέα Κριεζή, το νεοκλασικό μετρά σχεδόν έναν αιώνα από την ανέγερσή του και ως μέρος του συνόλου των κτιρίων με τα οποία γειτνιάζει θεωρείται αστικό τοπόσημο.

Το πρότζεκτ ανέλαβε η αρχιτέκτων Αμαλία Ποντίκα, επικεφαλής του γραφείου ALP Studio Arch, με στόχο να σχεδιάσει και να διαμορφώσει έναν νέο χώρο στους πρώτους δύο ορόφους που θα εξυπηρετούσε τις σύγχρονες ανάγκες της εταιρείας.

«Το κτίριο αυτό είχε ήδη αρχιτεκτονική γοητεία και αίγλη, αλλά το πρότζεκτ παρουσίαζε πολλές προκλήσεις. Τα νεοκλασικά απαιτούν σχεδόν πάντα διπλάσια προσοχή και εργασία όταν πρόκειται να υποστούν επεμβάσεις και να εκσυγχρονιστούν τόσο ως προς το ύφος και τη λειτουργικότητά τους όσο και ως προς το κομμάτι των υποδομών. Ενώ φαντάζει εύκολο το να βγει ένα κομψό αποτέλεσμα, τεχνικά οι παγίδες είναι πολλές», αναφέρει.

Με πολλή προσοχή και σεβασμό απέναντι στον χαρακτήρα του κτιρίου, η ομάδα της Αμαλίας Ποντίκα που ανέλαβε να παραδώσει το έργο σε σύντομο διάστημα διατήρησε τη σοφιστικέ ταυτότητα του χώρου, ανέδειξε κάθε λεπτομέρεια και έδωσε νέα ζωή στο κτίριο.

ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Οι «κανόνες» για έναν ιδανικό χώρο εργασίας

Η σωστή οργάνωση και το εσωτερικό του γραφείου είναι συχνά ο καθρέφτης της ίδιας της εταιρείας, των δραστηριοτήτων και του τρόπου λειτουργίας της. Ένα καλά οργανωμένο γραφείο έχει τη δυνατότητα να μειώσει το άγχος, να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και να απλοποιήσει τις διαδικασίες του τρόπου εργασίας. Ένας λειτουργικός και καλά σχεδιασμένος χώρος ενισχύει επίσης την απόδοση των εργαζομένων. Ωστόσο, η ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε στους εσωτερικούς χώρους είναι φιλική προς κάθε επισκέπτη, πελάτη, φίλο ή προσκεκλημένο.

Χωροταξικά, το εσωτερικό έδινε πολλές επιλογές για αλλαγές, οι οποίες έγιναν με τρόπο που να εξυπηρετούνται οι ανάγκες της Premia Properties και των δεκάδων εργαζομένων της. Επιλέχθηκε να διατηρηθούν και σε κάποιες περιπτώσεις να επεκταθούν τα πολλά δωμάτια, κάτι που εξυπηρετούσε τις ετερόκλητες απαιτήσεις των τμημάτων όσον αφορά την ανάγκη για ιδιωτικότητα αλλά και επικοινωνία μεταξύ τους.

Τα χρώματα επιλέχθηκαν με πολλή προσοχή ώστε μαζί με το φως και τη διακριτική διακόσμηση να αποτελούν ένα αρμονικό σύνολο χωρίς εντάσεις, που δεν θα κούραζε τους εργαζομένους, οι οποίοι μοιράζονται σε δύο ορόφους συνολικής επιφάνειας 900 τ.μ.

«Θεωρώ ότι το καθαρό φως είναι απαραίτητο και η συμμετρία φέρνει ηρεμία σε έναν χώρο. Δημιουργώ εσωτερικούς χώρους στους οποίους είναι εύκολο να ζεις και να εργάζεσαι, να περνάς χρόνο. Επιλέγω να χρησιμοποιώ διαφορετικά, φυσικά και αγνά υλικά όπως το μάρμαρο και το ξύλο και πιστεύω ότι καθετί έχει τη σημασία του, το υλικό, η επεξεργασία, οι τόνοι, οι δομές και τα υφάσματα», αναφέρει η Αμαλία Ποντίκα.

ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τhe details

Μπαίνοντας στον χώρο των γραφείων συναντάμε τη μαρμάρινη tailor made reception. Η είσοδος, η οποία ως πρώτη εντύπωση κερδίζει τον επισκέπτη, είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα στοιχεία της νέας αρχιτεκτονικής ταυτότητας του κτιρίου. Η κολόνα διατηρήθηκε ως δομικό στοιχείο και επενδύθηκε με μάρμαρο Βώλακα, ενώ η reception, που σχεδιάστηκε από μάρμαρο, θυμίζει περισσότερο γλυπτό παρά έπιπλο γραφείου. 

Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το δάπεδο, που μέχρι πρότινος ήταν κρυμμένο. «Σκεφτήκαμε να αποκαλύψουμε τι υπάρχει κάτω από το pvc πάτωμα που υπήρχε από την προηγούμενη χρήση. Ανακαλύψαμε ένα συγκλονιστικό δρύινο πάτωμα με πολλές φθορές, όποτε αποφασίσαμε ότι θα έπρεπε να συντηρηθεί, να αναπαλαιωθεί και να αναδειχθεί. Στις κουζίνες και σε κάποιους κοινόχρηστους χώρους διατηρήσαμε τα μωσαϊκά και τους μαρμάρινους νιπτήρες.

Στα μπάνια διατηρήσαμε μόνο τα μαρμάρινα δάπεδα, ενώ χρησιμοποιήσαμε μάρμαρο Βεροίας για να δημιουργήσουμε έναν κομψό και “καθαρό” χώρο.

ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Κατά πλειοψηφία διατηρήσαμε τη φιλοσοφία των ξεχωριστών δωματίων, ώστε να εξυπηρετείται η ανάγκη ιδιωτικότητας των στελεχών, αλλά δημιουργήσαμε και open space γραφεία για ομάδες εργασίας. Επίσης, φτιάξαμε χωρίσματα από γυαλί και σίδερο με δυνατότητα να ανοίγουν και να δημιουργείται επιπλέον open space χώρος για εκδηλώσεις της εταιρείας με πρόσβαση στη βεράντα του 1ου ορόφου.

Στον πρώτο όροφο, στο open space και στο meeting room για τα χρώματα χρησιμοποιήσαμε μια τεχνοτροπία που είναι κατάλληλη για εσωτερικούς χώρους, η οποία επιτρέπει τη δημιουργία λείων και ματ επιφανειών με κομψά εφέ σκιάς σε αποχρώσεις του λευκού, του γκρι και του μαύρου έως και πιο ουδέτερους τόνους. Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η υψηλή διαπνοή, γεγονός που το καθιστά κατάλληλο και για τη διακόσμηση ιστορικών και αρχιτεκτονικά ιδιαίτερων κτιρίων. Στα υπόλοιπα δωμάτια χρησιμοποιήσαμε ένα καθαρό λευκό χρώμα. Στον δεύτερο όροφο, σε όλες οι πόρτες των γραφείων, που ήταν ταμπλαδωτές και με πολύ φαρδιές κορνίζες, δώσαμε ένα γκρι χρώμα για να αναδείξουμε την αρχοντιά τους. Τις συντηρήσαμε όλες, εσωτερικές και εξωτερικές, όπως και τις ξύλινες μπαλκονόπορτες και όλα τα ρολά.

ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Courtesy of Premia Properties/ ΑlPstudioarch
ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ALPstudioarch: Μεταμορφώνοντας ένα τοπόσημο νεοκλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE

ADM3/22: THE LEISURE ARCHITECTURE ISSUE

Η νέα συνεργασία της LiFO με το archisearch.gr και την Design Ambassador παρουσιάζει τις καινούργιες τάσεις στον χώρο του design, της αρχιτεκτονικής, του real estate και του hospitality, ενημερώνει για την εξέλιξη των σημαντικών έργων ανάπτυξης και μας συστήνει μερικούς από τους πιο επιδραστικούς και αξιόλογους αρχιτέκτονες. Με την έκδοση The Leisure Architecture Issue χαρτογραφούμε το νέο τοπίο στον τουρισμό και την ανάπτυξη, υπό το πρίσμα της καλής ζωής, του τόπου, της επιχειρηματικότητας, του οράματος των thought leaders, αλλά και των επιχειρηματιών που πρωταγωνιστούν με έργα, ιδέες, καινοτόμες προτάσεις και στρατηγικές.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Άκου την επιστήμη / Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Τι χρειάζεται προκειμένου να δημιουργήσουμε χώρους ικανούς να προσφέρουν νέες εμπειρίες; Πως μπορεί η πόλη της Αθήνας να αποκτήσει περισσότερους ελεύθερους χώρους; Ποιες λύσεις απαιτούνται ώστε η πρωτεύουσα τα καλοκαίρια να μην είναι ένα καζάνι που βράζει; Και πόσο εφικτός είναι ο στόχος της πόλης των 15 λεπτών; Ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας Στέλιος Κόης απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Design / Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Το σπίτι της γλύπτριας Λυδίας Βενιέρη είναι στο Μαρούσι. Μιλάμε γι' αυτό, για τη γειτονιά όπου μεγάλωσε και τους διανοούμενους που πέρασαν από κει. Αλλά και για το πώς μπορείς, όταν χάνεις τα κλειδιά σου, να ζητάς από εκείνα να σε βρουν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Design / Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Το ιστορικό μυθιστόρημα του σπουδαίου Έλληνα λογοτέχνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα σε έναν εξαιρετικά καλοφτιαγμένο τόμο, σε σχέδιο και σενάριο του Παναγιώτη Πανταζή.
M. HULOT
Θεσσαλονίκη: Το ιστορικό ακίνητο ΦΙΞ μεταμορφώνεται και αποκτά μια νέα «ζωή»

Design / Το Φιξ της Θεσσαλονίκης μεταμορφώνεται

H ανάπλασή του σε συγκρότημα μεικτών χρήσεων θα φιλοξενεί κατοικίες, ξενοδοχεία, χώρους εστίασης και πολιτισμού, άθλησης, εμπορικά καταστήματα και γραφειακούς χώρους, και φιλοδοξεί να δώσει νέα πνοή στη φυσιογνωμία της πόλης. Όλες οι πληροφορίες για την επένδυση της DIMAND Real Estate Development.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Fondation Suisse: Πώς είναι να ζει κανείς στο αρχιτεκτονικό στολίδι που σχεδίασε ο Le Corbusier

Design / Fondation Suisse: Πώς είναι να ζει κανείς στο αρχιτεκτονικό στολίδι που σχεδίασε ο Le Corbusier

Η φωτογράφος Erieta Attali πέρασε έναν μήνα στο Pavilion Le Corbusier με αφορμή την ερευνητική της εργασία με θέμα «Transforming Paris - Following the Seine», έχοντας ως στόχο τη δημιουργία ενός φωτογραφικού ημερολογίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια μπουχάρα μπορεί να σου κάνει το σπίτι μαντάρα

Design / Μια μπουχάρα μπορεί να σου κάνει το σπίτι μαντάρα

Ο εικαστικός καλλιτέχνης Ευάγγελος Μιχέλης ασχολείται με τo interior design πάνω από είκοσι χρόνια. Μας ξεναγεί στο διαμέρισμά του στου Ψυρρή και αρνείται να δώσει συμβουλές διακόσμησης γιατί πιστεύει ότι είναι όλες άχρηστες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μια έκδοση-ωδή στην αθηναϊκή πολυκατοικία

Βιβλίο / Μια έκδοση-ωδή στην αθηναϊκή πολυκατοικία

Ένας Γερμανός αρχιτέκτονας και ένας Έλληνα φωτογράφος, ο Kilian Schmitz-Hübsch και ο Δημήτρης Κλεάνθης, ερεύνησαν για πέντε χρόνια την αθηναϊκή πολυκατοικία, κτίρια που χτίστηκαν από τη δεκαετία του '30 μέχρι το 1975, και την έκαναν βιβλίο, αναδεικνύοντας μερικά από τα πιο λαμπρά της παραδείγματα και την κληρονομιά του μοντερνισμού, απενοχοποιώντας την ως τυπολογία κατοίκησης.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ